Actualizat: Joi, 28 Martie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Hotărârea nr.7 din 22 februarie 2022 cu privire la Raportul auditului conformității asupra gestionării mijloacelor financiare alocate pentru organizarea și desfășurarea alegerilor parlamentare anticipate din 11 iulie 2021

Nr. 7 din 22.02.2022
Prima | RAPOARTE DE AUDIT
Misiunea de audit public extern s-a efectuat în temeiul art.31 alin.(3) și alin.(6), art.32 din Legea nr.260 din 07.12.2017 și în conformitate cu Programul activității de audit a Curții de Conturi pe anul 20211, având drept scop evaluarea conformității gestionării și utilizării mijloacelor financiare alocate alegerilor parlamentare anticipate din 11 iulie 2021, în raport cu prevederile cadrului normativ aplicabil.
Auditul public extern s-a desfășurat în conformitate cu Standardele Internaționale ale Instituțiilor Supreme de Audit aplicate de Curtea de Conturi (ISSAI 100, ISSAI 400 și ISSAI 4000)2.
Examinând Raportul de audit, precum și explicațiile persoanelor cu funcții de răspundere  prezente la ședința video, Curtea de Conturi

A CONSTATAT:
conformitatea gestionării mijloacelor financiare alocate alegerilor parlamentare anticipate din 11 iulie 2021, în concordanță cu principiile, regulile și procedurile prevăzute de Legea finanțelor publice și responsabilității bugetar-fiscale, Codul electoral și alte acte normative relevante, indică, în unele cazuri, nerespectarea în măsură deplină a acestora.
Astfel, auditul public extern relevă că, la planificarea alocațiilor conform devizului de cheltuieli aprobat pentru organizarea și desfășurarea alegerilor parlamentare anticipate și la finanțarea Comisiei Electorale Centrale din fondul de rezervă al Guvernului și a Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene din bugetul de stat, au fost constatate abateri de la prevederile Codului electoral și neexecutarea integrală a alocațiilor. Totodată, procesul de executare a alocațiilor nu a întrunit prevederile cadrului normativ la unele categorii de cheltuieli, și anume: la achitarea indemnizațiilor funcționarilor electorali, la remunerarea muncii angajaților Comisiei Electorale Centrale și ai Centrului de instruire continuă în domeniul electoral, la executarea alocațiilor pentru procurarea combustibilului, rechizitelor de birou și altor bunuri materiale. Comisia Electorală Centrală, în lipsa unor documente confirmative, a raportat eronat la Ministerul Finanțelor suma bunurilor anti-COVID primite cu titlu gratuit de la Ministerul Sănătății. De asemenea, în condițiile prevederilor Codului electoral, raportarea la Parlament asupra gestionării mijloacelor financiare alocate alegerilor de către Comisia Electorală Centrală nu a fost efectuată.

1 Programul activității de audit a Curții de Conturi pe anul 2021, aprobat prin Hotărârea Curții de Conturi nr.62 din 10.12.2020 (cu modificările ulterioare).
2 Hotărârea Curții de Conturi nr.2 din 24.01.2020 „Cu privire la Cadrul Declarațiilor Profesionale ale INTOSAI”.
Recomandarea: 2.4. pentru luare de atitudine și asigurarea implementării recomandărilor din Raportul de audit anexat la prezenta Hotărâre, precum și celor parțial executate conform Hotărîrii Curții de Conturi nr.76 din 17 decembrie 2019, după cum urmează: 2.4.1. estimarea reală a cheltuielilor pentru organizarea și desfășurarea alegerilor, cu excluderea practicii de suprasolicitare a alocațiilor și aprobarea unor criterii specifice bine determinate; 2.4.2. fortificarea controlului și supravegherii organelor electorale inferioare, inclusiv a celor din afara țării, asupra procesului de utilizare a mijloacelor financiare alocate pentru organizarea și desfășurarea alegerilor în strictă conformitate cu destinațiile și limitele bugetare aprobate

Autoritatea:COMISIA ELECTORALĂ CENTRALĂ

Termen implementare: 11.03.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea CEC 8/1753 din 10 martie 2023. Raspuns CEC 10 martie 2023 HCC 7 2022.pdf

Autoritatea:CENTRUL DE INSTRUIURE CONTINUĂ ÎN DOMENIUL ELECTORAL PE LÂNGĂ COMISIA ELECTORALĂ CENTRALĂ

Termen implementare: 11.03.2023

Autoritatea:Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene

Termen implementare: 11.03.2023

Recomandarea: 2.4.3. Ministerului Finanțelor, pentru examinare prin prisma competențelor a propunerilor de buget prezentate de către Comisia Electorală Centrală, destinate organizării și desfășurării alegerilor, în vederea excluderii supraestimării necesităților, cu o posibilă rectificare ulterioară a limitei de alocații nevalorificate

