logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Conformitatea gestionării fondurilor publice pe anul 2014 de către Ministerul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor


https://ccrm.md/index.php/ro/conformitatea-gestionarii-fondurilor-publice-pe-anul-2014de-catre-ministerul-t-80_1004.html

Înregistrare video 

 

Rapoartele auditului conformității gestionării fondurilor publice pe anul 2014 de către Ministerul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor și întreprinderile de stat în care exercită funcția de fondator au fost examinate în cadrul ședinței publice a Curții de Conturi din 20 iulie 2015.

Pentru anul 2014, Ministerului Tehnologiei Informației și Comunicațiilor i-au fost alocate mijloace de la bugetul de stat în sumă totală de 30,1 mil.lei, inclusiv pentru cheltuieli administrative - 5,5 mil.lei, pentru preschimbarea paşapoartelor de tip sovietic - 20,0 mil lei, pentru documentarea cetățenilor domiciliați în localitățile din stînga Nistrului - 1,8 mil.lei, şi pentru acţiuni privind regimul de liberalizare a vizelor - 2,6 mil.lei. 

Managementul financiar al Ministerului Tehnologiei Informației și Comunicațiilor, în general, este funcțional şi atestă o asigurare rezonabilă în aspectele semnificative asupra conformității gestionării resurselor financiare şi bunurilor patrimoniale. Avînd în vedere competențele legale şi responsabilităţile implicate în procesul de administrare, monitorizare şi raportare a situaţiei financiare şi a celei patrimoniale, auditul relevă că nu s-a asigurat prezenţa tuturor elementelor sistemului de control intern asupra aplicării conforme a normelor legale, fapt care a generat în cadrul Aparatului central al Ministerului Tehnologiei Informației și Comunicațiilor utilizarea cu unele abateri a mijloacelor alocate pentru preschimbarea pașapoartelor de tip sovietic; efectuarea unor cheltuieli din contul întreprinderilor de stat în care are calitatea de fondator; nerespectarea regulilor generale de reflectare în evidența contabilă şi de raportare a unor bunuri materiale, a valorii bunurilor investite în întreprinderile de stat; precum și unele carențe la planificarea și executarea achizițiilor publice.

În vederea asigurării viabilității sectorului Tehnologiilor Informaționale și Comunicațiilor în Republica Moldova, întreprinderile din subordine şi-au axat activitatea pe realizarea obiectivelor şi acţiunilor stabilite în Planul de activitate al Ministerului Tehnologiei Informației și Comunicațiilor pentru anul 2014, precum şi a planurilor proprii de dezvoltare. Pe parcursul anului 2014, întreprinderile de stat în care Ministerul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor are calitatea de fondator a obținut venituri în sumă de 1027,5 mil.lei, care, comparativ cu datele din anul precedent, au fost în creștere cu 182,5 mil.lei, consemnînd o tendinţă pozitivă de dezvoltare, fiind reflectată prin îmbunătăţirea indicatorilor de performanţă, precum lichiditatea, creşterea profitabilităţii, rentabilității etc. Totodată, în cadrul întreprinderilor de stat auditate s-a relevat:

  • nepublicarea de către unele întreprinderi a tarifelor, modului şi condițiilor de furnizare a serviciilor publice prestate, fapt ce limitează transparența activităților desfășurate, generînd riscul prejudicierii intereselor utilizatorilor;
  • dublarea de către unele subdiviziuni ale Î.S. „Poșta Moldovei" și Î.S. „.CRIS „Registru" a activității ce revin Ministerului Tehnologiei Informației și Comunicațiilor, în rezultatul elaborării și aprobării neconforme a statelor de personal;
  • neexecutarea de către unii angajați a funcțiilor care le revin, contractînd în acest scop serviciile altor agenți economici, ceea ce a generat cheltuieli neeficiente;
  • reglementarea necorespunzătoare a modului de activitate a membrilor Consiliilor de administrație în cazul eschivării sau exercitării neconforme a funcțiilor, fiind efectuate cheltuieli iraționale la salarizarea lor;
  • neasigurarea în deplină măsură a managementului ministerial asupra procesului de achiziţii, fiind identificate multiple încălcări ale legislației din partea întreprinderilor de stat, care au efectuat procurări fără inițierea procedurilor de achiziții în sumă de peste 17,2 mil.lei. De asemenea, auditul atestă și irelevanţa activităţii grupului de lucru pentru achiziţii, ineficienţa activităţilor de control şi de monitorizare a contractelor în procesul de achiziţii publice, neconformităţi în procesul de planificare şi efectuare a achiziţiilor publice, fapt ce limitează transparența și majorează riscul de denaturare a procesului de achiziţii;
  • neasigurarea din partea Consiliilor de administrație și administratorilor întreprinderilor de stat auditate a gestionării conforme a patrimoniului public, prin prisma atribuţiilor delegate, fiind admise nereguli şi erori, determinate de neconformitatea evidenţei patrimoniului gestionat în condiţii de neînregistrare integrală în evidenţa contabilă a 57 de clădiri cu suprafața de 3996 m2 și a 273 de terenuri cu suprafața de 35,7 ha, iar la organele cadastrale - a 51 de clădiri cu suprafața de 5058 m2 și 298 de terenuri cu suprafața de 89,4 ha;
  • monitorizarea insuficientă a procesului de dare în locațiune a încăperilor nelocative, precum și luate în locațiune și comodat, ceea ce determină riscul majorării cheltuielilor și înstrăinării neregulamentare a imobilelor care le aparțin.

    Curtea de Conturi urmează a fi informată despre implementarea recomandărilor în termen de 12 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.