Recomandarea: 2.4. Examinarea rezultatelor auditului, conform competențelor, cu aprobarea unui plan de măsuri privind remedierea situațiilor constatate și implementarea recomandărilor din Raportul de audit.
Ministerul Mediului
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MM nr.07-05/980 din 09.04.2024: a fost aprobat Planul de acțiuni pentru implementarea recomandărilor HCC (se anexează) MM din 09.04.2024.pdf
Scrisoarea MM nr.07-05/980 din 09.04.2024: a fost aprobat Planul de acțiuni pentru implementarea recomandărilor HCC (se anexează) MM din 09.04.2024.pdf
Agenția de Mediu
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Scrisoarea AM nr.09/40/2024 din 05.04.5024: a fost întocmit un Plan de acțiuni și s-a demarat procesul de implementare a acestuia (anexă) AM din 05.04.2024.pdf
Scrisoarea AM nr.09/40/2024 din 05.04.5024: a fost întocmit un Plan de acțiuni și s-a demarat procesul de implementare a acestuia (anexă) AM din 05.04.2024.pdf
Inspectoratul pentru Protecția Mediului
Termen implementare:
Recomandarea: 1.Elaborarea și aprobarea în modul stabilit a Regulamentului privind stabilirea metodelor de testare și încadrare în Lista deșeurilor a unei substanțe sau obiect pe care deținătorul îl aruncă sau are intenția de a-l arunca.
Ministerul Mediului
Termen implementare:
Recomandarea: 2. Examinarea oportunității completării cadrului normativ relevant domeniului cu reglementări privitor la eliberarea unor acte permisive noi – autorizații limitate, destinate pentru depozitele de deșeiri neautorizate, care la momentul actual sunt exploatate în baza deciziilor autorităților publice locale, cu termen de valabilitate pînă la închidere a acestora (pct.4.3.2.).
Ministerul Mediului
Termen implementare:
Recomandarea: 3. Dezvoltarea capacităților funcționale ale SIA MD privind digitalizarea întregului proces de autorizare a gestionării deșeurilor, precum și generalizarea și sistematizarea rapoartelor în cadrul sistemului informațional (pct. 4.6.1.).
Ministerul Mediului
Termen implementare:
Recomandarea: 4. Întreprinderea măsurilor pentru asigurarea interconexiunii între SIA MD și SIA GEAP (PGRAP) conform conceptelor sistemelor informaționale respective aprobate prin HG nr. 682/2018 și HG nr. 550/2018, în vederea eficientizării resurselor utilizare, precum și atingerii scopului Platformei Guvernamentale de Registre și Acte Permisive (pct.4.4.1.).
Ministerul Mediului
Termen implementare:
Instituția Publică „Agenția de Guvernare Electronică”
Termen implementare:
Recomandarea: 5. Intensificarea măsurilor de asigurare a Laboratorului pentru deșeuri cu echipamentul necesar, în scopul punerii în funcțiune a acestuia (pct. 4.3.6.).
Ministerul Mediului
Termen implementare:
Agenția de Mediu
Termen implementare:
Recomandarea: 6. Elaborarea mecanismelor de raportare și generalizare a spectrului de indicatori statistici aferenți gestionării deșeurilor conform cadrului național de monitorizare a implementării Agendei de Dezvoltare Durabilă 2030, aprobat prin HG nr. 953 din 28.12.2022 , cu integrarea indicatorilor respectivi în SIA MD (pct. 4.1.2.).
Ministerul Mediului
Termen implementare:
Agenția de Mediu
Termen implementare:
Recomandarea: 7. Să înainteze în modul stabilit propuneri de ajustare a înscrisurilor din Anexa nr. 1 la Legea nr. 160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător, cu indicarea conformă în aceasta a organelor de stat responsabile de eliberarea actelor permisive în domeniul mediului (pct. 4.1.1.).
Ministerul Mediului
Termen implementare:
Agenția de Mediu
Termen implementare:
Recomandarea: 8. Examinarea situației reale cu referire la categoriile de plătitori ai plăților pentru depozitarea deșeurilor de producție în comparație cu prevederile art.10 din Legea nr. 1540/1998 privind plata pentru poluarea mediului și, după caz, revizuirea ultimilor privitor la subiecții plăților pentru depozitarea deșeurilor, în vederea excluderii prevederilor ambigue vizavi de situația de facto (pct. 4.3.9.).
