logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Gestionarea patrimoniului şi utilizarea banilor publici în municipiul Bălți în 2011-2012


https://ccrm.md/ro/gestionarea-patrimoniului-si-utilizarea-banilor-publici-in-municipiul-balti-in-2-80_752.html

Prezentare_04.07.2013.pdf

 

Raportul auditului bugetelor şi gestionării patrimoniului public în cadrul autorităţilor publice locale din municipiul Bălţi pe anii 2011-2012 a fost subiectul examinărilor în cadrul şedinţei Curţii de Conturi de astăzi, 04 iulie 2913.

La şedinţă au fost prezenţi Mihai Doruc, şeful Direcţiei privatizare a Agenţiei Proprietăţii Publice, Vasilii Panciuc, primarul municipiului Bălţi, Marina Covali, viceprimarul municipiului Bălţi, Anatol Harcenco, şeful Oficiului teritorial Bălţi al Cancelariei de Stat, Vera Rusu, şeful Direcţiei generale finanţe şi economie a municipiului, Ion Tertea, şeful Direcţiei statistică Bălţi, Tatiana Neghină, şef adjunct al Inspectoratului Fiscal de Stat din municipiul Bălţi, Andrei Popa, şef adjunct al Direcţiei proprietate municipală şi relaţii funciare  Bălţi, Tatiana Dubiţcaia, şeful Direcţiei Învăţământ, Tineret şi Sport  a municipiului Bălţi, Vitalie Balan, şeful Direcţiei juridică a primăriei Bălţi, precum şi alte persoane cu funcţii de răspundere din cadrul autorităţilor administraţiei publice locale din municipiu.

Generalizări

Municipiul Bălți este o unitate administrativ-teritorială în componența căruia intră 2 unităţi administrativ-teritoriale (UAT) de nivelul I și orașul Bălți, acesta fiind centrul cultural din nordul țării și al doilea oraș industrial, cu o populație de circa 127,8 mii de locuitori. Suprafața totală a teritoriului municipiului Bălți constituie 7,8 mii ha, inclusiv: municipiul - 4,1 mii ha; satul Elizaveta - 2,7 mii ha; satul Sadovoe - 1,0 mii ha. Ca autoritate publică locală (APL) de nivelul întâi, municipiul Bălți beneficiază de defalcări de la veniturile generale de stat, conform normativelor stabilite pentru bugetele UAT de nivelul al doilea. Municipiul beneficiază de autonomie decizională, organizaţională, gestionară şi financiară. În anul 2012, din bugetul municipal au fost finanţate 124 de instituţii, iar numărul angajaţilor retribuiţi din bugetul respectiv a constituit 4,3 mii de persoane. În scopul asigurării activităţii în domeniul construcţiilor şi reparaţiilor capitale, prestării de servicii de interes local, captării şi distribuţiei apei, etc., în municipiu sunt înregistrate 23 de întreprinderi, fondatorul cărora este Consiliul municipal Bălţi.

Analiza bugetelor UAT denotă că, în anii 2011-2012, o sursă importantă a veniturilor o constituie transferurile de la bugetul de stat, ponderea cărora în veniturile totale a atins 38,8% (anul 2011) și 24.4% (2012). Transferurile curente din bugetul de stat în bugetul municipal în anul 2012 au constituit 99,1 mil. lei (sau 36,1% din totalul veniturilor), iar din bugetul municipal în bugetele UAT I - 5,4 mil lei. În anul 2012, transferurile curente din bugetul de stat au constituit 65,5 mil. lei (fiind în diminuare față de anul 2011 cu 33,6 mil. lei sau cu 34%), iar către UAT I - 5,0 mil. lei. Referitor la încasarea veniturilor, impozitele/taxele, colectate pe teritoriul municipiului și acumulate la componentele bugetului public naţional (BPN), în 2011, acestea au constituit 877,3 mil. lei (majorându-se față de anul precedent cu 84,4 mil. lei), iar în 2012 - 1053,5 mil. lei (o creștere de 176,2 mil. lei față de anul precedent).

AAPL ale municipiului Bălţi au îndeplinit 26 de recomandări din totalul de 38 de recomandări ale Curţii de Conturi, înaintate în precedentul raport de audit, fapt ce denotă o atitudine responsabilă şi un angajament spre lichidarea lacunelor, în comparaţie cu alte AAPL din republică. 

Constatări de audit

Autoritățile administrație publice din municipiul Bălți nu au asigurat în măsura cuvenită evaluarea și monitorizare a potențialului economic, aferent formării bazei de impozitare. Auditul extern a elucidat rezerve semnificative neevaluate şi neincluse în circuitul finanţelor publice locale. În consecinţă, materia de impozitare nu este integral evaluată şi, respectiv, nu serveşte suport relevant pentru formarea veniturilor bugetelor locale. Aceste iregularități au condus la atragerea transferurilor nefondate din bugetele de alt nivel, generând dezechilibre pentru finanţele publice în ansamblu. Lacunele în procesul de administrare fiscală au creat premise de neacumulare a unor resurse estimate la suma totală de peste 50,0 mil. lei, din acestea 40,0 mil. lei venituri ce au influențat mărimea transferurilor din contul bugetului de stat.

Gestiunea cheltuielilor bugetelor UAT din cadrul municipiului nu corespunde completamente exigențelor și normelor legale, în rezultat fiind admise un șir de nereguli și abateri de la cadrul regulator. Astfel, în perioada 2011-2012, entitățile supuse auditării au admis cheltuieli neregulamentare și iraționale în sumă totală de 35,2 mil. lei, inclusiv: 29,9 mil. lei la investiții capitale; 1,3 mil. lei la retribuirea muncii; 4,0 mil. lei - alte cheltuieli. Totodată, a fost admisă planificarea unor cheltuieli majorate față de prevederile legale cu 1,3 mil lei.

În cadrul AAPL din municipiul Bălți lipsesc strategii, politici și proceduri standardizate în materie de investiții publice și nu există priorități în domeniul construcțiilor, reconstrucțiilor sau a reparațiilor. Lipsesc studiile de fezabilitate, care ar determina necesitatea şi eficienţa investiţiilor efectuate. Modul de determinare a obiectivelor finanţate din bugetul municipal este netransparent şi necorespunzător, iar lipsa surselor financiare pentru proiectarea şi construcţia acestora generează dezechilibre şi imobilizări de mijloace bugetare de lungă durată, fără impact pozitiv asupra dezvoltării economico-sociale a municipiului. În consecință, sursele bugetare imobilizate în construcții în curs de execuție, la data de 01.01.2012, au constituit 85,8 mil. lei. Totodată, la data de 01.01.2013, au fost înregistrate 20 obiecte nefinalizate, pentru valorificarea cărora mai sunt necesare circa 91,8 mil. lei, surse financiare de care municipiul nu dispune.

În cadrul AAPL, cu nerespectarea cadrului regulamentar, au fost efectuate achiziții publice de peste 9,7 mil lei.

La capitolul regularitatea și legalitatea gestionării patrimoniului public au fost stabilite aceleași carențe, atestate în perioadele anterioare supuse auditului. Astfel, managementul imperfect al gestionării patrimoniului s-a soldat cu: neasigurarea înregistrării regulamentare a drepturilor asupra bunurilor imobile în valoare de 108,0 mil. lei, precum și neînregistrarea regulamentară privind grevarea drepturilor patrimoniale (2,3 mil. lei); neidentificarea și necontabilizarea corespunzătoare a patrimoniului proprietatea publică în valoare de circa 5,5 mil. lei; necontabilizarea terenurilor aferente imobilelor cu o suprafață de 5,56 ha și valoare de 5,8 mil. lei; trecerea neregulamentară a fondurilor fixe în sumă totală de 2,7 mil. lei la obiecte de mică valoare și scurtă durată; raportarea incorectă a situațiilor patrimoniale, prin includerea fondului locativ privatizat în valoarea patrimoniului public (860,2 mil. lei).

La darea în locaţiune şi/sau prelungirea contractelor de locaţiune a bunurilor imobile, AAPL din mun. Bălți nu în toate cazurile au organizat licitaţii publice, procedurile respective nefiind transparente și neasigurând venituri maxime posibile în funcţie de conjunctura pieţei, care au fost estimate de audit la circa 1,7 mil. lei. Acest fapt se datorează și implementării neconforme a recomandărilor precedente ale Curţii de Conturi la capitol în cauză.

AAPL nu au asigurat o evidenţă relevantă şi concludentă a patrimoniului public transmis agenţilor economici fondaţi. Nu a fost asigurată o gestiune eficientă a întreprinderilor fondate, activitatea economică a cărora nu a fost axată pe indicatori cost-eficienţă, managementul corporativ nefiind orientat la obiective de performanţă.

Managementul ineficient al fondului funciar a lipsit municipalitatea de venituri evaluate la circa 3,3 mil lei. Totodată, primăria municipiului Bălți nu a asigurat înregistrarea în evidență a tuturor angajamentelor, apărute în urma tranzacțiilor funciare în valoare de 5,1 mil. lei.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.   Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.