logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Constatările auditului unor Societăți din sectorul termoenergetic


https://ccrm.md/index.php/ro/constatarile-auditului-unor-societati-din-sectorul-termoenergetic-80_767.html

Prezentare_09.09.2013.pdf

 

Raportul consolidat al auditului regularității gestionării patrimoniului public și formării tarifelor la Societățile pe Acțiuni „Centrala Electrică cu Termoficare nr.1", ,,Centrala Electrică cu Termoficare nr. 2" și „Centrala Electrică cu Termoficare-Nord" în perioada anilor 2007-2011 a fost examinat de Curtea de Conturi în cadrul şedinţei publice.  

La şedinţă au fost Tudor Copaci, viceministrul Economiei,  Fiodor Moiseev, directorul general al Societății pe Acțiuni „Centrala Electrică cu Termoficare nr.1", Anatol Lichii, directorul general al Societății pe Acțiuni ,,Centrala Electrică cu Termoficare nr. 2", Ion Galagan, directorul general al Societății pe Acțiuni „Centrala Electrică cu Termoficare-Nord", precum şi alte persoane cu funcţii de răspundere.

Scopul auditului a fost de a evalua regularitatea gestionării patrimoniului public și formării tarifelor, verificarea justificării înregistrării componenței veniturilor și cheltuielilor cu caracter semnificativ.

Informaţie generală

Societățile pe Acțiuni „Centrala Electrică cu Termoficare nr.1" (S.A. „CET-1") și ,,Centrala Electrică cu Termoficare nr.2" (S.A. „CET-2") din Chişinău, și „Centrala Electrică cu Termoficare-Nord" din Bălți (S.A. „CET-Nord") produc și livrează energie electrică și termică consumatorilor din municipiul Chișinău și din municipiul Bălți. Potrivit procesului tehnologic, energia electrică este produsă în regim de cogenerare și este direct dependentă de volumul de energie termică, produs conform cererii pieței.

Societățile au fost create în anul 1997, în baza Planului de restructurare a sectorului electroenergetic, prin reorganizarea Companiei de stat „Moldenergo". Capitalul social al acestora la 31.12.2011, potrivit rapoartelor financiare și Statutelor, a înregistrat valorile respectiv de: 77,4 mil. lei (S.A. „CET-1"); 394,8 mil. lei (S.A. „CET-2"); 117,1 mil. lei (S.A. „CET-Nord"), deținător al tuturor acțiunilor fiind Agenția Proprietății Publice pe lângă Ministerul Economiei.

Organele de conducere ale Societăților pe Acțiuni  sunt  Adunarea generală a acționarilor, Consiliul Societății, Organul executiv - reprezentat de către directorul general desemnat în funcție de către Consiliul Societății.

Indicatorii de producere ai CET-urilor în anii 2007-2011 au înregistrat un nivel redus al utilizării capacităților depline ale acestora: capacitatea de producere a energiei electrice a fost utilizată, în mediu, în proporţie de 12,1% - 38,3% și a energiei termice - de 9,7% - 26,1%, ca urmare a descreşterii nivelului de solicitare a energie termică. Astfel, capacitatea de producere a energiei electrice a fost utilizată de către „CET-1" de la 12,1% până la 26,3%, iar capacitatea de producere a energiei termice - la nivel de la 9,7% până la 15,7%. Respectiv, la S.A. „CET-2" volumul produs de energie electrică a fost la nivel de la 35,8% până la 38,3%, față de capacitatea de producere și pentru energia termică - de la 24,8% până la 26,1%.  La rândul său, S.A. „CET-Nord" și-a utilizat capacitățile de producere pentru energia electrică la nivel de la 31,6% până la 33,3% și pentru energia termică de la 16,7% până la 19,3%.

Totuși, în perioada verificată, S.A. „CET-1" și S.A. „CET-2" au asigurat cu agent termic circa 76% din necesitățile consumatorilor din municipiul Chișinău, iar S.A. „CET-Nord" - 95% din municipiul Bălți. Utilizarea puterilor de producere sub nivel a fost condiționată de sarcina termică redusă solicitată de consumator, în rezultatul cuplării la rețelele individuale de încălzire. Astfel, volumul energiei termice livrate s-a diminuat în anul 2011 față de anul 2007 cu 93,0 mii Gcal în municipiul Chișinău și cu 4,7 mii Gcal în municipiul Bălți.

