logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Donatorii externi vor acorda în continuare sprijin Curţii de Conturi în consolidarea capacităţilor de instituţie supremă de audit


https://ccrm.md/ro/donatorii-externi-vor-acorda-in-continuare-sprijin-curtii-de-conturi-in-consolid-80_486.html

  
    La 25 septembrie 2009, la Curtea de Conturi a avut loc şedinţa a V-ea a Comitetului Consultativ pentru implementarea Planului de Dezvoltare Strategică pe anii 2006-2010. Implementarea Planului de Dezvoltare Strategică a Curţii de Conturi se realizează cu suportul şi asistenţa tehnică a Oficiului Naţional de Audit al Suediei (ONAS) şi a Fondului Fiduciar Multidonator (DFID şi Guvernul Olandei), administrat de Banca Mondială. În scopul coordonării activităţilor între partenerii de dezvoltare şi al monitorizării acţiunilor întreprinse, a fost constituit Comitetul Consultativ pentru implementarea Planului de Dezvoltare Strategică, care include reprezentanţi ai Curţii de Conturi, ONAS, Băncii Mondiale, Comisiei economie, buget şi finanţe a Parlamentului Republicii Moldova, Ministerului Finanţelor, Ministerului Economiei şi Comerţului, Ministerului Dezvoltării Informaţionale şi Serviciului Control Financiar şi Revizie.

     Doamna Ala Popescu, Preşedintele Curţii de Conturi, a făcut o prezentare generală despre situaţia actuală privind reformarea Curţii de Conturi, menţionînd că noua Lege a Curţii de Conturi din 5 decembrie 2008 stabileşte toate premisele pentru o instituţie supremă de audit modernă, iar mandatul de audit al Curţii de Conturi este adecvat pentru a face faţă standardelor internaţionale. 

    Membrii şi angajaţii Curţii de Conturi responsabili de realizarea direcţiilor principale de dezvoltare a Curţii de Conturi au raportat Comitetului despre progresele înregistrate, problemele şi viziunile pe viitor întru realizarea pe deplin a activităţilor de ţin de consolidarea instituţională, asigurarea               profesionalismului, dezvoltarea personalului şi obţinerea unui impact mai mare al activităţii.

     Concomitent, în cadrul şedinţei s-a mai menţionat că baza metodologică conceptuală pentru efectuarea auditelor este aprobată, însă ea urmează a fi actualizată şi completată după adoptarea în anul 2010, la Congresul ordinar al INTOSAI, a standardelor internaţionale ale instituţiilor supreme de audit. Întru consolidarea capacităţii de a realiza tipuri moderne de audit financiar, audit al performanţei şi audite ale sistemelor de tehnologii informaţionale, în baza manualelor respective adoptate, se desfăşoară instruirea extensivă a personalului la locul de muncă, inclusiv prin efectuarea auditelor-pilot. În acelaşi timp, pe măsură ce capacitatea managerială a executorilor de buget va fi consolidată şi se va introduce un audit intern corespunzător, posibilităţile Curţii de Conturi de a efectua audite externe vor creşte esenţial.

     După cum au opinat consultanţii şi experţii străini, pe parcursul a 16 luni s-au observat progrese semnificative pe care le face Curtea de Conturi. În mod special, Curtea a elaborat un Manual de audit comprehensiv în baza standardelor şi principiilor moderne de audit, precum şi un Cadru al calităţii, creînd echipa de monitorizare a calităţii, care va revizui respectarea de către echipele de audit a prevederilor Manualului de audit. Mai mult, personalul cu care au lucrat în ultimele misiuni din martie şi iunie 2009 este de un profesionalism înalt, motivat şi angajat să înregistreze progrese. 

     La capitolul „Reforma managementului financiar public” doamna Nina Lupan, viceministru al finanţelor, a informat participanţii la şedinţă despre  progresele înregistrate în realizarea Proiectului Managementul Finanţelor Publice în Republica Moldova.

   Toţi participanţii au menţionat că deşi de la bun început s-a înregistrat o întîrziere în derularea proiectului, legată de semnarea mai tîrziu decît se preconiza a Acordului între Banca Mondială şi Guvernul Republicii Moldova, precum şi de efectuarea repetată a unor proceduri de contractare a companiilor de consultanţă, progresele sînt evidente şi ele se datorează atît angajaţilor Curţii de Conturi, cît şi consultanţilor. Coerenţa, obiectivele iniţiale şi rezultatele proiectului menţin validitatea lui la etapa iniţială de proiectare. Curtea de Conturi a depus toate eforturile pentru a finaliza proiectul în termenele stabilite, însă se impune o extindere a perioadei de implementare, pentru a obţine progrese şi mai bune în implementare. 

   Comitetul Consultativ a susţinut decizia Plenului Curţii de Conturi de a extinde proiectul Băncii Mondiale cu 18 luni şi de a trece la o nouă etapă de colaborare instituţională cu ONAS.

   Reprezentanţii donatorilor, participanţi la şedinţa Comitetului, au confirmat dorinţa de a colabora în continuare cu Curtea de Conturi, axîndu-se asupra consolidării calităţii auditului public extern şi a capacităţilor profesionale. Comitetul a obligat experţii părţilor să elaboreze, în timpul cel mai scurt posibil, documentele necesare pentru instituţionalizarea cooperării pe viitor.