logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Curtea de Conturi a examinat performanța platformei de interoperabilitate MConnect


https://ccrm.md/index.php/ro/curtea-de-conturi-a-examinat-performanta-platformei-de-interoperabilitate-mconne-80_1529.html

 

Ședința video

Prezentarea

Curtea de Conturi a Republicii Moldova a examinat la data de 6 iulie iunie curent, Raportul auditului performanței „În ce mod măsurile întreprinse pentru implementarea cadrului de interoperabilitate contribuie la asigurarea eficientă a schimbului de date și a interoperabilității între sistemele informaționale aplicate în sectorul public?”.

Auditul a avut drept scop oferirea unei asigurări rezonabile că au fost create și realizate condițiile prealabile necesare pentru realizarea schimbului eficient de date și a interoperabilității între sistemele și registrele de stat deținute de instituțiile și autoritățile publice, astfel încât să fie garantată eficiența prestării serviciilor publice.

Misiunea de audit a cuprins activitățile realizate în perioada 2019-2020, precum și în alte perioade relevante, prioritar de către: Cancelaria de Stat, Ministerul Economiei și Infrastructurii (MEI), Instituția Publică „Agenția de Guvernare Electronică” (AGE), Instituția Publică „Agenția Servicii Publice” (ASP), Centrul Național de Protecție a Datelor cu Caracter Personal (CNPDCP), precum și alți deținători de sisteme informaționale (SI) de stat, inclusiv prestatori de servicii publice. Probele de audit au fost colectate de la 72 participanți publici și 12 participanți privați, antrenați în schimbul de date prin platforma de interoperabilitate, precum și de la 32 de entități și instituții publice, care nu utilizează platforma de interoperabilitate, dar sunt prestatori de servicii potrivit Nomenclatorului integrat al serviciilor publice aprobat de Guvern.

Una din afirmațiile redate în documentele de politici aferente e-Guvernării atestă că, o guvernare performantă şi eficientă are nevoie de SI interoperabile, care funcționează într-un mod continuu şi consistent pentru prestarea serviciilor de calitate, mai puțin costisitoare şi mai bine adaptate la necesitățile cetățenilor, mediului de afaceri şi instituțiilor publice.

Implementarea cadrului de interoperabilitate urmează să faciliteze prestarea eficientă a serviciilor publice, atât în mod tradițional, cât şi în mod electronic, sporind performanța Guvernului, datorită unui schimb de date eficient în cadrul sectorului public, precum şi între sectorul public şi cel privat. Totodată, cadrul de interoperabilitate vizează un șir de măsuri necesare pentru asigurarea interoperabilității, grupate pe 4 niveluri și anume: legislativ, tehnic, semantic și organizatoric.

Achiziția platformei de interoperabilitate, inclusiv a dezvoltărilor acesteia, a fost realizată în perioada anilor 2014-2016 de către Agenția de Guvernare Electronică în cadrul Proiectului e-Transformare a Guvernării, finanțată din creditul Băncii Mondiale. Costul implementării Platformei a constituit peste 20 mil. lei, iar pentru menținerea acesteia, pe parcursul anilor 2018-2020, au fost efectuate cheltuieli în valoare de peste 4 mil. lei.

Instituirea platformei de interoperabilitate s-a realizat etapizat, astfel, în perioada 2014-2018 aceasta fiind utilizată în regim de pilotare, iar începând cu anul 2019, în producție, la nivel național, fiind obligatorie pentru toate autoritățile și instituțiile publice ce dețin SI de stat, cu excepțiile prevăzute de cadrul normativ.

Pe lângă beneficiile esențiale pe care le oferă MConnect, auditul a identificat unele aspecte problematice și zone cu probabilitate sporită de risc, care necesită acțiuni și măsuri stringente pentru gestionarea adecvată a acestora în vederea asigurării utilizării eficiente a datelor și resurselor publice. Astfel, cele mai vulnerabile aspecte exprimându-se prin:

  • carențele cadrului normativ aferent modului de organizare, implementare și funcționare a platformei MConnect, activitatea insuficientă a organelor implicate, inclusiv lipsa unui mecanism de monitorizare, coordonare și control eficient și adecvat de aplicare a Cadrului de interoperabilitate au condiționat limitarea eficacității Plaformei;
  • neconcordanțe între noțiunile utilizate în legislația aferentă schimbului de date și interoperabilitate referitor la: participanții la schimbul de date prin intermediul Platformei MConnect, definirea și funcționarea serviciului electronic MAccess, termenele stabilite pentru procedura de conectare la Platformă, sfera de aplicare a prevederilor legale, respectiv asupra obligativității utilizării Platformei;
  • utilizarea sporadică şi lipsită de o coordonare și monitorizare adecvată a platformei de interoperabilitate MConnect în perioada de referință de către autoritățile și instituțiile publice pentru asigurarea schimbului de date limitează eficienţa şi eficacitatea acesteia;
  • ineficiența platformei de interoperabilitate implementată de Guvern, prin intermediul AGE, ca urmare a utilizării în paralel de către autoritățile și instituțiile publice a modului tradițional , fie a mecanismelor alternative de schimb de date pentru colectarea datelor necesare în scopul luării unor decizii în sectorul corespunzător.

