logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Auditul Curții de Conturi la Agenția ”Moldsilva”


https://ccrm.md/index.php/ro/auditul-curtii-de-conturi-la-agentia-moldsilva-80_581.html

Înregistrare video


Raportul auditului de conformitate asociat cu elemente de performanță, cu tematica „Rezultă impact benefic sistemul de management și сontrol intern asupra gestiunii economice 2014 a Agenției „Moldsilva"?" a fost examinat în ședința publică a Curții de Conturi din 29 martie curent.

Verificările au avut drept scop evaluarea impactului sistemului de management și сontrol intern din cadrul Agenției „Moldsilva" asupra gestiunii economice a domeniului administrat în 2014, exprimat prin administrarea exigentă a fondurilor proprietate publică. Misiunea de audit a reconfirmat constatările misiunilor anterioare ale CCRM la entitatea vizată, potrivit cărora neregulile încetățenite în gestiunea economico-financiară în domeniul silviculturii continuă să se agraveze. Examinarea multiplelor neconformități și iregularități au la origine mai mulți factori, însă principalul îl constituie managementul instituțional, corporativ și financiar exercitat contrar principiilor bunei guvernări.

Modul defectuos de gestiune a complexului silvic per ansamblu, menținut și ca urmare neimplementării punctuale a recomandărilor din auditurile anterioare, a determinat un șir de iregularități.

Cadrul de politici și reglementări

  • Nu a fost elaborat cadrul juridic pentru gestionarea Cadastrului silvic, drept urmare Agenția nu dispune date ale unui sistem unic de ținere a evidenței de stat a fondului forestier și a cadastrului silvic.
  • Nu a fost elaborat un program sau plan de acțiuni pentru o perioadă până în 2020 privind implementarea Strategiei de dezvoltare durabilă a domeniului forestier din Republica Moldova.
  • Nu au fost elaborate standarde unice și norme tehnice ale produselor și serviciilor forestiere pentru ramura silviculturii.
  • Nu a fost asigurată analizarea sistemică a informației privind conservarea diversităților biologice și folosirea rațională a resurselor genetice și biologice.
  • Agenția nu dispune de metodologie aferentă formării costurilor și prețurilor la produsele și serviciile silvice și cinegetice, ceea ce a condiționat neacumularea, doar la 6 întreprinderi silvice, a unor pasibile venituri în sumă totală de 6,0 mil. lei.
  • Nu au fost determinate exact tipul ariilor protejate și modalitatea de finanțare a acestora nu contribuie la realizarea scopului de conservare, regenerare a speciilor rare de plante și animale, cît și la eficientizarea procesului de dezvoltare ulterioară a rezervației;
  • Nu a fost respectat cadrul juridic, precum și nu au fost stabilite către Agenția „Moldsilva" criterii fundamentate în materie de personal și retribuirea muncii, fapt care a generat cheltuieli neconforme și ineficiente în suma de 6,3 mil. lei.

            Gestionarea fondului forestier

  • Nu au delimitate și înregistrate drepturile de proprietate a statului asupra terenurilor fondului forestier, consecințele fiind contestări ale dreptului de proprietate asupra 192,72 ha de terenuri, precum și ocuparea nelegitimă ale unor suprafețe de 178,85 ha de către persoane fizice și juridice.
  • S-a constatat îngrădirea dreptului legitim al cetățenilor de acces liber pe teritoriul fondului forestier prin instalarea ilegală a gardurilor și altor construcții capitale pe suprafețele arendate, în lipsa unor decizii ale organelor silvice de stat și cele ale APL cu privire la stabilirea unui regim de limitare și/sau interzicere a accesului în fondul silvic.
  • Nu există un registru unic a contractelor de arendă încheiate în anii precedenți.
  • Nu au fost delimitate trupurile de pădure, nu au fost efectuată inventarierea terenurilor fondului forestier arendat, toate acestea precum și lipsa unui сontrol intern adecvat s-a soldat cu transmiterea în arendă a 22,2 ha din fondul forestier al APL.
  • Nu au fost stabilite criterii prompte privind calificarea construcțiilor la categoria celor ușor demontabile, fapt care s-a soldat cu edificarea obiectivelor pe terenurile arendate și înregistrarea drepturilor de proprietate asupra lor.
  • S-a constatat necalcularea și neacumularea unor venituri pasibile din arenda fondului forestier în sumă totală de 1,3 mil. lei.
  • Veniturile provenite din arenda terenurilor de interes public au fost utilizate la discreția conducerii Agenției, fără o evaluare, administrare, contabilizare și raportare regulamentară, însumînd iregularități de 3,7 mil. lei.
  • Auditul a constatat un trend ascendent al creanțelor de la darea în arendă a terenurilor.
  • Au fost aplicate modalități de transmitere neregulamentară a dreptului de arendă a fondului forestier, generatoare de venituri tenebre, în detrimentul cetățenilor și bugetului de stat.