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 11.03.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MF nr.05-10/17/340 din 10.03.2023. Potrivit cadrului legal în vigoare, cheltuielile legate de pregătirea şi desfăşurarea alegerilor se suportă de la bugetul de stat şi sunt parte integrantă a bugetului Comisiei Electorale Centrale (CEC). Comisia Electorală Centrală elaborează şi aprobă devizele de cheltuieli, distribuie şi foloseşte mijloacele financiare din contul alocaţiilor bugetare prevăzute pentru desfăşurarea alegerilor, precum şi prezintă raportul privind gestionarea mijloacelor financiare alocate.
Astfel, propunerile de buget ale CEC pentru anul 2023 au inclus estimarea cheltuielilor pentru organizarea alegerilor locale generale în anul curent în sumă de 196 185,8 mii lei. În conformitate cu art. 511 din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014, Ministerul Finanţelor a elaborat avizul consultativ nr. 07/3-12-215 din 18.11.2022 (se anexează, 2 file) potrivit căruia estimările MF, bazate pe executarea cheltuielilor pentru scrutinele anterioare, au constituit suma de 154 463,7 mii lei sau cu 21% mai puţin faţă de estimările CEC. Ulterior, în Legea bugetului de stat pentru anul 2023 au fost aprobate alocaţiile pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor locale generale în anul curent în volumul estimat de Ministerul Finanţelor.
Totodată, se menţionează că, în domeniul finanţelor publice, autorităţile publice centrale/instituţiile bugetare sunt responsabile de corectitudinea informaţiei prezentate şi de gestionarea eficientă a alocaţiilor bugetare.
Cu referinţă la mijloacele alocate din fondul de rezervă al Guvernului, potrivit pct. 23 al Regulamentului privind gestionarea fondurilor de urgenţă ale Guvernului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 862/2015, soldul neutilizat al mijloacelor alocate din fondurile de urgenţă se restituie în bugetul de stat pe parcursul anului bugetar respectiv sau în trimestrul I al anului bugetar viitor.
Art. 298 din Codul contravenţional al Republicii Moldova, adoptat prin Legea nr. 218/2008, prevede sancţiuni cu amendă pentru încălcarea modului de calculare, de aprobare, de utilizare a mijloacelor bugetare şi de gestionare a patrimoniului public. Raspuns MF 10 martie 2023 HCC 7 2022.pdf

Recomandarea: 1. ajustarea normelor de reglementare în vederea stabilirii unor criterii clare privind cumularea funcțiilor în cadrul CECE și BESV (pct.4.2.1)

Autoritatea:COMISIA ELECTORALĂ CENTRALĂ

Termen implementare: 11.03.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea CEC 8/1753 din 10 martie 2023. CEC va ajusta actele normative interne în vederea stabilirii criteriilor de cumulare a funcţiilor în cadrul organelor electorale inferioare.
Astfel, se vor înainta modificări la Regulamentul privind activitatea consiliului electoral de circumscripţie aprobat prin hot. CEC nr. 1702/2018 şi Regulamentul privind activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare, aprobat prin hot. CECnr. 1734/2018, inclusiv şi cu privire la responsabilizarea funcţionarilor electorali.
Prin Legea nr. 325 din 8 decembrie 2022, a fost adoptat noul Cod electoral, care a intrat în vigoare la data de 1 ianuarie 2023.
Conform art. 244 alin. (3) al acestuia, CEC, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a codului, va adopta actele normative necesare pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor.
Prin dispoziţia preşedintelui CEC nr. 79-a din 29 decembrie 2022, a fost aprobat Planul de acţiuni privind elaborarea şi ajustarea cadrului normativ de reglementare a activităţii CEC şi procedurilor electorale, în perioada decembrie 2022 - iunie 2023.
Conform planului menţionat, regulamentele urmează să fie modificate şi aprobate în luna martie 2023.
Regulamentele vor stabili interdicţia de ocupa prin cumul funcţii în cadrul unui organ electoral. Raspuns CEC 10 martie 2023 HCC 7 2022.pdf

Recomandarea: 2. întocmirea actelor de verificare de către CECE și CEC cu ÎS „Poșta Moldovei” și monitorizarea respectării termenului de returnare a mijloacelor bănești neeliberate. (pct.4.2.1)

Autoritatea:COMISIA ELECTORALĂ CENTRALĂ

Termen implementare: 11.03.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea CEC 8/1753 din 10 martie 2023. CEC va solicita de la Î.S. „Poşta Moldovei” actele de verificare cu fiecare CECE şi, după caz, va prezenta codul IBAN pentru ca mijloacele băneşti neeliberate destinatarilor să fie retumate Comisiei, cu indicarea persoanelor care nu şi-au ridicat plăţile.
În urma alegerilor parlamentare anticipate din 11 iulie 2021, prin adresa nr. CEC-8/1040 din 27 iunie 2022, CEC i-a solicitat Î.S. „Poşta Moldovei” restituirea mijloacelor băneşti care, după expirarea perioadei de 6 luni de la transferarea mijloacelor băneşti şi a listelor de plată de către CECE-uri către I.S. „Poşta Moldovei”, nu au fost eliberate funcţionarilor electorali.
Astfel, la data de 20.07.2022, Î.S. „Poşta Moldovei” a returnat suma de 89508,05 lei în contul CEC (extrasul de cont din 20.07.2022 se anexează -1 filă). La data de 27.12.2022 CEC a transferat în bugetul de stat suma restituită (extras de cont se anexează-1 filă). Raspuns CEC 10 martie 2023 HCC 7 2022.pdf

