logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Auditul datoriei publice, garanțiilor de stat și recreditării de stat pe anul 2012


https://ccrm.md/ro/auditul-datoriei-publice-garantiilor-de-stat-si-recreditarii-de-stat-pe-anul-20-80_760.html

Prezentare_18.07.2013_Datoria_publica.pdf

 

În cadrul ședinței publice din 18 iulie 2013, Curtea de Conturi a examinat Raportul auditului datoriei publice, garanțiilor de stat și recreditării de stat pe anul 2012.

La şedinţă au fost prezenți Veaceslav Negruţa, ministrul Finanţelor, Victor Barbăneagră, viceministrul Finanțelor, Maria Cărăuș, viceministrul Finanțelor, Angela Voronin, director adjunct al Trezoreriei de Stat a Ministerului Finanţelor, Olga Mereuță, șef adjunct al Direcţiei generale Datorii Publice a Ministerului Finanţelor, Veronica Jurminschi, şef adjunct al Directoratului Liniei de Credit pe lângă Ministerul Finanţelor, Gheorghe Cojocari, şef adjunct al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, Oleg Hîrbu, reprezentantul Comisiei UE în Moldova, precum și alți reprezentanți ai entităților supuse auditului.

Scopul auditului a constat în obținerea unei asigurări rezonabile cu privire la regularitatea raportării de către Ministerul Finanțelor a datoriei publice, garanțiilor de stat și recreditării de stat, precum și dacă situațiile raportate prezintă informația reală bazată pe datele sistemelor de evidență și raportare ale Ministerului Finanțelor.

Rezultatele auditului datoriei publice, garanţiilor de stat și recreditării de stat pe anul 2012, relevă că Ministerul Finanțelor a întreprins măsuri în vederea îmbunătățirii evidenței și raportării datelor domeniului vizat. Totodată, se atestă prezența unor deficiențe în procesul de administrare, monitorizare și raportare a datoriei publice.

Ca urmare a auditului efectuat se denotă tendința de creștere a datoriei publice, atât în aspectul componentelor structurale, cât și ca pondere în produsul intern brut (în continuare - PIB), soldul datoriei publice, la 31.12.2012, constituind 29017,7 mil. lei, sau 33,0% din PIB. Ponderea cea mai mare în totalul datoriei publice este deținută de datoria de stat - 73,0% (21184,7 mil. lei), urmată de datoria Băncii Naționale a Moldovei - 19,4% (5637,7 mil. lei), datoria întreprinderilor din sectorul public - 6,6% (1907,2 mil. lei) și datoria unităților administrativ teritoriale - 1,0% (288,1 mil. lei). Gradul de îndatorare a țării, la sfârșitul anului 2012, a constituit 24,1%, sau mai mult cu 0,7 puncte procentuale față de anul 2011.

Totodată, soldul datoriei de stat pe anul 2012 a înregistrat o majorare, atât față de perioada precedentă cu 10,2 puncte procentuale, cât și ca pondere în PIB cu 0,7 puncte procentuale, fiind format din datoria de stat externă în sumă de 15025,8 mil. lei și datoria de stat internă de 6158,9 mil. lei. Concomitent, limita stabilită prin Legea bugetului de stat pe anul 2012 la angajarea resurselor externe și interne a fost respectată, asigurând onorarea în termen a obligațiunilor privind deservirea datoriei. Comparativ cu anul precedent a fost înregistrată o ușoară tendință de creștere a atragerii surselor interne, în special fiind emise valori mobiliare de stat pe piața primară pentru finanțarea deficitului bugetar.

Se atestă majorarea în anul 2012 a soldului datoriei întreprinderilor din sectorul public și unităților administrativ teritoriale față de anul 2011 cu 379,7 mil. lei, precum și a datoriilor entităților față de bugetul de stat cu 522,4 mil. lei, constituind 5985,2 mil. lei la situația din 31.12.2012. Totodată, soldul datoriei beneficiarilor recreditați, la 31.12.2012, a constituit echivalentul a 3385,7 mil. lei, dintre care datoria expirată - 16,9% sau 572,9 mil. lei.