Până în anul 2010 nu au existat indicatorii de bază aprobați de Adunarea generală a acționarilor. De asemenea, nu a existat  o Strategie de dezvoltare și funcționare pe termen mediu și lung a serviciilor de termoficare la nivel local. În această situație, Societățile verificate nu au fost capabile, de sine stătător, să asigure obținerea indicatorilor de performanță, inclusiv extinderea capacităților de producere și, respectiv, obținerea avantajului economic din activitatea de bază la nivelul cuvenit.

Astfel, la aceste entități nu au fost întreprinse măsuri de optimizare a cheltuielilor și aducerea acestora în concordanță cu volumul de energie produsă. Sursa principală de acumulare a veniturilor în perioada verificată a fost activitatea operațională, fiind dependentă de tarifele la energia electrică și termică, care, conform competențelor, au fost aprobate de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, individual pentru fiecare Societate. Tarifele au fost influențate, în majoritate, de variația costului gazelor naturale și cuantumului minim garantat al salariului în sectorul real.  Totodată, veniturile din această activitate au fost determinate și de  volumul de producere a energiei electrice și termice.

Veniturile din activitatea operațională a Societăţilor verificate au crescut în anul 2011, comparativ cu anul 2007. În acest context, se relevă, că cheltuielile din activitatea operaţională au depășit veniturile la S.A. „CET-1",  în anul 2007 și în anul 2011, iar la S.A. „CET-2" și S.A. „CET-Nord" doar în anul 2007. Situația creată în anul 2007 a fost determinată de ajustarea întârziată a  tarifelor la energia electrică şi termică. Totuși, în anul de referință, Societățile au înregistrat un rezultat pozitiv din activitatea economico-financiară, însă numai grație amnistiei fiscale, prin care au fost anulate datoriile S.A. „CET-1" în valoare de 39,3 mil. lei, S.A. „CET-2" - de 151,9 mil. lei și S.A. „CET-Nord " - de 1,9 mil. lei.

Alte acțiuni cu impact pozitiv asupra rezultatelor activității din anul 2008 și care au condus la  majorarea  capitalul propriu, au fost legalizarea diferenței din reevaluarea activelor materiale pe termen lung și anularea datoriilor față de S.A. moldo-rusă de tip deschis „Moldova-Gaz" și Î.S.„Moldtranselectro".

Gestionarea patrimoniului public 

Activitatea de gestionare a patrimoniului public a fost însoțită în anii 2007-2011 de unele abateri de la normele legale. Astfel, nu au fost înregistrate regulamentar la organele cadastrale drepturile asupra a 24 de imobile în valoare totală de 12,0 mil. lei (S.A. „CET-1" - 15 imobile - 3,6 mil. lei; S.A. „CET-2" - 1 imobil - 1,2 mil .lei; S.A. „CET-Nord" - 8 imobile - 7,2 mil. lei) și a terenurilor cu suprafața de 0,56 ha, pentru care S.A. „CET-Nord" nu deține titlul de autentificare a drepturilor deţinătorului de teren.

De asemenea, nu au fost evaluate două terenuri aferente clădirilor și construcțiilor cu suprafața de 0,29 ha proprietate publică (S.A. „CET-1") și nu au fost reflectate în evidența contabilă terenurile cu suprafața 90,74 ha în valoare totală de 205,3 mil. lei (S.A. „CET-1" - 12,74 ha - 68,9 mil. lei; S.A. „CET-2" - 63,50 ha - 80,4 mil. lei; S.A. „CET-Nord" - 14,50 ha - 56,0 mil. lei). Nu au fost înregistrate în evidența contabilă 47 rețele termice cu valoarea de circa 3,9 mil. lei (S.A.„CET-Nord").

Datele despre suprafețele a 99 imobile, reflectate în evidența contabilă, nu corespund datelor Oficiului Cadastral Teritorial, inclusiv suprafața a 49 imobile fiind cu 10,2 mii m2 mai mică și a 50 imobile cu 1,0 mii m2 mai mare (S.A. „CET-Nord"). Sunt luate la evidența contabilă fără temei legal, în blocurile locative, nişte spații privatizate de locatari (S.A. „CET-Nord").

Totodată, auditul a constatat că în perioada auditată, urmare a unor decizii din exterior, S.A.„CET-2" a fost deposedată de 1,4 ha de teren în valoare de 1,8 mil.lei și de un imobil cu suprafața de 210 metri pătrați în valoare de 0,9 mil.lei, în favoarea unor agenți economici. Aceste acțiuni au avut loc fără consimțământul Societății, ulterior aceste tranzacții au fost contestate, situațiile examinîndu-se în instanțele de judecată.

