logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Curtea de Conturi a depistat nereguli și deficiențe în sistemul achizițiilor publice al Ministerului Justiției


https://ccrm.md/ro/curtea-de-conturi-a-depistat-nereguli-si-deficiente-in-sistemul-achizitiilor-pub-80_91916.html

 

Curtea de Conturi a Republicii Moldova, la data de 23 iulie curent, a examinat în cadrul unei ședințe online Raportul auditului conformității asupra achizițiilor publice în sistemul Ministerului Justiției (MJ) în anii 2019-2020.

Scopul auditului public extern a constat în evaluarea conformității achizițiilor publice în sistemul MJ în perioada 2019-2020.

În perioada menționată, autoritățile contractante din sistemul MJ au efectuat achiziții publice în valoare totală de 327,2 mil. lei, cu organizarea a 43 de licitații deschise, 53 de proceduri ale cererii ofertelor de prețuri, 616 achiziții prin contracte de valoare mică, 47 de proceduri de negociere și 3 proceduri exceptate de la prevederile Legii privind achizițiile publice nr. 131 din 03.07.2015. Din totalul cheltuielilor executate pentru achiziții publice, ponderea majoră o deține Administrația Națională a Penitenciarelor (ANP) în sumă de 257,3 mil. lei, sau 78,6%, urmată de Inspectoratul Național de Probațiune (INP) în sumă de 23,9 mil. lei, sau 7,3%, Agenția Națională a Arhivelor (ANA) în sumă de 21,7 mil. lei, sau 6,6%, Agenția de Administrare a Instanțelor Judecătorești (AAIJ) în sumă de 10,7 mil. lei, sau 3,3%, Centrul Național de Expertize Judiciare (CNEJ) în sumă de 6,9 mil. lei, sau 2,1%, și Ministerul Justiției (MJ) în sumă de 4,1 mil. lei, sau 1,3%.

Pentru evaluarea conformității achizițiilor publice și utilizării resurselor financiare în cadrul sistemului MJ în anii 2019-2020, având în vedere riscurile identificate la etapa de planificare, auditul public extern a supus verificării achizițiile publice și cheltuielile executate de către MJ, ANP și INP, care au însumat în total 285,3 mil. lei, ce constituie 87,2 % din totalul cheltuielilor pentru achiziții publice din sistemul Ministerului Justiției. Concomitent au fost supuse verificării investițiile capitale în sistemul Ministerului Justiției pentru construcția sediilor unor judecătorii și construcția sau reconstrucția unor penitenciare.

Generalizând constatările și concluziile formulate, auditul public extern relevă următoarele:

  • Neîntocmirea și nepublicarea, de către ANP a anunțurilor de intenție a 14 licitații publice în valoare de 39,8 mil. lei în anul 2019 și, respectiv, a 20 de licitații publice în valoare de 81,5 mil. lei în anul 2020. Situații analogice au fost constatate de audit în anul 2019 la Penitenciarul nr. 13 din Chișinău, în cazul a 4 licitații publice în valoare totală de 4,2 mil. lei, precum și la Penitenciarul nr. 2 din Lipcani, în cazul unei licitații publice în valoare de 0,9 mil. lei.
  • Nepublicarea de către ANP a planului anual de achiziții, aprobat la 25.01.2019, în valoare de 85,5 mil. lei, precum și a planului de achiziții actualizat pentru semestrul I a anului 2019, aprobat la 28.06.2019 în valoare de 91,3 mil. lei. Situații similare se atestă în anul 2019 și în cadrul a 19 instituții din subordinea ANP, care au inclus achiziții de bunuri, servicii și lucrări în valoare totală de 91,0 mil. lei.
  • Neactualizarea de către 18 instituții din subordinea ANP a planurilor anuale de achiziții publice pentru anul 2019, fiind efectuate achiziții neplanificate în valoare de 8,6 mil.lei, fără includerea acestora în planurile anuale sau modificarea acestora. Situații analogice se atestă și în cadrul ANP, valoarea achizițiilor efectuate în lipsa planificării însumând 3,0 mil.lei.
  • Studiul insuficient al pieței de către unele instituții penitenciare în anul 2019 a condiționat suportarea cheltuielilor suplimentare în cadrul sistemului penitenciar de circa 0,4 mil. lei pentru achiziționarea unor produse alimentare similare la preț diferit.
  • În anii 2019-2020 se atestă un nivel redus de executare a unor investiții capitale în cadrul Ministerului Justiției, auditul identificând unele problematici și deficiențe în procesele de construcție și de reconstrucție a unor obiective investiționale, nefiind valorificate resurse bugetare pentru investiții capitale în sumă totală de 216,2 mil. lei în anul 2019 și, respectiv, 390,9 în anul 2020.

