logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Auditul la „Spitalul Clinic Republican” și „Institutul Mamei și Copilului”


https://ccrm.md/ro/auditul-la-spitalul-clinic-republican-si-institutul-mamei-si-copilului-80_764.html

Prezentare_26.07.2013_IMSP.pdf

Film prezentat în şedinţă  http://www.youtube.com/watch?v=GKVz3mo-mno&feature=youtu.be

 

Rapoartele de audit ale regularităţii utilizării fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală și gestionării patrimoniului public de către Instituţia Medico-Sanitară Publică „Spitalul Clinic Republican"  și Instituţia Medico-Sanitară Publică „Institutul Mamei și Copilului" în exerciţiul bugetar 2012 au fost examinate în cadrul ședinței Curții de Conturi din 26 iulie 2013.

Misiunea de audit s-a desfăşurat la 2 instituţii medico-sanitare publice (IMSP) de nivel republican, având drept scop verificarea corectitudinii contractării, utilizării şi raportării mijloacelor financiare din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală (în FAOAM), de asemenea, verificarea gestionării patrimoniul public.

Instituțiile Medico Sanitare Publice „Spitalul Clinic Republican" și „Institutul Mamei și Copilului" reprezintă instituţii de nivel republican, încadrate în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală, activând pe principiu de autofinanţare, nonprofit, acestea deținând o pondere semnificativă a mijloacelor contractate din Fondurile Asigurării Obligatorii de Asistență Medicală - 8% din totalul alocațiilor fondului de bază, care însumează 306 mil. lei.

Organul de administrare şi control a IMSP-urilor verificate sunt Consiliile administrative, responsabili şi abilitați cu dreptul de conducere şi gestionare a patrimoniului sunt Directorii generali.

Fondator al acestor instituții medicale este Ministerul Sănătăţii, care deține atribuții în: asigurarea cu resurse financiare pentru funcționarea sistemului de sănătate prin fundamentarea bugetului FAOAM,  elaborarea și aprobarea de comun acord cu Compania Naţională de Asigurări în Medicină (CNAM) a Normelor metodologice de aplicare a Programului unic, asigurarea achiziționării echipamentului medical și executării controlului asupra folosirii eficiente și raționale a mijloacelor bugetare și a patrimoniului de stat aflat în gestiunea instituțiilor medico-sanitare publice din subordine etc.

CNAM, în calitate de gestionar al mijloacelor FAOAM, este responsabilă de contractarea şi finanţarea serviciilor medicale, precum și controlul calităţii asistenţei medicale contractate.

Cadrul instituțional în realizarea obiectivelor și sarcinilor prevăzute de legislație aferent domeniului prestării serviciilor medicale este reprezentat de Fondator, Compania Națională de Asigurări în Medicină și Consiliul Administrativ. Activitatea instituțiilor a fost desfășurată de 76 de secţii staţionar, 36 secţii paraclinice (nestaționar), care acordă consultaţii şi investigaţii medicale, ştiinţifice, serviciul republican de urgență „AVIASAN".

  În perioada supusă verificărilor, IMSP „Spitalul Clinic Republican" a asigurat implementarea obiectivelor și activităților statuate în planul său de dezvoltare, prin continuarea lucrărilor de construcție a unui nou bloc chirurgical prin intermediul Proiectului „Reconstrucția blocului chirurgical", de asemenea, a implementat un proiect de parteneriat public-privat pentru acordarea serviciilor de radiologie performante precum și a contribuit la dezvoltarea activității centrului de transplant de organe.

În anul 2012 veniturile totale ale IMSP-urilor verificate au însumat 350,4 mil. lei inclusiv: IMSP „Spitalul Clinic Republican" - 222,2 mil. lei și IMSP „Institutul Mamei și Copilului " - 128,2 mil. lei. Veniturile au fost obținute preponderent din mijloacele FAOAM, nivelul cărora a fost de 87%, alte venituri fiind obținute de la serviciile cu plată (5,2%), alocațiile fondatorului (5,4%), transmiterea în locațiune a spațiilor libere (0,5%) etc.

