logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Gestionarea patrimoniului public în raionul Rîșcani


https://ccrm.md/ro/gestionarea-patrimoniului-public-in-raionul-riscani-80_1124.html

 

Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței publice din 23 iunie curent Raportul auditului conformității gestionării patrimoniului public în cadrul entităților din raionul Rîșcani pe anul 2015.

Raionul Rîșcani este o unitate administrativ-teritorială (UAT) situată în zona de nord-vest a republicii și ocupă o suprafața de 936,03 km2 . Populația raionului constituie circa 64,7 mii de locuitori (inclusiv 13,1 mii - populația urbană și 51,6 mii - populația rurală). Raionul este fоrmat din 28 de primării, care includ 56 de localități, dintre care 2 urbane și 54 rurale. La situația din 31.12.2015, în raion au fost înregistrați 9988 agenți economici, inclusiv 7927 gospodării țărănești, 447 societăți cu răspundere limitată, 1152 întreprinderi individuale, 23 întreprinderi municipale.

În anul 2015, din bugetele UAT au fost finanțați 58 ordonatori de credite, inclusiv: 119 instituții de învățămînt (44 instituții preșcolare, 35 instituții școlare, 37 instituții extrașcolare), 45 biblioteci, 42 case de cultură și cămine culturale, 1 muzeu, 10 instituții de asigurare și asistență socială, 42 de alte instituții.

Infrastructura de producere a raionului Rîșcani o constituie, preponderent, sectorul agrar, capacitățile industriale nefiind dezvoltate, respectiv, nu sînt generate suficiente resurse bugetare pentru întreținerea sectorului public. Prin urmare, fondurile fixe -  patrimoniu proprietate locală, inclusiv redistribuit ca urmare a procesului de dezetatizare, constituie o sursă importantă pentru finanțarea unor acțiuni suplimentare celor prevăzute anual în bugetele locale.

Modul de administrare a patrimoniului public de către administrația autorităților publice locale (AAPL) din raionul Rîșcani detestă un șir de nereguli și deficiente instituționale. Astfel, misiunea de audit a identificat neidentificarea, nedelimitarea și neînregistrarea regulamentară a patrimoniului public proprietate locală din domeniul public și domeniul privat, precum și neînregistrarea conformă a drepturilor patrimoniale la entitatea cadastrală. Acest fapt constituie un impediment semnificativ în gestiunea eficientă a patrimoniului și acumularea veniturilor pasibile, ceea ce evident generează un risc major de pierdere a patrimoniului respectiv.

AAPL nu au asigurat înregistrarea regulamentară a drepturilor asupra bunurilor imobile în valoare de peste 36,3 mil. lei. Au fost remarcate discrepanțe în evidența conductelor de gaze - 1,3 mil. lei. De asemenea, AAPL nu au îndeplinit reglementările privind înregistrarea conformă a rețelelor de gaze. Astfel, potrivit prescripțiilor HG nr.683 din 18.06.2004, AAPL și alți beneficiari urmau să înregistreze în evidența contabilă și la organele cadastrale, precum și să transmită toate rețele de gaze la deservire tehnică, în bază de contract, întreprinderilor de gaze ale SA ,,Moldovagaz". Însă, contrar reglementărilor menționate, 14 AAPL din raion, care dispun de rețele de gazoduct contabilizate (127,33 km) în valoarea de circa de 24,3 mil. lei, nu au înregistrat aceste rețele la OCT.

AAPL nu au dat dovadă de responsabilitatea necesară în vederea gestionării terenurilor proprietate publică. Ca rezultat al faptului, că consiliile locale nu au stabilit unilateral mărimea plății pentru folosirea terenurilor aferente construcțiilor, 18 AAPL din raion nu au asigurat încasarea plăților pasibile de la folosirea terenurilor proprietate publică a UAT, aferente obiectivelor private, cu suprafața totală de 83,89 ha. În urma neîncasării plăților pentru arenda terenurilor proprietate publică aferente obiectelor privatizate, bugetele locale au fost lipsite de surse în sumă de pînă la circa 3,4 mil. lei, potrivit estimărilor de audit, cele mai semnificative fiind constatate la primăriile or. Rîșcani ( 1,8 mil. lei) și s. Corlăteni (0,7 mil. lei));

Abateri de la cadrul regulamentar au fost admise la colectarea plăților pentru arenda terenurilor cu destinație agricolă. 13 UAT din raion, la încheierea contractelor de transmitere în arendă a terenurilor cu destinație agricolă (cu suprafața totală de 192,64 ha), urmare aplicării incorecte a mărimii indicilor cadastrali, au redus cuantumul plății pentru arendă, astfel nefiind acumulate venituri bugetare (estimate de audit) în sumă totală de 39,8 mii lei (pe parcursul anilor 2013-2015 - 103,5 mii lei).

 Diminuarea neîntemeiată a suprafețelor de terenuri transmise în arendă, neaplicarea corectă a bonității medii a solului, precum și a tarifului pentru un grad-hectar, a condiționat neînsușirea de către autoritățile locale a veniturilor, estimate de audit în sumă totală de circa 0,2 mil.lei.

Atribuirea gratuită a loturilor de teren pentru construcția caselor de locuit individuale s-a efectuat de către AAPL în lipsa procedurilor de сontrol asupra folosirii terenurilor de către beneficiari în corespundere cu destinațiile stabilite, precum și în lipsa aprecierii efectului economic, astfel lipsind bugetul local de mijloace, evaluate de audit, în sumă de circă 0,4 mil. lei. S-a depistat neacumularea veniturilor de la darea loturilor de pămînt de pe lîngă casă, cu depășirea normei stabilite - în valoare circa 1,1 mil. lei.

Urmare a atribuirii terenurilor agricole, inclusiv și obiectelor acvatice, în arendă, fără organizarea licitațiilor publice respective, la 21 UAT, bugetele locale au fost lipsite de venituri în sumă totală de circa 0,5 mil. lei.

Lipsa сontrolului asupra integrității și folosirii eficiente a fondului funciar, inclusiv a celui silvic, a generat tranzacții ilegale de vînzare a fondului silvic și schimbul terenurilor proprietate publică, iar evaluările de audit pun la îndoială obiectivitatea acestora.

Abaterile admise în procesul de administrare a terenurilor bazinelor acvatice au condiționat gestionarea neconformă a patrimoniului public și neîncasarea veniturilor bugetare, estimate de audit la circa 3,1 mil. lei.

Modul de utilizare a mijloacelor bănești rezultate din vînzarea terenurilor proprietate publică nu corespunde rigorilor cadrului regulamentar. 7 UAT de nivelul I nu au respectat prevederile legale, utilizînd contrar destinației mijloacele acumulate din vînzarea terenurilor proprietate publică în sumă totală de 239 mii lei, unele mijloace fiind folosite și pentru achitarea indemnizațiilor pentru consilierii locali.

Admiterea și tolerarea neregulilor la înstrăinarea și administrarea proprietății publice a generat pierderi atît la bugetul local, cît și la bugetul de stat în valoarea totală de circa 0,54 mil. lei (primăria s. Zăicani - 0,26 mil. lei în și primăria com. Recea - 0,28 mil. lei).

Necontabilizarea tranzacțiilor de vînzare-cumpărare și arendă a terenurilor proprietate publică afectează autenticitatea rapoartelor financiare și nu contribuie la plenitudinea colectării veniturilor publice. Valoarea creanțelor de la arenda terenurilor proprietate publică necontabilizate de către contabilitățile a 21 UAT (la situația din 01.01.2016) a constituit 1,3 mil.lei, inclusiv cu termen de prescripție - 0,7 mil.lei (11 UAT);

Neidentificarea și necontabilizarea corespunzătoare a patrimoniului proprietate publică în valoare de circă 7,9 mil.lei. Totodată, contabilizarea incorectă a proiectelor și valorii investițiilor capitale aferente obiectelor finalizate a cauzat denaturarea datelor bilanțului executării bugetelor UAT pe anul 2015, atît pe fiecare UAT în parte, cît și pe raion, concomitent fiind diminuată valoarea mijloacelor fixe cu suma totală de circa 6,6 mil. ei.

Întocmirea și prezentarea de către AAPL a dărilor de seamă privind patrimoniul gestionat de întreprinderile fondate, la situația din 01.01.2016, nu se bazează pe documentele justificative, ceea ce determină diferențele între datele acumulate de la entitățile auditate și darea de seamă prezentată Agenției Proprietății Publice (APP), astfel fiind prezentată o dare de seamă neautentică privind patrimoniul AAPL. Astfel, urmare contrapunerii datelor din Darea de seamă raportată APP cu datele acumulate de la entitățile auditate, au fost constatate majorări ale capitalului statutar cu 3,4 mil. lei și la valorii mijloacelor fixe - cu 2,0 mld. lei;

Nu a fost asigurată evidența conformă a patrimoniului public, transmis în gestiune economică întreprinderilor municipale, în valoarea de circa 11,1 mil. lei.

Auditul a constatat neutilizarea patrimoniului public (în valoare de 11,4 mil. lei) și lipsa măsurilor de conservare a lui, fapt care duce la deteriorarea și degradarea obiectivelor. Auditul menționează, în context 16 obiecte/bunuri imobile în valoare totală de circa 9,0 mil lei proprietate publică a 7 AAPL și 22 bunuri imobile proprietate publică a consiliilor raionale în valoarea totală de 2,4 mil. lei.

Entitățile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi semestrial despre implementarea recomandărilor în termen de 12 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.