Referitor la investițiile capitale pentru construcția sediilor unor judecătorii, se menționează că, prin Hotărârea Parlamentului nr. 21 din 03.03.2017, a fost aprobat Planul de construire a clădirilor noi și de renovare a clădirilor existente, necesare pentru buna funcționare a instanțelor judecătorești. În context, au fost identificate unele iregularități:

  • MJ nu a asigurat realizarea etapizată a acțiunilor Planului pentru anii 2019-2020, nefiind elaborată documentația de proiect și de deviz, și nici executate lucrările de construcție a 5 sediilor judecătorești. În anul 2020, urmau a fi finalizate lucrările de construcție la obiectivele menționate și întocmite procesele-verbale de recepție la terminarea lucrărilor și de recepție finală, cu înregistrarea clădirilor la organul cadastral.
  • De asemenea, MJ nu a asigurat realizarea, iar în unele cazuri a realizat cu întârziere și unele acțiuni aferente perioadelor precedente anilor 2019-2020, prevăzute de Plan, care țin de identificarea și atribuirea unor terenuri pentru construcția sediilor a 7 judecătorii.

La capitolul investiții capitale în cadrul sistemului penitenciar, se menționează că, în vederea îmbunătățirii condițiilor de detenție potrivit normelor și standardelor internaționale, Guvernul Republicii Moldova și-a asumat obiectivul de construcție și reconstrucție a unor penitenciare, conform Planului de acțiuni și Strategiei de dezvoltare a sistemului administrației penitenciare pentru anii 2016-2020. Auditul a constatat că, deși la finele anului 2019 s-au finalizat lucrările de construcție și reconstrucție a 2 obiective, procesul de investiții capitale a fost afectat de unele nereguli și deficiențe:

  • Referitor la construcția Penitenciarului din mun. Chișinău, se menționează că, pe parcursul anilor 2019-2020, Unitatea de Implementare a Proiectului (UIP) a organizat mai multe licitații și o procedură de negociere directă conform regulilor Băncii de Dezvoltare a Consiliului Europei (BDCE), în vederea selectării companiilor pentru executarea lucrărilor de construcție și a serviciilor de supraveghere, ale căror rezultate au fost anulate din motivul necorespunderii ofertelor prezentate. În consecință, reprezentanții BDCE au propus organizarea unei noi proceduri de achiziție în anul 2021, cu analiza motivelor care au dus la licitații și negocieri nereușite.
  • Conform acordului-cadru de împrumut, semnat la 10 octombrie 2013, lucrările de construcție a penitenciarului urmau a fi finisate la 31 decembrie 2017, iar darea în exploatare a obiectivului era planificată pentru luna iulie 2018. În baza Proiectului de organizare a șantierului, s-a estimat că lucrările de construcție vor dura aproximativ 36 de luni. Auditul denotă că până la 31.12.2019 lucrările de construcție a penitenciarului din mun. Chișinău nu au fost inițiate, implementarea proiectului fiind în întârziere, față de termenele stabilite în Acordul-cadru de împrumut, cu circa 54 de luni. Din acest motiv, la 14.01.2019, Ministerul Finanțelor a intervenit către BDCE cu solicitarea de a extinde perioada de implementare a proiectului, aceasta fiind prelungită la 15 martie 2019 de către Consiliul de administrare al BDCE până la 31 decembrie 2022.

Situațiile atestate de audit afectează implementarea în termen a unor politici guvernamentale în domeniul justiției, care țin de îmbunătățirea condițiilor de detenție și asigurarea instanțelor judecătorești cu sedii și condiții adecvate de muncă. Concomitent, aceste situații generează un impact financiar negativ, implicând costuri suplimentare din bugetul de stat, cauzate de tergiversările în realizarea construcției și reconstrucției obiectelor investiționale.

Rezultatele auditului public extern, bazate pe evaluările și activitățile desfășurate, denotă că procesul de achiziții publice și utilizarea resurselor financiare publice în cadrul sistemului MJ în anii 2019-2020 au fost afectate de unele nereguli și deficiențe, condiționate, în mare măsură, de implementarea insuficientă a sistemului de control intern managerial, precum și de realizarea neconformă de către grupurile de lucru pentru achiziții din cadrul acestor entități a atribuțiilor și funcțiilor stabilite.

Curtea de Conturi conchide că, procesul de achiziții publice și utilizarea resurselor financiare în cadrul sistemului Ministerului Justiției în anii 2019-2020 sunt parțial conforme prevederilor legale, urmând a fi întreprinse măsuri de consolidare și dezvoltare a sistemului de control intern managerial cu referire la domeniile auditate.