Cheltuielile acestor instituții în perioada verificată, în total, au însumat 373,1 mil. lei, inclusiv din mijloacele FAOAM - 307,3 mil. lei (acestea fiind utilizate de către IMSP „Spitalul Clinic Republican" în sumă de 175,1 mil. lei  și IMSP „Institutul Mamei și Copilului " - 132,2 mil. lei). Mijloacele FAOAM, preponderent, au fost utilizate pentru retribuirea muncii și cheltuielile aferente (67%), procurarea medicamentelor (26,4%), alimentația pacienților (3,5%) și doar IMSP „Spitalul Clinic Republican" beneficiind de mijloace pentru reparații curente (2,5 mil.lei).

Pentru realizarea activităţilor, instituțiile medicale au aprobat  statele de personal în număr de 4040 de unităţi, real fiind ocupate 3600 funcţii, sau 82 la sută din totalul unităților disponibile, ceea ce denotă rezerve la acest capitol.

În cadrul verificărilor de audit a regularităţii utilizării FAOAM și gestionării patrimoniului public au fost relevate unele nereguli, abateri de la normele legale, acestea fiind exprimate prin următoarele:

  • La Spitalul Clinic Republican contractarea mijloacelor financiare din Fondul de bază s-a efectuat în baza unui mecanism nou de contractare, ținând cont de complexitatea serviciilor medicale, care se utilizează la contractarea asistenţei medicale spitaliceşti pentru cazurile de scurtă durată (2-3 zile), fapt ce nu poate fi comparabil cu durata spitalizării (7-10 zile) în unele domenii în care este specializată instituția, cum ar fi hepatologia, chirurgia organelor interne, chirurgia cardiacă cu diferite patologii, unde se utilizează transplantologia. Acest fapt denotă incertitudini asupra aplicabilității mecanismului stabilit spre contractare. Auditul relevă, că la stabilirea indicelui de complexitate și a cazului tratat contractate instituția nu dispune de justificări.

La achiziționarea generatorului de oxigen prin asocierea a opt instituții medico-sanitare publice, spitalul n-a dispus de sursa de finanțare în sumă de 3,0 mil.lei. Acesta, după o lună a încheierii contractului de achiziții, a solicitat mijloace financiare de la Ministerul Sănătății în sumă de 2,0 mil.lei, generatorul fiind achitat din fondul de dezvoltare gestionat de Compania Națională de Asigurări în Medicină. Totodată, în cadrul acestei achiziții Agenția Achiziții Publice a acceptat spre înregistrare darea de seamă privind licitația publică în care a fost invocat motiv neregulamentar pentru descalificarea unuia din participanți. Cu toate că scopul acestei achiziții a constat în eficiența utilizării mijloacelor publice, Spitalul Clinic Republican a efectuat cheltuieli suplimentare la acest capitol neprevăzute contractual în sumă de 632 mii lei.

La achiziționarea serviciilor de spălătorie n-au fost întreprinse măsuri de eficientizare a mijloacelor publice, grupul de lucru nesolicitând justificări de calcule privind cheltuielile incluse în prețul per/kg, luând în considerație faptul, că agentul economic presta servicii pe teritoriul spitalului. Auditul relevă, că prețuri similare au fost constatate și la contractarea altor instituții medicale de către agentul economic în cauză, unde prețul includea și cheltuielile de transport.

La contractarea serviciilor de curățenie prin externalizarea a 252 unități (infirmiere și dereticătoare)  s-a constatat  suportarea de către Spital a unor cheltuieli suplimentare în sumă de 330 mii lei, pentru spațiile nedeservite regulamentar de către agentul economic contractat. Vizualizarea la fața locului a spațiilor deservite în cadrul acestui contract a constatat o situație de executare neconformă a obligațiilor contractuale. 

  • IMSP „Institutul Mamei și Copilului"  nu a elaborat o planificare de dezvoltare durabilă a activității în prestarea serviciilor medicale angajând cheltuieli în condițiile insuficienței de mijloace financiare. În această situație managementul instituției nu a dispus de o  planificare a mijloacelor financiare reieșind din priorități și necesitățile reale. Repartizarea mijloacelor destinate sporurilor și suplimentelor (2,0 mil. lei) precum și stabilirea coeficienților de majorare a salariului tarifar  au fost efectuate în lipsă de reglementări interne și criterii prestabilite.

