Actualizat: Joi, 28 Martie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Hotărârea nr.30 din 28 iunie 2022 cu privire la Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare încheiate la 31 decembrie 2021

Nr. 30 din 28.06.2022
Prima | RAPOARTE DE AUDIT
Recomandarea: 2.4. Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, pentru luare de atitudine și se recomandă, conform competențelor delegate, examinarea rezultatelor auditului, cu aprobarea unui plan de măsuri în vederea întreprinderii acțiunilor de rigoare pentru implementarea recomandărilor.

Autoritatea:Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 09.08.2022
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-21/2341 din 11.08.2022: prin Ordinul MAIA nr.137 din 11.08.2022, a fost aprobat un plan de măsuri în vederea întreprinderii acțiunilor de rigoare pentru implementarea recomandărilor. MAIA din 11.08.22.pdf

Recomandarea: 2.4.1. să revizuiască lista bunurilor transmise în capitalul social al întreprinderilor de stat, ținând cont de prevederile Legii nr.29/2018 și Legii nr.246/2017 , cu asigurarea contabilizării lor cantitativ-valorice în grupa contului 415 „Acțiuni și alte forme de participare în capital în interiorul țării”;

Autoritatea:Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 28.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-08/264 din 28.01.2023: Demers APP nr. 18-02/2764 din 26.09.2022, solicitare modificare fondator la 6 întreprinderi în insolvabilitate.
Răspuns APP, nr. 14-04-7815 din 16.12.2022, prin care comunică că a prezentat Ordinul nr. 358 din 07.12.2022, referitor la modificarea fondatorului
Î.S. „Publicația periodică revista „Agricultura Moldovei”” (anexa 2.4.1)
MAIA din 28.01.23.pdf

Recomandarea: 2.4.2. să încheie acte de primire-predare între minister și instituțiile de învățământ profesional tehnic privind returnarea bunurilor imobile transmise anterior cu titlu gratuit, neregulamentar, cu întocmirea ulterioară a actelor de primire-predare a bunurilor respective în gestiune economică de la minister către instituțiile de învățământ profesional tehnic și cu anexarea la ultimele a Listei bunurilor imobile transmise și a valorii acestora, precum și cu asigurarea contabilizării cantitativ-valorice a bunurilor imobile transmise instituțiilor de învățământ profesional tehnic în contul 415300 „Investiții în părți legate și nelegate”;

Autoritatea:Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 28.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-08/264 din 28.01.2023: Demers APP nr.18-02/2764 din 26.09.2022, solicitare modificare fondator la 6 întreprinderi în insolvabilitate.
Raspuns APP, nr. 14-04-7815 din 16.12.2022 prin care comunică că a prezentat Ordinul nr.358 din 07.12.2022, referitor la modificarea fondatorului Î.S. „Publicația periodică revista „Agricultura Moldovei”
(Anexa 2.4.2)

Completare 13.03.2023
Vezi răspunsul MAIA nr.01/6-06-08/264 din 28.01.2023

Recomandarea: 2.4.3. să excludă din evidența contabilă cotele-părți în capitalul social al Carierei din Cernăuți și în cel al Carierei din Pervomaisk, al căror fondator a devenit Agenția Proprietății Publice, în baza copiilor extraselor din Registrul de stat unificat al persoanelor juridice, antreprenorilor individuali și asociațiilor publice al Ucrainei, deținut de Agenția Proprietății Publice;

Autoritatea:Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 28.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-21/2341 din 11.08.2022: A fost emis Ordinul MAIA 49/2022, în baza căruia s-a exclus din contabilitate Anexa nr.1
Completare 01.02.2023
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-08/264 din 28.01.2023: A fost emis Ordinul MAIA nr.49/2022, în baza căruia s-a exclus din contabilitate. (Anexa nr.1)

Recomandarea: 2.4.4. să întreprindă măsurile ce se impun de cadrul normativ pentru radierea din Registrul de stat al unităților de drept privind întreprinderile înregistrate în Republica Moldova, deținut de Agenția Servicii Publice, a întreprinderilor de stat lichidate prin hotărârile judecătorești;

Autoritatea:Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 28.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-08/264 din 28.01.2023: Înaintare demers ASP, referitor la întreprinderile de stat lichidate prin hotărâri judecătorești, ASP prin răspunsul nr. 01/7470, informează că nu deține informația solicitată, totodată prezintă lista instituțiilor la care MAIA este fondator.
Prin demersul MAIA nr. 18-02/3500 înaintat la ASP, s-au solicitat modificări pentru 20 de instituții.

