logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Misiunea de audit la Ministerul Tineretului şi Sportului


https://ccrm.md/ro/misiunea-de-audit-la-ministerul-tineretului-si-sportului-80_432.html

Prezentare

Înregistrare video


Curtea de Conturi a examinat în cadrul şedinţei publice din 18 martie anul curent Raportul auditului situațiilor financiare ale Ministerului Tineretului și Sportului (MTS) și Raportul  auditului de conformitate la  Ministerul Tineretului și Sportului.

La şedinţă au fost prezenţi Octavian Bodișteanu, ministrul Tineretului și Sportului, Sergiu Corneţchi, consultant principal al Comisiei cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media al Parlamentului, Raisa Ghilan, şef Direcţie din cadrul Ministerului Finanţelor, Larisa Dmitrieva, șeful Secției finanțe și evidență contabilă a MTS, Roman Ostapenco, director al Centrului sportiv de pregătire a loturilor naționale, Mariana Lungu, directorul Î.S. „Manejul de atletică uşoară", Radu Stratuţa, şef Secţie juridică a MTS, precum şi alte persoane cu funcţie de răspundere.

Auditul a avut drept obiective verificarea, dacă fondurile publice administrate de către MTS și instituțiile din subordine sunt gestionate conform reglementărilor aprobate, precum şi dacă raportul financiar consolidat, întocmit de către MTS și unele instituţii din subordine pe anul 2013, în toate aspectele semnificative, prezintă o imagine reală şi fidelă asupra situaţiilor financiare şi patrimoniale raportate, iar operaţiunile financiare sunt corecte.

În cadrul misiunii de audit, au fost supuse verificării Aparatul Central al Ministerului Tineretului și Sportului, precum și 12 entități: Contabilitatea Centralizată, Centrul Sportiv de Pregătire a Loturilor Naționale, Școala Sportivă Specializată Republicană de Tenis, Școala Sportivă Specializată a Rezervelor Olimpice, Şcoala Sportivă Specializată Republicană de Fotbal, Școala Sportivă Specializată de Acrobatică și Rugby, Școala Sportivă Specializată de Atletism, Școala Sportivă Specializată de Caiac-Canoe, Școala Sportivă Specializată de Fotbal, Școala Sportivă Specializată de Înot, Școala Sportivă Specializată de Judo, Î.S. „Manejul de Atletică Ușoară".

Informaţie generală

Ministerul Tineretului și Sportului are misiunea să asigure promovarea politicii economico-financiare a ministerului în domeniul tineretului si sportului, să elaboreze bugetele pe programe, planurile de finanțare, devizul de venituri și cheltuieli, precum și să dirijeze activitatea economico-financiară și administrativă a instituțiilor din subordine. Acestea, în calitate de executori de buget, sunt obligate să întocmească și să prezinte rapoarte financiare în conformitate cu Legea contabilităţii şi potrivit normelor aprobate de Ministerul Finanţelor, să asigure utilizarea regulamentară a mijloacelor bugetului de stat, precum și administrarea rațională a patrimoniului public.

Pentru anul 2013, Ministerului MTS i-au fost aprobate mijloace financiare de la bugetul de stat (pe toate componentele) în sumă totală de 88,985 mil. lei, care au fost executate în sumă de 87,485 mil. lei (98,3%). Comparativ cu anul 2010, ministerului i-au fost majorate alocațiile bugetare cu 38,072 mil. lei.

Situațiile financiare prezentate denotă că ponderea majoră în totalul cheltuielilor revine mijloacelor bugetului de stat de la componenta de bază - 92,0%, iar de la componenta mijloace speciale - 8,0%, acestea provenind din acordarea serviciilor cu plată, din darea în locațiune a imobilelor și din sponsorizări.

Peste 87,5% din mijloace au fost alocate pentru măsuri sportive, 6,6% pentru acțiuni pentru tineret, iar 5,9% cheltuieli administrative.

Auditul situaţiilor financiare

La situația 31.12.2013, datoriile debitoare ale ministerului au constituit suma totală de 12,656 mil. lei,  sau cu 10,492 mil. lei mai mult față de începutul anului 2013.Cele mai mari datorii debitoare au fost înregistrate la plățile efectuate pentru desfășurarea măsurilor sportive și acțiunilor pentru tineret, constituind 3,613 mil. lei și, respectiv, 819,6 mii lei, cauzate de nerespectarea de către unele federații sportive și asociații obștești a termenelor de prezentare a rapoartelor narative și financiare privind desfășurarea acțiunilor sportive și pentru tineret.

Datoriile debitoare în sumă de 4,228 mil. lei, înregistrate în raportul privind executarea mijloacelor alocate din fondul de rezervă al Guvernului, au fost condiționate de neexecutarea de către Comitetul Național Olimpic a prescripțiilor Hotărîrii Guvernului nr.618 din 20.08.2013, privind prezentarea rapoartelor de utilizare a mijloacelor pentru pregătirea şi participarea Lotului Naţional Olimpic al Republicii Moldova la Festivalul Olimpic al Tineretului European din anul 2013 (Utrecht, Olanda), Jocurile Olimpice de Iarnă din anul 2014 (Soci, Federaţia Rusă).

De asemenea, de la componenta de bază a bugetului de stat, ministerul, la 20.12.2013, a transferat Comitetului Național Olimpic 3,0 mil. lei pentru acoperirea cheltuielilor ce țin de lucrările de proiectare, reparație și confecționare a articolelor la reconstrucția clădirii de pe str. Pușkin 11, mun. Chișinău, care aparține Comitetului Național Olimpic. Din cauza neprezentării raportului privind justificarea acestor cheltuieli, suma respectivă a fost înregistrată ca datorie debitoare.

La 31.12.2013, suma datoriilor creditoare a constituit circa 3,897 mil. lei, sau cu 745,7 mii lei mai mult față de începutul anului. Verificările efectuate de audit au releva,t că cele mai mari datorii creditoare le-au înregistrat Centrul sportiv de pregătire a loturilor naționale  (1,474 mil. lei) și cele 18 școli sportive specializate (1,412 mil. lei). Datoriile creditoare înregistrate, parțial, sunt condiționate de neachitarea în termenele stabilite a serviciilor comunale precum și salariile calculate la care termenul de plată n-a survenit. 

În aspectul auditului situațiilor financiare ale MTS, inclusiv ale unor instituții din subordine pe exercițiul bugetar 2013, s-au constatat următoarele:

  • managementul financiar și controlul intern la unele instituții din subordine n-au asigurat încasarea veniturilor pe mijloace speciale conform calculelor efectuate;
  • nu s-a asigurat efectuarea inventarierii tuturor elementelor de activ și pasiv nefiind efectuată inventarierea resurselor băneşti, a decontărilor, și nici determinate la timp şi corect rezultatele inventarierii, fapt ce afectează corectitudinea rapoartelor financiare;
  • nerespectarea disciplinei financiare a determinat efectuarea unor cheltuieli cu depășirea devizului aprobat;
  • în lipsa unei planificări reale a cheltuielilor, nu s-a respectat unul dintre principiile de bază și caracteristicile calitative ale contabilității care prevede separarea patrimoniului și datoriilor;
  • nu s-au respectat regulile contabilității în ce privește corectitudinea întocmirii registrelor contabile;
  • nu s-a asigurat documentarea conformă a fondurilor fixe, nefiind atribuite numerele de inventar și nefiind indicate în fișele de inventar caracteristicile obiectului, data și numărul procesului-verbal de dare în exploatare;
  • documentele de casă întocmite de Contabilitatea Centralizată nu au fost semnate de conducătorul entității această responsabilitate nefiind delegată nici unei alte persoane;

Conformitatea gestionării fondurilor publice

În aspectul regularității/conformității gestionării fondurilor publice de către MTS, inclusiv de către unele instituții din subordine, pe exercițiul bugetar 2013, auditul a evidențiat prezența unor iregularităţi și disfuncționalități care compromit conformitatea, ale căror cauze și efecte țin de:

  • neasigurarea unui management instituţional eficient prin conformarea reglementărilor şi optimizărilor structurale;
  • lipsa unui sistem de control intern riguros la aplicarea corectă și unitară a legislației muncii, ceea ce a determinat admiterea unor cheltuieli suplimentare;
  • nerespectarea cadrului regulator și neasigurarea în deplină măsură a managementului ministerial asupra procesului de achiziții, condiționată de nestabilirea atribuțiilor personalului implicat în procesul achiziţiilor publice, neelaborarea planurilor achizițiilor, neîntocmirea în modul stabilit a documentației necesare procesului de achiziții, divizarea achizițiilor, precum și efectuarea unor achiziții în lipsa mijloacelor financiare. Ca rezultat, s-au înregistrat datorii în sumă de 400,0 mii lei, care pot afecta întregul proces de achiziții;
  • nerespectarea cadrului legal la desfășurarea acțiunilor sportive, ceea ce a condiționat finanțarea sportului din contul mijloacelor bugetare, fără aprobarea legală a criteriilor distincte de performanță; în lipsa unui contract de colaborare au fost finanțate neregulamentar Federațiile sportive, cheltuielile nefiind justificate adecvat;
  • lipsa unor estimări și planificări reale, precum și problemele legate de desfășurarea acțiunilor pentru tineret, cu susținerea financiară din partea ministerului, au determinat nivelul redus de monitorizare a mijloacelor alocate în aceste scopuri; în consecinţă, la data de 31.12.2012, suma de 2,135 mil. lei a fost utilizată cu unele neconformități față de prevederile cadrului normativ;
  • managementul insuficient în derularea proiectelor finanțate în cadrul Programului de Granturi a afectat conformitatea modului de finanțare a proiectelor, organizarea și funcționarea comisiilor de evaluare și selectare a solicitanților, procedura de evaluare și selectare a proiectelor, derularea contractului de finanțare, procedura de raportare și justificare a cheltuielilor.

Administrarea și gestionarea patrimoniului

Auditul atestă circumstanțe decizionale și executorii, care au generat neconformitățile în administrarea și raportarea patrimoniului gestionat de minister și instituțiile subordonate, acestea determinând riscul integrității acestuia.

Nu a fost asigurată reflectarea în evidenţa contabilă a 16 imobile cu o suprafață de 2768,0 mii m2 și 8 terenuri cu o suprafață de 15,9 ha. De asemenea, nu au fost înregistrate la Oficiul Cadastral Teritorial (OCT) 20 de clădiri cu suprafața de 7824,1 m2 și 8 terenuri cu suprafața de 6,7 ha.

Nu a fost asigurată identificarea apartenenței unor imobile. Astfel, Complexul sportiv, amplasat pe str. Decebal 72/2, cu suprafața de 4504,1 m2, în valoare de 7,269 mil. lei, este reflectat în evidența contabilă a Centrului Sportiv de Pregătire a Loturilor, iar la OCT, conform înscrierilor din Registrul bunurilor imobile, titlul şi drepturile de proprietate sunt înregistrate după Școala sportivă a rezervelor olimpice. Baza sportivă „Speranța" din satul Căpriana este înregistrată în evidența contabilă a Centrului sportiv de pregătire a loturilor naționale, iar la OCT, în Registrul bunurilor imobile - după Școala sportivă republicană de lupte.

Nu a fost asigurată excluderea din evidența contabilă a Centrului sportiv de pregătire a loturilor naționale a unor imobile, care în prezent nu-i aparțin, și la OCT sunt înregistrate după alte persoane. Astfel, la momentul efectuării auditului, în evidența contabilă a Centrului era înregistrată clădirea - tir din str. Mateevici 5, înstrăinată în anii 2004-2005 și care nu se mai află în gestiunea sa, dar, de facto, se regăsește în listele de inventariere efectuată în perioada 2007-2012, inclusiv și în anul 2013, și în evidența contabilă a Centrului.

Unele imobile au fost transmise în locațiune cu includerea în contract a unor condiții în defavoarea instituției, aceasta neutilizând drepturile legale cu privire la rezilierea contractului. Nu a fost respectată procedura de înregistrare la OCT și de semnare a contractelor de locațiune sau modificărilor acestora conform prevederilor cadrului legal.

Auditul a constatat neconformități și la gestionarea patrimoniului și activității întreprinderii de stat „Manejul de atletică ușoară" din subordinea ministerului, inclusiv, Consiliul de administrație n-a aprobat direcţiile prioritare şi planurile anuale de dezvoltare a întreprinderi, devizul anual de venituri şi cheltuieli, dările de seamă trimestriale ale administratorului privind rezultatele activităţii economico-financiare a întreprinderii.   În urma construcțiilor capitale  n-a fost mărită cu suma de 9,1 mil. lei  capitalul statutar.  Nici unul din cele 41 contracte de locațiune încheiate de conducerea Î.S. „Manejul de atletică ușoară" nu corespund contractului-tip, iar 39 au fost încheiate fără acordul ministerului. Serviciile comunale a 8 școli sportive care arendează încăperi au fost achitate conform calculului estimativ stabilit de conducerea întreprinderii,  fără a fi efectuate calculele privind consumul efectiv.

Auditul a constatat deteriorarea patrimoniului existent, în unele cazuri neutilizat sau utilizat neeficient. Astfel, majoritatea imobilelor situate pe o suprafață de 6,6 ha din strada Tăbăcăria Veche, 23 nu sunt utilizate. Tot aici, într-o stare deplorabilă se află și 3 bazine, din 4 existente, care urmau a fi destinate pregătirii lotului naţional, dar şi bazinul public, cunoscut ca bazinul „Locomotiv". Nu este utilizată nici Baza de canotaj din orășelul Vatra, clădirile fiind în stare de degradare, iar clădirile Bazei sportive din satul Căpriana (nefolosită de către minister) au fost distruse complet.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.