logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Implementarea SIA „Registrul de stat al achizițiilor publice”


https://ccrm.md/index.php/ro/implementarea-sia-registrul-de-stat-al-achizitiilor-publice-80_903.html

Prezentare


Raportul auditului TI „Care sînt rezultatele implementării SIA „Registrul de stat al achizițiilor publice"?" a fost examinat în cadrul şedinţei publice a Curţii de Conturi din 8 decembrie 2014.

Volumul achizițiilor publice în Republica Moldova în 2013 a depășit 9% din PIB. Astfel orice îmbunătățire chiar minoră în performanța achizițiilor creează beneficii semnificative pentru societate. Bunele practici demonstrează că, tehnologizarea domeniului achizițiilor publice oferă posibilități de optimizare a costurilor și procedurilor atât pentru autoritățile contractante cât și pentru operatorii economici care furnizează produsele și serviciile sale. Pe parcursul ultimilor 6 ani, Republica Moldova implementează și dezvoltă un Sistemului Informațional Automatizat „Registrul de stat al achizițiilor publice" (SIA RSAP) menit să sporească transparența, eficacitatea și credibilitatea procesului de achiziții publice din Republica Moldova, precum și să combată concurența neloială și să diminueze riscurile de fraudă și corupție în domeniul achizițiilor publice.

Curtea de Conturi a inițiat auditul tehnologiilor informaționale al SIA RSAP la Agenția Achiziții Publice, în vederea determinării situației la zi privind implementarea acestuia, precum și evaluării modului de aplicare a tehnologiilor informaționale pentru eficientizarea activităților interne ale Agenției Achiziții Publice și ale altor actori participanți la proces.

 Etapele implementării şi dezvoltării SIA RSAP

Agenţia Rezerve Materiale, Achiziţii Publice şi Ajutoare Umanitare (în prezent Agenția Achiziții Publice) a inițiat dezvoltarea sistemului menționat în cadrul Strategiei Naţionale de edificare a societăţii informaţionale „Moldova electronică", începînd cu anul 2008. Primii pași în vederea automatizării procedurilor de achiziții au fost întreprinși în anul 2008, prin elaborarea Caietului de sarcini și a Proiectului tehnic, precum și prin dezvoltarea complexului software al SIA (Blocul funcțional I). În perioada anului 2009 s-au realizat activități de dezvoltare, de testare funcțională și tehnologică, precum și de testare a securității informaționale a SIA RSAP.

Pe parcursul anului 2009 SIA RSAP a fost pilotat în cadrul a 5 autorități contractante (înregistrate în sistem, cu posibilitatea introducerii informațiilor privind procedurile de achiziții), iar în următorii doi ani (2010-2011) dezvoltarea sistemului a fost suspendată din lipsa mijloacelor financiare, precum și datorită prezenței unor impedimente de ordin organizațional, administrativ și tehnic.

Lucrările de dezvoltare a SIA RSAP au fost reluate în anul 2012, după oferirea unei asistențe tehnice din partea PNUD în cadrul Proiectului „Sprijin Tranzitoriu pentru Administrația Publică din Moldova" (asistență tehnică), precum și prin susținerea financiară a Băncii Mondiale prin intermediul Grantului IDF „Consolidarea Achizițiilor Publice". Tot în această perioadă este inițiată pilotarea SIA RSAP cu participarea a 34 de autorități contractante.

În perioada 2013-2014 (mai), elaboratorul a efectuat lucrări de dezvoltare și optimizare tehnică a funcționalităților existente ale SIA RSAP, inclusiv a unor noi funcționalități. La rîndul său, Centrul de Guvernare Electronică (CGE) a inițiat și realizat dezvoltarea platformei MCloud, care include și mediul tehnologic pentru SIA RSAP. În mai 2014 a fost realizată migrarea SIA RSAP (inclusiv a datelor de producere) în cadrul norului informațional MCloud.

Realizări şi impedimente

SIA RSAP a fost instalat integral în norul informațional MCloud, ceea ce permite utilizarea infrastructurii tehnologice comune, amplasate la Centrul de Telecomunicații Speciale (CTS). Deci, Agenţia Achiziţii Publice (AAP) nu dispune și nici nu are necesitatea de achiziționare a serverelor și altor resurse hardware pentru funcționarea SIA RSAP, deoarece utilizează MCloud-ul ca serviciu de infrastructură.

Actualmente SIA RSAP funcționează în regim pilot și asigură automatizarea parțială a proceselor Agenției și autorităților contractante. Operatorii economici, prin intermediul SIA RSAP, au posibilitatea doar de a vizualiza și descărca documentația de licitație. Pe parcursul a 9 luni ale anului 2014, prin Sistem au fost realizate cu cca.70% mai multe proceduri de achiziții publice, față de cele realizate pe întreaga perioadă a anului 2013. Lista autorităților contractante înregistrate în Sistem a fost completată și la situația din noiembrie 2014 constituie 148 de autorități contractante (numai din cadrul AAPC).

Se atestă că niciuna din autoritățile contractante din cadrul APL nu este înregistrată și nu utilizează SIA RSAP, din care motiv angajații AAP sunt nevoiți să culeagă manual textele  anunțurilor pentru publicarea înn BAP, lucru tehnic care consumă timpul specialiștilor Agenţiei Achiziţii Publice. Cauza unei asemenea situații se rezumă la lipsa echipamentului tehnic și la capacitățile reduse de utilizare a tehnologiilor informaționale în zonele rurale, care încă nu se regăsesc în lista autorităților contractante aprobată de Ministerul Finanţelor.

Potrivit responsabililor din cadrul CGE, lansarea actualului SIA RSAP este un prim pas spre e-Achiziții, platformă prin care cetățenii vor identifica uşor orice informaţie despre achiziţiile din Republica Moldova, după multiple criterii de căutare, de la anunţul de organizare a licitaţiei pînă la procesul verbal de recepţie a lucrării.

În acestă ordine de idei, auditul denotă prezența următoarelor probleme:

  • actorii responsabili, implicați în dezvoltarea SIA RSAP nu au o viziune clară referitor la termenele de implementare a SIA RSAP și resursele financiare, umane necesare pentru întreținerea, mentenanța și dezvoltarea acestuia pe viitor;
  • componentele și funcționalitățile SIA RSAP sunt elaborate ocazițional, în dependență de existența resurselor financiare;
  • nici AAP, nici altă autoritate relevantă nu dispune de bugete distincte pentru mentenanța în regim de exploatare a sistemului existent, pentru instruirea utilizatorilor din cadrul autorităților publice, precum și de promovare a utilizării Sistemului de către operatorii economici;
  • funcționarea sistemului este afectată de imposibilitatea licențierii SGBD Oracle 11g pe platforma MCloud. Nu există un buget pentru procurarea licențelor pentru SIA RSAP, iar infrastructura MCloud oferită de CGE nu oferă o platformă tehnică cu asigurarea licențelor necesare. În cazul necesității migrării bazei de date a SIA RSAP în al sistem de gestiune a bazelor de date, nu există un buget destinat pentru efectuarea acestor lucrări;
  • în cadrul AAP se atestă un nivel redus al documentării proceselor ciclului de viață aferente creării, implementării, dezvoltării și mentenanței SIA RSAP, lipsa controalelor generale TI și a personalului cu responsabilități TI.

Potrivit auditului, sistemul este parțial dezvoltat sub aspect tehnic, este utilizat în regim de testare și acoperă doar o porțiune din totalul de proceduri de achiziții publice. Se atestă că AAP nu dispune de o subdiviziune (sau cel puțin de un specialist) cu atribuții și responsabilități TI, fapt ce condiționează dependența totală (în problemele de ordin tehnic) de factorii externi. Se constată că, sub aspect conceptual și administrativ, personalul Agenției Achiziții Publice face față și are resurse suficiente în ceea ce privește dezvoltarea și utilizarea conform competențelor a SIA RSAP, dar sub aspect tehnic nu îndeplinește rigorile necesare, rămînînd dependentă de contractarea serviciilor din exterior. În această conjunctură este strict necesar ca Agenția Achiziții Publice să-și asume rolul de conducător la toate etapele de dezvoltare, implementare și promovare a SIA RSAP, iar Ministerul Finanțelor, Ministerul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor  (responsabili de politici în domeniu), precum și alți actori implicați în dezvoltarea și funcționarea Sistemului (CGE, CTS etc.) să ofere consiliere, susținere și implicare, conform competențelor.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.