Recomandarea: 2.4.5. să instituie o comisie internă, care va determina valoarea de recunoaștere a 48 loturi de teren, în conformitate cu prevederile pct. 1.4.5.1 din Ordinul ministrului Finanțelor nr.215/2016 , cu înregistrarea ulterioară a valorii evaluate în soldul grupei de conturi 371 „Terenuri”;

Autoritatea:Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 11.08.2022
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-21/2341 din 11.08.2022: S-a determinat valoarea si s-a inclus în evidența contabilă. Anexa nr. 2.
Notă: cele 17 terenuri sunt în administrarea Ministerului Mediu.


Completare 17.01.2023
"Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-21/2341 din 11.08.2022: S-a determinat valoarea si s-a inclus în evidența contabilă. Anexa nr. 2.
Notă: cele 17 terenuri sunt în administrarea Ministerului Mediu.

"

Recomandarea: 2.4.6. să clarifice situațiile cu înscrisurile din Registrul bunurilor imobile referitor la apartenența terenurilor și bunurilor imobile contabilizate, dar care, conform înscrisurilor din Registru, aparțin terților, cu ajustarea, după caz, sau a înscrisurilor în Registru, sau a soldurilor grupurilor de conturi 371 „Terenuri” și 311 „Clădiri”;

Autoritatea:Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 28.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-08/264 din 28.01.2023: se va realiza în procesul inventarierii și delimatării conform HG 63/2019. Se va informa cu numărul de terenuri care au fost înregistrate în Registrul bunurilor imobile.

Recomandarea: 2.4.7. să asigure înregistrarea regulamentară a valorii terenurilor primite în comodat, cu înregistrarea valorii acestora în contul extrabilanțier 822100 „Active luate în locațiune/arendă/ comodat”;

Autoritatea:Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 28.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-08/264 din 28.01.2023: Au fost întocmite și semnate de către comisia de transmitere actele de transmitere a terenurilor la APP, prezentate la APP la data de 13.12.2022.

Recomandarea: 2.4.8. să prevadă în buget mijloace financiare și să solicite Agenției Servicii Publice evaluarea bunurilor imobile neevaluate, cu contabilizarea valorii atribuite acestora în contul 311 „Clădiri”;

Autoritatea:Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 24.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea ASP nr.01/0036 din 24.01.2023: În conformitate cu prevederile Legii cu privire la activitatea de evaluare nr.989/2002, activitatea de evaluare a bunurilor imobile în alte scopuri decât cel pentru determinarea valorii impozabile, este executată de “înreprinderile de evaluare” - entități înregistrate în modul stabilit, în calitate de întreprindere (art.1 al Legii nr.989/2002). Agenția Servicii Publice, prin intermediul organelor cadastrale, asigură evaluarea masiva a bunurilor imobile în scopul impozitării, finanțarea fiind asigurată din mijloacele bugetului de stat. În cazul în care clădirile vizate în cadrul auditului Curții de Conturi au fost supuse evaluării, în conformitate cu prevederile Codului fiscal, Tilul VI, iar valorile sunt înscrise în Registrul bunurilor imobile, Agenția Servicii Publice va furniza Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, la solicitare, informația dată.
Completare 01.02.2023
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-08/264 din 28.01.2023: Prin demersul nr. 18-03/2761 din 26.09.2022 MAIA a solicitat necesarul de mijloace financiare pentru evaluarea bunurilor imobile, urmare prezentării informației sunt necesare resurse financiare în mărime de 5 824 222 lei, prin urmare în CBTM au fost solicitate 150 000 pentru I.F. Porumbeni" ASP din 24.01.23.pdf

Recomandarea: 2.4.9. să întreprindă măsurile de rigoare stipulate în Hotărârea Guvernului nr.500/1998, pentru casarea Bazei de odihnă „Selecția” din or. Zatoka, reg. Odessa, Ucraina, care a fost demolată;

Autoritatea:Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 28.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-08/264 din 28.01.2023: Demersul nr. 18-02/101 din 12.01.2023 propus pentru a fi înaintat la MAEIE și demersul nr. 12.01.2023 din 18-02-101-1 propus pentru a fi înaintat Procurorului General din Ucraina, în scopul obținerii copiei ordonanței de clasare a procedurii penale a dlui Vladimir Mezelințev, în temeiul căreia urmează a fi casate bunurile Bazei de odihnă, sunt înaintate la traducere în limba engleză.

