logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Auditul Sistemului Informațional Automatizat ”Asistență Socială”


https://ccrm.md/index.php/ro/auditul-sistemului-informational-automatizat-asistenta-sociala-80_1062.html

Înregistrare video

 

Raportul de audit TI „Asigură Sistemul Informațional Automatizat „Asistență Socială" protejarea activelor, integritatea datelor și funcționează eficient pentru a atinge scopurile și obiectivele organizaționale?" a fost examinat în cadrul ședinței publice a Curții de Conturi din 22 decembrie 2015.

Misiunea de audit a fost realizată în temeiul art.28 şi art.31 din Legea nr.261-XVI din 05.12.2008 şi în conformitate cu Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2015, ținînd cont de termenii de referință propuși de Banca Mondială, avînd drept scop obţinerea probelor de audit competente, relevante şi rezonabile pentru susţinerea constatărilor şi concluziilor formulate în Raportul de audit, precum și înaintarea recomandărilor constructive, fiabile şi utile în acest sens.

Curtea de Conturi este, inevitabil, preocupată de inteligența ce stă la baza investițiilor în tehnologiilor informaționale (TI) de către autoritățile publice, precum și de faptul ca autoritățile publice să poată obține performanțe din utilizarea fondurilor publice și administrarea serviciilor publice.

Sistemul Informațional Automatizat „Asistență Socială" (SIAAS), achiziționat din contul creditelor oferite de Banca Mondială, reprezintă o investiție de perspectivă în TI, care ar putea contribui semnificativ la progresul Proiectului „Consolidarea eficacității rețelei de asistență socială", precum și la realizarea cu succes a reformei în domeniul asistenței sociale și nu numai. Potrivit cadrului normativ, Ministerul Muncii Protecției Sociale și Familiei (MMPSF) este desemnat posesor și deținător al SIAAS, fiind responsabil de asigurarea administrării și dezvoltării continue a acesteia prin instituirea activităților de control necesare și adecvate.

Scopul de bază al SAAIS, așa cum a fost prevăzut de Hotărîrea Guvernului nr.1356 din 03.12.2008, constă în sporirea eficienței sistemului de asistență socială atît prin oferirea unui instrument de formare continuă, cît și prin asigurarea informațională a ministerelor, altor autorități administrative centrale și autorităților administrației publice locale, precum și a personalului din sistemul de asistență socială. Versiunea inițială a SIAAS a fost lansată în producție în luna septembrie 2013 și conținea 2 module de bază: Ajutor Social" și „Servicii Sociale". Totodată, avînd în vedere faptul că în cadrul structurilor MMPSF există și alte instituții subordonate, cu domenii de activitate specifice, însă cu impact în domeniul de asistență socială, cu suportul Băncii Mondiale, pe lîngă cele 2 module de bază au fost dezvoltate și integrate în SIAAS 7 module, inclusiv: „Inspecția Socială", „CNDDCM", „Fondul Local" și „Fondul Republican", „Plăți locale", „Acreditare", „Raportare și monitorizare". Versiunea extinsă a SIAAS a fost lansată în exploatare practic din luna septembrie 2015.

Prin procedurile de audit efectuate, auditul a determinat prioritar carențele și disfuncționalitățile care, în perioada septembrie - noiembrie 2015, au afectat buna funcționare a SIAAS versiunea extinsă, înaintînd recomandările corespunzătoare prin care acestea ar putea fi eliminate, asigurînd implementarea cu succes a SIAAS în viitorul apropiat.

La momentul efectuării auditului, SIAAS integrat cu noile funcționalități, era la o etapă incipientă de exploatare. În acest context, este necesar de menționat că concluziile auditului sînt provizorii sau se referă doar la cele realizate pînă la momentul finalizării acestuia.

Reieșind din constatările și concluziile de audit, expuse în Raport, se relevă existența unor impedimente, problematici și disfuncționalități, condiționate, în principiu, de lansarea prematură în exploatare a SIAAS, care ar putea afecta succesul acestuia și care necesită întreprinderea stringentă a măsurilor corespunzătoare de către părțile responsabile implicate, în vederea eliminării lor. Astfel, auditul concluzionează că, la momentul auditării, SIAAS își îndeplinește parțial scopul pentru care a fost creat - realizarea unui sistem unitar pentru administrarea procesului de acordare a beneficiilor de asistență socială.

În anul 2015, în mod similar cu anii precedenți (conform rezultatelor auditelor efectuate de Curtea de Conturi în anii 2013 și 2014), SIAAS a prezentat disfuncționalități care au condus fie la nefurnizarea de informații utile procesului decizional, fie la furnizarea de informații incomplete/incorecte. Sistemul informatic, la moment, nu contribuie, în totalitate, la creșterea eficienței activității desfășurate de entitățile auditate și nu permite obținerea de informații, în mod operativ, care să faciliteze analizarea acestora, monitorizarea performanțelor activității entității și realizarea propriilor obiective.

Totodată, trebuie de consemnat faptul că MMPSF nu dispune de resurse suficiente, inclusiv umane, care ar asigura administrarea adecvată și durabilitatea SIAAS, la moment fiind dependent de consultanții Băncii Mondiale cu care este încheiat contract pe termen limitat. În aceeași ordine de idei, activitatea unor entități implicate în utilizarea Sistemului este limitată și de insuficiența tehnicii de calcul necesare (calculatoare, printere etc.), fapt care ar putea afecta utilizarea corespunzătoare a SIAAS și realizarea obiectivelor stabilite.

În contextul celor expuse, pentru realizarea unui spectru larg de activități prevăzute, MMPSF necesită susținere și încurajare din partea Guvernului, precum și de o conlucrare constructivă și transparentă cu entitățile implicate în utilizarea SIAAS. Fără susținerea și conlucrarea profesională constructivă între părți va fi dificil de atins obiectivele majore prevăzute în documentele de politici aprobate.

Curtea de Conturi urmează a fi informată despre implementarea recomandărilor în termen de 12 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărîrea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.