Conform auditului s-a constat, că Ministerul Finanțelor: 

  • Nu a asigurat monitorizarea și raportarea deplină a datoriei publice, fiind admisă raportarea neveridică a soldului datoriei publice la începutul anului.
  • Nu a introdus cu regularitate în fișe modificarea situațiilor la creditele externe contractate.
  • În pofida măsurilor întreprinse, nu s-a asigurat recuperarea deplină față de bugetul de stat a datoriilor la împrumuturile interne și externe acordate, soldul cărora la 31.12.2012 constituie 404,2 mil. lei, inclusiv 305,7 mil. lei (75,6%) datorii cu termenul expirat, totodată se înregistrează și admiterea a unei rate reduse de recuperare (95,9%) a resurselor recreditate.

Analogic anilor precedenți, se atestă un nivel redus de valorificare a surselor externe contractate, și de anulare de către creditori a unor sume din împrumuturile contractate. Astfel, conform informației privind stocul datoriei de stat externe pe credite la 20 împrumuturi din 92 împrumuturi contractate, procentul de valorificare este mai mic de 70%.

Se atestă situația privind anularea cumulativă a circa 1176,9 mil. lei din contul a 23 de împrumuturi externe contractate de stat, din care în anul 2012 circa 5,2 mil. lei (aferente a 3 împrumuturi contractate de la Banca Mondială pentru finanțarea proiectului RISP II, Energetic II și Finanțarea Adițională la Proiectul Energetic II). Situația este creată de nevalorificarea mijloacelor în termen, precum și/sau de neîndeplinirea unor condiții contractuale de către beneficiarii de credite. ,

Se menționează, că unele unități administrativ-teritoriale, întreprinderi de stat și municipale, precum și societăţi comerciale, în care statul sau unitatea administrativ-teritorială deţine mai mult de 50% din capitalul social, nu se conformează reglementărilor ce țin de onorarea obligațiunilor. Acest fapt a condiționat raportarea neveridică a soldului datoriei publice la 31.12.2012 cu 125,0 mil. lei, aferentă împrumuturilor contractate de către 5 întreprinderi. Totodată, se atestă nerespectarea de către unele autorități executive ale unităților administrativ-teritoriale a modalității de contractare a împrumuturilor pe termen lung pentru cheltuieli de capital, care conform cadrului legal urmează a fi efectuată prin emitere de obligațiuni.

Totodată, auditul denotă necesitatea monitorizării continue și a procesului de recreditare în vederea recuperării depline a mijloacelor recreditate, în situația în care, cumulativ în anii 1992-2012, au fost anulate circa 2333,7 mil. lei din resursele recreditate prin intermediul Ministerului Finanțelor, din care, în anul 2012 - circa 2,8 mil. lei, în aceste circumstanțe fiind dezafectate resursele bugetului de stat.

În baza verificărilor efectuate la Directoratul Liniei de Credit, se denotă o situație dificilă privind recuperarea mijloacelor recreditate înregistrate după Banca Comercială „Investprivatbank" (aflată în proces de lichidare) în sumă de 1,4 mil.lei față de Directoratul Liniei de Credit. În acest aspect, se denotă necesitatea intensificării și monitorizării de către Directoratul Liniei de Credit a situației privind viabilitatea activității instituțiilor financiare în vederea preîntâmpinării riscurilor de recuperare a mijloacelor recreditate, cu informarea și examinarea periodică în cadrul ședințelor Consiliului Directoratului Liniei de Credit.

Astfel, în temeiul rezultatelor activităților de audit se denotă că managementul datoriei publice necesită îmbunătățiri continue la compartimentul identificării riscurilor gestionării și raportării datoriei publice, care va fi o asigurare pentru neadmiterea deficiențelor pe viitor.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 3 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.   Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.