Recomandarea: 2.4.10. să asigure transmiterea către proprietarii bunurilor imobile a volumelor de lucrări de reparație capitală efectuate, pentru asigurarea capitalizării valorii acestora de către proprietari;

Autoritatea:Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 28.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-08/264 din 28.01.2023: a fost realizat și informat ministerul (anexa 2.4.10)

Recomandarea: 2.4.11. să înregistreze la organele cadastrale drepturile patrimoniale asupra bunurilor imobile și loturilor de teren gestionate;

Autoritatea:Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 28.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-08/264 din 28.01.2023: Participarea în Comisia de delimitare a terenurilor cu modificarea ulterioară a HG 161/2019 . Prin hotarârea Guvernului nr. 824/2022 cu privire la modificarea unor hotărâri ale Guvernului, au fost înregistrate 108 construcții ți 18 loturi de teren.

Recomandarea: 2.4.12. să asigure, ca etapă intermediară, evidența separată analitică la nivel de proiect științific a tuturor costurilor aferente lui, cu integrarea ulterioară a evidenței respective în evidența sa contabilă, conform mecanismului stabilit de Ministerul Finanțelor;

Autoritatea:Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 28.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-08/264 din 28.01.2023: Prin scrisoarea MF 12/3-4-138 din 26.08.2020 a fost solicitat să fie facută corectari la instituțiile bugetare să facă corectări ale erorilor la formula contabilă Dt 317190/ Ct 723000

Recomandarea: 2.4.13. să responsabilizeze managementul întreprinderilor de stat în scopul contabilizării regulamentare a bunurilor primite în gestiune, cu utilizarea conturilor distincte din planul de conturi contabile, pentru terenurile primite în gestiune economică la contul 1226 și pentru mijloacele fixe primite în gestiune economică la contul 1238;

Autoritatea:Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare

Termen implementare: 22.01.2023

Recomandarea: 2.5.1. în comun cu Ministerul Finanțelor, pentru luare de atitudine și se recomandă: să revizuiască statutul de executor de buget (Org.2) atribuit neregulamentar Oficiului Național al Viei și Vinului și să asigure acordarea resurselor bugetare acestuia în conformitate cu regulile generale de bugetare, prin aparatul Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, cu planificarea alocațiilor la ECO 263 „Granturi acordate beneficiarilor în interiorul țării”;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 19.01.2023
Răspunsul autorității:
Scris MF nr. 05-10/99/1472 din 25.10.2022: în procesul de avizare al proiectului de modificare a cadrului normativ în vigoare, care reglementează activitatea și funcționarea I.P.„Oficiul Național al Viei și Vinului” (HG nr.726/2013 cu privire la aprobarea Regulamentului Fondului Viei și Vinului și HG nr. 725/2013 cu privire la Oficiul Național al Viei și Vinului), MF a intervenit cu recomandarea de examinare a statutului Oficiului Național al Viei și Vinului întru luarea unor decizii relevante pentru activitatea instituției, reieșind atât din obiectivul de dezvoltare ale Programului de activitate al Guvernului „Elaborarea unui mecanism juridic universal pentru evaluarea independentă a fiecarei instituții și întreprinderi de stat și definirea criteriilor de performanță relevante”, cât și din recomandarea Curții de Conturi la subpct.2.3.2. din partea hotărâtoare a Raportului auditului conformității gestionării mijloacelor Fondului Viei și Vinului (HCC nr.57/2019), care stipulează, ca ”În scopul remedierii deficiențelor constatate vizând gestionarea conformă a mijloacelor Fondului Viei și Vinului, MAIA de comun cu MF, să asigure revizuirea statutului dublu acordat Oficiului Național al Viei și Vinului (deținerea concomitentă a statutului de instituție bugetară și de instituție publică la autogestiune) ”
Concomitent, este de menționat că, acest subiect a fost abordat și în cadrul ședințelor comune organizate de către Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare cu reprezentanții Oficiului Național al Viei și Vinului și Ministerului Finanțelor, însă, până în prezent Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare nu are o poziție unică vis-a-vis de acest subiect.
Completare 24.01.2023
Scrisoarea MF nr.05-10/04/77 din 19.01.2023: în procesul de avizare al proiectului de modificare a cadrului normativ în vigoare, care reglementează activitatea și functionarea I.P.„Oficiul Național al Viei și Vinului” (HG nr.726/2013 cu privire la aprobarea Regulamentului Fondului Viei și Vinului și HG nr. 725/2013 cu privire la Oficiul Național al Viei și Vinului), MF a intervenit cu recomandarea de examinare a statutului Oficiului Național al Viei și Vinului întru luarea unor decizii relevante pentru activitatea instituției, reieșind atât din obiectivul de dezvoltare ale Programului de activitate al Guvernului „Elaborarea unui mecanism juridic universal pentru evaluarea independentă a fiecarei instituții și întreprinderi de stat și definirea criteriilor de performanță relevante”, cât și din recomandarea Curții de Conturi la subpct.2.3.2. din partea hotărâtoare a Raportului auditului conformității gestionării mijloacelor Fondului Viei și Vinului (Hotărârea CC nr.57/2019), care stipulează, că „În scopul remedierii deficiențelor constatate vizând gestionarea conformă a mijloacelor Fondului Viei și Vinului, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare de comun cu MF, să asigure revizuirea statutului dublu acordat Oficiului Național al Viei și Vinului (deținerea concomitentă a statutului de instituție bugetară și de instituție publică la autogestiune)”.
Concomitent, este de menționat că, acest subiect a fost abordat și în cadrul ședințelor comune organizate de către Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare cu reprezentanții Oficiului Național al Viei și Vinului și Ministerului Finanțelor, însă, până în prezent Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare nu are o pozitie unică vis-a-vis de acest subiect. MF din 25.10.2022.pdf MF din 19.01.2023.pdf

