logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Curtea de Conturi a examinat conformitatea gestionării resurselor financiare și a patrimoniului public de către întreprinderile municipale din domeniul gospodăriei comunale


https://ccrm.md/ro/curtea-de-conturi-a-examinat-conformitatea-gestionarii-resurselor-financiare-80_93328.html

Curtea de Conturi atestă un deficit de reguli și proceduri aferente procesului de gestionare a resurselor financiare și a patrimoniului public de către întreprinderile municipale din domeniul gospodăriei comunale, managementul instituțional și cel financiar nefiind racordate la principiile bunei guvernări.

Curtea de Conturi atestă un deficit de reguli și proceduri aferente procesului de gestionare a resurselor financiare și a patrimoniului public de către întreprinderile municipale din domeniul gospodăriei comunale, managementul instituțional și cel financiar nefiind racordate la principiile bunei guvernări.

Rezultatele auditului conformității asupra gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare de către întreprinderile din domeniul gospodăriei comunale în anul 2023 au fost examinate în cadrul ședinței Curții de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) la data de 26.07.2024.

 Serviciile publice de gospodărie comunală sunt un sector important al economiei naționale care îmbunătățesc condițiile de trai ale cetățenilor, iar Curtea de Conturi și-a propus auditarea acestuia pentru a evalua conformitatea prestării acestor servicii cetățenilor. Abordarea de audit a inclus evaluarea mai multor procese și activități din cadrul întreprinderilor de profil, cum ar fi: gestionarea activelor imobilizate, administrarea resurselor financiare, cheltuielile aferente retribuirii muncii, achiziția de bunuri, servicii și lucrări, activitatea reglementată prin tarif.

Întreprinderile din domeniul gospodăriei comunale sunt entități fondate de către Consiliile locale ale unităților administrative teritoriale (UAT) cu scopul realizării activităților de interes local în domeniile: locuințelor, protecției mediului, gestiunii deșeurilor, amenajării și salubrizării teritoriului, prestării serviciilor comunale și relațiilor cu furnizorii. Conform datelor din Registrul patrimoniului public al Agenției Proprietății Publice, pe teritoriul țării sunt înregistrate cca 308 entități din domeniul gospodăriei comunale. În cadrul auditului au fost supuse verificării 8 entități din domeniul gospodăriei comunale care, la situația din 31.12.2023 gestionau patrimoniu în valoare totală de 1,11 mld. lei.

Ca urmare a auditului, Curtea de Conturi a concluzionat că managementul financiar al întreprinderilor din domeniul gospodăriei comunale auditate reflectă deficiențe și erori semnificative privind gestionarea resurselor financiare, care se exprimă prin: administrarea neconformă a veniturilor din activitatea economică, cu întreprinderea unor măsuri insuficiente în vederea recuperării creanțelor; nerespectarea cadrului normativ la stabilirea costurilor reglementate prin tarif și plății de locațiune, la organizarea și desfășurarea achizițiilor publice, executarea investițiilor și reparațiilor capitale și la determinarea plăților salariale; înregistrarea eronată a tranzacțiilor economice, ceea ce a influențat rezultatul financiar al întreprinderilor și caracteristicile calitative ale informațiilor din situațiile financiare.

Astfel, fondatorii entităților auditate au respectat prevederile normative la delegarea serviciilor comunale entităților fondate, însă Legea serviciilor publice de gospodărie comunală nr.1402 din 24.10.2002 conține prevederi ambigui cu privire la condițiile de organizare a serviciilor publice de gospodărie comunală. Astfel, prevederile art.17 alin.(1), menționează că gestionarea acestor servicii se organizează şi se realizează prin gestiune directă sau prin gestiune delegată, iar alegerea formei de gestionare se efectuează prin decizia autorităților publice locale (APL) vin în contradicție cu prevederile art.21 alin.(2), prin care se stabilește că delegarea gestiunii serviciilor publice de gospodărie comunală către operatori se va face în condiții de transparență, prin licitație publică organizată conform legii și doar în cazul operatorilor serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare, cu capital social public majoritar, delegarea gestiunii serviciilor poate fi atribuită direct acestora.

