logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Examinarea raportului de audit pe raionul Hîncești


https://ccrm.md/index.php/ro/examinarea-raportului-de-audit-pe-raionul-hincesti-80_1000.html

Raportul auditului conformității exercițiului bugetar şi gestionării patrimoniului public în cadrul autorităților publice locale din raionul Hîncești pe anul 2014 a fost examinat în cadrul ședinței publice a Curții de Conturi din 14 iulie 2015. 

Conform raportului de audit, măsurile întreprinse de către autoritățile administrațiilor publice locale din raionul Hîncești în materie de management financiar nu au întrunit rigorile de legalitate și regularitate privind gestionarea fondurilor publice, astfel fiind admise unele abateri și nereguli. În acest sens, auditul public extern atestă un șir de slăbiciuni instituționale și o preocupare contraindicată a factorilor responsabili și decizionali din cadrul AAPL în anticiparea și diminuarea efectelor generatoare de nereguli și indisciplină în administrarea resurselor și fondurilor publice. De asemenea, o atitudine imprudentă și neeconomă au manifestat autoritățile locale în gestiunea patrimoniului administrat. Aceste disfuncționalități, în consecință, constituie cauzele neidentificării surselor locale pasibile pentru dezvoltarea teritoriului, administrația raionului mizînd cu precădere pe suportul bugetului de stat.

Sintetizînd constatările expuse în Raportul de audit, se relevă că în perioada supusă auditării, AAPL nu și-au propus obiective clar definite pentru promovarea principiilor de prudențialitate în gestionarea fondurilor publice, astfel instrumentele managementului financiar nu au folosit consolidării bazei financiare pentru dezvoltarea socioeconomică. Autoritățile publice locale nu au realizat măsuri sistemice în materie de identificare și evaluare a potențialului economic aferent formării la justa valoare a bazei de venituri bugetare. În acest sens, se atestă că proiecțiile fiscal-bugetare nu întrunesc plenitudinea și încrederea de rigoare, precum și nu asigură sustenabilitatea bugetelor UAT de toate nivelurile. Autoritatea financiară nu a manifestat exigențele de profil întru fundamentarea propunerilor de buget, în consecință fiind admise subevaluării la venituri, estimate de audit în mărime de 5,2 mil.lei. Neaplicarea măsurilor de dezvoltare instituțională a sistemelor de control intern, precum și interacțiunea slabă dintre autoritățile de resort (financiare, economice, fiscale, statistice și cadastrale) nu au permis inventarierea și (re)evaluarea materiei impozabile, respectiv, mărimea taxelor și impozitelor necuantificate dar evaluate de audit, constituind minimul de 6,5 mil.lei, inclusiv provenite din: plăți pentru arenda terenurilor arabile și obiectivelor acvatice proprietate publică - 0,5 mil.lei și aferente obiectivelor privatizate -1,0 mil.lei; venituri neacumulate ca urmare a eșalonării neconforme a plăților din vînzarea terenurilor - 3,7 mil. lei; taxe locale - 0,9 mil.lei; impozite din proprietate - 0,2 mil. lei; alte venituri - 0,2 mil. lei.

De asemenea, conform raportului, managementul cheltuielilor nu corespunde rigorilor, astfel fiind admise multiple abateri și nereguli, care au diminuat eficiența alocațiilor bugetare, exprimată prin:

  •  valorificarea neconformă a mijloacelor destinate investițiilor și reparațiilor capitale, nerespectarea legislației în vigoare precum și controlul insuficient din partea AAPL privind acest domeniu au determinat:

- utilizarea neregulamentară a resurselor financiare în sumă totală de 10,6 mil.lei;

- efectuarea unor cheltuieli ineficiente în sumă totală de 6,4 mil.lei;

- contabilizarea necorespunzătoare a lucrărilor executate în sumă totală de 24,9 mil.lei;

- inițierea lucrărilor de investiții și reparații capitale în lipsa sursei de finanțare în sumă totală de 34,3 mil.lei;

- nevalorificarea mijloacelor publice pentru cheltuieli capitale în sumă totală de 14,2 mil.lei;

- admiterea în exploatare a unei instituții de învățămînt și a 10 construcții edificate și înregistrate în evidența contabilă, care nu au fost finalizate/predate/recepționate corespunzător;

  •   neconformarea la cadrul de proceduri regulamentare și de transparență în procesul achizițiilor publice a condiționat iregularități ce țin de:

-       neelaborarea planurilor de achiziții publice de bunuri, lucrări și servicii în sumă totală de 24,3 mil.lei;

-       nepublicarea în anunțul de intenție a achizițiilor de lucrări în sumă totală de 14,3 mil.lei;

-       divizarea achizițiilor de bunuri și lucrări în sumă totală de 0,6 mil.lei;

-       neprezentarea dărilor de seamă privind contractele de achiziție publică de valoare mică în sumă totală de 6,0 mil.lei;

  •   nerespectarea prevederilor legale la executarea cheltuielilor pentru retribuirea muncii, ceea ce a condiționat efectuarea plăților neregulamentare la acest capitol în sumă de 2,0 mil.lei;
  •   administrarea neregulamentară și ineficientă a mijloacelor bugetare pentru desfășurarea acțiunilor sportive pentru tineret în sumă totală de 0,4 mil.lei;
  •   nerespectarea cadrului legal-normativ în domeniul asistenței sociale, ceea ce a generat plăți neregulamentare în sumă totală de 0,2 mil. lei.

   Totodată activitatea necorespunzătoare a factorilor de decizie din cadrul AAPL (nivelul I și II) în vederea asigurării regularității și legalității administrării patrimoniului public, managementul necorespunzător al gestionării acestuia, nerespectarea prevederilor legislației în vigoare și lipsa la AAPL a unui cadru de reglementare a modului de gestionare a patrimoniului public s-au soldat cu:

  •  neînregistrarea primară masivă a imobilelor proprietate publică și a sectoarelor de teren de pe lîngă casele de locuit și cele de grădini din cadrul a 10 UAT din raion;
  •  neefectuarea delimitării terenurilor proprietate publică a UAT din domeniul public și cel privat la 18 UAT;
  •  neasigurarea înregistrării regulamentare în Registrul bunurilor imobile a drepturilor asupra bunurilor imobiliare în valoare de 620,1 mil.lei și terenurilor cu suprafața de 28,7 mii ha;
  •  prezentarea neveridică la APP a raportului privind patrimoniul public aflat în administrarea AAPL cu o diminuare a valorii mijloacelor fixe aflate în gestiunea a 11 entități cu suma totală de 38,3 mil.lei și o majorare la alte 8 entități cu 105,9 mil.lei;
  •  neînregistrarea și necontabilizarea corespunzătoare a încăperilor cu suprafaţa totală de cca 2,9 mii m2 în valoare de 3,5 mil.lei, transmise în gestiune instituțiilor medico-sanitare publice de către 14 UAT;
  •  neexcluderea din evidența fondatorului (CR) a bunurilor casate pe toată perioada de activitate a IMSP fondate în sumă totală de 21,4 mil lei.

Raportul de audit mai specifică faptul că neelaborarea principiilor de gestiune economică argumentată și a indicatorilor bazați pe rezultate, inclusiv cost-eficiența în sectorul comunal, a generat:

  •  neasigurarea evidenţei conforme a patrimoniului public în valoare de 19,1 mil.lei, transmis în gestiune economică întreprinderilor municipale, și neexcluderea din evidența fondului locativ a imobilelor privatizate în valoare de 0,8 mil.lei;
  •  transmiterea și gestiunea neregulamentară de către asociații obștești a sistemelor de aprovizionare cu apă și a fîntînilor arteziene în sumă totală de 21,5 mil.lei;
  •  înregistrarea de către întreprinderile municipale a pierderilor în sumă totală de 1,0 mil.lei, ca urmare a activității operaționale ineficiente.

De asemenea auditul a relevat că managementul financiar-contabil necorespunzător nu a asigurat în deplină măsură respectarea principiilor de bază ale organizării și ținerii evidenței contabile, precum și raportarea situațiilor financiare potrivit normelor stabilite, constatîndu-se înregistrări neconforme ale operațiunilor financiare, ca urmare fiind raportate eronat situațiile financiare și patrimoniale.

Abaterile de la legalitate și regularitate elucidate în administrarea de către AAPL a resurselor și fondurilor publice, în mare măsură, exprimă gradul redus privind coordonarea și supravegherea implementării instrumentelor de control intern.

 Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 12 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

 

 

 

 

 

Serviciul relații publice şi imagine

Curtea de Conturi a Republicii Moldova  

tel. 022 266027