logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Raportul de audit pe raionul Soroca


https://ccrm.md/ro/raportul-de-audit-pe-raionul-soroca-80_572.html

Prezentare_20.05.2013_Soroca.pdf

 

Cea de-a doua ședință a Curții de Conturi, programată pentru data de 20 mai 2013, a fost dedicată examinării Raportului auditului bugetelor şi gestionării patrimoniului public în cadrul autorităților publice locale din raionul Soroca pe anii 2011-2012.   

La şedinţă au fost prezenți Mihail Doruc, șeful Direcției privatizare a Agenției Proprietății Publice, Igor Grosu, șef-adjunct al Oficiului Cancelariei de stat în teritoriu, Vladimir Nicuță, vice-președintele raionului Soroca, Lora Lisnic, șeful Direcției Finanțe Soroca, Ghenadie Donos, șeful Direcției Generale Învățământ Soroca, Ruslan Coșeru, șeful Serviciului Relații Funciare și Cadastru Soroca, Ion Morari, șeful Inspectoratului Fiscal de Stat Soroca, Elena Bodnarenco, primarul orașului Soroca, precum și primarii unor comune din raion.

Scopul misiunii de audit a fost de a verifica respectarea de către autoritățile administrației publice locale din raionul Soroca a prevederilor regulamentare în exercițiul bugetar; corespunderii cadrului normativ procedurilor de evaluare, planificare și colectare a impozitelor și taxelor locale, precum și de planificare, executare și  raportare a cheltuielilor bugetare; administrării și integrității patrimoniului public.

Sursa principală de formare a bugetului raionului o constituie transferurile de la bugetul de stat, volumul cărora a constituit 74% în 2011 și 64,3% - în anul 2012.  Prin urmare, ponderea veniturilor proprii a constituit, respectiv, 26% și 35,7%, pe parcursul mai multor ani fiind în continuă creștere. Dinamica veniturilor în anii 2008-2012 relevă că, în anul 2012 au fost acumulate venituri proprii în sumă totală de 76 mil. lei.

Contrar prevederilor legale şi atribuţiilor stipulate în Regulamentul Direcţiei Finanţe a raionului Soroca, instituția nu a organizat lucrul de elaborare a proiectului bugetului raionului, nu a asigurat evaluarea veridică şi economic argumentată a veniturilor bugetare, inclusiv prin analizarea surselor de venituri ale UAT de nivelul I. Indicii bugetari estimaţi şi stabiliţi de autorităţile publice locale, susţinuţi de Direcţia Finanţe, sunt diminuaţi şi nu corespund posibilităţilor reale de mobilizare a surselor care ţin de finanţele publice. Situaţia dată a generat subestimări la unele tipuri de venituri în sumă de minim 8,8 mil. lei. Ca rezultat, obiectivitatea aprecierii performanţelor obţinute de UAT la administrarea veniturilor este incertă şi, respectiv, alocarea de la bugetul de stat a transferurilor de susţinere financiară a teritoriului nu întruneşte fundamentarea suficientă.

Planificarea ineficientă a veniturilor bugetare constituie un impediment în extinderea şi consolidarea surselor proprii. Astfel, verificările selective ale auditului denotă ratarea veniturilor în bugetele locale în sumă totală estimată de la 2,3 mil. lei până la circa 5,4 mil. lei, precum și diminuarea impozitelor, taxelor fiscale, plăților în Bugetul asigurărilor sociale de stat și Fondul asigurărilor obligatorii de asistență medicală cu 1,9 mil. lei. Aceste deficiențe sunt cauzate de neîncasarea integrală a impozitului funciar; plăţilor din arenda terenurilor agricole şi terenurilor proprietate publică aferente obiectivelor privatizate; taxei pentru unităţile comerciale şi de prestări servicii de deservire socială; taxei de piaţă, etc..

Atât consiliile locale, cât şi autoritatea subordonată Consiliului raional (Serviciul Relații Funciare si Cadastru) nu au monitorizat eficient situația, fapt care a permis unor  primării din raionul Soroca să încalce normele cadrului legislativ-normativ ce vizează domeniul funciar. Iregularitățile admise au generat neachitarea la bugetul de stat și cel local a unor plăți în sumă totală de 14,8 mil. lei.

