logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Gestiunea patrimoniului public la „Moldsilva”


https://ccrm.md/ro/gestiunea-patrimoniului-public-la-moldsilva-80_795.html

Raportul auditului gestionării patrimoniului public de către Agenția „Moldsilva" și întreprinderile din subordine pe anii 2011-2012 a fost examinat în cadrul şedinţei publice a Curţii de Conturi din 13 decembrie 2013.

La şedinţă au fost prezenţi Viorel Pană, șef al Direcției finanţele economiei naţionale, cheltuieli capitale şi achiziţii publice în cadrul Ministerului Finanțelor (MF), Iurie Nastas, șef al Secţiei finanţele economiei naţionale a MF, Ion Platon, director general adjunct al Agenției „Moldsilva", Petru Rotaru, șef al Direcției fondului forestier a Agenți „Moldsilva", Eugenia Guidea, contabil-șef al  Agenției „Moldsilva", Dumitru Galupa, director al Institutului  de Cercetări și Amenajări Silvice, precum şi şefii întreprinderilor de stat pentru silvicultură din Chişinău, Bălţi, Orhei, Soroca, Şoldăneşti, Glodeni şi Edineţ.

În cadrul misiunii de audit a fost verificată, în special, respectarea de către autoritatea administrativă centrală și întreprinderile subordonate a prevederilor regulamentare în procesul administrării și integrității patrimoniului național, inclusiv a celui forestier gestionat; corespunderea cadrului normativ a regulilor, proceselor și procedurilor aplicabile folosirii resurselor forestiere.

Agenția „Moldsilva" este autoritatea publică de profil, subordonată Guvernului și abilitată să inițieze, promoveze politici publice în domeniile silviculturii şi cinegeticii, inclusiv întru dezvoltarea durabilă a sectoarelor forestier şi cinegetic, Agenţia are în sarcină protecţia şi paza pădurilor şi faunei.

În cadrul misiunii, auditul public extern a elucidat multiple deficiențe și nereguli privind integritatea și gestionarea patrimoniului public, acestea fiind generate și de faptul cumulării de către Agenție a funcțiilor aferente politicilor sectoriale (elaborarea şi promovarea documentelor de politici în domeniile silviculturii şi cinegeticii, cadrul legislativ şi normativ necesar pentru realizarea obiectivelor în domeniile sale de activitate), precum și celor operaționale (implementarea politicilor în domeniile de competenţă, elaborarea şi implementarea programelor de dezvoltare a factorilor de producţie, inclusiv în vederea extinderii pieţelor de desfacere a produselor şi serviciilor forestiere şi cinegetice) și de control (exercitarea controlului asupra respectării legislaţiei în vigoare referitor la domeniile sale de activitate). 

În perioada supusă auditării, top-managementul Agenției „Moldsilva" nu a realizat în mod sistemic măsuri eficiente privind administrarea prudentă a patrimoniului din gestiune, întru asigurarea integrității și folosirii raționale și eficiente a fondului forestier.

Cumulând atât funcții de politici publice și regulatorii în domeniu, cât și funcții operaționale, Agenția nu și-a redimensionat competențele, nu a delimitat distinct sferele de activitate sectorială. O slăbiciune instituțională, în acest sens, o reprezintă subdezvoltarea capacităților și sistemelor de control intern.

Autoritatea vizată nu a realizat măsuri sistemice de reglementare a regulilor, proceselor și procedurilor de evidență și înregistrare drepturilor de proprietate a statului asupra terenurilor silvice, evaluării acestora sub raport economic, folosirii raționale a resurselor forestiere, formării și executării  indicilor economico-financiari, ceea ce s-a soldat cu un șir de iregularități, care se exprimă prin:

  • neîntocmirea și nedeținerea în mod exhaustiv a evidenței de stat a fondului silvic, ceea ce a generat divergențe între datele Agenției „Moldsilva" și Agenției Relații Funciare și Cadastru cu cca. 5,6 mii ha pe terenurile fondului forestier și cca. 7,1 mii ha - pe terenurile acoperite cu păduri;
  • nedelimitarea și neînregistrarea drepturilor de proprietate a statului asupra terenurilor fondului forestier, ceea ce s-a soldat cu înstrăinarea a 18,59 ha de terenuri din fondul forestier și ridicarea din circuitul silvic a cca. 8,9 ha de terenuri din fondul forestier pe o perioada de 99 ani;
  • întreprinderile pentru silvicultură nu au asigurat înregistrarea dreptului de proprietate asupra 920 obiecte imobile cu valoarea de bilanț în sumă de 29,0 mil. lei, iar dările de seamă privind valoarea patrimoniului public al întreprinderilor de stat conțin erori semnificative.

Disfuncțiile de sistem în procesul de dare în arendă a terenurilor fondului forestier, precum și nerespectarea procedurilor din acest domeniu au condiționat:

  • edificarea pe terenurile arendate a construcțiilor care nu se atribuie la categoria celor ușor demontabile și înregistrarea drepturilor de proprietate asupra lor;
  • utilizarea veniturilor de la arenda terenurilor domeniului public al statului la discreția conducerii Agenției, fără planificarea, contabilizarea și raportarea corespunzătoare;
  • acumularea creanțelor de la darea în arendă a terenurilor, care la situația din 01.01.2013 au însumat 8,6 mil. lei;
  • nedeclararea corespunzătoare a conflictului de interese.

Neaprobarea și neimplementarea instrumentelor de control intern în domeniul valorificării resurselor forestiere au contribuit la:

  • neînregistrarea la intrări a 992 m3 de masa lemnoasă, constatate în urma controalelor gărzii forestiere;
  • subevaluarea costului masei lemnoase urmare a tăierilor ilicite cu cca. 2,5 mil. lei.

Managementul financiar deficitar și subperformant a dus la:

  • planificarea defectuoasă a activității economico-financiare a întreprinderilor silvice;
  • nealinierea la criterii distincte și netransparența procesului de distribuire a alocațiilor de la bugetul de stat și a altor venituri;
  • cheltuieli neregulamentare și ineficiente efectuate de întreprinderile pentru silvicultură în sumă de cca. 7,7 mil. lei;
  • imobilizarea, pe o perioadă de mai mulți ani, a mijloacelor pentru construcția edificiului Institutului de Cercetări și Amenajări Silvice în sumă de 11,2 mil. lei.

Iregularităţile şi abaterile existente în toate domeniile supuse verificării se datorează funcționalității slabe a sistemului de control intern în ramura silvică, precum şi la întreprinderi, imperfecţiunilor existente în cadrul legislativ-regulator, precum şi iresponsabilităţii din partea unor factori de decizie la exercitarea atribuţiilor funcţionale.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului consolidat de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

 

Prezentare_13.12.2013_Moldsilva.pdf