Procedurile privind achiziționarea bunurilor, serviciilor și lucrărilor s-au executat cu abateri de la cadrul normativ, fiind admise neconformități la organizarea achizițiilor și executarea acestora, fapt ce a condiționat în unele cazuri efectuarea cheltuielilor neregulamentare precum și situații cu caracter de fraudă.

  • Întreprinderile auditate nu au administrat conform patrimoniul, fapt ce adus la ratarea veniturilor de minim 626,84 mii lei.
  • Unele entități auditate nu au asigurat planificarea și executarea conformă a investițiilor și reparațiilor capitale, fapt care a dus la acceptarea unor volume exagerate și/sau neexecutate în sumă totală de 778,5 mii lei precum și executarea necalitativă.
  • Întreprinderile nu au întreprins măsuri suficiente privind gestionarea conformă a creanțelor și datoriilor, situația având impact asupra încasării și recuperării creanțelor aferente serviciilor prestate (20,77 mil. lei) și reflectării conforme a datoriilor (225 mil. lei.).
  • Aplicarea neconformă a prevederilor cadrului normativ în vigoare și lipsa unui control riguros din partea organelor de conducere ale întreprinderilor auditate au condiționat majorarea neregulamentară la unele entități a cheltuielilor de salarizare cu 1,38 mil. lei.
  • Entitățile supuse auditului nu țin contabilitatea costurilor de producție și nu calculează costul serviciilor prestate, ci le reflectă direct la cheltuielile întreprinderii.

Managementul gestionării patrimoniului întreprinderilor din domeniul gospodăriei comunale nu întrunește rigorile cadrului legal, acesta fiind afectat de nereguli și deficiențe, care se exprimă prin neînregistrarea conformă a drepturilor de proprietate și de gestiune a patrimoniului, nedeținerea documentelor confirmative aferente unor bunuri patrimoniale, nefinalizarea proceselor de delimitare a patrimoniului și de transmitere a terenurilor, ceea ce duce la denaturarea situațiilor patrimoniale și financiare ale întreprinderilor și generează riscuri de pierdere a patrimoniului statului.

Astfel, s-a constatat:

  • neînregistrarea drepturilor de proprietate (în valoare de 72,79 mil. lei) precum și de gestiune (34,68 mil. lei) asupra patrimoniului primit în gestiune economică;
  • transmiterea neconformă în gestiune economică a bunurilor publice din domeniul public în valoare de 611,74 mil. lei;
  • neînregistrarea în evidența contabilă a bunurilor din domeniu public nici la Fondator, nici la ÎM, deoarece acestea au fost transmise în lipsa documentelor confirmative, valoarea cărora constituie cca 143,6 mil.lei.
  • neînregistrarea separată a bunurilor, active independente în valoare de 219,13 mil. lei;
  • diminuarea valorii terenurilor cu circa 42 mil. lei datorită neconformării la cadrul normativ și ne reevaluării acestora;
  • nevalorificarea bunurilor primite în gestiune în valoare de 5,48 mil. lei în scopul obținerii avantajelor economice suplimentare;
  • necapitalizarea lucrărilor de reparații capitale în valoare de 31,31 mil. lei;
  • înregistrarea neconformă a obiectelor de mică valoare și scurtă durată în componența mijloacelor fixe în valoarea de 5,21 mil.lei;
  • lipsa documentării conforme a rezultatelor în urma inventarierii activelor care aparțin și/sau se află în gestiune temporară a entității în valoare de 6,67 mil. lei, etc.

Situațiile constatate au fost condiționate de un deficit de reguli, proceduri și de lipsa activităților de control eficiente aferente procesului de gestionare a resurselor financiare și a patrimoniului public, precum și de responsabilitatea insuficientă a factorilor de decizie la exercitarea atribuțiilor funcționale.