logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Conformitatea exercițiului bugetar în cadrul APL din UTA Găgăuzia


https://ccrm.md/ro/conformitatea-exercitiului-bugetar-in-cadrul-apl-din-uta-gagauzia-80_1146.html

Prezentare

Înregistrare video


Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței publice din 26 iulie curent Raportul auditului conformității exercițiului bugetar în cadrul autorităților publice locale din UTA Găgăuzia pe anul 2014 și 2015.

UTA Găgăuzia este parte componentă a Republicii Moldova, amplasată geografic în partea de sud a țării și se învecinează cu raioanele Cahul, Cantemir, Taraclia și Basarabeasca. În partea de est se mărginește cu regiunea Odesa a Ucrainei. Are o suprafață de 184,8 mii ha (inclusiv: terenuri agricole - 142,7 mii ha, terenuri ale fondului silvic - 15,6 mii ha, terenuri ale fondului apelor - 4,2 mii ha, terenuri destinate industriei - 2,9 mii ha etc.). Populația UTA, la 01.01.2015, a constituit 154,0 mii de locuitori, inclusiv: urbană - 58,7 mii de locuitori, și rurală - 95,3 mii de locuitori. La situația din 01.01.2016, în teritoriu au fost înregistrați 7048 agenți economici, inclusiv: 2451 întreprinderi individuale, 2007 societăți cu răspundere limitată; 1192 gospodării țărănești și 1378 agenți economici cu alte forme organizatorico-juridice de activitate.

Articolul 111 din Constituția Republicii Moldova  stabilește că UTA Găgăuzia este o unitate teritorială autonomă cu statut special, care de sine stătător, în limitele competenței sale, conform prevederilor Constituției Republicii Moldova, soluționează problemele cu caracter economic.

Administrația publică locală a unității autonome, care este formată în conformitate cu Legea privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova  și activează conform Legii privind administrația publică locală, Legii privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz-Yeri), precum și legilor locale, pe propria răspundere, administrează resursele financiare și nefinanciare, precum și drepturile patrimoniale în interesul populației locale.

Pornind de la domeniile de activitate a AAPL, stabilite prin Legea nr.435-XVI din 28.12.2006 5, competențele și responsabilitățile AAPL sînt divizate în două niveluri: nivelul I - competențele autorităților publice care sînt constituite și activează pe teritoriul orașului, comunei sau satului, pentru promovarea intereselor și soluționarea problemelor colectivităților locale; nivelul II - competențele autorităților publice care sînt constituite și activează pe teritoriul unității autonome, pentru promovarea intereselor și soluționarea problemelor populației unităților administrativ-teritoriale (UAT).

În perioada supusă auditului, din bugetele UAT ale UTA au fost finanțați 333 de ordonatori terțiari de credite, inclusiv: 58 de instituții preșcolare; 47 de instituții de învățământ secundar; 27 de case de cultură; 37 de biblioteci; 1 stadion etc.

La finele anului 2015, numărul angajaților în domeniile finanțate din bugetele UAT a constituit 6843 de unități, inclusiv în: autoritățile executive - 489; apărarea națională - 7; menținerea ordinii publice - 43; instituții preșcolare -1808 instituții de învăţămînt - 2 739; instituții culturale - 789; alt personal - 968.

În UTA Găgăuzia la situația din 31.12.2015 activau 7048 agenți economici, inclusiv: 2451 întreprinderi individuale, 2007 societăți cu răspundere limitată; 1192 gospodării țărănești și 1398 alți agenți economici.

Evaluările auditului public extern elucidează reușite în administrarea fondurilor publice, dar în același timp invocă și asupra unor nereguli care se află la originea acestora - nereguli generatoare de folosire irațională a resurselor. Astfel, abaterile și iregularitățile admise de administrațiile locale din UTA Găgăuzia în procesul bugetar 2014 și 2015 atestă că autoritățile de resort nu și-au asumat obiective clare pentru consolidarea bazei financiare a bugetelor locale, în special din contul (re)evaluării materiei impozabile, implicit, a surselor de venituri proprii, proiecțiile fiscal-bugetare neîntrunind plenitudinea și încrederea de rigoare, precum și neasigurînd sustenabilitatea bugetelor UAT de toate nivelurile. 