De asemenea, se menționează că imobilele aflate în gestiunea economică a Societăților auditate nu se regăsesc în Lista bunurilor imobile proprietate publică a statului, aprobată prin Hotărîre de Guvern.

Astfel, în viziunea auditului, iregularitățile stabilite nu asigură plenitudinea și integritatea patrimoniului statului, persistând riscul de pierdere a unor bunuri în valoare de 3,6 mil. lei la S.A. „CET-1", 6,0 mil. ei la S.A.„CET-2" și de 7,2 mil. lei la S.A. „CET-Nord", aceste bunuri având o pondere de 9,0% din valoarea bunurilor înregistrate în evidența entităților supuse auditului.

Dinamica activelor

În cadrul verificării activelor Societăților s-a constatat că, în perioada verificată, acestea au înregistrat o creștere esențială, datorită majorării valorii mijloacelor fixe, inclusiv în rezultatul reevaluării acestora, efectuării investițiilor și formării soldurilor de bunuri materiale și creanțelor pe termen scurt.

Rezultatele reevaluării activelor materiale a condus, totodată și la majorarea activelor nete ale Societăților, iar legalizarea diferenței de la reevaluarea activelor a determinat obținerea profitului net în anul 2008. După reevaluare, Societățile au raportat o valoare eronată a patrimoniului și uzurii acestuia din cauza aplicării coeficienților diferiți către valoarea inițială și uzura mijloacelor fixe, neindexarea uzurii, precum și contabilizării neconforme a rezultatelor reevaluării.

Evidența mijloacelor fixe la S.A. „CET-Nord" a fost afectată și de nerespectarea actelor normative la determinarea uzurii acestora, prin determinarea neconformă a duratei de funcționare utilă. La S.A. „CET-Nord" și la S.A. „CET-1" auditul a constatat abateri în procesul determinării uzurii, inclusiv în scopuri tarifare.

O altă componentă a activelor sunt bunurile materiale, inclusiv acumulate prin stingerea unor datorii sau procurate în perioadele anterioare și care sunt cu mișcare lentă o perioadă îndelungată. La Societăți se denotă prezența unor astfel de stocuri în valoare de 153,1 mil. lei. Neutilizarea activelor achiziționate atestă imobilizarea mijloacelor financiare, cu crearea situațiilor de imposibilitate a achitării datoriilor și suportării unor cheltuieli suplimentare, inclusiv de întreținere a acestora.  

Alt element al activelor, care, de asemenea, a determinat creșterea acestora și crearea imposibilității onorării obligațiunilor față de furnizori sunt creanțele, inclusiv cele noi formate. Astfel, la 31.12.2011 creanțele au însumat 2409,8 mil. lei sau 50% din totalul activelor. În totalul acestora, 20% constituie creanțele cu risc înalt de nerecuperare și de majorare a cheltuielilor pe viitor cu diminuarea capitalului propriu valoarea cărora însumează 483,5 mil. lei (S.A. „CET-1" - 359,7 mil. lei; S.A. „CET-2" - 119,8 mil. lei; S.A. „CET-Nord" - 4,0 mil. lei).

Creanțele în sume semnificative au fost menţinute de entităţile verificate şi din cauza imposibilităţii onorării obligațiunilor față de Societăţi din partea unor debitori din aceeași ramură. Astfel, S.A. „CET-1" și S.A „CET-2" dețin Titluri executorii pentru încasarea creanțelor de la S.A.„Termocom" în sumă de 326 mil. lei, și, respectiv, 872 mil. lei, iar S.A.„CET-2" a depus în instanțele de judecată încă trei acțiuni privind încasarea sumei de 280 mil. lei.

Nerecuperarea creanțelor a avut ca consecință neacumularea mijloacelor financiare și formarea datoriilor (2220,7 mil. lei), în mare parte, față de furnizorii de gaze naturale și cu termen de prescripție expirat. În situația deficitului de mijloace bănești, S.A. „CET-1„ și S.A. „CET-2" au contractat credite în sumă de 30,0 mil. lei și, respectiv, 70,0 mil. lei, înregistrând cheltuieli suplimentare aferente dobânzilor bancare.

