logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Încheierea Proiectului Twinning ”Consolidarea și întărirea auditului public extern în Republica Moldova”


https://ccrm.md/ro/incheierea-proiectului-twinning-consolidarea-si-intarirea-auditului-public-exte-80_1155.html

 

La data de 5 septembrie curent, Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a organizat o conferință de încheiere a Proiectului Twinning "Consolidarea și întărirea auditului public extern în Republica Moldova", implementat cu suportul Uniunii Europene în perioada 9 septembrie 2014 - 8 septembrie 2016.

Beneficiarul principal al Proiectului, care a durat doi ani, a fost Curtea de Conturi, obiectivul general al activităților implementate fiind îmbunătățirea responsabilității şi managementului finanțelor publice în Republica Moldova, prin consolidarea capacității de audit extern, în conformitate cu standardele internaționale de audit recunoscute şi în concordanță cu cele mai bune practici europene.

La deschiderea evenimentului, dl Veaceslav Untila, Președintele Curții de Conturi a subliniat importanța majoră a proiectului pentru consolidarea instituției supreme de audit. Conferința de închidere a fost onorată de prezența dnei Urszula Pallasz, Șeful Departamentului Politici și Economie al Delegației UE în Republica Moldova, dlui Ștefan Creangă, Președintele Comisiei economie, buget și finanțe a Parlamentului Republicii Moldova, dnei Paivi Pohjanheimo, Ambasadorul Republicii Finlanda în România și Republica Moldova și dlui Pedro Arostegui, Șef adjunct al misiunii, Ambasada Spaniei în România și Republica Moldova.

La eveniment a participat și fosta componență a Plenului Curții de Conturi: dl Serafim Urechean, dl Gheorghe Trocin, dl Tudor Șoitu și dl Valeriu Chițan.

În calitate de experți ai Proiectului, la cele 4 componente și-au adus aportul dl Reijo Lindt, dl Enrique Alvarez Tolchev, dl Ari Sihvola și dl Esco Mustonen. Experții din cadrul Proiectului Twinning au relatat succint despre realizările înregistrate pe parcursul celor 2 ani.

Menționăm, că Proiectul s-a axat pe realizarea activităților prevăzute în cadrul a 4 componente:

Componenta 1. Consolidarea capacităților de audit ale Curții de Conturi;

Componenta 2. Reforma cadrului legal;

Componenta 3. Reforma managementului resurselor umane;

Componenta 4. Consolidarea interacțiunii cu autoritățile Republicii Moldova și sporirea impactului activităților Curții de Conturi.

Implementarea activităților preconizate în Planul de acțiuni al Proiectului a fost unul din obiectivele prioritare ale conducerii și angajaților instituției în ultimii doi ani de activitate, care, cot la cot cu experții străini, au contribuit substanțial și cu dedicație la dezvoltarea și modernizarea Curții de Conturi.

La Componenta 1 au fost organizate numeroase sesiuni de instruiri pentru angajații Curții de Conturi privind auditul performanței, auditurile de sistem și ale fondurilor UE. În cadrul unor instruiri specializate, a fost consolidată și instruită o echipa de formatori ai instituției, care va asigura continuitatea procesului de formare și instruire pentru angajați.

Misiunile de audit-pilot, organizate cu suportul experților de Twinning  au contribuit la   dezvoltarea și consolidarea capacităților Curții de Conturi de a efectua audituri de calitate, în conformitate cu noile norme metodologice și de reglementare.

De o importanță majoră pentru activitatea instituției au fost și activitățile implementate la Componenta 2, prin conceptualizarea și revizuirea cadrului legal al Curții de Conturi. În context, au fost organizate întruniri cu experți în domeniul auditului public extern din 6 țări membre ale Uniunii Europene, precum și au fost realizate acțiuni de elaborare a proiectului noii Legi privind Oficiul Național de Audit din Republica Moldova. De asemenea, cu suportul experților străini, au fost revizuite și ajustate un șir de regulamente interne, în conformitate cu modificările din cadrul legal, au fost elaborate Regulamentul privind rolul auditorului în identificarea/determinarea elementelor de fraudă și corupție și Regulamentul privind constatarea faptelor contravenționale.

Componenta 3 a fost axată pe activități de implementare a procedurilor moderne de management al resurselor umane în conformitate cu standardele UE, de evaluare și revizuire a procedurilor existente, precum și pe instruirea managementului privind metodele moderne de administrare și  promovarea a angajaților, fiind desfășurate numeroase ateliere de lucru în acest sens. În cadrul Proiectului a fost elaborat conceptul noii Strategii a managementului resurselor umane.

O importanță deosebita a fost acordată acțiunilor implementate în cadrul Componentei 4,  fiind realizate numeroase acțiuni cu diverși factori de răspundere și parteneri de activitate ai Curții de Conturi, precum: autoritățile auditate, reprezentanții societății civile și mass-media, reprezentanții  ai Ministerului Finanțelor, ai Comisiei economie, buget și finanțe a Parlamentului Republicii Moldova. Echipa instituției, cu suportul experților externi a elaborat Strategia de comunicare a Curții de Conturi pe următorii 5 ani, în cadrul căreia comunicarea este utilizată drept instrument pentru impulsionarea schimbărilor pozitive, promovarea reformelor, facilitarea îndeplinirii misiunii instituției, precum și pentru promovarea unui dialog permanent și eficient cu părțile interesate.

 

Discursul Presedintelui CCRM