logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Raportului auditului de performanță privind sistemul de pensii în Republica Moldova


https://ccrm.md/index.php/ro/raportului-auditului-de-performantaprivind-sistemul-de-pensii-in-republica-mol-80_1032.html

Înregistrare video

 

Raportul auditului de performanță privind sistemul de pensii în Republica Moldova a fost examinat în cadrul ședinței publice a Curții de Conturi din 27 octombrie 2015.

Auditul sistemului de pensii a fost efectuat în conformitate cu Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2015, cu suportul experților Proiectului Twinning „Consolidarea și întărirea auditului public extern în Republica Moldova". Misiunea de audit a cuprins activităţile şi politicile realizate de autorităţile responsabile în domeniul asigurării cu pensii, precum și a evaluat procesele aferente din anii 2012-2014.

În urma studiului preliminar de audit, reieșind din deficiențele şi riscurile identificate, a fost stabilit următorul obiectiv general al auditului: Sistemul de pensii dispune de un cadru legal actualizat și de un cadru instituțional eficient, ale căror prevederi și acțiuni ar oferi servicii calitative beneficiarilor de pensii și ar asigura sustenabilitatea sistemului? Astfel, misiunea de audit a cuprins activitățile și politicile realizate de către Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei (MMPSF), Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS), Ministerul Afacerilor Interne (MAI) și Ministerul Apărării (MA) în domeniul asigurării cu pensii în perioada 2012-2014.

Statul, prin intermediul sistemului de pensii, acordă suport financiar persoanelor ajunse la vîrsta de pensionare. Astfel, pentru acumularea resurselor necesare, se colectează venituri din achitările de contribuții sociale de stat obligatorii, ceea ce are scop asigurarea unui echilibru financiar pentru oferirea pensiilor.

Potrivit raportului de audit, în ultimii ani, sistemul de pensii din Republica Moldova a fost influențat de tendința unor factori socio - economici, cum ar fi îmbătrînirea populației, intensificarea emigrării populației active etc., ca consecință fiind afectat bugetul asigurărilor sociale de stat în rezultatul diminuării numărului de contributori. Pentru susținerea echilibrului financiar al acestui buget, anual din bugetul de stat au fost alocate mijloace financiare.

Totodată, în vederea acordării pensiilor stabilite de către autoritățile organelor de forță, din bugetul de stat sînt alocate anual circa 800,0 mil.lei, inclusiv Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apărării, Centrului Național Anticorupție, Serviciului de Informații și Securitate, Departamentului Instituțiilor Penitenciare și Serviciului de Protecție și Pază de Stat.

În contextul majorării resurselor alocate de la bugetul de stat pentru sistemul de pensii, inclusiv pentru acoperirea deficitului bugetului asigurărilor sociale de stat, se impun activități în vederea asigurării sustenabilității financiare a sistemului. Astfel, este necesară încurajarea contribuirii la formarea veniturilor acestui buget, cît și aplicarea unor instrumente eficiente de monitorizare și control la colectarea veniturilor. Totodată, în cadrul misiunii de audit, au fost constatate următoarele deficiențe și probleme:

  • unele obiective strategice nu au fost realizate, cum ar fi: asigurarea unui trai decent, crearea fondurilor nestatale de pensii;
  • cadrul legislativ-normativ necesită actualizări, în special modalitatea de determinare a indicatorilor ce țin de calcularea pensiei, a condițiilor speciale la acordarea pensiei unor categorii de cetățeni (vîrsta de pensionare, baza de calcul a pensiei etc.);
  • nerespectarea disciplinei bugetare la achitarea contribuțiilor sociale și, ca rezultat, anularea/stingerea unor obligațiuni fiscale ale contribuabililor, în baza normelor legale și a hotărîrilor judecătorești, fără a fi compensate (968,8 mil.lei);
  • existența fenomenului muncii nedeclarate.

 Modalitatea și condițiile de stabilire a pensiei de către Casa Națională de Asigurări Sociale sînt reglementate în multiple acte legislative și normative, ale căror prevederi, în unele cazuri, nu sînt exhaustive, ceea ce lasă loc de interpretări. Aceste condiții oferă posibilitatea determinării arbitrare a unor indicatori care participă la calculul pensiei, în special a celor de pînă la 01.01.1999. Pentru această perioadă nu există date automatizate referitor la indicatorii realizați, ceea ce determină riscul de fraudă la prezentarea documentelor ce justifică venitul asigurat.

 În același timp, sistemul de control intern al Casei Naționale de Asigurări Sociale necesită îmbunătățiri în vederea descrierii tuturor procedurilor și situațiilor specifice, pe nivele de competențe, în special ce ține de criteriile de selectare spre verificare a certificatelor de salariu, ce ar asigura transparența procesului.

 Pentru asigurarea transparenței procesului de acordare și oferire a dreptului beneficiarului de a cunoaște modul de calculare a pensiei și a indicatorilor ce au stat la baza determinării acesteia, sînt necesare măsuri și activități concrete în acest sens din partea organelor abilitate.

 Acordarea pensiilor de către Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Apărării se realizează în baza cadrului legislativ, fără a dispune de reglementări sau proceduri interne actualizate, care ar conține exhaustiv activitățile ce țin de acest proces. Neverificarea de către autoritățile centrale de specialitate a corectitudinii mijloacelor bănești solicitate de către instituțiile financiare în vederea achitării pensiilor a generat formarea soldurilor de mijloace bănești pe parcursul anului de gestiune.

Cadrul regulator actual nu stabilește cerințe de sistematizare la nivel central a datelor privind numărul pensionarilor în Republica Moldova și a cheltuielilor aferente, ceea ce face imposibilă deținerea unei informații ample cu privire la sistemul de pensii.