logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Constatările misiunii de audit privind raionul Dondușeni


https://ccrm.md/index.php/ro/constatarile-misiunii-de-audit-privind-raionul-donduseni-80_987.html

Înregistrare video

 

Raportul auditului conformității exercițiului bugetar şi gestionării patrimoniului public în cadrul autorităților publice din raionul Dondușeni pe anul 2014 a fost examinat în cadrul ședinței publice a Curții de Conturi din 18 iunie 2015.

Misiunea de audit a fost realizată în temeiul art.28, art.30 şi art.31 din Legea nr.261-XVI din 05.12.2008 şi în conformitate cu Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2015.

Constatările misiunii de audit denotă că măsurile întreprinse de autorităţile executive din raionul Dondușeni privind managementul procesului bugetar nu au corespuns în măsură deplină rigorilor de legalitate şi regularitate privind gestionarea fondurilor publice, fiind depistate unele nereguli şi abateri. De asemenea carențe vizibile se atestă şi în gestionarea patrimoniului proprietate publică a raionului. Aceste deficienţe, în final, influenţează negativ dezvoltarea socioeconomică per-ansamblu.

Generalizînd iregularitățile și neconformitățile admise în administrarea finanţelor publice şi gestionarea patrimoniului public, expuse în Raportul de audit, menționăm următoarele:

  • În perioada supusă auditării, AAPL nu au identificat și nu au evaluat potențialul economico-financiar disponibil întru fundamentarea la justa valoare a bazei de impozitare, inclusiv prin estimarea și prognozarea relevantă a indicilor fiscal-bugetari aferenți sustenabilității financiare a bugetelor UAT (nivelul I și II). Autoritatea financiară raională nu a demonstrat rigorile instituționale pentru fundamentarea proiecțiilor fiscal-bugetare, nu a conlucrat eficient, în acest sens, cu AAPL și cu autoritățile fiscale, statistice și cadastrale, precum și cu agenții economici care contribuie semnificativ la formarea veniturilor bugetare. Neasigurarea instrumentelor analitice, neelaborarea și nestandardizarea de către Direcția finanțe a procedurilor și proceselor de lucru aferente elaborării prognozei de buget, s-au soldat cu diminuarea propunerilor de venituri, totodată, neidentificarea și neevaluarea surselor aferente finanțelor publice au determinat nemobilizarea veniturilor bugetelor locale estimate de audit la cca 1,3 mil.lei. De asemenea, conform estimărilor misiunii de audit, indicii fiscal-bugetari stabiliți de autoritățile publice locale au fost subestimați cu 1,1 mil.lei.
  • O rezervă nevalorificată la acumularea veniturilor în bugetele UAT o constituie restanțele contribuabililor, care, la situația din 31.12.2014, au însumat 1,4 mil.lei.
  • Managementul cheltuielilor bugetare nu corespunde normelor legale, în consecință fiind admise un șir de nereguli de la cadrul regulator care afectează eficiența utilizării mijloacelor publice, la originea acestor iregularități fiind neimplementarea prevederilor Legii privind controlul financiar intern. Astfel, se menționează că:

- deficiențele admise de către AAPL din raion la prognozarea cheltuielilor și distribuirea echitabilă a transferurilor pentru acestea au generat planificarea neconformă a unor cheltuieli, ca urmare AAPL de nivelul II au beneficiat de transferuri suplimentare de la bugetul de stat în sumă totală de 1,4 mil.lei;

- managementul neconform privind gestiunea mijloacelor destinate investițiilor și reparațiilor capitale, precum și nerespectarea legislației în vigoare ce ține de acest domeniu au generat nereguli și erori exprimate prin: contractarea lucrărilor pentru investiții și reparații capitale în sumă totală de 12,4 mil.lei, în lipsa proiectelor elaborate și verificate în modul stabilit; inițierea obiectelor și contrarea lucrărilor de construcții în lipsa acoperirii financiare (4,7 mil.lei); majorarea costului obiectelor nefinalizate din cauza extinderii termenelor de executare (4,4 mil.lei) și efectuarea lucrărilor suplimentare cu evitarea procedurilor de achiziții publice, în lipsa surselor de finanțare și fără contabilizarea lor (0,2 mil.lei);

- la utilizarea unor mijloace financiare din contul bugetelor de nivelul I și nivelul II nu s-a ținut cont de competențele instituționale în efectuarea cheltuielilor publice, fiind finanțate unele cheltuieli ce nu se încadrează în limitele cadrului regulamentar (2,2 mil.lei); au fost admise unele plăți neregulamentare în sumă totală de 0,4 mil.lei;

- nerespectarea normelor legale aferente retribuirii muncii a condiționat plăți neregulamentare (0,1 mil.lei);

- managementul în materie de achiziții de mărfuri (lucrări și servicii) este unul necorespunzător, ceea ce a condiționat diminuarea controlului asupra respectării procedurilor de achiziții publice, acestea necesitînd a fi îmbunătățite.

  • Sistemul de management al AAPL (de nivelul I și nivelul II) ce nu asigură regularitatea și legalitatea administrării patrimoniului public, precum și lipsa la AAPL a unui cadru de reglementare a modului de gestionare a patrimoniului public local s-au soldat cu:

- neasigurarea înregistrării regulamentare a drepturilor asupra bunurilor imobile în valoare de peste 37,3 mil.lei și rețele de gazoduct - de 15,5 mil.lei;

- neidentificarea și necontabilizarea corespunzătoare a patrimoniului proprietate publică în valoare de cca 14,7 mil.lei. Totodată, contabilizarea incorectă a proiectelor și valorii investițiilor capitale aferente obiectelor finalizate a adus la denaturarea datelor bilanțului executării bugetelor UAT pe anul 2014, atît pe fiecare UAT în parte, cît și pe raion, concomitent diminuîndu-se valoarea mijloacelor fixe cu suma totală de cca 7,5 mil.lei.

  • Managementul financiar-contabil necorespunzător, exprimat prin înregistrări neconforme ale operațiunilor financiare, precum și iregularitățile în decontări au determinat raportarea eronată a situațiilor patrimoniale.

În concluzie, auditul public extern reiterează că iregularitățile constatate sînt rezultatul iresponsabilității de care au dat dovadă factorii de decizie la utilizarea banilor publici şi la gestionarea patrimoniului public local, precum şi al lipsei unui sistem de control intern eficient în toate domeniile verificate.

  • Verificările asupra conformării cerinţelor şi recomandărilor din auditul efectuat anterior de Curtea de Conturi relevă faptul că managementul AAPL din raion nu a fost exigent în remedierile de rigoare. Astfel, din 14 recomandări expuse în Hotărîrea precedentă a Curţii de Conturi nr.25 din 21.07.2011, 6 recomandări nu au fost executate, iar 1 recomandare a fost executată parţial.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

 

 

 

 

Serviciul relații publice şi imagine

Curtea de Conturi a Republicii Moldova  

tel. 022 266027