logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Raport de monitorizare a executării cerințelor Curții de Conturi


https://ccrm.md/index.php/ro/raport-de-monitorizare-a-executarii-cerintelor-curtii-de-conturi-80_976.html

Înregistrare video 

 

Raportul de „follow-up" care evaluează gradul de conformitate a acțiunilor întreprinse de entitățile auditate în vederea executării cerințelor și implementării recomandărilor din Raportul  auditului efectuat de Curtea de Conturi în anul 2012 ,,Activitatea desfășurată de reprezentanții statului, membrii consiliilor societăților comerciale și administratorii acestora este comensurabilă cu remunerarea lor?" a fost examinat în cadrul ședinței publice a Curții de Conturi din 19 iunie 2015.

În contextul alinierii la bunele practici internaționale, Curtea de Conturi, în calitatea sa de auditor public extern, a realizat prima misiune de "follow-up". Această activitate a fost realizată cu suportul expertului străin Jim Bonnell, în contextul implementării Proiectului "Consolidarea capacităţilor Curţii de Conturi a Republicii Moldova" susținut de Banca Mondială.

Potrivit misiunii de monitorizare, entitățile auditate nu au întreprins măsuri suficiente în vederea executării cerințelor și implementării recomandărilor înaintate de Curtea de Conturi în anul 2012, urmare realizării auditului performanței ,,Activitatea desfășurată de reprezentanții statului, membrii consiliilor societăților comerciale și administratorii acestora este comensurabilă cu remunerarea lor?". Doar 4 din cele 19 cerințe și recomandări înaintate au fost executate integral, 6 - parțial, iar la 9 dintre acestea n-a fost întreprinsă nici o măsură.

Printre cauzele care au determinat neexecutarea integrală a cerințelor și recomandărilor se remarcă: controlul insuficient din partea autorităților abilitate, invocarea existenței suficiente a prevederilor cadrului legislativ și normativ care reglementează domeniul vizat, precum și interesul scăzut față de necesitatea implementării unor reforme strategice în procesele de administrare a societăților comerciale cu cotă de stat și întreprinderilor de stat.

De asemenea, auditul a relevat un șir de disfuncționalități, unele reiterate și în auditul precedent, care limitează eficiența activității reprezentanților statului și membrilor consiliilor societăților comerciale, printre care se evidențiază:

- lipsa unor indicatori de performanță pentru reprezentanții statului, membrii consiliilor societăților în baza cărora să fie evaluată eficiența activității și efectuată remunerarea acestora;

- numărul semnificativ al structurilor de conducere în care pot fi desemnate în calitate de membru persoanele cu atribuții de reprezentare a intereselor statului, care afectează direct exercitarea adecvată a funcțiilor acestora;

- neimplementarea unui mecanism de control eficient asupra activității persoanelor cu atribuții de reprezentare a statului, în cazul eschivării sau exercitării neconforme a funcțiilor delegate;  

- prezentarea rapoartelor care nu conțin informații suficiente și exhaustive cu privire la activitatea reprezentanților statului, care ar putea susține într-un mod util procesul decizional al autorităților abilitate în soluționarea problemelor societăților comerciale gestionate;

- lipsa unor cerințe clare față de performanța societăților comerciale cu cotă de stat, prin includerea în contractele încheiate cu managerii acestora a obiectivelor și indicatorilor de performanță.

Concluzionînd cele menționate, în Raportul de urmărire ulterioară, examinat pe data de 19 iunie curent, se remarcă că autoritățile abilitate, responsabile de administrarea proprietății publice, n-au depus eforturi suficiente pentru executarea cerințelor și implementarea recomandărilor, care urmau să asigure o administrare mai eficientă a patrimoniului public în societățile comerciale.

Amintim că la data de 13 septembrie 2012, Curtea de Conturi a emis un Raport de performanță intitulat ,,Activitatea întreprinsă de reprezentanții statului, membrii consiliilor societăților comerciale și administratorii acestora este comensurabilă cu remunerarea lor?". Rezultatele expuse în acesta au conturat o serie de nereguli și problemele care au limitat activitatea eficientă a reprezentanților statului, municipiului, membrilor consiliului societății și organelor centrale. Cu toate că, cerințele și recomandările înaintate de către misiunea de audit din anul 2012 aveau menirea de a redresa situația creată în domeniul vizat și de a îmbunătăți modelul de guvernare corporativă, rezultatele actualei misiuni de monitorizare au atestat un nivel redus de executare a cerințelor și recomandărilor.

În conformitate cu Standardele internaționale de audit, misiunea de "follow-up" reprezintă o activitate independentă ce presupune examinarea de către auditori, în baza rezultatelor auditului performanței, a acțiunilor corective întreprinse de către entitatea auditată, sau altă parte responsabilă. Totodată, această misiune nu se limitează doar la urmărirea implementării recomandărilor, ci și la faptul dacă entitatea auditată a soluționat problemele în mod corespunzător și a remediat situația după o perioadă relevantă.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor periodic, pe măsura implementării acestora, în termen de 1 an de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008. 

 

Serviciul relații publice şi imagine

Curtea de Conturi a Republicii Moldova  

tel. 022 266027