logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Precizările CCRM în contextul unor declaraţii ale PL


https://ccrm.md/index.php/ro/precizarile-ccrm-in-contextul-unor-declaratii-ale-pl-80_774.html

Recent, la finele lunii septembrie, în cadrul unei conferinţei de presă susţinute de Partidul Liberal despre patrimoniul S.A. „Moldovagaz" şi datoriile Republicii Moldova la gazele naturale, au fost făcute unele declaraţii nefondate în adresa Curţii de Conturi a Republicii Moldova (CCRM). În context, vicepreşedintele PL,  deputatul Valeriu Munteanu a menţionat că, „acum un an fracţiunea parlamentară a PL a solicitat un audit intern pentru ca să se facă lumină asupra datoriilor Republicii Moldova la gazele Federaţiei Ruse, însă auditul a fost respins de Curtea de Conturi."

La acest capitol Curtea de Conturi precizează, că la data de 20 decembrie 2012 un grup de deputaţi au înaintat un demers Preşedintelui CCRM, în care se solicita „efectuarea unui audit al regularităţii, corectitudinii şi plenitudinii transmiterii patrimoniului statului întru fondarea S.A. „Moldovagaz", transmitere realizată de către Departamentul Privatizării Proprietăţii Publice (actualmente - Agenţia Proprietăţii Publice)".

În temeiul Legii Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008 şi conform Programului de audit al CCRM pe anul 2013, în baza solicitării menţionate a fost iniţiată o misiune de audit cu tematica conformitatea şi plenitudinea transmiterii patrimoniului statului pentru fondarea S.A. „Moldovagaz". Misiunea de audit a fost realizată la Agenţia Proprietăţii Publice (APP), rezultatele preliminare ale misiunii fiind examinate în cadrul şedinţei Plenului CCRM din 16 mai 2013.

Astfel, echipa de audit a stabilit în cadrul verificărilor, că transmiterea patrimoniului statului în scopul fondării S.A. „Moldovagaz" s-a efectuat în anii 1997-1999 de către fostul Departament al Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat (DPAPS), succesorul actual - Agenţia Proprietăţii Publice, subordonată Ministerului Economiei. Reorganizarea şi privatizarea complexului de gaze din Republica Moldova au avut loc în baza Hotărîrilor Parlamentului şi Guvernului adoptate în anul 1998, care prevedeau modul şi procedura de reorganizare. Tot în perioada menţionată a fost semnat şi Contractul de societate şi Acordul cu privire la modalităţile de formare a capitalului social al societăţii de către reprezentanţii DPAPS, Comitetul de Administrare a Proprietăţii Transnistriei şi Consiliul de Administrare a S.A. „Gazprom" (Rusia). Potrivit actelor menţionate, aportul Republicii Moldova în capitalul social al  S.A. „Moldovagaz" urma să constituie 35,33%, cotă deţinută şi actualmente, care este conformă Legii nr. 121-XVI din 04.05.2007.

De asemenea, în cadrul acţiunilor de audit, echipa Curţii de Conturi a constatat imposibilitatea colectării probelor de audit suficiente, credibile şi rezonabile, necesare pentru exprimarea unei opinii de audit, deoarece nu au fost identificate suficiente documente pentru a formula constatări autentice de fond privind conformitatea transmiterii patrimoniului statului în scopul fondării S.A. „Moldovagaz".

La solicitarea echipei de audit, APP a relatat că au fost prezentate toate materialele identificate în arhivă, ce ţin de reorganizarea complexului de gaze al Republicii Moldova şi fondarea S.A. „Moldovagaz". De asemenea, APP a menţionat imposibilitatea oferirii explicaţiilor solicitate de auditori, din cauza perioadei îndelungate (depăşeşte 15 ani) din momentul efectuării reorganizării menţionate.

Concomitent, CCRM menţionează, că conform prevederilor art. 28 alin. (3) lit. c) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008, atribuţiile de audit ale CCRM se răsfrâng doar asupra agenţilor economici, al căror capital social este în întregime de stat sau în al căror capital social cota statului este mai mare de 50%. Din aceste considerente, CCRM nu a efectuat colectarea probelor de audit la S.A. „Moldovagaz", deoarece cota statului în capitalul social al societăţii constituie 35,33%.

De asemenea, actele legislativ-normative emise întru reglementarea procesului de reorganizare a complexului de gaze al Republicii Moldova în anii 1997-1999 şi-au produs efectul juridic pe parcursul perioadei de acţiune, nefiind sesizat controlul constituţionalităţii acestora.

Conform Legii Curţii de Conturi şi Standardelor de audit, orice acţiune de audit, după aplicarea procedurilor de fond, cu folosirea tehnicilor şi metodelor regulamentare, se finalizează cu un raport de audit. Acest raport de audit se bazează pe probe de audit competente, justificate, veridice, care să constate existenţa, apariţia, exhaustivitatea şi valoarea oricărui fapt constat. Lipsa unui element de bază în procedurile de audit, cum ar fi probele documentare, face imposibilă desfăşurarea deplină a misiunii de audit.

După examinarea rezultatelor preliminare ale misiunii de audit, în contextul argumentelor expuse, Curtea de Conturi a constatat imposibilitatea desfăşurării în continuare a misiunii de audit şi formulării unui Raport de audit aferent obiectivului determinat. Şedinţa Plenului CCRM din 16 mai 2013, în cadrul căreia au fost examinate rezultatele preliminare ale misiunii de audit cu tematica conformitatea şi plenitudinea transmiterii patrimoniului statului pentru fondarea S.A. „Moldovagaz", a finalizat cu adoptarea unei decizii de sistare a desfăşurării misiunii de audit.