logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Situația în domeniul executării BASS în anul 2015


https://ccrm.md/ro/situatia-in-domeniul-executarii-bass-in-anul-2015-80_1099.html

Înregistrare video

 

Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței publice din 19 mai curent Raportul auditului Raportului Guvernului privind executarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2015.

Scopul misiunii de audit a constat în oferirea unei asigurări rezonabile, că activitățile și tranzacții sînt în conformitate cu reglementările și actele legislative, iar indicatorii BASS au fost raportați în conformitate cu cadrul de raportare aplicabil și prezintă situația reală. 

Probele de audit necesare susținerii constatărilor auditului au fost colectate la Casa Națională și 7 case teritoriale din subordine, precum și la Inspectoratului Fiscal Principal de Stat și unele inspectorate fiscale teritoriale.

CNAS este o instituție publică autonomă de nivel național, care administrează și gestionează sistemul public de asigurări sociale, precum și patrimoniu, proprietate de stat. Una din funcțiile de bază ale CNAS constă în organizarea, gestionarea şi reglementarea modului de funcționare a sistemului public de asigurări sociale în conformitate cu legislația în vigoare, precum și raportarea executării bugetului asigurărilor sociale de stat (BASS). CNAS îşi exercită atribuțiile pe întreg teritoriul republicii, prin intermediul a 40 de case teritoriale.

Potrivit prevederilor legale în vigoare, activitatea CNAS, în procesul de administrare și gestionare a sistemului public de asigurări sociale, urmează a fi supravegheată de Consiliul de Administrație. Componența nominală a  acestui Consiliu a fost aprobată în anul 2009 pe o perioadă de 4 ani. Astfel, mandatul legal a membrilor acestuia a expirat, nefiindu-le delegate împuterniciri noi de către Guvern.

Veniturile și cheltuielile BASS au fost specifice reieșind din aprobarea legii BASS la 12 aprilie 2015, pînă la această dată fiind aplicat bugetul provizoriu. Potrivit echipei de audit, această situație nu a influențat la realizarea indicatorilor de buget. Astfel, în anul de referință au fost prevăzute a fi acumulate venituri în sumă de 13,6 miliarde lei, și executate cheltuieli în sumă de 13,7 miliarde lei. De asemenea, în anul 2015 au fost executate venituri la bugetul asigurărilor sociale de stat în proporție de 98,6 la sută, iar cheltuielile la nivel de 98,7 la sută. În această situație exercițiul bugetar s-a încheiat cu un deficit de 57,7 milioane lei, fiind depășit nivelul stabilit cu 6,8 milioane lei.

Analiza structurii veniturilor BASS a stabilit că contribuțiile de asigurări sociale de stat obligatorii în sumă de 9,3 miliarde lei constituie veniturile proprii ale BASS și dețin ponderea cea mai mare în venituri, de circa 69%. În context, auditul relevă, că în anul 2015 au fost acumulate contribuții de asigurări sociale supra nivelului precizat cu circa 91 milioane lei.

În contextul analizei dinamicii numărului de contribuabili care și-au onorat obligațiunea de prezentare a dărilor de seamă obligatorii, se atestă că 70330 de contribuabili, sau 45,3% din totalul plătitorilor obligați să prezinte dări de seamă, circa 45% din totalul acestora nu și-au onorat obligațiunea de a prezenta Declarația BASS. Problema dată a fost monitorizată de către CNAS, fiind aplicate măsuri pentru responsabilizarea plătitorilor, cum ar fi emiterea citațiilor și scrisorilor de avertizare, inclusiv electronic, constatarea contravențiilor etc. Totodată, auditul menționează că activitățile demarate au cuprins doar circa 33%.

La capitolul luare la evidență specială a obligațiilor contribuabililor, auditul a relevat că CNAS a calificat de sine stătător, la categoria „suspendat", 276 de mii de plătitori, inclusiv 272 de mii de persoane fizice - proprietari sau arendași de terenuri agricole, care prelucrează terenuri în mod individual, și gospodării țărănești. Problema constă în lipsa reglementărilor interne la acest capitol și documentelor justificative.

Printre iregularitățile constatate în cadrul auditului, de asemenea, figurează:

  • Nu a fost asigurată elaborarea indicatorilor ce ar permite planificarea, executarea și raportarea BASS bazată pe programe subprograme şi indicatori de performanta, ceea ce nu permite evaluarea realizării indicatorilor şi impactului acestora.
  • Au fost admise devieri între indicatorii BASS aprobați anual și cei pe termen mediu, cei precizați şi executați.
  • A fost depistate neconcordanțe între actele normative interne ale entității auditate şi cele în vigoare în ce priveşte ţinerea Registrului de evidenţă a plătitorilor la BASS.
  • S-au atestat rezerve în carul procesului de monitorizare de către CNAS a plătitorilor la BASS și de prezentare de către contribuabili a declarațiilor obligatorii, fapt care condiționează neasigurarea calculării și declarării depline a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii.
  • IFPS nu a pus la dispoziția CNAS, care gestionează BASS, date operative privind sumele obligaţiei fiscale luate la evidentă specială, ceea ce determină reflectarea tardivă în SI „Protecţia Socială" al CNAS a obligațiunilor cu risc major de neîncasare și calcularea nejustificată a majorărilor de întîrziere.

Entitatea supusă auditului urmează să informeze Curtea de Conturi semestrial despre implementarea recomandărilor în termen maxim de 12 luni din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Hotărârea Curții de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.