            Securizarea pădurilor și gestionarea resurselor silvice

  • Reglementările interne ale Agenției nu au fost ajustate la cadrul legal aplicabil privind documentarea și evaluarea pagubei din tăierile ilicite, ceea ce constituie un element de stimulare a fenomenului dat, fiind înregistrate tăieri ilicite și venituri pasibile de proporții (4579,7 m3 în sumă de 3,4 mil. lei - doar într-o singură întreprindere silvică).
  • S-a constatat transmiterea către primării a bunurilor nou create pe suprafețele împădurite fără evaluarea lor sub raport economic, fapt care are ca efect neînregistrarea corespunzătoare în evidența contabilă a UAT a terenurilor vizate, iresponsabilitatea materială, precum și neasigurarea existenței durabile a fondului silvic nou creat, fiind irosite mijloacele bugetului de stat alocate pentru lucrări de împădurire.
  • Auditul a relevat statutul juridic ambiguu și nedefinit al Gărzii forestiere, exercitarea de către această unitate a unor funcții care se suprapun cu atribuțiile altor subdiviziuni de profil generează ineficiență per ansamblu, respectiv, deficit de responsabilitate.

            Managementul instituțional, corporativ și financiar

  • În aspecte semnificative activitatea consiliilor de administrație a întreprinderilor silvice constituie una preponderent reprezentativă, dar nu un instrument al fondatorului cu impact benefic asupra activității economico-financiare ale entităților din subordine.
  • Nu a fost instituit un mecanism eficient și transparent privind echitatea și distribuirea alocațiilor bugetare la întreprinderile silvice, fapt care nu asigură dezvoltarea durabilă a fondului forestier din cadrul unor întreprinderi, iar în unele cazuri a condiționat imobilizarea surselor financiare ale bugetului de stat și formarea stocurilor de bunuri nejustificate în sumă totală de 0,4 mil. lei.
  • Managementul financiar și сontrol intern la nivelul autorității centrale de profil, prin neluarea de atitudine, a creat premise de indisciplină financiară, consecințele fiind multiple derogări, mai cu seamă în procesul achizițiilor publice, supracheltuielile constituind circa 1,5 mil. lei.
  • Conducerea Agenției și administratorii întreprinderilor silvice au întreprins eforturi insuficiente privind asigurarea drepturilor patrimoniale ale statului asupra bunurilor gestionate, fapt soldat cu neînregistrarea în registrul bunurilor imobile a 580 de obiecte cu valoarea inițială în sumă de 44,6 mil. lei.
  • Managementul corporativ și financiar defectuos încetățenit la întreprinderile silvice nu a anticipat multiple iregularități admise în activitatea întreprinderilor silvice supuse auditării: de ordin fiscal (0,5 mil. lei); contabilizarea necorespunzătoare a mijloacelor fixe (5,5 mil. lei) și a cheltuielilor anticipate (17,3 mil. lei), precum și necontabilizarea unor cheltuieli (2,1 mil. lei); nerecuperarea prejudiciilor cauzate (0,9 mil. lei); nerestituirea la bugetul de stat a subvențiilor utilizate necorespunzător (0,1 mil. lei) etc.

Iregularitățile și indisciplina, elucidate de auditul public extern, reprezintă consecințele unor practici defectuoase în administrarea domeniului și subsectoarelor gestionate de către Agenție, fapt ce denotă o atitudine managerială iresponsabilă și contrară intereselor statului.

Entitatea supusă auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 12 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.