logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Auditul deetatizării proprietății publice și a activităților postprivatizare


https://ccrm.md/index.php/ro/auditul-deetatizarii-proprietatii-publice-si-a-activitatilor-postprivatizare-80_816.html

Prezentare

Înregistrare video


Curtea de Conturi a examinat în cadrul şedinţei publice din 28 martie anul curent Raportul auditului conformității deetatizării proprietății publice și a activităților postprivatizare pe anii 2012-2013.

La şedinţă au fost prezenţi Tudor Copaci, viceministrul Economiei,  Valeriu Triboi, directorul general al Agenţiei Proprietăţii Publice, Ema Tăbîrţă, Vice-guvernatorul Băncii Naționale a Moldovei, Angela Susanu, directorul adjunct al Agenției Proprietăţii Publice, Alexei Negrescu, şef Direcţie din cadrul Agenţiei Relații Funciare și Cadastru, precum şi alte persoane cu funcţii de răspundere.

Obiectivul general al auditului a constat în evaluarea conformității aplicării de către Agenţia Proprietăţii Publice (APP) a cadrului legal în exercitarea şi realizarea deetatizării proprietăţii publice şi a activităţilor postprivatizare pe anii 2012-2013 prin prisma responsabilităţilor atribuite.

Probele de audit au fost colectate la APP. Totodată, auditul a utilizat informaţiile solicitate suplimentar de la autorităţile centrale de specialitate (Ministerul Finanţelor, Banca Naţională a Moldovei, Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru), precum şi de la companiile mobiliare referitor la preţurile medii pe piaţă a imobilelor şi terenurilor aferente.

Informaţie generală

Politica statului în domeniul administrării și deetatizării proprietății publice este promovată de Ministerul Economiei, iar realizarea activităților de administrare și deetatizare a proprietății publice de stat este exercitată de către Agenţia Proprietăţii Publice în limitele competenților atribuite legal, inclusiv prin colaborarea cu organele centrale de specialitate ale administrației publice și autoritățile administrației publice locale, precum și cu organismele internaționale.

Misiunea APP constă în asigurarea administrării şi deetatizării proprietăţii publice, atragerea investiţiilor prin intermediul parteneriatelor public - private, organizarea şi realizarea programelor de privatizare, asigurarea procesului de postprivatizare, ţinerea evidenţei patrimoniului public, inclusiv în societăţile economice cu participarea patrimoniului public (acţiuni, cote-părţi), apărării dreptului de proprietate a statului. Activitatea Agenției Proprietății Publice în domeniul deetatizării proprietății publice, activității postprivatizare este reglementată prin Legea 121 din 04.05.2007, Hotărârea Guvernului nr.1008 din 10.09.2007, precum și alte acte legislative și normative.

În anul 2012 au fost obținute venituri de la privatizarea patrimoniului public în sumă totală de 139,9 mil. lei, cota preponderentă revenind celor obținute prin vânzarea acțiunilor la Bursa de Valori (61,3 mil. lei sau 43,8%), urmată de vânzarea prin concurs investițional (31,9 mil. lei sau 22,8%), vânzarea prin concurs comercial (20,6 mil. lei sau 14,7%), etc.

În anul 2013 au fost obţinute venituri de la privatizarea patrimoniului public în sumă totală de 117,3 mil. lei, cota preponderentă revenind celor obţinute prin vânzarea acțiunilor la Bursa de Valori (55,9 mil. lei, sau 47,7%). Este de menţionat faptul că privatizările bunurilor statului în anul 2013 au fost iniţiate la finele anului, lunile noiembrie - decembrie, definitivarea şi contractarea având loc la începutul anului 2014. În acest context, auditul nu s-a axat pe verificarea obiectivelor, procesul de privatizare al cărora nu a fost definitivat.