Ministerul Mediului
Termen implementare:
Serviciul Fiscal de Stat
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Scrisoare SFS nr.26-07/2-09/93427 din 28.05.2024: Potrivit art.3 alin. (1) din Codul Fiscal, legislatia fiscală se compune din Codul Fiscal și din alte acte normative adoptate în conformitate cu acestea. Sistemul fiscal al RM, conform art.2 din Codul fiscal, reprezintă totalitatea impozitelor și taxelor, a principiilor, formelor și metodelor de stabilire, modificare și anulare a acestora, prevăzute de acestea, precum și totalitatea măsurilor ce asigură achitarea lor. Sistemul impozitelor și taxelor de stat include impozitele specificate în art.6 alin.(5) din Codul fiscal, care nu specifică astfel de taxe, ce sunt instituite pentru menținerea si dezvoltarea unui sector anumit al economiei sau domeniu social.
Subsecvent, potrivit art.15 alin.(3) din Legea nr.1540/1998 privind plata pentru poluarea mediului, funcția de control asupra corectitudinii calculului și plenitudinii virării la buget a plăților stabilite la art.6, 9 și 10 este exercitată de către inspecțiile pentru protecția mediului ale autorității centrale de specialitate. Iar organului fiscal îi revine atribuțiile de evidențăa a obligațiilor fiscale și de urmărire a plăților restante admise de subiecții impunerii.
Totodata, în cazul inițierii de către Ministerul Mediului a modificării cadrului legal, Serviciul Fiscal va acorda suportul necesar. SFS din 28.05.2024.pdf
Scrisoare SFS nr.26-07/2-09/93427 din 28.05.2024: Potrivit art.3 alin. (1) din Codul Fiscal, legislatia fiscală se compune din Codul Fiscal și din alte acte normative adoptate în conformitate cu acestea. Sistemul fiscal al RM, conform art.2 din Codul fiscal, reprezintă totalitatea impozitelor și taxelor, a principiilor, formelor și metodelor de stabilire, modificare și anulare a acestora, prevăzute de acestea, precum și totalitatea măsurilor ce asigură achitarea lor. Sistemul impozitelor și taxelor de stat include impozitele specificate în art.6 alin.(5) din Codul fiscal, care nu specifică astfel de taxe, ce sunt instituite pentru menținerea si dezvoltarea unui sector anumit al economiei sau domeniu social.
Subsecvent, potrivit art.15 alin.(3) din Legea nr.1540/1998 privind plata pentru poluarea mediului, funcția de control asupra corectitudinii calculului și plenitudinii virării la buget a plăților stabilite la art.6, 9 și 10 este exercitată de către inspecțiile pentru protecția mediului ale autorității centrale de specialitate. Iar organului fiscal îi revine atribuțiile de evidențăa a obligațiilor fiscale și de urmărire a plăților restante admise de subiecții impunerii.
Totodata, în cazul inițierii de către Ministerul Mediului a modificării cadrului legal, Serviciul Fiscal va acorda suportul necesar. SFS din 28.05.2024.pdf
Ministerul Finanțelor
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MF nr. 05-10/79/918 din 12.06.2024: Ministerul Finantelor va acorda suportul necesar Ministerului Mediului în procesul de modificare a Legii nr.1540/1998 privind plata pentru poluarea mediului.
Potrivit art. 3 alin. (1) din Codul fiscal, legislația fiscală se compune din Codul Fiscal și din alte acte normative adoptate în conformitate cu acestea. Sistemul fiscal al RM, conform art. 2 din Codul fiscal, reprezintă totalitatea impozitelor și taxelor, a principiilor, formelor și metodelor de stabilire, modificare și anulare a acestora, prevăzute de acestea, precum și totalitatea măsurilor ce asigură achitarea lor. Sistemul impozitelor și taxelor de stat include impozitele specificate în art.6 alin. (5) din Codul fiscal, care nu specifică astfel de taxe, ce sunt instituite pentru menținerea și dezvoltarea unui sector anumit al economiei sau domeniu social.