Recomandarea: 2.5.2. în comun cu Ministerul Finanțelor, pentru luare de atitudine și se recomandă: să identifice resurse financiare necesare pentru înregistrarea drepturilor patrimoniale asupra bunurilor imobile gestionate de Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare și de entitățile din subordine;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 19.01.2023
Răspunsul autorității:
Scris MF nr. 05-10/99/1472 din 25.10.2022: până în prezent, nu au fost înaintate propuneri de alocare a mijloacelor financiare necesare pentru înregistrarea drepturilor patrimoniale asupra bunurilor imobile gestionate de Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare.
Astfel, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare este autoritatea responsabilă de elaborarea/ajustarea cadrului normativ din domeniul patronat, iar Ministerul Finanțelor se va expune, conform competențelor, în procesul de consultare a acestora.
Completare 24.01.2023
Scrisoarea MF nr.05-10/04/77 din 19.01.2023: Până în prezent, nu au fost înaintate propuneri de alocare a mijloacelor financiare necesare pentru înregistrarea drepturilor patrimoniale asupra bunurilor imobile gestionate de Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare.
Astfel, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare este autoritatea responsabilă de elaborarea/ajustarea cadrului normativ din domeniul patronat, iar Ministerul Finanțelor se va expune, conform competențelor, în procesul de consultare a acestora.
MF din 25.10.2022.pdf MF din 19.01.2023.pdf

Recomandarea: 2.6.1 să elaboreze prevederi normative privind certificarea/reconfirmarea valorii mijloacelor fixe, în vederea formării pentru fiecare mijloc fix a unui dosar cu includerea în acesta a documentelor care certifică modificarea valorii mijlocului fix, dosarul respectiv urmând a fi păstrat până la lichidarea/casarea mijlocului fix;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 19.01.2023
Răspunsul autorității:
Scris MF nr. 05-10/99/1472 din 25.10.2022: evidența analitică a mijloacelor fixe se ține în conformitate cu prevederile ppct.3.3.59 - 3.3.66 al Ordinului Ministrului Finanțelor nr.216/2015 cu privire la aprobarea Planului de conturi contabile în sistemul bugetar și a Normelor metodologice privind evidența contabilă și raportarea financiară în sistemul bugetar, astfel nu este oportun de a fi efectuate alte modificări conform recomandării date.
Completare 24.01.2023
Scrisoarea MF nr.05-10/04/77 din 19.01.2023: evidența analitică a mijloacelor fixe se ține pe Fișele de inventar f.MF-2, MF-3, MF-4 în conformitate cu prevederile pct.3.3.59- 3.3.66 al Ordinului Ministrului Finanțelor nr.216/2015. Înregistrările în acestea se fac în baza documentelor primare, actelor de primire privind darea în exploatare, pașapoartelor tehnice ale uzinelor producătoare și a altor documente. În fișă, de asemenea se indică caracteristicile obiectelor, inclusiv și mențiuni cu privire la casarea/ieșirea mijloacelor fixe. Respectiv, informația despre utilizarea mijloacelor fixe se pastrează cu documentele confirmative până la lichidarea/casarea acestora, ceea ce este analogic unui dosar solicitat.

