logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Auditului mediului în domeniul biocombustibililor


https://ccrm.md/index.php/ro/auditului-mediului-in-domeniul-biocombustibililor-80_918.html

Prezentare

 

Raportul auditului mediului în domeniul biocombustibililor a fost examinat în cadrul şedinţei publice a Curţii de Conturi din 27 ianuarie 2015.

Auditul a analizat și evaluat gradul de racordare a legislației naționale în domeniul biocombustibililor la bunele practici internaționale, nivelul atingerii scopurilor propuse în domeniu, impactul susținerii financiare și nivelul atingerii indicatorilor de progres, precum și alte aspecte importante.

Sporirea gradului de utilizare a biocombustibililor și ajustarea bazei normative naţionale la standardele Uniunii Eropene reprezintă obiective importante pentru politica energetică a țării. Moldova, prin intermediul instituțiilor responsabile, este implicată activ în procesul de aplicare a prevederilor Uniunii Europene în domeniul energiei şi mediului, inclusiv de valorificare a surselor de energie regenerabilă.

  În condițiile în care Republica Moldova nu deține resurse energetice importante,  devine imperativă valorificarea oportunităților ce pot contribui la sporirea securității energetice a țării. Totodată, acest fapt permite de a face față și vulnerabilității problemelor de mediu, care derivă din utilizarea resurselor energetice tradiționale. În acest context, utilizarea biocombustibililor este privită ca o alternativă atractivă de substituire a energiei din surse tradiționale.

În vederea realizării bunelor practici internaționale, Republica Moldova, în calitatea sa de ţară membră a Comunităţii Energetice, a elaborat și adoptat politici privind eficienţa energetică şi valorificarea surselor de energie regenerabilă. Ca rezultat, au fost atinși unii indici de producere și valorificare a resurselor energetice regenerabile stabiliți în conformitate cu politicile de domeniu, sporind susținerea financiară prin diverse proiecte și creşterea numărului producătorilor de biocombustibili.

În același timp, auditul remarcă unele deficiențe și lacune ale cadrului legal în domeniu, neconformități în desfășurarea activităților specifice, ceea ce determină apariția unor obstacole în realizarea scopurilor propuse.

Cadrul legislativ aferent domeniului pentru promovarea eficientă a surselor de energie regenerabilă și implicit a biocombustibililor (solizi, lichizi și gazoși) necesită actualizare.

Programele și activitățile derulate au permis inițierea producerii și utilizării biocombustibililor, astfel încît cadrul legal național în domeniu este parțial armonizat cu cerințele acquis-lui comunitar european. Politicile în domeniu necesită a fi actualizate, în vederea elaborării reglementărilor privind producerea biocarburanților, calitatea acestora, impactul producerii materiei prime asupra terenurilor agricole, utilizarea stimulentelor pentru promovarea, utilizarea și producerea biocombustibililor, determinarea tarifelor pe tipuri de resurse regenerabile, ceea ce va contribui la atingerea obiectivelor stabilite;

În lipsa unei baze de date relevante la nivel național și din cauza deficiențelor de culegere și obținere a informațiilor, este dificilă sistematizarea și raportarea realizării obiectivelor din domeniul biocombustibililor. 

Autoritățile responsabile nu dețin date complete privind producerea, utilizarea, importul și exportul biocombustibililor, astfel încît nu sînt create condiții suficiente care ar facilita sistematizarea realizării obiectivelor, dar și monitorizarea eficientă a domeniului. Astfel, lipsa unor date statistice relevante și sistematice privind producerea bicombustibililor și sursele de materie primă, nu permite cuantificarea situației în domeniu. Lipsa unei baze de date relevante este cauzată inclusiv de absența unei metodologii exhaustive care ar stabili criterii, proceduri și metode de creare a acesteia.

Implementarea politicilor privind producerea și utilizarea biocombustibililor necesită o evaluare a finanțării acțiunilor pentru atingerea obiectivelor, în același timp fiind oportune studii științifice privind dezvoltarea durabilă a domeniului.

Finanțarea acțiunilor de implementare a politicilor privind producerea și utilizarea biocombustibililor este dispersată între autoritățile centrale de specialitate, datele privind atingerea obiectivelor prestabilite nu sînt sistematizate și analizate, ceea ce nu oferă o imagine de ansamblu a dezvoltării domeniului.

Mijloacele financiare alocate susținerii și dezvoltării sectorului de producere a biocombustibililor necesită reglementări aprobate, precum și proceduri și mecanisme de monitorizare și control, astfel încît să asigure responsabilități în utilizarea eficientă a mijloacelor alocate în aceste scopuri, obținerea rezultatelor scontate, precum și analize, înregistrări și evidență a acestora.

Finanţările segmentate și neuniforme a proiectelor din domeniu prin intermediul Fondului Ecologic Naţional (FEN), dar și lipsa unor evaluări fundamentate a proiectelor, determină utilizarea ineficientă și nejustificată a mijloacelor publice și neatingerea obiectivelor stabilite.  

Astfel, în cadrul analizei și verificării unor proiecte în domeniul biocombustibililor finanțate din sursele FEN, auditul a constatat o evaluare insuficientă, fapt care ulterior nu a permis realizarea eficientă a obiectivelor stabilite inițial și utilizarea rațională a mijloacelor financiare. Mijloacele publice alocate din FEN pentru realizarea a două proiecte destinate obținerii resurselor energetice regenerabile (biogaz, biocombustibil solid), în valoare de 14,6 mil. lei, au fost utilizate în lipsa unor evaluări fundamentate a proiectelor și a unei monitorizări periodice, ceea ce a determinat utilizarea ineficientă și nejustificată a acestora, precum și neatingerea obiectivelor stabilite.

Obiectivele globale ce urmează a fi atinse pentru biocarburanți sînt subminate, avînd în vedere lipsa unor reglementări ce țin de acest tip de biocombustibili.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.