Recomandarea: 3. la primirea bunurilor, intensificarea controlului asupra corectitudinii și exactității aplicării prevederilor propriilor hotărâri de către consiliile și birourile electorale, care sunt organe temporare (pct.4.2.4);

Autoritatea:COMISIA ELECTORALĂ CENTRALĂ

Termen implementare: 11.03.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea CEC 8/1753 din 10 martie 2023. CEC va intensifica controlul asupra corectitudinii şi exactităţii aplicării şi executării propriilor hotărâri de către consiliile electorale la primirea bunurilor.
CEC va modifica actele normative interne:
- Regulamentul privind activitatea consiliului electoral de circumscripţie aprobat prin hot. CEC
nr. 1702/2018/
- Regulamentul privind activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare, aprobat prin hot. CEC nr. 1734/2018;
- Instrucţiunea privind particularităţile evidenţei contabile a cheltuielilor pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor, aprobată prin hot. CEC nr. 4191 /2020, cu privire la evidenţa bunurilor materiale.
Având în vedere art. 244 alin. (3) al Codului electoral nr. 325/2022 şi dispoziţia preşedintelui CEC nr. 79-a din 29 decembrie 2022, prin care a fost aprobat Planul de acţiuni privind elaborarea şi ajustarea cadrului normativ de reglementare a activităţii CEC şi procedurilor electorale, în perioada decembrie 2022 - iunie 2023, regulamentele şi instrucţiunea menţionate vor fi modificate şi vor stabili reglementări în acest sens. Raspuns CEC 10 martie 2023 HCC 7 2022.pdf

Recomandarea: 4. modificarea actelor normative ce reglementează modul de activitate a CICDE, în scopul ajustării acestora prevederilor cadrului legal în vigoare (pct.4.2.1)

Autoritatea:COMISIA ELECTORALĂ CENTRALĂ

Termen implementare: 11.03.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea CEC 8/1753 din 10 martie 2023. CICDE va elabora propunerile de modificare a Regulamentului de activitate în baza prevederilor cadrului legal în vigoare şi le va remite Direcţiei juridice din cadrul Comisiei Electorale Centrale.
CICDE va modifica reglementările interne cu privire la activitatea sa în scopul reflectării prevederilor cadrului legal în vigoare.
Direcţia juridică a Comisiei Electorale Centrale va elabora proiectul de modificare a Regulamentului de activitate a CICDE în baza propunerilor remise de CICDE.
Ca urmare a recomandărilor Curţii de Conturi şi pentru eliminarea tuturor neconcordanţelor între legislaţia în vigoare şi textul Regulamentului CICDE, s-a decis elaborarea unui document nou pentru reglementarea activităţii CICDE. Proiectul acestuia a fost expediat Comisiei Electorale Centrale la data de 08.04.2022 prin scrisoarea nr. CICDE-1160 (proiectul se anexează - 4 file). Totodată, după adoptarea noului Cod electoral, intrat în vigoare din 01 ianuarie 2023, fiind modificate unele aspecte ce ţin de activitatea CICDE, Comisia Electorală Centrală urmează să aprobe un nou Regulament al Centrului de instruire continuă în domeniul electoral.
în scopul reflectării prevederilor cadrului legal în vigoare, CICDE a ajustat şi Regulamentul privind recrutarea, formarea, angajarea şi evaluarea formatorilor, aprobat prin Ordinul directoarei CICDE nr. 04A-a/2023 din 10 februarie 2023 (se anexează -11 file). Raspuns CEC 10 martie 2023 HCC 7 2022.pdf

Recomandarea: 5. reglementarea exhaustivă a atribuțiilor angajaților în fișele postului și a serviciilor de instruire prestate în baza contractelor încheiate adițional (pct.4.2.1)

Autoritatea:COMISIA ELECTORALĂ CENTRALĂ

Termen implementare: 11.03.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea CEC 8/1753 din 10 martie 2023. CICDE va modifica fişele de post ale angajaţilor în vederea definirii exhaustive a atribuţiilor. CICDE va modifica corespunzător Regulamentul privind managementul resurselor umane în cadrul CICDE.
Statul de personal al CICDE cuprinde 2 funcţii de conducere, 2 funcţii de specialitate (jurist şi contabil principal) şi 5 funcţii de formator. Conform fişelor de post ale formatorilor, ajustate conform recomandărilor Curţii de Conturi, desfăşurarea instruirii este o sarcină de bază descrisă expres. Acest fapt exclude posibilitatea de a încheia contracte adiţionale pentru servicii de instruire cu cei 5 formatori.
Condiţiile de salarizare şi remunerare a muncii personalului CICDE sunt descrise în Regulamentul privind managementul resurselor umane în cadrul CICDE, aprobat în redacţie nouă prin Ordinul directoarei nr. 04-a/2023 din 10 februarie 2023.
(Anexă - 27 file). Raspuns CEC 10 martie 2023 HCC 7 2022.pdf

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY