logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Constatările auditului TI ”Platforma guvernamentală de registre și acte permisive asigură atingerea scopului propus?”


https://ccrm.md/ro/constatarile-auditului-ti-platforma-guvernamentala-de-registre-si-acte-permisiv-80_1003.html

Raportul auditului TI "Platforma guvernamentală de registre și acte permisive asigură atingerea scopului propus?" a fost examinat în cadrul ședinței publice a Curții de Conturi din 17 iulie 2015.

Misiunea de audit a fost realizată cu suportul experților externi în contextul Proiectului "Consolidarea capacităţilor Curţii de Conturi a Republicii Moldova" susținut de Banca Mondială.

Auditul a fost realizat la Instituția Publică Centru de Guvernare Electronică, cu culegerea probelor de audit de la ÎS Centru de Telecomunicații Speciale, Cancelaria de Stat și mai mulți beneficiari/utilizatori ai Registrului de Stat al Controalelor și Serviciul de eliberare a Autorizației de folosință specială a apei.

Curtea de Conturi este, inevitabil, preocupată de inteligența ce stă la baza investițiilor în TI de către autoritățile publice subordonate Guvernului, nu în ultimul rând din cauza semnificației atribuite acestui lucru prin Programul guvernamental de e-Transformare, și este, de asemenea, preocupată ca autoritățile publice să poată obține valoare pentru bani/performanțe din utilizarea fondurilor publice și administrarea serviciilor publice.

Platforma guvernamentală de registre și acte permisive (PGRAP), achiziționată de Guvernul Republicii Moldova din contul creditul nr. 5000-MD, oferit de Banca Mondială, reprezintă o investiție inteligentă în TI care, instituită adecvat, ar putea contribui semnificativ la progresul Programului strategic de modernizare tehnologică a guvernării (e-Transformare), prin dinamizarea implementării serviciilor electronice la nivel sectorial și prin modelarea proceselor de business din autoritățile publice, colectarea și diseminarea informației după necesitate.  

Potrivit cadrului normativ Centrul de Guvernare Electronică (E-Government) este desemnat posesor al platformei PGRAP, inclusiv responsabil de asigurarea administrării și dezvoltării continue a acesteia, prin instituirea activităților de control necesare și adecvate. Costul inițial al Proiectului de dezvoltare a PGRAP, împreună cu patru sisteme informaționale complet funcționale generate de PGRAP, a constituit 650,0 mii dollari SUA, iar în urma amendamentelor operate pînă la finele lunii mai 2015, s-a majorat pînă la 684,7 mii  dolari SUA.

Realizarea proiectului PGRAP implică implementarea Platformei PGRAP în sine cu 4 aplicații bazate pe aceasta:

  1. Serviciul de eliberare a Autorizației de folosință specială a apei;
  2. Registrul de Stat al Controalelor;
  3. Registrul Producătorilor și Procesatorilor Produselor de Origine Animală și Vegetală;
  4. Serviciului electronic "e-Autorizație în Transport", inițial fiind selectată aplicația Programări on-line la Autoritățile publice.

Prin examinările efectuate auditul înainte de toate a determinat dacă există condiții bune pentru ca proiectul să reușească, înaintînd recomandări prin care acestea ar putea fi asigurate în viitorul apropiat.

Criteriile generale de bază ale auditului au constituit prevederile din setul de reglementări tehnice, aprobat prin Ordinul Ministrului Tehnologiei Informației și Comunicațiilor nr.94 din 17.09.2009, care vizează cerințe generale pentru prestarea calitativă a serviciilor publice electronice, asigurarea securității informaționale la prestarea acestora și alte aspecte relevante. Aceste reglementări se conformează, în general, bunelor practici în domeniul TI, îndeosebi Cadrului de referință Cobit 4.1., însă necesită a fi actualizate/ajustate, urmare modificărilor operate în cadrul legislativ-normativ pe parcursul anilor.

La momentul auditului PGRAP era în etapa de implementare, fiind operaționale Platforma PGRAP și primele 2 aplicații. În acest context, este de menționat faptul că concluziile auditului sunt provizorii sau se refera doar la ce a fost realizat pană la momentul finalizării acestuia.

Reieșind din constatările și concluziile de audit menționate în Raport, se constată  existența unor impedimente, problematici și disfuncționalități care ar putea afecta succesul proiectului PGRAP și care necesită întreprinderea măsurilor concrete de către părțile responsabile implicate în vederea eliminării acestora. Totodată, pentru realizarea unui spectru larg de activități prevăzute în Programul strategic de reformare a guvernării (e-Transformare), CGE are nevoie de susținere și încurajare din partea Guvernului și a Cancelariei de Stat, precum și de o conlucrare constructivă și inteligentă, mai deschisă și mai transparentă cu Ministerul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor, cu Î.S. "Centrul de telecomunicaţii speciale" și alte autorități publice care dispun  sau vor dezvolta în viitor aplicații pe PGRAP.  Fără această susținere și conlucrare profesională constructivă între părți va fi greu de atins obiectivele majore prevăzute în documentele de politici aprobate.

Este de menționat și necesitatea intensificării monitorizării aplicării reglementărilor tehnice în vigoare la prestarea serviciilor electronice de către autoritățile publice înainte de implementarea activităților expuse în Planul de acțiuni privind implementarea Programului de reformare a serviciilor publice pentru anii 2014-2016, care vizează responsabilitatea Cancelariei de Stat de a elabora şi aproba metodologia-cadru de stabilire a tarifelor pentru serviciile publice prestate, în comun cu Ministerul Finanţelor, pînă în decembrie anul curent (pct.1.4.), precum și a pregăti şi aproba metodologia de elaborare a regulamentelor administrative de prestare a serviciilor publice, pînă în aprilie 2016 (pct.1.6).

Curtea de Conturi urmează a fi informată despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni, dupa caz 12 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.