Constatări de audit

Examinând conformitatea evidenţei patrimoniului public, auditul a constatat carenţe la capitolul conformităţii ţinerii Registrului patrimoniului public, care nu conţine date privind terenurile aferente. De asemenea, s-au identificat divergenţe în datele privind suprafaţa bunurilor imobile din Registrul patrimoniului public, Registrul bunurilor imobile şi datele despre bunurile imobile incluse în Listele bunurilor imobile, proprietate a statului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr. 351 din 23.03.2005, ceea ce nu asigură o informație veridică privind bunurile proprietate publică.

Cu referire la expunerea la vânzare a acţiunilor statului la Bursa de Valori, se constată că au fost vândute acţiunile deţinute în 16 societăţi pe acţiuni cu valoarea de vânzare 117,3 mil. lei, aceasta fiind mai mare cu 67,8 mil. lei în raport cu valoarea nominală a acestora (49,5 mil. lei). Totodată, pentru perioada verificată se atestă o tendință de descreștere a veniturilor din vânzările acțiunilor statului la Bursa de Valori, de la 68,1 mil.  lei în anul 2011 până la 55,9 mil. lei în anul 2013. Verificările auditului a conformității documentării și desfășurării acestei modalități de privatizare n-a stabilit carențe semnificative, totodată s-a relatat asupra controlului intern insuficient privind acoperirea valorilor materiale expuse la privatizare.

În perioada anilor 2012-2013, prin licitații cu strigare au fost privatizate 21 bunuri din 52 expuse la privatizare, la prețul total de vânzare de 12,9 mil. lei. La capitolul privatizării bunurilor proprietate publică prin licitații cu strigare, auditul n-a stabilit neconformităţi semnificative. În acelaşi timp, privatizarea bunurilor statului prin această modalitate n-a atras după sine dezvoltarea bunurilor privatizate.

Cu referire la privatizarea proprietăţii publice prin concursuri comerciale şi investiţionale se relevă că aceste activități se realizează prin intermediul Comisiei pentru desfășurarea concursurilor comerciale și investiționale de privatizare a proprietății publice, în componenţa căreia sunt reprezentanţi ai Agenţiei Proprietăţii Publice, a Ministerului Economiei, Ministerului Finanţelor, Ministerului Justiţiei şi altor autorităţi centrale de specialitate. Astfel, în anii 2012-2013, Comisia de concurs a organizat 12 ședințe pentru desfășurarea concursurilor comerciale și investiționale de privatizare a proprietății publice.

 Analiza evoluției privatizării bunurilor prin concurs comercial, denotă că în anul 2013 a fost inițiată și acceptată procedura de privatizare prin concurs comercial a 5 bunuri proprietate de stat la prețul de vânzare de 41,7 mil. lei, cu  încheierea contractelor de vânzare-cumpărare în ianuarie 2014, iar în anul 2012 au fost privatizate 2 bunuri proprietate publică în valoare de 20,6 mil. lei.

Evaluarea procesului de control intern aferent privatizării bunurilor statului prin concurs comercial a stabilit că APP nu are specificate elemente de verificare şi monitorizare a realizării conforme a condițiilor contractelor.

Analiza evoluției privatizării bunurilor prin concurs investițional în anii 2010-2013, denotă că privatizarea patrimoniului public prin această modalitate a înregistrat o dinamică pozitivă în anul 2012, fiind privatizare 10 bunuri la valoarea de circa 32,0 mil. lei, iar valoarea investițiilor condiționate de contractele de vânzare-cumpărare, constituind 71,8 mil. lei.

Este de menționat că privatizarea bunurilor statului prin această modalitate este una semnificativă și constituie 22,8% din totalul privatizărilor. Astfel, în anii 2012-2013, Agenția a organizat și desfășurat 4 concursuri investiționale, în rezultatul cărora a fost acceptată privatizarea acțiunilor statului din 7 societăţi pe acţiuni şi a 4 cinematografe, la preţ total de 32,2 mil. lei cu realizarea obligațiilor investiționale (în sumă 73,1 mil. lei),  în termen de - 3 ani.