Subsecvent, potrivit art.15 alin.(3) din Legea nr. 1540/1998 privind plata pentru poluarea mediului, funcția de control asupra corectitudinii calculului și plenitudinii virării la buget a plăților stabilite la art. 6, 9 si 10 este exercitată de către inspecțiile pentru protecția mediului ale autorității centrale de specialitate. lar organului fiscal îi revine atribuțiile de evidență a obligațiilor fiscale și de urmărire a plăților restante admise de subiecții impunerii. MinFin din 17.06.2024.pdf
Scrisoarea MF nr. 05-10/79/918 din 12.06.2024: Ministerul Finantelor va acorda suportul necesar Ministerului Mediului în procesul de modificare a Legii nr.1540/1998 privind plata pentru poluarea mediului.
Potrivit art. 3 alin. (1) din Codul fiscal, legislația fiscală se compune din Codul Fiscal și din alte acte normative adoptate în conformitate cu acestea. Sistemul fiscal al RM, conform art. 2 din Codul fiscal, reprezintă totalitatea impozitelor și taxelor, a principiilor, formelor și metodelor de stabilire, modificare și anulare a acestora, prevăzute de acestea, precum și totalitatea măsurilor ce asigură achitarea lor. Sistemul impozitelor și taxelor de stat include impozitele specificate în art.6 alin. (5) din Codul fiscal, care nu specifică astfel de taxe, ce sunt instituite pentru menținerea și dezvoltarea unui sector anumit al economiei sau domeniu social.
Subsecvent, potrivit art.15 alin.(3) din Legea nr. 1540/1998 privind plata pentru poluarea mediului, funcția de control asupra corectitudinii calculului și plenitudinii virării la buget a plăților stabilite la art. 6, 9 si 10 este exercitată de către inspecțiile pentru protecția mediului ale autorității centrale de specialitate. lar organului fiscal îi revine atribuțiile de evidență a obligațiilor fiscale și de urmărire a plăților restante admise de subiecții impunerii. MinFin din 17.06.2024.pdf
Recomandarea: 9. Verificarea corectitudinii datelor raportate SFS și în SIA MD de către operatorii economici privind cantitățile, cuantumurile de plăți calculate de către operatorii economici subiecți ai plăților pentru depozitarea deșeurilor, în scopul neadmiterii evaziunilor fiscale sau a calculelor eronate privind plătile la buget (pct. 4.3.9.).
Agenția de Mediu
Termen implementare:
Inspectoratul pentru Protecția Mediului
Termen implementare:
Recomandarea: 10. Întreprinderea măsurilor de conformare a agenților economici cărora le sunt atribuite responsabilitățile extinse ale producătorilor la cadrul normativ în domeniu (pct. 4.4.2.).
Inspectoratul pentru Protecția Mediului
Termen implementare:
Agenția de Mediu
Termen implementare:
Recomandarea: 11. Întreprinderea măsurilor de rigoare privind revizuirea tarifelor pentru serviciile publice de gestionare a deșeurilor municipale în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 881 din 14.12.2022 privind calcularea tarifelor la unele ervicii publice de gestionare a deșeurilor municipale (pct. 4.5.1.).
PRIMĂRIA OR. BRICENI
Termen implementare:
Primăria or. Dondușeni
Termen implementare:
PRIMĂRIA OR. SOROCA
Termen implementare:
Primăria or. Ștefan Vodă
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Scris. Primăria or. Ștefan Vodă nr. 02/1-37/129 din 21.03.2024: ne exprimăm îngrijorarea precum că nu vom reuşi să implementăm recomandarea menţionată în cei mai proximi termeni, deoarece Administratorul ÎM DP ”Apă- Canal Ştefan Vodă” cunoscând încă din anul 2022 despre Hotărârea Guvemului nr. 881 din 14.12.2022 nu a întreprins nimic pe parcursul la un an şi patru luni, adică până în prezent, chiar dacă i s-a solicitat acest lucru în cadrul Şedinţei Consiliului orăşenesc Ştefan Vodă, în acest context de idei la solicitarea Consilierilor s-a decis ca în cel mai scurt timp să urmeaze să fie începută procedura de Audit intern financiar la ÎM DP ” Apă-Canal Ştefan Vodă” din subordinea Consiliului orăşenesc Ştefan Vodă pentru ultimii 4 ani, ceea ce va lua din timpul necesar revizuirii tarifelor.