Pe parcursul anilor 2011-2012, la redistribuirea transferurilor din bugetul de stat pentru susţinerea financiară a UAT, sursele destinate domeniului învățământului în sumă de 10,5 mil. lei (2011) și, respectiv, 4,4 mil. lei (2012), au fost utilizate în alte scopuri, inclusiv la formarea fondului de susținerea a proiectelor investiționale, cheltuielilor în domeniul sportului și tineretului.

La stabilirea numărului de unități de personal și ale cheltuielilor de personal în sectorul bugetar pentru anul 2012, nu s-a ținut cont de recomandările stipulate în cadrul regulator. Ca urmare, pentru structurile Consiliului raional au fost aprobate cu 195 unități de personal mai mult (inclusiv, sfera învățământului - 111 unități), cheltuielile de întreținere a acestora constituind peste 2,7 mil. lei (inclusiv, sfera învățământului - peste 1,1 mil. lei), majoritatea fiind acoperite din contul transferurilor de susținere socială a teritoriilor din sursele bugetului de stat.

La execuţia unor tipuri de cheltuieli nu s-au respectat limitele aprobate, fiind admise unele depășiri, care au însumat peste 2,4 mil. lei, ceea ce, în unele cazuri, a determinat formarea unor datorii creditoare în lipsa suportului financiar.

Lipsa unui management eficient al mijloacelor financiare alocate pentru investiții și reparații capitale, precum și nerespectarea legislației în vigoare au generat nereguli și erori, exprimate prin:

  • executarea lucrărilor în lipsa proiectului elaborat și verificat regulamentar, precum și fără respectarea procedurilor de achiziție publică;
  • majorarea neîntemeiată a valorii lucrărilor executate, precum și modificarea neargumentată a elementelor contractuale încheiate;
  • neasigurarea reținerii garanției de bună execuției etc.

Situațiile menționate au generat cheltuieli neregulamentare și iraționale, care au însumat circa 6,6 mil. lei; necontabilizarea lucrărilor executate - 1,99 mil. lei; neasigurarea garanției de bună execuție a lucrărilor în sumă totală de 1,4 mil. lei; utilizarea ineficientă a mijloacelor financiare în sumă totală de 0,8 mil.lei; achitarea neregulamentară a lucrărilor neexecutate - 0,5 mil. lei; neasigurarea calculării penalităților pentru majorarea de întârziere, față de prevederile contractuale - 0,5 mil .lei etc.

Unele subdiviziuni ale Consiliului raional, precum și autorități ale administrației publice locale (AAPL) de nivelul I din raion au admis încălcări la achiziţionarea mărfurilor, lucrărilor şi serviciilor. Prin urmare, numai la procurarea mărfurilor și serviciilor prin divizarea achiziției publice iregularitățile au însumat 3,7 mil. lei.

S-a constatat o disciplină precară în domeniul managementului resurselor umane, exprimată prin efectuarea plăţilor salariale neregulamentare în sumă totală de 0,3 mil. lei, precum şi prin admiterea unor cheltuieli suplimentare în sumă de 0,7 mil. lei.

AAPL nu deţin o evidenţă exhaustivă a patrimoniului care le aparţine cu drept de proprietate. Astfel, la momentul efectuării verificărilor, primăria orașului Soroca nu avea înregistrat în evidenţa contabilă patrimoniul în valoare de 39,5 mil. lei, transmis în capitalul social al întreprinderilor fondate.

Există unele deficienţe şi la contabilizarea patrimoniului transmis în gestiune instituţiilor medico-sanitare (IMSP). Lipsa monitorizării eficiente din partea Consiliului rational a modului de gestionare a patrimoniului public transmis la balanța IMSP a condiționat o diferență a valorii mijloacelor fixe gestionate de ambele părți în sumă totală de 15,7 mil. lei și denaturarea semnificativă în rapoartele financiare, prin reflectarea neveridică a situației economice.

O problemă nesoluţionată de mai mulţi ani rămîne a fi neînregistrarea la organul cadastral a patrimoniului public local. Astfel, nu au fost supuse cadastrării bunurile imobile în valoare de 56,8 mil. lei și reţelele de gazoduct - de 23,2 mil. lei.

Unele instituţii publice locale nu au asigurat respectarea procedurii de casare a patrimoniului public în sumă totală de 0,34 mil. lei, concomitent neînregistrând în evidenţa contabilă utilajele şi materialele obţinute în urma lichidării.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.

Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.