Achiziţii de bunuri, lucrări şi servicii

Reglementările și cadrul instituțional intern irelevant la achiziţionarea bunurilor, lucrărilor şi serviciilor, a condiţionat afectarea acestui proces de unele carențe, cauzate de nerespectarea pe deplin a principiului desfășurării activității licențiate cu cheltuieli minime, după cum prevede cadrul legal.

Astfel, achiziționarea de bunuri, lucrări și servicii, s-a efectuat de către Societăți în perioada verificată în mod netransparent și ineficient, fiind generate cheltuieli suplimentare în sumă de 94,1 mil.lei, condiționate de achiziționări de bunuri prin intermediari la prețuri exagerate comparativ cu cele ale producătorului, de majorarea de către antreprenori a costului lucrărilor de reparaţie executate, etc. (S.A. „CET-1" - 6,2 mil. lei; S.A. „CET-2" - 26,4 mil. lei; S.A. „CET-Nord" - 61,5 mil. lei).

Aceste cheltuieli au fost generate din cauza că Societățile au admis contractarea bunurilor şi serviciilor în lipsa concursurilor sau de la aceiași furnizori; contractarea fără a analiza preţurile; aplicarea de către antreprenori a unor coeficienți de rectificare majorați și a unor cheltuielilor neargumentate.

De asemenea, în cadrul comparării prețurilor declarate la import de către furnizori/firme-intermediare cu cele achitate de entitățile verificate, auditul a constatat, că acestea au fost mai mari decât cele ale producătorilor.

Remunerarea muncii

Au fost depistate unele abateri și iregularități admise în procesul de remunerare a angajaților Societăților și persoanelor cu funcții reprezentative, ceea ce a generat cheltuieli nejustificate în sumă totală de 17,4 mil. lei (S.A.„CET-1" - 4,6 mil. lei; S.A. „CET-2" - 0,3 mil .lei; S.A. „CET-Nord" - 12,5 mil. lei). 

Societățile au admis achitarea personalului administrativ și de conducere a unor sporuri/premii/suplimente pentru intensitatea muncii, în lipsa indicatorilor de performanță sau pentru indicatori, care țin de atribuțiile directe ale funcției deținute, în sumă de totală de 16,3 mil. lei și care sunt contrare prevederilor Acordurilor-Memorandum de conciliere.

Astfel, în cadrul S.A. „CET-1" au fost stabiliți indicatori de premier, cum ar fi: colaboratorilor secției economice -  pentru analiza economică a activității de producere a subdiviziunilor și prezentarea la timp a rapoartelor statistice; colaboratorilor secției contabilitate - pentru evidența contabilă potrivit prevederilor Standardelor Naționale de Contabilitate și Codului fiscal; colaboratorilor secției evidența și analiza energiei electrică și termică - pentru date veridice privind evidența energiei termice, apei; evidenței volumului de energie produs, livrat și a pierderilor de energie electrică și termică, etc.

De asemenea, verificările auditului au relevat că, la remunerarea muncii și acordarea compensațiilor membrilor Consiliilor Societăților, comisiilor de cenzori și organelor executive, entitățile verificate nu au asigurat  o bază conformă de acordare a acestor plăți. Cheltuielile neconforme la acest capitol  au însumat în perioada examinată 1,6 mil. lei, aceste plăți fiind efectuate în lipsa indicatorilor de performanță corelați cu rezultatele obținute, situație ce a permis achitarea recompenselor chiar și în cazurile, când profitul Societăților înregistra o regresie în evoluție.

Auditul a constat că, sursele de acordare a adaosurilor/sporurilor/premiilor au fost economiile create ca urmare a planificării neadecvate a fondului de remunerare a muncii. Totodată, auditul menționează că, entitățile în perioada verificată nu întotdeauna au respectat limita valorii fondului de salarizare aprobată în tarife de către Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, ceea ce a dus la neacoperirea acestor cheltuieli. Valoarea efectivă a fondului de retribuire a muncii a depășit valoarea aprobată  de către Agenție în tarife, la S.A. „CET-1" cu 0,8 mil. lei în anii 2007-2009, la S.A.„CET-2" cu 24,5 mil. lei pe toată perioada verificată și la S.A.„CET-Nord" cu 0,3 mil. lei în anii 2009-2010.

La S.A. „CET-1" fondul de salarizare efectiv a crescut în anul 2011, comparativ cu anul 2007 de 1,4 ori, în situația când cheltuielie totale au crescut doar de 1,1 ori, iar volumul de producere a energiei electrice și termică s-a diminuat de 2,2 ori și, respectiv, de 1,6 ori.