Cu referire la conformitatea procesului de monitorizare a executării obligațiilor stabilite în contractele de vânzare-cumpărare a bunurilor proprietate publică auditul denotă că Agenția nu dispune de procese de control intern complete, ceea ce determină, în unele cazuri, nerealizarea scopurilor iniţial propuse în vederea dezvoltării economice a entităţilor.

În perioada anilor 2012-2013, Agenția a supus monitorizării executarea obligaţiilor contractuale de către 28 cumpărători de bunuri proprietate publică, inclusiv: 20 contracte încheiate în rezultatul concursurilor investiţionale; 5 contracte prin intermediul concursurilor comerciale, 2 contracte privind realizarea terenurilor aferente proprietății publice şi 1 contract a încăperilor nelocuibile date în locaţiune.

Auditul relevă că, prin prisma reglementărilor interne privind procedura de monitorizare a contractelor de vânzare-cumpărare a bunurilor proprietate publică de stat și proceselor scrise ale controlului intern la acest capitol, Agenția a organizat activități de monitorizare privind realizarea obligațiunilor din contractele de vânzare-cumpărare în anii anteriori (2010-2011), ca rezultat acceptând investiții în sumă totală de 62,0 mil. lei (inclusiv: în 2012 - 21, 6 mil. lei; în 2013 - 40,5 mil. lei).

Cu referire la privatizarea încăperilor nelocuibile date în locațiune auditul denotă că în perioada anilor 2012 - 2013, Comisia a adoptat 6 hotărâri la acest capitol cu examinarea a 47 dosare. Verificarea conformităţii privatizării terenurilor aferente a identificat situaţii problematice condiționate de lipsa unor reglementări exhaustive. Astfel, preţul normativ al pământului determinat conform actualelor reglementări este în discordanţă semnificativă faţă de preţul pe piaţă, situaţie ce influenţează neobţinerea posibilelor venituri la buget. De asemenea, normele legale privind bunurile întreprinderilor de stat incluse în lista bunurilor nepasibile de privatizare nu stabilesc expres posibilitatea comercializării unor părţi separate de bunul inclus în această listă. Astfel de circumstanțe au permis comercializarea acestor părți care sunt parte integrantă a bunului nepasibil de privatizare.

Cu referire la proiectele de parteneriat public-privat şi concesiune, auditul a constatat unele probleme şi neconformităţi la etapele iniţierii, implementării şi raportării rezultatelor executării proiectelor, situaţie ce impune necesitatea consolidării mai multor acţiuni, în special prin elaborarea proceselor de control intern privind realizarea competenţelor de monitorizare şi evaluare a realizării parteneriatelor public-private.

În contextul neconformităţilor şi neajunsurilor constatate, se impune necesitatea îmbunătăţirii managementului administrării activităţilor de deetatizare şi postprivatizare, în special prin consolidarea şi dezvoltarea proceselor sistemului de control intern.

Agenția Proprietății Publice a întreprins măsuri corespunzătoare privind implementarea în majoritate a recomandărilor din cele 6 înaintate în Raportul auditului deetatizării patrimoniului statului şi asigurării activităţii postprivatizare, aprobat prin Hotărîrea Curţii de Conturi nr. 51  din  02.07.2010. Totodată, au  rămas neexecutate recomandările adresate Guvernului, privind reactualizarea de către organele de stat a Registrului monumentelor ocrotite de stat, potrivit normelor legale, în baza listelor adiţionale întocmite conform studiilor de inventariere a patrimoniului ocrotit de stat, cu publicarea în modul stabilit; reglementarea obligativităţii realizării bunurilor statului, prin modalităţile de privatizare, cu echilibrarea valorii acestora expuse spre vânzare la preţul de piaţă", acestea urmând a fi reiterate în prezenta hotărâre.

 

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.