Totodată vă asigurăm că vom solicita de la Administratorul ÎM DP ”Apă-Canal Ştefan Vodă” începerea procedurii de revizuire a tarifelor pentru serviciile publice de gestionare a deşeurilor conform Metodologiei privind calcularea tarifelor la unele servicii publice de gestionare a deşeurilor municipale a Hotărârii Guvemului nr. 881 din 14.12.2022 privind calcularea tarifelor la unele servicii publice de gestionare a deşeurilor municipale, cu remiterea către Curtea de Conturi a Republicii Moldova a măsurilor şi rezultatelor întreprinse de către ÎM DP ”Apă- Canal Ştefan Vodă” în vederea conformării la recomandările înaintate.
Scrisoare Primăria Stefan Voda 21.03.2024.pdf
Scris. Primăria or. Ștefan Vodă nr. 02/1-37/129 din 21.03.2024: ne exprimăm îngrijorarea precum că nu vom reuşi să implementăm recomandarea menţionată în cei mai proximi termeni, deoarece Administratorul ÎM DP ”Apă- Canal Ştefan Vodă” cunoscând încă din anul 2022 despre Hotărârea Guvemului nr. 881 din 14.12.2022 nu a întreprins nimic pe parcursul la un an şi patru luni, adică până în prezent, chiar dacă i s-a solicitat acest lucru în cadrul Şedinţei Consiliului orăşenesc Ştefan Vodă, în acest context de idei la solicitarea Consilierilor s-a decis ca în cel mai scurt timp să urmeaze să fie începută procedura de Audit intern financiar la ÎM DP ” Apă-Canal Ştefan Vodă” din subordinea Consiliului orăşenesc Ştefan Vodă pentru ultimii 4 ani, ceea ce va lua din timpul necesar revizuirii tarifelor.
Totodată vă asigurăm că vom solicita de la Administratorul ÎM DP ”Apă-Canal Ştefan Vodă” începerea procedurii de revizuire a tarifelor pentru serviciile publice de gestionare a deşeurilor conform Metodologiei privind calcularea tarifelor la unele servicii publice de gestionare a deşeurilor municipale a Hotărârii Guvemului nr. 881 din 14.12.2022 privind calcularea tarifelor la unele servicii publice de gestionare a deşeurilor municipale, cu remiterea către Curtea de Conturi a Republicii Moldova a măsurilor şi rezultatelor întreprinse de către ÎM DP ”Apă- Canal Ştefan Vodă” în vederea conformării la recomandările înaintate.
Scrisoare Primăria Stefan Voda 21.03.2024.pdf
PRIMĂRIA OR. TELENEȘTI, TELENEȘTI
Termen implementare:
PRIMĂRIA OR.CUPCINI, EDINEŢ
Termen implementare:
PRIMĂRIA OR. IALOVENI
Termen implementare:
PRIMĂRIA OR. CĂLĂRAŞI
Termen implementare:
PRIMĂRIA OR.GLODENI
Termen implementare:
PRIMĂRIA OR. HÎNCEȘTI
Termen implementare:
PRIMĂRIA OR.ORHEI
Termen implementare:
PRIMĂRIA OR.OCNIŢA
Termen implementare:
PRIMĂRIA OR. RÎȘCANI
Termen implementare:
PRIMĂRIA OR. STRĂȘENI
Termen implementare:
PRIMĂRIA OR. NISPORENI
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
Scrisoarea ÎM „GC Nisporeni” nr.43 din 03.04.2024: se întreprind măsuri privind calcularea tarifelor pentru serviciile publice de gestionare a deșeurilor în conformitate cu HG nr.881 din 14.12.2022, care vor fi prezentate spre arobare către Consiliul orășenesc Nisporeni. IMGM Nisporeni din 03.04.24.pdf
Scrisoarea ÎM „GC Nisporeni” nr.43 din 03.04.2024: se întreprind măsuri privind calcularea tarifelor pentru serviciile publice de gestionare a deșeurilor în conformitate cu HG nr.881 din 14.12.2022, care vor fi prezentate spre arobare către Consiliul orășenesc Nisporeni. IMGM Nisporeni din 03.04.24.pdf
Recomandarea: 12. Elaborarea și aprobarea în modul stabilit a actelor normative restante necesare pentru implementarea Legii nr. 209 din 29.07.2016:
12.1. Normele tehnice în construcţii privind proiectarea şi construcția depozitelor de deșeuri, precum și exploatarea sistemelor inginereşti ale depozitelor (pct. 4.1.1. și pct. 4.3.2.);
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale
Termen implementare:
Răspunsul autorității:
MIDR Scris. nr.10-1744 din 29.03.2024: în Planul tematic de elaborare a documentelor normative în constucții pe anul 2024, a fost inclusă elaborarea Codului practic în construcţii (CP) „Proiectarea depozitelor de deşeuri”. Elaborarea acestuia, după aprobarea Planului tematic şi contractarea serviciilor de elaborare, conform prevederilor Legii nr. 131/2015 privind achiziţiile publice, va fi finalizată în anul 2026.