La  S.A. „CET-2" fondul de remunerare a muncii a crescut de 1,6 ori, în situaţia când cheltuielile totale au crescut de 2,2 ori, volumul de producere a energiei electrice s-a  micșorat de 1,1 ori, iar  a energiei termice a rămas la același nivel.

La S.A. „CET-Nord" fondul de salarizare a crescut de 1,6 ori, în situația când cheltuielie totale au crescut de 2,2 ori, iar volumul de producere a energiei electrice și termice a rămas practic constant.

Formarea tarifelor

La capitolul formării tarifelor, auditul relevă că, potrivit normelor regulamentare, tarifele se prognozează de Societăți, calculele fiind prezentate spre aprobare Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică. Metodologiile de determinare, aplicare și aprobare a tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu energie termică sunt stipulate în Hotărîrea Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică nr.147 din 25.08.2004. Astfel, este necesară revizuirea şi reactualizarea bazei normativ-metodologice în domeniul formării tarifelor.

În perioada verificată au fost în vigoare tarife separate pentru fiecare Societate și pentru fiecare tip de energie în parte. Componenta de bază a tarifelor la energia electrică și termică este consumul specific de combustibil, în dependență de cota căruia se distribuie valoarea altor elemente ale structurii tarifului (consumuri și cheltuieli).

În anul 2011 valoarea combustibilului a avut o pondere în structura tarifului la energia electrică la S.A. „CET-1" de 82,7%, la S.A. „CET-2" de 87,6% și la S.A. „CET-Nord" de 75,6%. Respectiv, ponderea costului combustibilului în structura tarifului la energia termică a avut o pondere la S.A. „CET-1" de 80,3%, la S.A.„CET-2" de 93,6% și la S.A. „CET-Nord" de 69,9%.

Auditul a constatat, că norma de consum, aferentă formării tarifelor, a variat de la o Societate la alta și de la o perioadă la alta. În perioada anilor 2007-2011, pentru toate Societățile verificate a fost caracteristică  subvenționarea încrucișată a consumului specific de combustibil între cele două tipuri de energie. Totodată, se observă o tendință de diminuare a cotei de combustibil repartizate la formarea tarifelor la energia electrică și de creștere în tarifele la energia termică.

Concomitent auditul relevă, că norma consumului de combustibil prognozată de Societăți a fost diferită de cea aprobată de către Agenție și de cea efectivă. Divergențele dintre datele prognozate, aprobate și efective au fost determinate și de volumul de producere, care, respectiv, a fost influențate de sarcina stabilită de consumator.

Astfel, auditul a constatat situații când Societățile nu au realizat volumul de energie prognozat și aprobat, ceea ce a determinat, ca costul efectiv pe unitate de produs să fie diferit de cel din tariful aprobat, situație caracteristică pentru toate Societățile verificate.

Reieșind din cele constatate, auditul relevă existența unor carențe în politicile tarifare, precum și în procesul de elaborare și aprobare a tarifelor, determinate de includerea în structura lor a unor elemente ce nu stimulează producătorii în optimizarea consumurilor și cheltuielilor, inclusiv în transformarea cheltuielilor constante în variabile, în diminuarea pierderilor, precum și în obținerea altor indicatori de performanță. Modalitatea existentă de determinare a profitului nu stimulează entitățile în optimizarea consumurilor și cheltuielilor, deoarece Societățile pot obține un profit mai mare odată cu creșterea consumurilor și cheltuielilor. Un alt exemplu este includerea în tarif a uzurii anuale a mijloacelor fixe, fără a ține cont că acestea sunt implicate în procesul tehnologic doar în unele perioade ale anului și sunt utilizate sub nivelul capacității de producere.

În contextul neregulilor și carențelor constate de către echipa de audit în procesul verificării regularității gestionării patrimoniului public și formării tarifelor la Societățile pe Acțiuni „Centrala Electrică cu Termoficare nr.1", ,,Centrala Electrică cu Termoficare nr.2" și „Centrala Electrică cu Termoficare-Nord" în perioada anilor 2007-2011, se relevă că atât fondatorul, cât și organele de conducere din cadrul Societăților nu au asigurat în deplină măsură, eficientizarea administrării proprietăţii publice, cu redresarea situațiilor financiare.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului consolidat de audit.   Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.