logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Şedinţa de examinare a implementării Proiectului de e-Transformare a Guvernării, amânată


https://ccrm.md/ro/sedinta-de-examinare-a-implementarii-proiectului-de-e-transformare-a-guvernarii-80_528.html

Şedinţa Curţii de Conturi din 07 septembrie 2012 a fost amânată. Decizia plenului CCRM a fost condiţionată de absenţa invitaţilor-cheie: factorilor de decizie de la Ministerul Finanţelor, Guvernul RM şi Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor.

În cadrul şedinţei de astăzi Curtea de Conturi urma să examineze Raportul auditului tehnologiilor informaţionale cu elemente de performanţă pe tema: „Problemele şi riscurile identificate pot afecta agenda de e-Transformare a Guvernării?".

La ședință au fost invitați Pavel Filip, ministrul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor, Victor Bodiu, secretar general al Guvernului RM, Veaceslav Negruţă, ministrul finanţelor, Serghei Popovici, directorul general al ÎS „Centrul de telecomunicaţii speciale", Stela Mocanu, directorul executiv al Centrului de guvernare electronică. Şedinţa Curţii de Conturi, însă, a fost onorată doar de prezenţa lui Serghei Popovici şi Stelei Mocanu, alături de Iurie Ţurcanu, vice-directorul Centrului de guvernare electronică şi Cornelia Amihalachioae, coordonator pe monitorizare şi evaluare a Centrului de guvernare electronică. Reprezentantul MTIC, Diana Puga, şef al Serviciului audit intern al ministerului, nu a putut prezenta opinia MTIC în domeniu, deoarece, după afirmaţiile sale, nu cunoaşte situaţia.

Menţionăm, că Curtea de Conturi a iniţiat auditul TI cu elemente de performanţă a procesului de e-Transformare a guvernării la Centrul de Guvernare Electronică şi, după caz, la Cancelaria de Stat şi unele instituţii din subordine. Auditul a fost bazat pe identificarea problemelor şi riscurilor aferente procesului de e-Transformare a Guvernării. Scopul auditului a fost de a constata dacă la implementarea activităților preconizate  pe  parcursul perioadei octombrie 2010 - august 2012 au existat probleme sau riscuri care au limitat sau ar putea afecta în viitor atingerea obiectivelor stabilite privind modernizarea serviciilor publice și eficacitatea activității guvernării și, dacă e așa, ce acțiuni urmează să întreprindă Guvernul pentru a atinge rezultatele planificate.

Verificările efectuate de către echipa de audit au relevat existența problemelor şi abaterilor în planificarea şi realizarea activităţilor aferente Programului strategic de modernizare tehnologică a guvernării şi a Proiectului „e-Transformarea Guvernării", ce constituie impedimente în realizarea conformă a planurilor de acţiuni şi atingerea obiectivelor scontate. Ținându-se cont de faptul, că agenda de e-Transformare a guvernării se află la etapa incipientă de realizare, abordarea auditului a fost una orientată pe probleme, prin identificarea domeniilor supuse riscurilor şi a metodelor de îmbunătăţire a situaţiei.

Programul strategic a fost aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 710 din 20.09.2011. Aprobarea documentului reprezintă o condiție a Acordului de Finanțare dintre Republica Moldova și Asociația Internațională pentru Dezvoltare în vederea realizării agendei de Transformare electronică a guvernării. Programul pune în aplicare prevederile Strategiei "Moldova electronică" și Concepția guvernării electronice.

Proiectul „e-Transformarea Guvernării", finanţat de Banca Mondială (credit în valoare de 20 milioane USD), a întrat în vigoare la 28 septembrie 2011. Proiectul este structurat pe 2 componente:

1) Cadrul favorabil pentru e-Transformarea Guvernării (Programe de Instruire și Cadrul Legal, Regulatoriu și de Politici);

2) E-Servicii pentru Cetățeni și Business, și Infrastructură Tehnologică Modernă pentru Guvern. Proiectul vizează realizarea de acţiuni aferente realizării Programului strategic şi conţine activităţi pentru perioada 2011-2016.

Despre stabilirea zilei, în care va avea loc şedinţa plenară axată pe examinarea Raportul auditului tehnologiilor informaţionale cu elemente de performanţă pe tema: „Problemele şi riscurile identificate pot afecta agenda de e-Transformare a Guvernării?", Curtea de Conturi va informa adiţional.