Odată cu lansarea în producție a Platformei de interoperabilitate (MConnect), începând cu anul 2019, conectarea și utilizarea de către participanții publici a acesteia nu a fost un proces bine planificat și organizat.

În context, se denotă că, deși prevederile legale în domeniul schimbului de date și interoperabilitate determină necesitatea organizării și planificării procesului de conectare la platforma de interoperabilitate, atât la nivel instituțional, prin elaborarea și aprobarea planurilor de conectare la aceasta de către autoritățile și instituțiile publice ce dețin SI, după coordonare cu autoritatea competentă (AGE), cât și la nivel național prin aprobarea de către Guvern a planului de conectare a participanților publici la platforma de interoperabilitate, până în prezent nu au fost elaborate și aprobate astfel de documente.

Auditul constată că, deși pe parcursul perioadei de referință se înregistrează o tendință pozitivă de utilizare a platformei de interoperabilitate MConnect de către autoritățile și instituțiile publice, totuși sunt necesare măsuri în vederea impulsionării valorificării Platformei în scopul asigurării eficacității acesteia.

Totodată, se atestă că, deși 23 de entități publice au încheiat acorduri, precum și au semnat anexe tehnice, în perioada 2015-2020, pentru asigurarea schimbului de date prin platforma de interoperabilitate, la momentul efectuării auditului, acestea nu sunt conectate efectiv la Platformă. De asemenea, auditul relevă că, deși unele entități publice au realizat activitățile necesare de conectare la platforma de interoperabilitate, la momentul efectuării auditului acestea nu utilizau efectiv Platforma pentru schimbul de date, cum ar fi, spre exemplu: Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE), Agenția Proprietății Pubice (APP), Inspectoratul General al Poliției (IGP), Centrul Național de Transfuzie a Sângelui (CNTS), Consiliul Concurenței, Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului IMM, Ministerul Educației Culturii și Cercetării (MECC).

Potrivit explicațiilor oferite, auditul constată că printre factorii care au condiționat neutilizarea platformei este și lipsa autorizației din partea CNPDCP, lipsa, după caz, insuficiența cadrului de reglementare a SI respective, precum și faptul că unele din Sisteme sunt utilizate în pilotare, nefiind definitivate și lansate în producție.

De asemenea, ca urmare a analizei informațiilor prezentate la solicitarea auditului de către entitățile prestatoare de servicii publice potrivit Nomenclatorului aprobat de Guvern, auditul atestă că 32 dintre acestea nu s-au conectat șa platforma de interoperabilitate. Totodată, auditul atestă că, din 11 prestatori de servicii selectați în baza eșantionării aleatorie, care prestează în total 328 de servicii, doar 6 sunt conectați la platforma de interoperabilitate MConnect, unii doar pentru consum de date, nu și furnizare a acestora.

Generalizând constatările auditului, Curtea de Conturi atestă că, per ansamblu, cu unele rezerve de îmbunătățire, au fost asigurate anumite condiții necesare în vederea obținerii rezultatelor scontate aferente implementării Cadrului de interoperabilitate. Totodată, auditul relevă că, deși au fost înregistrate anumite rezultate tangibile, acestea nu s-au soldat în deplină măsură cu impactul scontat, fapt generat și de nivelul relativ redus de conectare și de valorificare de către autoritățile și instituțiile publice a platformei de interoperabilitate, inclusiv de asigurare a disponibilității datelor deținute în SI prin intermediul acesteia, utilizarea în paralel a modului tradițional de acces la date, neasigurarea în deplină măsură a condițiilor aferente protecției datelor cu caracter personal etc.

Totodată, auditul remarcă că, asigurarea unei conlucrări eficiente între factorii implicați, intensificarea procedurilor de monitorizare, susținere și impulsionare din partea factorilor de decizie, în vederea responsabilizării actorilor implicați, precum și întreprinderea măsurilor necesare pentru implementarea recomandărilor înaintate de audit în vederea înlăturării neajunsurilor elucidate, vor contribui la atingerea impactului scontat al cadrului de interoperabilitate, respectiv al platformei de interoperabilitate MConnect.