Totodată, comunicăm că în vigoare este normativul în construcţii CP A.09.04:2014 „Gestionarea deşeurilor din construcţii şi demolări”. CP are ca scop principal reducerea ponderii deşeurilor provenite din construcţii şi demolări, prin asigurarea unui sistem eficient de depozitare, de creştere a gradului de valorificare şi reciclare ale deşeurilor şi reducerea gradului de periculozitate ale acestora asupra mediului şi sănătăţii populaţiei în vederea respectării exigenţei esenţiale privind calitatea în construcţii ”D - igiena, sănătatea oamenilor, refacerea şi protecţia mediului înconjurător” conform art. 6 al Legii nr. 721/1996 privind calitatea în construcţii. Prevederile acestuia sunt ajustate cu prevederile Directivei nr. 2008/98/EC privind deşeurile şi de abrogare a anumitor directive; Directivei nr. 91/689/EEC privind deşeurile periculoase; Directivei nr. 99/31/EC privind depozitarea deşeurilor; Deciziei nr. 2000/532/CE privind lista deşeurilor, amendată de Decizia Comisiei nr. 2001/119 (care înlocuieşte Decizia nr. 94/3/CE privind lista deşeurilor şi Decizia nr. 94/904/CE privind lista deşeurilor periculoase), precum şi cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 305/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2011 de stabilire a unor condiţii armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcţii şi de abrogare a Directivei 89/106/CEE a Consiliului. Acesta poate fi consultat la adresa:https://ednc.gov.md/cp-a-09-042014/. MIDR 29.03.2024.pdf
MIDR Scris. nr.10-1744 din 29.03.2024: în Planul tematic de elaborare a documentelor normative în constucții pe anul 2024, a fost inclusă elaborarea Codului practic în construcţii (CP) „Proiectarea depozitelor de deşeuri”. Elaborarea acestuia, după aprobarea Planului tematic şi contractarea serviciilor de elaborare, conform prevederilor Legii nr. 131/2015 privind achiziţiile publice, va fi finalizată în anul 2026.
Totodată, comunicăm că în vigoare este normativul în construcţii CP A.09.04:2014 „Gestionarea deşeurilor din construcţii şi demolări”. CP are ca scop principal reducerea ponderii deşeurilor provenite din construcţii şi demolări, prin asigurarea unui sistem eficient de depozitare, de creştere a gradului de valorificare şi reciclare ale deşeurilor şi reducerea gradului de periculozitate ale acestora asupra mediului şi sănătăţii populaţiei în vederea respectării exigenţei esenţiale privind calitatea în construcţii ”D - igiena, sănătatea oamenilor, refacerea şi protecţia mediului înconjurător” conform art. 6 al Legii nr. 721/1996 privind calitatea în construcţii. Prevederile acestuia sunt ajustate cu prevederile Directivei nr. 2008/98/EC privind deşeurile şi de abrogare a anumitor directive; Directivei nr. 91/689/EEC privind deşeurile periculoase; Directivei nr. 99/31/EC privind depozitarea deşeurilor; Deciziei nr. 2000/532/CE privind lista deşeurilor, amendată de Decizia Comisiei nr. 2001/119 (care înlocuieşte Decizia nr. 94/3/CE privind lista deşeurilor şi Decizia nr. 94/904/CE privind lista deşeurilor periculoase), precum şi cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 305/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2011 de stabilire a unor condiţii armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcţii şi de abrogare a Directivei 89/106/CEE a Consiliului. Acesta poate fi consultat la adresa:https://ednc.gov.md/cp-a-09-042014/. MIDR 29.03.2024.pdf
Recomandarea: 12. Elaborarea și aprobarea în modul stabilit a actelor normative restante necesare pentru implementarea Legii nr. 209 din 29.07.2016:
12.2. Normele tehnice în construcții privind proiectarea și construcția instalațiilor de incinerare și coincinerare a deșeurilor (pct. 4.1.1. și pct. 4.3.2.).
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale
Termen implementare: