logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Raportul auditului regularităţii la Procuratura Generală


https://ccrm.md/ro/raportul-auditului-regularitatii-la-procuratura-generala-80_763.html

Prezentare_29.07.2013.pdf

 

La data de 29 iulie 2013, Curtea de Conturi a examinat în cadrul şedinţei publice Raportul auditului regularităţii pe exerciţiul bugetar 2012 la Procuratura Generală.

La şedinţă au fost prezenţi C. Gurin, Procurorul General, E. Rusu, adjunctul Procurorului General, O. Filimon, șeful Direcției Finanțe și Logistică a Procuraturii Generale, T. Sauca, șeful Secției finanțe și contabilitate a Procuraturii Generale și M. Andrieș, reprezentant al Ministerului Finanțelor.

Activitatea Procuraturii este finanţată de la bugetul de stat. Elaborarea, executarea şi raportarea bugetară se efectuează centralizat la nivelul Procuraturii Generale. Evidenţa contabilă urmează a fi ţinută în conformitate cu regulile generale obligatorii ale contabilităţii şi de raportare financiară în sectorul public. 

Pentru anul 2012, Procuraturii Generale i-au fost alocate mijloace de la bugetul de stat, pe toate componentele, în sumă totală de 91481,8 mii lei, cheltuielile de casă şi cele efective constituind 91027,0 mii lei (99,5%) şi, respectiv, 92573,0 mii lei (101,2%). 

Având în vedere competenţele legale şi responsabilităţile, în calitatea sa de executor primar de buget, Procuratura Generală:

  • a efectuat cheltuieli reale de la bugetul de stat cu depășirea limitelor aprobate, generând datorii creditoare;
  • în lipsa unei bune funcţionări a managementului financiar şi a sistemului de control intern, a admis unele erori la calcularea şi achitarea retribuirii muncii. Neținînd cont de modificările efectuate în legislație a majorat plățile salariale ale personalului de deservire tehnică și funcționarilor publici în sumă de 1,0 mil. lei și a acordat la tot personalul premii unice din surse neprevăzute din mijloacele prevăzute pentru majorarea salariilor funcționarilor publici și personalului tehnic, ceea ce a determinat efectuarea unor cheltuieli suplimentare în sumă de 6,3 mil. lei;
  • nu a asigurat în deplină măsură regularitatea procesului de achiziții, fapt ce relevă nivelul redus al activității grupului de lucru pentru achiziții la organizarea și documentarea procedurilor de achiziții, precum și la întocmirea dosarelor de achiziții;  
  • nu a asigurat înregistrarea la organele cadastrale a drepturilor patrimoniale asupra 39 de clădiri cu suprafaţa totală de 8076,4 m2 şi nu au fost înregistrate în evidența contabilă 11 clădiri cu suprafața totală de 1280,2 m2 și 16 terenuri cu suprafaţa de 2,75 ha; 
  • a admis mai multe neregularităţi la efectuarea operaţiunilor de casă, precum și nu a respectat regulile generale de reflectare în evidența contabilă și de raportare a cheltuielilor.  
  • a admis utilizarea contrar destinației a mijloacelor alocate din Fondul de rezervă al Guvernului, nefiind restituit în bugetul de stat, la finele anului de gestiune, soldul mijloacelor neutilizate; 
  • nu a valorificat rezervele posibile de obţinere a veniturilor de mijloace speciale de la darea în locaţiune a unor imobile. 

Aceste fapte, precum şi alte neregularităţi/abateri ce ţin de utilizarea mijloacelor financiare şi de gestionarea patrimoniului public, constatate de audit, au afectat veridicitatea şi plenitudinea raportării financiare de către Procuratura Generală.

Totodată, se atestă și unele situații problematice, inclusiv generate de incertitudinea legislației și insuficiența finanțării cheltuielilor capitale. Rămân nesoluționate problemele atestate la renovarea blocului nefinisat pentru sediul Procuraturii Generale, care se tergiversează timp de 8 ani, pe parcursul lucrărilor de renovare fiind generate litigii, iar în ultimii ani nebeneficiind de finanțare suficientă  pentru finalizarea construcției. Până în prezent nu este determinat cu certitudine mecanismul de reținere a surselor de achitare pentru procurori a  primelor de  asigurare obligatorie de asistență medicală, fapt ce generează litigii.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 3 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.   Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.