logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Managementul valorificării mijloacelor publice la Ministerul Afacerilor Interne şi la unele instituţii din subordine necesită îmbunătăţiri


https://ccrm.md/index.php/ro/managementul-valorificarii-mijloacelor-publice-la-ministerul-afacerilor-interne-80_484.html

    Evaluarea legalităţii şi regularităţii utilizării mijloacelor publice este printre principiile de bază ale activităţii Curţii de Conturi.
     În cadrul şedinţei plenare a Curţii de Conturi din 11 septembrie 2009 s-a examinat Raportul auditului regularităţii la Ministerul Afacerilor Interne şi la unele instituţii din subordine pe perioada anului 2008.
     Reieşind din scopul auditului, au fost analizate rapoartele consolidate ale Ministerului Afacerilor Interne (în continuare – MAI) şi ale aparatului central, precum şi ale unor instituţii din subordine, inclusiv ale Departamentului Trupelor de Carabinieri; Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale şi Direcţiei Generale Pază de Stat (în continuare – DGPS).
     Auditului au fost supuse alocaţiile în sumă de 544,8 mil.lei, sau 71,5% din alocaţiile totale ale MAI.
    
     Analiza cheltuielilor publice în acest audit a fost orientată spre cunoaşterea mijloacelor publice alocate MAI şi instituţiilor din subordine, totodată cu acces la informaţia detaliată despre diferite aspecte ale utilizării acestor mijloace. În particular, în acest audit s-au făcut mai multe eforturi de a examina principalele probleme şi deficienţe ale gestionării cheltuielilor publice.
     Testările efectuate integral pe minister arată că cheltuielile efective raportate le depăşesc pe cele precizate: la retribuirea muncii – cu 2,9 mil.lei şi la calcularea compensaţiilor băneşti în schimbul biletelor de tratament sanatorial – cu 3,5 mil.lei. Aceste depăşiri au fost cauzate de faptul că au fost efectuate cheltuieli în lipsa mijloacelor financiare.
     Cît priveşte structura MAI, actuala misiune de audit a relevat că MAI nu are o structutră bine determinată. Astfel, pe lîngă aparatul central al MAI activează 20 de subdiviziuni pentru care nu este reglementat statutul, dar care, de fapt, exercită funcţiile aparatului central al MAI.
    
     Totodată, prin ordinul ministrului afacerilor interne, a fost instituită o funcţie de adjunct al ministrului (la nivel şi cu drepturi de viceministru) contrar pct.4 din Hotărîrea Guvernului nr. 844 din 30.07.1998. În perioada iunie 2005 – octombrie 2008, pentru întreţinerea acestuia, au fost suportate cheltuieli în sumă de 264,0 mii lei, inclusiv în anul 2008 – de 83,5 mii lei.
    
     În cadrul acestui audit au fost constatate şi alte probleme, printre care:
     - MAI n-a elaborat modul şi direcţiile de utilizare a mijloacelor încasate, în urma redistribuirii cotei de 10% din venitul obţinut de la prestarea de către organele afacerilor interne a serviciilor cu plată întru asigurarea bazei tehnico-materiale centralizate a subdiviziunilor sale, neasigurînd nici încasarea integrală a mijloacelor de la subdiviziunile sale, datoria constituind 1,9 mil.lei;
     - din contul compensaţiilor în schimbul echipamentului alocate subdiviziunilor de pe lîngă aparatul central al MAI în mărime de 651,4 mii lei, colaboratorii aparatului central au beneficiat neregulamentar de mijloace în sumă de 181,2 mii lei, sau de 27,8 % din cheltuielile totale respective ale subdiviziunilor;
     - ministerul n-a ţinut evidenţa adecvată a mijloacelor utilizate pentru achitarea pensiilor, alocaţiilor şi indemnizaţiilor nominative, totodată neestimînd nici necesitatea reală de bilete de tratament pentru veteranii de război, invalizii de război, veteranii muncii, precum şi pentru alte categorii de persoane care cad sub incidenţa Legii nr.190-XV din 08.05.2003, fiind înregistrate solduri semnificative de bilete de tratament, iar 366 de bilete în sumă de 1,8 mil. lei au fost utilizate contrar destinaţiei;
     - au fost utilizate mijloace financiare în sumă de 350,0 mii lei, alocate pentru plata pensiilor, la achitarea indemnizaţiilor nominative, în lipsa coordonării cu Ministerul Finanţelor;
     - în perioada anilor 2005-2008, n-au fost realizate venituri în mărime de 417,2 mii lei, inclusiv în anul 2008 – de 142,4 mii lei, în urma transmiterii în locaţiune a bazei de odihnă „Jemciujina” din Coblevo, Ucraina, neîntemeiat fiind micşorate şi datoriile debitoare cu 297,7 mii lei;
     - casarea mijloacelor fixe cu valoarea de 974,1 mii lei de către subdiviziunile MAI s-a efectuat fără acordul organului ierarhic superior;
     - de către Departamentul Trupelor de Carabinieri n-au fost respectate prevederile art.22 din Legea nr. 355-XVI din 23.12.2005 „Cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar”, fapt ce a contribuit la depăşirea cheltuielilor planificate pentru retribuirea muncii, precum şi la nerespectarea art. 33 (32) alin.4 din Legea nr. 847-XIII din 24.05.1996; 
     - Direcţia Pază de Stat mun. Chişinău, la cheltuielile privind retribuirea muncii, a inclus cheltuieli pentru deplasări în sumă de 171,3 mii lei şi compensarea plăţii pentru chirie – 96,4 mii lei;
     - DGPS n-a inclus în cheltuielile pentru premieri mijloacele în mărime de 296,6 mil.lei, alocate pentru procurarea cadourilor de preţ cu care au fost premiaţi colaboratorii acesteia;
     -  la DGPS sînt înregistrate eronat, în raportul financiar, şi cheltuielile pentru achitarea premiilor, acestea fiind diminuate cu 1,6 mil.lei, totodată fiind majorate cu această sumă cheltuielile la alte alineate ale art.111 „Retribuirea muncii”, iar deficienţele constatate la plata mărfurilor şi serviciilor au alcătuit 232,5 mii lei, prin denaturarea unor alineate ale art.113 „Plata mărfurilor şi serviciilor”.
    
     În contextul celor expuse, concluzionăm că managementul financiar la MAI, în unele aspecte, nu corespunde standardelor în vigoare. Acesta urmează a fi îmbunătăţit, ţinînd cont de iregularităţile şi deficienţele stabilite la gestionarea resurselor financiare şi a patrimoniului public, precum şi la ţinerea evidenţei contabile.
    
     În detaliu problemele şi deficienţele abordate în cadrul acestui audit, precum şi opiniile şi recomandările auditului sînt menţionate în Raportul de audit aprobat prin Hotărîrea Curţii de Conturi din 11 septembrie 2009.