logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Auditul bugetelor UAT şi gestionării patrimoniului public în raionul Căușeni în 2011-2012


https://ccrm.md/ro/auditul-bugetelor-uat-si-gestionarii-patrimoniului-public-in-raionul-causeni-in-80_751.html

Curtea de Conturi a examinat în cadrul şedinţei din 27 iunie curent Raportul auditului bugetelor şi gestionării patrimoniului public în cadrul autorităților publice locale din raionul Căușeni pe anii 2011-2012.

La şedinţă au fost prezenţi Mihai Iliev, șef al Inspectoratului Fiscal de Stat Căușeni, Ion Ciontoloi, președintele raionului Căușeni, Simion Buga, șef al Direcției Finanțe, Vasile Molodilo, șef al Direcției învățământ, Ion Guzun, vice-primarul or. Căușeni, Anatolie Nebunelea, primarul or. Căinari, precum și primarii câtorva comune din raion.  

Raionul Căușeni este o unitate administrativ-teritorială situată în sudul Republicii Moldova, la hotar cu Ucraina și ocupă o suprafață de 1311 km2. Centrul administrativ este orașul Căușeni, situat la 77 km de municipiul Chișinău. În structura sa, raionul include 48 localități, inclusiv 2 orașe, grupate în 27 primării. Populația prezentă a raionului la 01.01.2012 a constituit 89,2 mii locuitori. La data de 31.12.2012, în raion au fost înregistrați 30139 antreprenori, inclusiv: 28468 gospodării țărănești, 12 întreprinderi municipale.

În anii 2011-2012, veniturile și cheltuielile bugetelor unităţilor UAT (de nivelul I și II) din raion au fost executate sub nivelul prestabilit: venituri - la nivelul de 97.4 % și, respectiv, de 98.6% față de prevederile rectificate; cheltuielile - la nivelul de 91.2% și, respectiv, 92.5%. exercițiul bugetar în anul 2011 s-a încheiat cu un deficit bugetar în sumă totală de 5237.3 mii lei, iar în anul 2012 în sumă de 720.1 mii lei, sursa de finanțare fiind soldul mijloacelor format în urma exercițiului bugetar pe anul precedent (în anul 2010 - 17.4 mil.lei și în anul 2011 - 14.0 mil lei). Cu toate acestea în perioada supusă auditării au rămas neexecutate cheltuieli în sumă totală de 19496.2 mii lei și, respectiv, de 17091.0 mii lei.

Pe parcursul anilor 2011-2012, datoriile creditoare ale raionului s-au majorat cu 2.1 mil lei, la situația din 01.01.2013 însumând 13.1 mil lei, din care: 9.0 mil lei - la retribuirea muncii și plățile ce derivă din aceasta; 2.9 mil lei - pentru mărfuri și servicii; 0.8 mil lei - la investiții și reparații capitale.                  

În perioada verificată, AAPL (de nivelul I și II) din raion nu au manifestat preocuparea relevantă întru asigurarea unui cadru fiscal-bugetar prudențial, totodată, Direcția finanțe nu și-a exercitat exhaustiv atribuțiile în cadrul procedural de elaborare a bugetelor locale, nedispunând de proceduri și instrumente ce țin de formarea bazei de impozitare, nu a conlucrat eficient, în acest sens, cu AAPL și cu organele fiscale, precum și cu agenții economici.

Se relevă, că AAPL din raion nu au fost motivate pentru extinderea şi consolidarea bazei de impozitare, fapt ce limitează sursele de formare a finanţelor teritoriilor administrate, acestea fiind compensate din contul majorării mărimii transferurilor pentru susţinerea financiară a teritoriului. În procesul de elaborare şi estimare a proiectelor bugetelor UAT pe anul 2011-2012, DF și unele AAPL au subestimat veniturile bugetare cu circa 1,9 mil.lei.

Managementul privind gestiunea cheltuielilor nu corespunde rigorilor și normelor legale, în consecință fiind admise un șir de nereguli și abateri de la cadrul regulator, care afectează eficiența utilizării mijloacelor publice. În acest context, se menționează necesitatea stringentă de implementare a prevederilor Legii privind controlul financiar public intern,  pentru asigurarea unui monitoring prudent asupra utilizării banilor publici. Astfel:

  • Neexecutarea prevederilor rectificate privind alocarea transferurilor din bugetul raional către bugetele UAT de nivelul I a lipsit pe ultimii de surse pentru finanțarea cheltuielilor preconizate.
  • Cu toate că per ansamblu majoritatea UAT din raion au executat cheltuielile efective în limitele prevederilor rectificate pe parcursul anului bugetar, în anii 2011-2012, unele AAPL de nivelul I și II au executat cheltuieli efective cu depăşirea alocaţiilor programate în devizele de cheltuieli în sumă de 404,2 mii lei și, respectiv, de 1775,4 mii lei, ceea ce a contribuit la creșterea datoriilor creditoare ale entităților respective.
  • Derogările de la cadrul normativ, admise de către unele AAPL la efectuarea cheltuielilor privind retribuirea muncii, au condiţionat cheltuieli neregulamentare și ineficiente în sumă totală de 2,5 mil. lei.
  • Se menționează lipsa, la nivel de raion, a unei strategii de dezvoltare, bazată pe mijloace investiționale și capitale, ce ar prevedea modalitatea de selectare a obiectivelor, reieșind din prioritățile raionului, necesitățile de mijloace financiare și posibilele surse de acoperire a cheltuielilor capitale destinate implementării politicilor sectoriale. Managementul neadecvat în valorificarea mijloacelor destinate investiţiilor şi reparaţiilor capitale, precum și nerespectarea legislației în vigoare ce ține de acest domeniu au determinat imobilizarea mijloacelor financiare în sumă totală de 39,9 mil. lei în obiecte nefinalizate, precum și efectuarea cheltuielilor neregulamentare și ineficiente la valorificarea mijloacelor financiare pentru investiţiile şi reparaţiile capitale în sumă de 2,7 mil. lei.
  • Nerespectarea actelor normative în domeniul achiziţiilor publice s-a soldat cu: contractarea de lucrări și servicii în lipsa planurilor anuale și trimestriale de efectuare a achizițiilor publice în sumă de 22,9 mil. lei; achiziționarea de lucrări şi servicii dintr-o singură sursă, în lipsa procedurilor de achiziții în suma totală de 1,5 mil. lei; achiziţii în lipsa acoperirii financiare corespunzătoare în sumă de 0,4 mil. lei etc.

Activitatea iresponsabilă a factorilor de decizie din cadrul AAPL în vederea asigurării regularităţii şi legalităţii administrării patrimoniului public, managementul defectuos al gestionării acestuia, nerespectarea prevederilor legislației în vigoare, precum şi lipsa la AAPL a unui cadru de reglementare a modului de gestionare a patrimoniului public local s-au soldat cu:

  • neasigurarea înregistrării regulamentare în Registrul bunurilor imobile a drepturilor asupra bunurilor imobile în valoare de 94,1 mil. lei;
  • neîntreprinderea măsurilor necesare pentru înregistrarea în evidența contabilă a terenurilor în valoare de 1,9 mil.lei;
  • neasigurarea integrității rețelelor de gazificare și plenitudinii înregistrării acestora în evidența contabilă.

Curtea de Conturi constată, că starea de lucruri privind managementul precar de gestiune a fondurilor publice și disciplină financiară neperformantă este și o consecință a activității necorespunzătoare a organelor desconcentrate, în special, a autorității fiscale și autorității de control financiar din subordinea Ministerului Finanțelor.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.

Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.