Recomandarea: 2.6.2. să elaboreze un mecanism de contabilizare și de capitalizare a costurilor aferente proiectelor științifice, cu includerea reglementărilor specifice în Ordinul ministrului Finanțelor nr.216/2015;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 19.01.2023
Răspunsul autorității:
Scris. MF nr. 05-10/99/1472 din 25.10.2022: rezultatul obținut în cazul efectuării cheltuielilor aferente proiectelor știintifice va fi contabilizat ca activ nematerial (art.53 al Codului cu privire la știinta și inovare al Republicii Moldova, aprobat prin Legea nr.259/2004), respectiv valoarea de intrare a activelor nemateriale constă din totalitatea costurilor efectuate pentru crearea acestuia (pct.1.4.5.1 al Ordinului ministrului finanțelor nr.216/2015).
Completare 24.01.2023
Scrisoarea MF nr.05-10/04/77 din 19.01.2023: Rezultatul obținut în cazul efectuării cheltuielilor aferente proiectelor științifice va fi contabilizat ca activ nematerial (art.53 al Codului cu privire la știința și inovare al Republicii Moldova, aprobat prin Legea nr.259/2004), respectiv valoarea de intrare a activelor nemateriale constă din totalitatea costurilor efectuate pentru crearea acestuia (pct.1.4.5.1 al Ordinului ministrului finanțelor nr.216/2015).

Recomandarea: 2.6.3. să completeze Planul de conturi cu politici de evidență contabilă, care să asigure contabilizarea cantitativ-valorică a activelor primite în comodat;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 19.01.2023
Răspunsul autorității:
Scris. MF nr. 05-10/99/1472 din 25.10.2022: în Planul de conturi contabile în sistemul bugetar, aprobat prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 216/2015, este prevăzut ținerea evidenței contabile de către autoritățile/instituțiile bugetare conform unei liste exhaustive, cantitativ-valorică a activelor primite în comodat la contul extrabilanțier 822100 „Active luate în locațiune/arenda/comodat”. Prin urmare, recomandarea este irelevantă.
Completare 24.01.2023
Scrisoarea MF nr.05-10/04/77 din 19.01.2023: în Planul de conturi contabile în sistemul bugetar, aprobat prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 216/2015, este prevăzut ținerea evidenței contabile de către autoritățile/instituțiile bugetare conform unei liste exhaustive, cantitativ-valorică a activator primite în comodat la contul extrabilantier 822100 „Active luate în locațiune/arenda/comodat”. Autoritățile/instituțiile urmează să completeze politica de contabilitate cu prevederi ce țin de activele primite în comodat.

Recomandarea: 2.6.4. să asigure reglementarea exhaustivă a modului de alocare a finanțării sub formă de subvenționare a întreprinderilor de stat sau a altor beneficiari ai subvențiilor cu destinație specială și fără destinație specială, în deosebi în cazurile în care este necesar un contract de acordare a subvențiilor și când nu este necesar niciun act sau contract în acest sens;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 19.01.2023
Răspunsul autorității:
Scris. MF nr. 05-10/99/1472 din 25.10.2022: până în prezent, nu au fost înaintate proiecte de acte normative care să reglementeze modul de alocare a finanțării sub formă de subvenționare a întreprinderilor de stat ș.a. Astfel, Agenția Proprietății Publice este autoritatea responsabilă de elaborarea/ajustarea cadrului normativ din domeniile patronate, iar Ministerul Finanțelor se va expune, conform competențelor, în procesul de consultare a acestora.
Completare 24.01.2023
Scrisoarea MF nr.05-10/04/77 din 19.01.2023: Până în prezent, nu au fost înaintate proiecte de acte normative care să reglementeze modul de alocare a finanțării sub forma de subvenționare a întreprinderilor de stat s.a. Astfel, Agenția Proprietății Publice este autoritatea responsabilă de elaborarea/ajustarea cadrului normativ din domeniile patronate, iar Ministerul Finanțelor se va expune, conform competențelor, în procesul de consultare a acestora.