Deficiențele identificate de misiunea de audit se exprimă prin neaplicarea măsurilor de dezvoltare instituțională a sistemelor de сontrol intern, precum și interacțiunea slabă dintre autoritățile de resort (financiare, economice, fiscale, statistice și cadastrale) nu au permis inventarierea și (re)evaluarea materiei impozabile, respectiv, mărimea taxelor și impozitelor necuantificate, dar evaluate de audit, constituind (2014-2015) nu mai puțin de 71,5 mil.lei și, respectiv, 60,8 mil.lei ( TVA - 26,5 mil.lei/10,7 mil.lei; accize - 14,7 mil.lei /36,1 mil.lei; impozitele pe bunuri imobiliare - 6,6 mil.lei/5,4 mil.lei; taxa pentru amenajarea teritoriului - 1,7 mil.lei/1,6 mil.lei; taxa pentru unitățile comerciale și/sau prestări servicii de deservire socială - 1,3 mil.lei/0,9 mil.lei; impozitul pe venit din activitatea de întreprinzător - 15,1 mil.lei/0,6 mil.lei; veniturile din gestiunea terenurilor și bunurilor publice - 5,7 mil.lei/5,5 mil.lei);

Managementul cheltuielilor nu corespunde rigorilor, astfel fiind admise multiple abateri și nereguli care au diminuat eficiența alocațiilor bugetare, exprimate prin:

  • planificarea cu abateri de la cadrul normativ a numărului de copii, ceea ce a condiționat majorarea transferurilor cu destinație specială pentru învățămîntul preșcolar din bugetul de stat pentru 2014 cu suma totală de 8,3 mil.lei și, respectiv, pentru 2015 - cu suma totală de 10,3 mil.lei;
  • neaprobarea statelor de personal pentru perioada supusă auditului, ceea ce a generat cheltuieli neregulamentare în sumă totală de 70,39 mil.lei;
  • includerea unui număr majorat de unități în statele de personal pentru anul 2014, ceea ce a generat cheltuieli suplimentare pentru remunerarea muncii (art.111) în sumă totală de 9,34 mil.lei;
  • utilizarea neregulamentară a mijloacelor bugetare privind retribuirea muncii în sumă totală de 1561,4 mii lei (inclusiv contribuțiile aferente);
  • alimentarea gratuită a elevilor claselor I-IV din școlile primare, gimnazii și licee sub nivelul normelor aprobate cu sumă totală de 0,35 mil.lei, precum și a copiilor din instituțiile preșcolare cu sumă totală de 3,70 mil.lei;
  • nevalorificarea integrală a mijloacelor financiare publice pentru cheltuielile capitale în sumă totală de 8,9 mil.lei;
  • neînregistrarea regulamentară în evidența contabilă a majorării valorii obiectelor reparate, rezultate din cheltuielile capitale în sumă totală de 5,67 mil.lei;
  • modificarea neregulamentară a elementelor contractuale prin introducerea unor elemente noi, majorînd valoarea inițială a ofertelor cu 0,14 mil.lei;
  • neelaborarea planurilor de achiziții publice de bunuri, lucrări și servicii (14,6 mil.lei);
  • nepublicarea în anunțul de intenție a achizițiilor de bunuri, lucrări și servicii (31,4 mil.lei);
  • utilizarea mijloacelor financiare în scopuri ce nu au un caracter excepțional în sumă totală de 2,8 mil.lei;
  • сontrolul neadecvat și neinițierea acțiunilor de monitorizare din partea factorilor de decizie din cadrul AAPL privind utilizarea ajutoarelor umanitare s-a soldat cu: neînregistrarea în evidența contabilă a soldurilor motorinei în cantitate de 43,2 tone și a grîului alimentar în cantitate de 2721,5 tone; nerestituirea loturilor de combustibil și grîu alimentar, alocate agenților economici cu titlu de împrumut, în valoare totală de 14,9 mil.lei; netransmiterea AAPL pentru capitalizarea/înregistrarea obiectelor reparate și construite a cheltuielilor în sumă de 2,30 mil.lei; utilizarea ajutoarelor umanitare în alte scopuri, decît cele prevăzute în documentele de distribuire, în sumă totală de 0,12 mil.lei etc.

Managementul financiar-contabil necorespunzător nu a asigurat în deplină măsură respectarea principiilor de bază ale organizării și ținerii evidenței contabile, precum și raportarea situațiilor financiare potrivit normelor stabilite, constatîndu-se înregistrări neconforme ale operațiunilor financiare, ca urmare fiind raportate eronat situațiile financiare și patrimoniale.

Verificările asupra conformării cerințelor și recomandărilor expuse în Raportul auditului bugetelor unităților administrativ-teritoriale din UTA Găgăuzia pe anul 2011 și gestionării patrimoniului public, aprobat prin Hotărîrea Curții de Conturi nr.24 din 29.05.2012, relevă că managementul AAPL din UTA Găgăuzia nu a fost exigent în remedierile de rigoare. Abaterile de la legalitate și regularitate atestate în administrarea de către AAPL a resurselor și fondurilor publice exprimă, în mare măsură, gradul redus de coordonare și supraveghere a implementării instrumentelor de сontrol intern.              

Entitatea supusă auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 18 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Hotărîrea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.