logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Auditul Raportului Guvernului privind executarea BASS pe anul 2014


https://ccrm.md/index.php/ro/auditul-raportului-guvernului-privind-executarea-bass-pe-anul-2014-80_985.html

Înregistrare video 

 

Raportul auditului asupra Raportului Guvernului privind executarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2014 a fost examinat în cadrul ședinței publice a Curții de Conturi din 16 iunie 2015.

Curtea de Conturi a Republicii Moldova a efectuat auditul la Casa Națională de Asigurări Sociale asupra Raportului Guvernului privind executarea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul încheiat la 31 decembrie 2014. Auditul a fost efectuat în conformitate cu Standardele internaționale de audit recunoscute la nivel internaţional  pentru sectorul public de audit şi emise de Organizația Internațională a Instituțiilor Supreme de Audit (INTOSAI).

Misiunea de audit s-a desfășurat în coordonare cu experți străini, în contextul implementării Proiectului susținut de Banca Mondială "Consolidarea capacităților Curții de Conturi a Republicii Moldova".

Veniturile şi cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2014 au fost reglementate prin Legea nr.329 din 23.12.2013, fiind aprobată la venituri suma de 12,192 mld.lei şi la cheltuieli - de 12,271 mld.lei, deficitul de 78,8 mil.lei urmînd a fi acoperit din soldurile mijloacelor bănești disponibile ale Casei Naționale de Asigurări Sociale.

Veniturile au fost realizate în sumă de 12,028 mld.lei, ceea ce constituie 98,7% faţă de nivelul precizat, în special determinate de încasarea veniturilor proprii (100%). Mijloacele acumulate, în majoritate din contribuții de asigurări sociale obligatorii și transferuri din bugetul de stat, au fost executate în sumă totală de 12,010 mld.lei, sau la nivel de 97,9%, fiind direcționate pentru acordarea prestațiilor sociale. Exercițiul bugetar a fost încheiat cu un excedent de 9,3 mil.lei şi un sold al disponibilităţilor băneşti în cont de 88,1 mil.lei, care, potrivit prevederilor legale sînt tranzitorii pe anul bugetar următor şi accesibile spre utilizare la acoperirea deficitului în limitele prevăzute de legea bugetară anuală.

Deşi responsabilitatea achitării și declarării contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii o poartă plătitorii, se atestă necesitatea perfecționării continue a mecanismelor existente în acest sens. Astfel, verificările de audit asupra conformităţii administrării și gestionării fondurilor publice ale bugetului de asigurări sociale de stat au constatat unele deficiențe la capitolul venituri, determinate atît de factori externi, cît și de nefuncționarea unor elemente ale controlului intern în cadrul subdiviziunilor teritoriale ale CNAS auditate, cum ar fi:

-  deficienţe în procesul de control asupra îndeplinirii şi respectării principiului obligativității de achitare și declarare a contribuțiilor de către persoanele fizice și juridice participante la sistemul public, ceea ce nu asigură onorarea obligaţiilor faţă de BASS în termen şi în cuantum deplin;

-  rezerve în activitatea persoanelor responsabile de înregistrarea plătitorilor la BASS, exprimate prin nedocumentarea corespunzătoare a acestui proces;

-  calificarea de către CNAS a unor contribuabili ca „inactivi", în lipsa reglementărilor interne și a criteriilor în acest sens, precum și neintensificarea, potrivit competențelor delegate, a activităților de diminuare a numărului acestora.

Totodată, CNAS, pentru exercitarea obligațiunilor sale, a întreprins, în condițiile fluctuației personalului, unele măsuri şi proceduri de monitorizare, în scopul eficientizării procesului de declarare a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, precum: adaptarea/perfecționarea sistemului informațional; acordarea asistenței metodologice angajaților și contribuabililor; schimbul de date cu autoritățile implicare în procesele operaționale etc.

Urmare a verificării executării cheltuielilor BASS, de asemenea se relevă unele deficienţe privind gestionarea mijloacelor alocate, care se exprimă prin:

-    lipsa unor rapoarte ale indicatorilor pe programe şi subprograme, prevăzuți la aprobarea cheltuielilor bugetului de asigurări sociale, nu permite evaluarea progresului, rezultatelor obţinute şi impactului utilizării banilor publici în realizarea obiectivelor acestora;

-    efectuarea plăților în avans pentru indemnizația de incapacitate temporară de muncă;

-    încălcări la realizarea procesului de acordare a ajutorului de șomaj și a prestațiilor sociale șomerilor, prin: plata prestației înaintea emiterii deciziei în acest sens; în lipsa deciziilor de recuperare și a evidenței sumelor plătite necuvenit ce urmează a fi încasate; lipsa evidenței soldurilor formate la conturile instituțiilor financiare, acestea fiind reflectate ca achitate beneficiarilor.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

 

 

Serviciul relații publice şi imagine

Curtea de Conturi a Republicii Moldova  

tel. 022 266027