logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Constatările misiunii de audit în raionul Cantemir


https://ccrm.md/ro/constatarile-misiunii-de-audit-in-raionul-cantemir-80_416.html

Curtea de Conturi a examinat în şedinţa publică din  25 noiembrie 2013 Raportul auditului bugetelor şi gestionării patrimoniului public în cadrul autorităților publice locale din raionul Cantemir pe anii 2011-2012.

La şedinţă au fost prezenţi Ion Hîncu, şef adjunct al Oficiului Teritorial  Cahul  al Cancelariei de Stat, Andrei Malașevschi, președintele raionului Cantemir, Veaceslav Cozma, şeful Direcţiei Finanţe a raionului Cantemir, Roman Ciubaciuc, primarul oraşului Cantemir, precum şi alte persoane responsabile din cadrul entităților supuse auditului.

Curtea de Conturi a iniţiat auditul  în vederea evaluării conformităţii procesului bugetar, prin prisma corespunderii acestuia cadrului normativ în materie de evaluare, determinare şi administrare a impozitelor şi taxelor locale, precum şi de gestionare şi raportare a cheltuielilor bugetare. De asemenea, a fost evaluată conformitatea administrării şi asigurării integrității patrimoniului public.

Informaţie generală

Raionul Cantemir este o unitate administrativ-teritorială situată în zona de sud-vest a republicii şi ocupă  o suprafaţă de 867,8 km2. Populaţia raionului constituie circa 60,6 mii de locuitori (inclusiv 5,1 mii - populația urbană, și  55,5 mii - populația rurală). La situația din 31.12.2012, în raionul Cantemir au fost înregistrați 14950 agenți economici, inclusiv 13568 gospodării țărănești și 22 întreprinderi municipale.

Raionul Cantemir este persoană juridică de drept public şi dispune, în condiţiile legii, de un patrimoniu distinct de cel al statului şi al altor unităţi administrativ-teritoriale, iar ca unitate administrativ-teritorială este format din 27 de primării, care includ 51 de localităţi, dintre care 1 - urbană și 50 - rurale.

În anul 2012, din bugetele UAT au fost finanțați 304 ordonatori de credite (în anul 2011 - 235), inclusiv: 111 instituții  de învățămînt, 46 biblioteci, 42 case de cultură şi cămine culturale, 2 muzee, 18 instituții de asigurare și asistență socială, 85 alte instituții. La finele anului 2012, numărul angajaților în domeniile finanțate din bugetele UAT a constituit 2740 de unități (în anul 2011 -2870), fiind încadrate în: autorităţile executive - 175 unități; menţinerea ordinii publice - 66 unități; instituţii preşcolare -737 unități; instituţii de învăţămînt - 1312 unități; instituţii culturale - 215 unități; asistență socială - 79 unități; alt personal -156 unități.

În anii 2011-2012, veniturile bugetelor UAT (de nivelul I şi nivelul II) din raion au fost executate la nivelul de 100,3 % (2011) şi, respectiv, de 101,0 % (2012) faţă de prevederile rectificate, iar cheltuielile - la nivelul de 95,2 % (2011) și  94,2 % (2012).

Sursa de bază a veniturilor rămîne a fi transferurile de la bugetul de stat, a căror pondere s-a înregistrat la nivel de 84,2 % (2011) și 81,0 % (2012). În ultimii 5 ani veniturile totale au crescut cu 49654,9 mii lei (48,5%), din care transferurile de la bugetul de stat s-au majorat cu 39675,2 mii lei (47,6%), veniturile proprii - cu 4035,4 mii lei (30,3%), defalcările de la veniturile generale de stat - cu 4815,0 mii lei (672,5 %) etc. Deși valoarea transferurilor de la bugetul de stat a crescut, ponderea acestora în totalul veniturilor s-a majorat doar cu  0,6 puncte procentuale, iar ponderea veniturilor generale de stat  s-a majorat cu 2,9 puncte procentuale, cauza de bază fiind anularea cotei „0" la impozitul pe venitul din activitatea de întreprinzător. Auditul a relevat și creșterea veniturilor proprii, cauzată de majorarea veniturilor de la impozitul pe venitul din salariu (3182,9 mii lei), taxa pentru amplasarea unităților comerciale (828,0 mii lei), taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova (595,5mii lei) etc.

Prin prisma clasificaţiei economice, ponderea cea mai mare în totalul cheltuielilor efective ale bugetelor UAT din raion revine cheltuielilor pentru remunerarea muncii şi plăţilor corespunzătoare care derivă din acestea - 59,2 % (2011) și 60,0 % (2012), urmate de cheltuielile la art.113.00 „Plata mărfurilor şi serviciilor" - 20,3 % și, respectiv, 21,8 %. Conform clasificaţiei funcţionale, ponderea cea mai mare revine cheltuielilor efective reflectate la grupa 06 „Învăţămîntul" - 66,6% (2011) și 66,63% (2012), la care nivelul de executare a constituit 96,2 % (2011) și, respectiv, 95,3 % (2012).

Potrivit dărilor de seamă pe venituri ale IFS pe raionul Cantemir, impozitele şi taxele colectate pe teritoriul raionului şi acumulate la componentele BPN , în anul 2011, au constituit 76,5 mil. lei,  diminuîndu-se faţă de anul precedent cu 2,4 mil. lei (3,0%), iar în anul 2012 - 86,7 mil. lei, sau cu o creştere de 10,2 mil. lei (13,3 %) faţă de anul 2011.

Ponderea veniturilor bugetelor UAT în veniturile colectate pe teritoriul raionului a constituit 17,7 % (2011) şi, respectiv, 22,9 % (2012), fiind înregistrată  o creştere  nesemnificativă a încasărilor. Deși  în anul 2011, la bugetele UAT au fost încasate venituri cu 3,8 mil. lei mai puțin decît în anul 2010, în 2012 a fost înregistrată o creştere a veniturilor cu 5,2 mil. lei faţă de 2011.

Restanțele contribuabililor rămîn a fi o rezervă semnificativă în consolidarea disciplinei de plată și, prin urmare, a colectării veniturilor UAT. Analiza structurii și dinamicii restanțelor demonstrează că, în perioada 2010-2012, indisciplina de plată a afectat veniturile bugetelor UAT, ale căror restanțe nu s-au diminuat dar  au rămas la  acelaşi  nivel de executare  constituind la situaţia din 01.01.2013 suma de 1,2 mil. lei. Mai mult decît atît, restanțele administrate de către organul fiscal nu includ datoriile agenților economici pentru arenda și locațiunea bunurilor domeniului privat al UAT, care, raportate la veniturile bugetare, la situația din 01.01.2013 au constituit 0,64 mil. lei.

Constatări de audit

Măsurile realizate de către autorităţile administraţiei publice locale (AAPL) din raionul Cantemir în materie de management financiar nu au întrunit în măsură deplină rigorile de legalitate şi regularitate privind gestionarea fondurilor publice, fiind admise unele abateri şi nereguli. Se relevă un șir de slăbiciuni instituționale și o preocupare neadecvată a factorilor responsabili și decizionali din cadrul AAPL în diminuarea efectelor generatoare de nereguli și indisciplină în administrarea resurselor și fondurilor publice. De asemenea, un spirit neeconomicos și nereguros au manifestat autoritățile locale în administrarea patrimoniului proprietate publică.

În perioada supusă auditării, AAPL (de nivelul I şi nivelul II) din raion nu au manifestat preocuparea necesară în vederea asigurării unei discipline financiar-bugetare prudente, care să asigure legalitatea şi regularitatea în procesul bugetar şi în administrarea patrimoniului public, aferente dezvoltării economice şi sociale a raionului în ansamblu. Autorităţile publice locale nu au realizat măsuri sistemice în materie de identificare, evaluare şi monitorizare a potenţialului economic, respectiv, nu au asigurat fundamentarea la justa valoare a bazei de impozitare. În acest sens, se constată că indicii fiscal-bugetari nu întrunesc plenitudinea şi încrederea de rigoare şi nu asigură stabilitatea bugetelor UAT de toate nivelurile.

Cu abateri de la prevederile legale şi atribuţiile stipulate în Regulamentul Direcţiei Finanţe (DF), aceasta nu a organizat într-o manieră exigentă lucrul de elaborare a proiectului bugetului raionului, precum şi nu a asigurat evaluarea credibilă şi economic fundamentată a veniturilor bugetare, inclusiv prin evaluarea fundamentală a materiei impozabile aferente taxelor destinate bugetelor locale ale UAT de nivelul I. Situaţia dată a generat subestimări la unele categorii de venituri bugetare, per ansamblu la nivel de raion, în sumă de minimum 5,3 mil. lei. Acest derapaj sporeşte vulnerabilitatea şi dependenţa raionului în relaţiile cu bugetul de stat. În acest context, se constată o necesitate stringentă în activitatea autorităţilor locale (mai cu seamă, a DF,  a Inspectoratului Fiscal de Stat Cantemir) a serviciilor cadastrale şi statistice, pentru a iniţia neîntîrziat evaluarea complexă a materiei aferente creării bazei de impozitare relevante.

Verificările selective în cadrul auditului denotă neidentificarea de către AAPL de nivelul I din raion a impozitelor şi taxelor şi, respectiv, neacumularea veniturilor în bugetele locale în sumă totală estimată pînă la 7,6 mil. lei, inclusiv:

  • neîncasarea plăţilor pentru arenda terenurilor proprietate publică aferente obiectivelor privatizate, bugetele locale fiind lipsite de surse în sumă de pînă la circa 4,7 mil. lei;
  • administrarea necorespunzătoare a taxei pentru amenajarea teritoriului, care a determinat neacumularea veniturilor în bugetele UAT în sumă de pînă la 1,8 mil. lei;
  • neacumularea plăţilor din locaţiunea/arenda patrimoniului local în sumă de 0,8 mil. lei.
  • neacumularea plăţilor din impozitul funciar în sumă de 0,3 mil. lei.

Managementul cheltuielilor bugetare gestionate de AAPL nu corespunde rigorilor, astfel fiind admise o serie de nereguli şi abateri de la cadrul regulator, care au diminuat eficienţa utilizării mijloacelor publice şi se exprimă prin:

  • lipsa unui mecanism bine definit de stabilire a normativelor de cheltuieli în domeniul învăţămîntului pentru UAT şi a numărului real de beneficiari ai transferurilor din contul bugetului de stat în acest scop, ceea ce a generat faptul că, în anii 2011-2012, bugetul raional a beneficiat de transferuri din bugetul de stat în sumă totală de 21,1 mil.lei, acestea fiind utilizate pentru cheltuieli curente şi capitale;
  • managementul neconform privind gestiunea mijloacelor destinate investiţiilor şi reparaţiilor capitale, precum şi nerespectarea legislaţiei în vigoare ce ţine de acest domeniu au generat nereguli şi erori, exprimate prin: executarea lucrărilor în lipsa proiectului elaborat şi verificat regulamentar; majorarea neîntemeiată a valorii lucrărilor executate, precum şi modificarea neargumentată a elementelor din contractele încheiate; neasigurarea garanţiei de bună execuţie a lucrărilor; nevalorificarea mijloacelor financiare în domeniul investiţiilor capitale etc. Iregularităţile în legătură cu situaţiile menţionate au însumat peste 21,8 mil.lei;
  • nerespectarea prevederilor legale la executarea cheltuielilor pentru retribuirea muncii, ceea ce a condiţionat efectuarea plăţilor neregulamentare la acest capitol în sumă de 3,3 mil.lei;
  • administrarea ineficientă a mijloacelor financiare din fondul de rezervă prin efectuarea cheltuielilor ce nu conţin caracterul excepţional şi imprevizibil conform prevederilor legale în sumă de 1,5 mil lei;
  • nerespectarea prevederilor legale în procesul achiziţiilor publice etc.

Activitatea necorespunzătoare a factorilor de decizie din cadrul AAPL (de nivelul I şi nivelul II) din raion în vederea asigurării regularităţii şi legalităţii administrării patrimoniului public, managementul necorespunzător al gestionării acestuia, nerespectarea prevederilor legislaţiei în vigoare şi lipsa la AAPL a unui cadru de reglementare a modului de gestionare a patrimoniului public s-au soldat cu:

  • neasigurarea înregistrării regulamentare în Registrul bunurilor imobile a drepturilor asupra bunurilor imobile în valoare de 98,7 mil.lei şi terenurilor cu suprafaţa de 21,2 mii ha;
  • neînregistrarea şi necontabilizarea corespunzătoare a patrimoniului proprietate publică, transmis în gestiune instituțiilor medico-sanitare publice de către Consiliul raional, precum şi a încăperilor cu suprafaţa totală de 3471,98 m2, transmise de către UAT;
  • necontabilizarea conformă, de către instituțiile medicale, a cheltuielilor privind reparaţiile capitale a bunurilor imobile din sursele fondatorului în sumă totală de 0,8 mil.lei;
  • neînregistrarea regulamentară la autoritatea cadastrală a conductelor de gaz în sumă totală de 23,3 mil.lei, precum şi neasigurarea evidenţei conforme a unor conducte de gaz în sumă totală de 3,5 mil. lei;
  • gestionarea şi evidenţa neconformă a fondului funciar public;
  • necontabilizarea conformă a tranzacţiilor de vînzare-cumpărare şi arendă a terenurilor proprietate publică.

Lipsa cadrului respectiv în domeniul activităţii serviciilor publice de gospodărie comunală, orientat spre realizarea principiului cost-eficienţă, precum şi carenţele în administrare s-au soldat cu:

  • neasigurarea evidenţei conforme a patrimoniului public în valoare de 26,3 mil.lei, transmis în gestiune economică întreprinderilor municipale, şi neexcluderea din evidenţa fondului locativ a imobilelor privatizate în valoare de 0,4 mil.lei;
  • acumularea pierderilor de către întreprinderile municipale în sumă totală de 1,3 mil. lei, precum şi majorarea artificială a profitului ca rezultat al transmiterii de către fondator a mijloacelor fixe şi obiectelor de mică valoare şi scurtă durată în sumă totală de 1,2 mil. lei, fără a fi stabilit titlul acestor valori.

Managementul financiar-contabil necorespunzător nu a asigurat în deplină măsură respectarea principiilor de bază ale organizării şi ţinerii evidenţei contabile, precum şi raportarea situaţiilor financiare potrivit normelor stabilite, constatîndu-se înregistrări neconforme ale operaţiunilor financiare, deţinerea bunurilor materiale fără contabilizarea corespunzătoare a valorii acestora, nereguli în decontări, ca urmare fiind raportate eronat situaţiile financiare şi patrimoniale.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului consolidat de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

 

Prezentare_25.11.2013_Cantemir.pdf