Recomandarea: 2.7. în comun cu Agenția Proprietății Publice, pentru luare de atitudine și se recomandă să elaboreze o circulară comună privitor la modul de transmitere, precum și de contabilizare cantitativ-valorică a terenurilor atât de către Agenția Proprietății Publice, cât și de autoritățile publice centrale, inclusiv a terenurilor transmise/primite în comodat;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 19.01.2023
Răspunsul autorității:
Scris. MF nr. 05-10/99/1472 din 25.10.2022: Ministerul Finanțelor a remis prin circulara nr.12/3-4/128 din 16.07.2021 (se anexează) în adresa Agenției Proprietății Publice recomandări/explicații privind contabilizarea terenurilor transmise/primite în comodat cu informarea ulterioară a autorităților cointeresate.
Completare 24.01.2023
Scrisoarea MF nr.05-10/04/77 din 19.01.2023: Ministerul Finanțelor a remis prin circulara nr.12/3-4/128 din 16.07.2021 (se anexează, 3 file) în adresa Agenției Proprietății Publice recomandări/explicații privind contabilizarea terenurilor transmise/primite în comodat cu informarea ulterioară a autorităților cointeresate. MF din 25.10.2022.pdf MF din 19.01.2023.pdf

Recomandarea: 2.8.1. să elaboreze și să prezinte Guvernului, spre aprobare, completări exhaustive la Hotărârile Guvernului nr.161/2019 și nr.91/2018 privind modul de transmitere a terenurilor proprietate publică din administrarea autorităților publice centrale în administrarea Agenției Proprietății Publice, în baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr.901/2015, cu întocmirea obligatorie a actelor de primire-predare;

Autoritatea:Agenția Proprietății Publice

Termen implementare: 22.01.2023

Recomandarea: 2.8.2. să întreprindă măsurile de rigoare impuse de cadrul normativ, pentru modificarea în statutele întreprinderilor aflate în proces de insolvabilitate a fondatorului, cu înregistrarea modificărilor în modul stabilit la Agenția Servicii Publice, în scopul realizării prevederilor Hotărârii Guvernului nr.902/2017 ;

Autoritatea:Agenția Proprietății Publice

Termen implementare: 22.01.2023

Recomandarea: 2.9. în comun cu Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, pentru luare de atitudine și se recomandă, în scopul realizării prevederilor Hotărârilor Guvernului nr.161/2018 și nr.902/2017 privitor la transmiterea dreptului de fondator al întreprinderilor de stat și de administrator al terenurilor de la autoritățile publice centrale către Agenția Proprietății Publice, în calitate de fondator nou al întreprinderilor de stat aflate în proces de insolvabilitate, să inițieze procedura de modificare a statutelor acestora prin schimbarea fondatorului și excluderea din acestea a suprafețelor de terenuri transmise lor în gestiune economică, cu înregistrarea modificărilor în modul stabilit la Agenția Servicii Publice și cu informarea obligatorie a administratorului de insolvabilitate despre modificările operate;

Autoritatea:Agenția Proprietății Publice

Termen implementare: 22.01.2023

Recomandarea: 2.10. în comun cu Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare și Ministerul Finanțelor, pentru luare de atitudine și se recomandă să respecte cadrul normativ general de finanțare bugetară instituind un mecanism de subvenționare a întreprinderilor de stat al căror fondator este Agenția Proprietății Publice, pentru asigurarea echilibrată a implementării politicilor în domeniul proprietății și a celor în domeniile sectoriale patronate de ministerele de ramură;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 19.01.2023
Răspunsul autorității:
Scris. MF nr. 05-10/99/1472 din 25.10.2022: până în prezent, nu au fost înaintate spre examinare/avizare proiecte de modificare a cadrului normativ elaborat în acest sens. Astfel, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare de comun cu Agenția Proprietății Publice sunt autoritățile responsabile de elaborarea/ajustarea cadrului normativ din domeniile patronate, iar Ministerul Finanțelor se va expune, conform competențelor, în procesul de consultare a acestora.
Completare 24.01.2023
Scrisoarea MF nr.05-10/04/77 din 19.01.2023: Până în prezent, nu au fost înaintate spre examinare/avizare proiecte de modificare a cadrului normativ elaborat în acest sens. Astfel, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare de comun cu Agenția Proprietății Publice sunt autoritățile responsabile de elaborarea/ajustarea cadrului normativ din domeniile patronate, iar Ministerul Finanțelor se va expune, conform competențelor, în procesul de consultare a acestora.

Recomandarea: 2.11. în comun cu Ministerul Finanțelor și Agenția Servicii Publice, pentru luare de atitudine și se recomandă să elaboreze un mecanism de transmitere a terenurilor din administrarea autorităților publice centrale în administrarea Agenției Proprietății Publice, cu înregistrarea drepturilor patrimoniale în baza actelor de primire-predare întocmite între părți conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr.901/2015 și ale pct. 1.5.4.1. și pct. 1.5.4.2. din Ordinul ministrului Finanțelor nr.216/2015;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 19.01.2023
Răspunsul autorității:
Scris. MF nr. 05-10/99/1472 din 25.10.2022: în circulara nr.12/3-4/128 din 16.07.2021 este expres prevăzut mecanismul de transmitere a terenurilor din administrarea autorităților publice centrale în administrarea Agenției Proprietății Publice.
Completare 24.01.2023
Scrisoarea MF nr.05-10/04/77 din 19.01.2023: în circulara nr.12/3-4/128 din 16.07.2021 este expres prevăzut mecanismul de transmitere a terenurilor din administrarea autorităților publice centrale în administrarea Agenției Proprietății Publice.

Recomandarea: 2.12. pentru luare de atitudine și se recomandă să înregistreze drepturile patrimoniale asupra terenurilor incluse în Hotărârea Guvernului nr.161/2019 doar în baza actelor de primire-predare încheiate între autoritățile publice centrale/instituțiile bugetare/instituțiile publice la autogestiune, întreprinderile de stat etc. și Agenția Proprietății Publice, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 901/2015;

Autoritatea:Agenția Proprietății Publice

Termen implementare: 22.01.2023

Autoritatea:Institutia Publica Agentia Servicii Publice

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 24.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea ASP nr.01/7668 din 28.10.2022: informăm că activitățile puse în sarcina Agenției Servicii Publice țin de procedura de înregistrare a bunurilor imobile transmise în administrarea Agenției Proprietății Publice, recomandarea Curții de Conturi fiind de a asigura înregistrarea dreptului de administrare al Agenției Proprietății Publice doar în baza actului de primire-predare, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr.901/2015.
În acest context, ASP comunică, ca actele de primire-predare a bunurilor imobile sunt întocmite de către Agenția Proprietăț Publice și depuse la organul cadastral teritorial pentru efectuarea înregistrării. La acest capitol menționăm că întru accelerarea procesului de înregistrare, între Agenția Servicii Publice și Agenția Proprietății Publice a fost agreată procedura de depunere centralizată a documentelor pentru înregistrare.
Considerăm important de a informa, că Hotărârea Guvernului nr.91/2019, în pct.2 prevede: „Prin derogare de la prevederile Regulamentului cu privire la modul de transmitere a bunurilor imobile provrietate publică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.901/2015, terenurile proprietate publică a statului, inclusiv terenurile incluse în anexa la Legea nr.668/1995 pentru aprobarea Listei unităților ale caror terenuri destinate agriculturii rămân în proprietatea statului, cu excepția terenurilor libere de construcții din domeniul silviculturii și terenurile din administrarea Serviciului Vamal, se trec din administrarea autorităților publice centrale altor autorități publice în administrarea Agenției Proprietății Publice fără întocmirea actelor de transmitere”.
Completare 01.02.2023
Scrisoarea ASP nr.01/0036 din 24.01.2023: Conform competențelor Agenției Servicii Publice, prevăzute în Legea cadastrului bunurilor imobile nr.1543/1998, precum și în Statutul ASP, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.314/2017, ASP prin intermediul organelor cadastrale teritoriale asigura înregistrarea bunurilor imobile și drepturilor asupra lor la solicitarea titularului de drepturi, care prezintă actele în temeiul cărora se efectuează înregistrarea. ASP din 28.10.2022.pdf

Recomandarea: 2.7. Ministerului Finanțelor, în comun cu Agenția Proprietății Publice, pentru luare de atitudine și se recomandă să elaboreze o circulară comună privitor la modul de transmitere, precum și de contabilizare cantitativ-valorică a terenurilor atât de către Agenția Proprietății Publice, cât și de autoritățile publice centrale, inclusiv a terenurilor transmise/primite în comodat;

Autoritatea:Agenția Proprietății Publice

Termen implementare: 22.01.2023

Recomandarea: 2.9. Agenției Proprietății Publice, în comun cu Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, pentru luare de atitudine și se recomandă, în scopul realizării prevederilor Hotărârilor Guvernului nr.161/2018 și nr.902/2017 privitor la transmiterea dreptului de fondator al întreprinderilor de stat și de administrator al terenurilor de la autoritățile publice centrale către Agenția Proprietății Publice, în calitate de fondator nou al întreprinderilor de stat aflate în proces de insolvabilitate, să inițieze procedura de modificare a statutelor acestora prin schimbarea fondatorului și excluderea din acestea a suprafețelor de terenuri transmise lor în gestiune economică, cu înregistrarea modificărilor în modul stabilit la Agenția Servicii Publice și cu informarea obligatorie a administratorului de insolvabilitate despre modificările operate;