 Contractarea, utilizarea și raportarea mijloacelor din fondul de bază al FAOAM relevă că la IMSP „Institutul Mamei și Copilului", cât și la IMSP „Spitalul Clinic Republican" s-a efectuat în lipsa specificării și delimitării în contract a cazurilor tratate pe profiluri, dar fiind efectuată în baza unui tarif unic pentru costul unui caz tratat și a indicelui de complexitate care variază lunar, instituțiile nedeținînd justificări de formare a acestora, prin ce s-a determinat riscul instabilității financiare. Totodată la IMSP „Institutul Mamei și Copilului " nu a fost justificată majorarea finanțării la finele anului 2012 cu 2.5 mil. lei, iar la IMSP „Spitalul Clinic Republican" s-a constatat nefinanțarea pentru cazurile supraîmplinite în sumă de 3,0 mil. lei.

  • Implicarea factorilor de decizie externi în lipsa atribuțiilor de gestionare a mijloacelor FAOAM precum și nedeterminării sursei de finanțare, au condiționat achiziționarea de către IMSP „Institutul Mamei și Copilului" și IMSP „Spitalul Clinic Republican" a unor medicamente costisitoare în sume respectiv de 4,1 mil. lei (neautorizate regulamentar) și 37,1 mil. lei, acestea nefiind planificate și solicitate de către instituțiile vizate în cadrul asistenței medicale spitalicești. Aceleași circumstanțe au condiționat executarea de către IMSP „Spitalul Clinic Republican" a unor atribuții ce nu-i aparțin legate de repartizarea medicamentelor primite cu titlu de ajutor umanitar, suportând cheltuieli improprii suplimentare (65,0 mii lei).
  • Managementul IMSP „Institutul Mamei și Copilului " și IMSP „Spitalul Clinic Republican" nu dispune de un proces al sistemului de control intern la achiziționarea bunurilor, lucrărilor și serviciilor, ceea ce a condiționat mai multe nereguli și carențe, inclusiv la implementarea unor proiecte investiționale parțial finanțate din FAOAM generând cheltuieli neeconome (0,6 mil. lei), ineficiente (2,2 mil. lei), precum și neatingerea obiectivelor trasate de acestea.
  • Lipsa unei politici cadru conforme statutului juridic de organizare a instituțiilor publice, necomerciale, non-profit condiționează incertitudine în raportarea financiară , înregistrând și raportînd eronat capitalul social: la IMSP „Spitalul Clinic Republican" - 68,0 mil.lei și la IMSP „Institutul Mamei și Copilului" - 66,1 mil. lei, acestea calculând și achitând impozite (0,6 mil. lei), mijloace dezafectate de la destinație - servicii medicale.

Se denotă o gestionare irelevantă a patrimoniului public de către instituțiile auditate, aceasta fiind datorată și nemonitorizării suficiente la acest capitol de către   Ministerul Sănătății în calitatea sa de fondator.  Astfel la IMSP „Institutul Mamei și Copilului " nu a fost  asigurată racordarea datelor privind situația bunurilor imobile reflectate în Hotărîrea Guvernului nr. 351 din 23.05.2005 la situația reală; nu a fost reflectat în evidența contabilă și în registrele cadastrale un imobil în valoare de 3,5 mil. lei; în evidența contabilă a fost înregistrat bunul public cu suprafața de 1761,8 m2 , în timp ce drepturile asupra acestuia la organele cadastrale sunt înregistrate după un agent economic; nu s-au încasat venituri din arendă (circa 50 mii lei) ca rezultat al nefuncționării și neaplicării unor elemente ale sistemului de control intern la darea în locațiune a spațiilor libere etc.

De asemenea, la IMSP „Spitalul Clinic Republican", prin implicarea factorilor de decizie externi, au fost transmise în condiții incerte 0,9 ha unui agent economic pentru construcția unor blocuri locative, darea în locațiune a 1384,4 m2 pe un  termen de 49 ani; a fost transmisă suprafața de spațiu (744 m2) întru realizarea parteneriatului public privat pentru servicii de radiologie și diagnostic imagistic, situația soldându-se cu unele deficiențe, probleme și riscuri rezultate din nerealizarea rapoartelor contractuale. 

Potrivit informațiilor prezentate de responsabilii din cadrul instituțiilor vizate, auditul menționează că în vederea remedierii deficiențelor stabilite pe parcursul misiunii de audit, instituțiile au inițiat elaborarea unor planuri de acțiuni în scopul rectificării erorilor din evidența contabilă, precum și de înlăturare a unor neregularități constatate la gestionarea patrimoniului public.

  Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 3 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.   Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.