Autoritatea:Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare

Termen implementare: 22.01.2023

Recomandarea: 2.10. Agenției Proprietății Publice, în comun cu Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare și Ministerul Finanțelor, pentru luare de atitudine și se recomandă să respecte cadrul normativ general de finanțare bugetară instituind un mecanism de subvenționare a întreprinderilor de stat al căror fondator este Agenția Proprietății Publice, pentru asigurarea echilibrată a implementării politicilor în domeniul proprietății și a celor în domeniile sectoriale patronate de ministerele de ramură;

Autoritatea:Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare

Termen implementare: 22.01.2023

Recomandarea: 2.11. Agenției Proprietății Publice, în comun cu Ministerul Finanțelor și Agenția Servicii Publice, pentru luare de atitudine și se recomandă să elaboreze un mecanism de transmitere a terenurilor din administrarea autorităților publice centrale în administrarea Agenției Proprietății Publice, cu înregistrarea drepturilor patrimoniale în baza actelor de primire-predare întocmite între părți conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr.901/2015 și ale pct. 1.5.4.1. și pct. 1.5.4.2. din Ordinul ministrului Finanțelor nr.216/2015;

Autoritatea:Institutia Publica Agentia Servicii Publice

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 24.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea ASP nr.01/0036 din 24.01.2023: Conform competențelor Agenției Servicii Publice, prevăzute în Legea cadastrului bunurilor imobile nr.1543/1998, precum și în Statutul ASP, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.314/2017, ASP prin intermediul organelor cadastrale teritoriale asigura înregistrarea bunurilor imobile și drepturilor asupra lor la solicitarea titularului de drepturi, care prezintă actele în temeiul cărora se efectuează înregistrarea. ASP din 24.01.23.pdf

Recomandarea: 2.5.1 să revizuiască statutul de executor de buget (Org.2) atribuit neregulamentar Oficiului Național al Viei și Vinului și să asigure acordarea resurselor bugetare acestuia în conformitate cu regulile generale de bugetare, prin aparatul Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, cu planificarea alocațiilor la ECO 263 „Granturi acordate beneficiarilor în interiorul țării”;

Autoritatea:Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 28.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-08/264 din 28.01.2023: MAIA a convocat, pe 01.07.2022, о ședință comună cu reprezentan|ii Guvernului, Ministerului Finanțelor, ONVV (procesul verbal se anexează) în cadrul căireia s-a discutat și subiectul abordat. S-a specificat că este creat un grup de lucru prin Decizia Prim-ministrului, în sarcina caruia a fost pusă revizuirea cadrului normativ primar pentru instituțiile publice și anume pentru a face о claritate și a exclude acele statute duble și abordari neuniforme, iar, în final, să existe un acel statut-model pentru a se evita astfel situații.
(Anexa nr. 5)

Recomandarea: 2.5.2 să identifice resurse financiare necesare pentru înregistrarea drepturilor patrimoniale asupra bunurilor imobile gestionate de Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare și de entitățile din subordine;

Autoritatea:Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare

Termen implementare: 22.01.2023
Data implementării: 28.01.2023
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MAIA nr.01/6-06-08/264 din 28.01.2023: Au fost planificate în buget doar 100 000 lei, cealată sumă va fi introdusă în anul 2023. (Anexa 2.5.2)

Recomandarea: 2.11. Agenției Proprietății Publice, în comun cu Ministerul Finanțelor și Agenția Servicii Publice, pentru luare de atitudine și se recomandă să elaboreze un mecanism de transmitere a terenurilor din administrarea autorităților publice centrale în administrarea Agenției Proprietății Publice, cu înregistrarea drepturilor patrimoniale în baza actelor de primire-predare întocmite între părți conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr.901/2015 și ale pct. 1.5.4.1. și pct. 1.5.4.2. din Ordinul ministrului Finanțelor nr.216/2015;

Autoritatea:Agenția Proprietății Publice

Termen implementare: 22.01.2023

Recomandarea: 2.10. Agenției Proprietății Publice, în comun cu Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare și Ministerul Finanțelor, pentru luare de atitudine și se recomandă să respecte cadrul normativ general de finanțare bugetară instituind un mecanism de subvenționare a întreprinderilor de stat al căror fondator este Agenția Proprietății Publice, pentru asigurarea echilibrată a implementării politicilor în domeniul proprietății și a celor în domeniile sectoriale patronate de ministerele de ramură;

Autoritatea:Agenția Proprietății Publice

Termen implementare: 22.01.2023

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY