logo

Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Utilizarea mijloacelor publice pentru investiţii şi reparaţii capitale la Ministerul Finanţelor


https://ccrm.md/ro/utilizarea-mijloacelor-publice-pentru-investitii-si-reparatii-capitale-la-minist-80_665.html

(Înregistrarea video a şedinţei http://www.youtube.com/watch?v=yaO0ngAsZwE&feature=youtu.be)

 

Curtea de Conturi a examinat pe 21 septembrie 2012 Raportul auditului regularităţii utilizării mijloacelor publice alocate pentru investiţii şi reparaţii capitale pe anul 2011 la Ministerul Finanţelor şi unele entităţi finanţate de la bugetul de stat.

La ședință au fost prezenţi Anatolie Zolotcov, vice-ministrul dezvoltării regionale şi construcţiilor, Sergiu Sainciuc, vice-ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei, Boris Gherasim, vice-ministrul transporturilor şi infrastructurii drumurilor, Viorel Pană, şef adjunct al Direcţiei finanţele economiei naţionale, cheltuieli capitale şi achiziţii publice a Ministerului Finanţelor, Grigore Belostecinic, rectorul Academiei de Studii Economice din Moldova, Veaceslav Sviridov, administratorul ÎS „Portul fluvial Ungheni", Tatiana Rozombac, şeful Direcţiei finanţe a Ministerului Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor, Corneliu Trofăilă, director al Departamentului venituri şi tehnologii informaţionale a Serviciului Vamal, Igor Zaharia şeful Direcţiei transport naval al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Petru Codreanu, căpitanul portului Giurgiuleşti, etc. 

Potrivit Tatianei Carajeleascov, raportor, şef de Direcţie din cadrul Direcţiei generale I, scopul auditului a constat în verificarea conformităţii executării și raportării bugetului de stat la capitolul investiții și reparații capitale pe anul 2011.   

Au fost supuse verificărilor următoarele entități: Ministerul Finanțelor (Infrastructura biroului vamal Leușeni, Infrastructura biroului vamal Palanca), Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei (Centrul republican experimental de protezare, ortopedie si reabilitare; Internatul psihoneurologic din comuna  Cocieri, raionul Dubasari; Blocul cu 80 de apartamente pentru participanții la lichidarea consecințelor  avariei de la CAE Cernobîl, Azilul Republican pentru invalizi și pensionari de pe str. Valea Rădiului, nr.16, mun. Chișinău), Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor (Construcția caselor de locuit pentru persoane sinistrate în urma inundațiilor din vara anului 2010), Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor (Î.S.„Portul fluvial Ungheni"), Ministerul Educației (blocul de studii ASEM, str.Bănulescu-Bodoni, nr.59).

  • Aspecte generale

Misiunea de audit a relevat, că în anul 2011, comparativ cu 2010 se atestă o tendință de diminuare a finanțării investițiilor capitale cu 73,1 mil. lei și reparațiilor capitale cu 71,9 mil. lei. Cauza diminuării este disponibilitatea limitată a resurselor publice ce ar garanta finanțarea integrală a necesităților. Deși, în anul 2011 s-a înregistrat o creștere semnificativă a cheltuielilor pentru investiții capitale finanțate din sursele externe (cu 115,7 mil. lei sau cu 41,2% mai mult comparativ cu 2010), concomitent se atestă un nivel scăzut de valorificare a surselor externe de finanțare preconizate. Nivelul  cel mai scăzut de valorificare a surselor externe preconizate pentru investițiile capitale s-a înregistrat la Ministerul Mediului - 39,6% (51,7mil.lei), Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor - 43,4% (196,6 mil.lei), Ministerul Economiei - 65,8% (45,7 mil.lei), etc. Situația dată se explică prin tergiversarea efectuării procedurilor de achiziții publice pentru investițiile capitale în construcții, precum și în unele cazuri de trenare a semnării contractelor pe ofertele cîștigătoare, avînd un efect negativ asupra imaginii statului față de partenerii/donatorii străini.

Autoritățile administrației publice centrale și instituțiile publice, în calitate de executori de buget și beneficiari de investiții, au responsabilitatea  de a asigura  o bună guvernare a fondurilor publice,  inclusiv prin prisma cadrului legal  răspund de îndeplinirea unor obligații la calitatea construcțiilor, precum asigurarea verificării execuției corecte a lucrărilor de construcții, acționarea în cazul neconformităților și deficiențelor apărute pe parcurs, asigurarea recepției lucrărilor etc.

Ministerul Finanţelor, în calitatea de  organ central de specialitate al administrației publice regulamentar în domeniul investițiilor și reparațiilor capitale urmează să exercite: participarea  la elaborarea politicii și la evaluarea ofertelor în domeniul investițiilor realizate  din contul tuturor surselor bugetului de stat, să analizeze propunerile și argumentările tehnico-economice la elaborarea proiectelor de programe investiționale și cheltuielilor de ordin economic, finanțate din contul tuturor surselor bugetului de stat și să monitorizeze procesele finanțării acestor cheltuieli.

  • Iregularităţi la Ministerul Finanţelor

1) MF nu a asigurat delimitarea și reglementarea exhaustivă a responsabilităților între Ministerul Finanțelor și beneficiarii de investiții, ceea ce în unele situații condiționează motivarea nejustificată a iregularităților admise de beneficiari ca rezultat al verificării documentare și lipsa obiecțiilor din partea Ministerului Finanțelor;

2) MF nu a realizat implementarea unui sistem unificat de înregistrare și evidență a datoriilor debitoare și creditoare la compartimentele investiții și reparații capitale. Ca urmare acestea nu conțin datoriile pe componentele proiecte finanțate din surse externe și fonduri speciale, pentru alocațiile de la bugetul de stat pentru autoritățile publice locale destinate finanțării cheltuielilor capitale.

3) Auditul a consemnat lipsa unui instrument unificat sau baze de date ce ar reflecta situația reală și în dinamică finanțării și execuției per ansamblu la nivel de țară, precum și în aspectul beneficiarilor, obiectivelor, costurilor de deviz, surselor de finanțare, perioadei de inițiere a finanțării de la bugetul de stat, volumelor executate, volumului datoriilor, perioadei de finalizare și dare în exploatare, la capitolul cheltuieli capitale pe beneficiari și obiecte investiționale. Acest fapt limitează posibilitățile de transparență şi planificare strategică a investițiilor de stat și face imposibilă realizarea eficientă de către Minister a obiectivului principal în acest domeniu.

4) MF a admis carențe la planificarea și executarea alocațiilor prevăzute pentru finanțarea a 2 obiecte investiționale, ceea ce a cauzat nevalorificarea integrală a alocațiilor preconizate în sumă de circa 6,2 mil. lei. Astfel, pentru ,,Centrul de instruire în finanțe", or.Vadul lui Voda, de la componenta ,,mijloace speciale" (Grant oferit de Guvernul Olandei) au fost aprobate mijloace în volum de 3,1 mil. lei, acestea integral rămînînd nevalorificate. Alocațiile au fost reduse deoarece la moment este încheiat numai contractul pentru elaborarea proiectului (320,6 mii lei), lucrările de construcție nefiind demarate. Neexecutarea lucrărilor de investiții în valoare de 3,1 mil.lei la obiectul ,,Infrastructura postului vamal Cahul" a fost condiționată de contestarea rezulatatelor achiziției publice desfășurate.

  • Iregularităţi la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor

1) MIID nu a asigurat, în calitate de autoritate publică centrală estimarea corectă și revizuirea concomitentă a necesităților de mijloace bugetare pentru construcția ,,Portului de pasageri Giurgiulești" și n-a monitorizat darea în exploatare a obiectului, care urma a fi efectuată pînă la 01.06.2008, pînă în prezent obiectul nefiind dat în exploatare. Din totalul mijloacelor primite din bugetul de stat de 16 mil. lei pentru majorarea capitalului social, Î.S. ,,Portul Fluvial Ungheni" a înregistrat un sold de mijloace bănești neutilizat la contul de decontare în mărime de 3,2 mil. lei, iar 2,6 mil. lei au fost utilizate în scopuri curente ale întreprinderii.

  • Iregularităţi la Ministerului Construcțiilor și Dezvoltării Regionale

1) MCDR, prin tergiversarea procesului de revizuire și de aprobare a modificărilor, a cauzat neexecutarea în termenii stabiliți a lucrărilor de finalizare a caselor de locuit pentru persoane sinistrate în urma inundațiilor din vara anului 2010 cu infrastructura inginerească și drumuri, inclusiv nu a asigurat recepționarea finală a acestora.

2) Lipsa unui control al utilizării mijloacelor alocate pentru investiții capitale a condiționat neexecutarea cheltuielilor în limitele aprobate la construcția cartierelor locative din satul Nemțeni în valoare de 28,5 mil. lei;

3) Totodată, ministerul n-a asigurat valorificarea deplină și în termen a avansului achitat în luna decembrie 2011 în sumă de 3,6 mil. lei, la situația din 31.07.2012 volumul nevalorificat fiind de 2,1 mil. lei, ceea ce constituie 58,3%.

4) Neexercitarea în deplină măsură a obligațiunilor împuternicite consiililor locale (Cotul Morii, Nemțeni, Obileni), precum și neimplementarea recomandărilor Curții de Conturi specificate în Hotărîrea Curții de Conturi nr. 40 din 18.08.2011, a cauzat neexecutarea lucrărilor de finalizare a infrastructurii inginerești și a drumurilor, precum și nerecepționarea finală a acestora în termenii stabiliți.

  • Iregularităţi la Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei

1) MMPSF la executarea lucrărilor de construcții n-a asigurat verificarea execuţiei corecte și complete a lucrărilor, actelor de recepție a lucrărilor executate, n-a acţionat în vederea soluţionării neconformităţilor pe parcursul efectuării lucrărilor etc.

2) La obiectul „Centrul Republican Experimental Protezare, Ortopedie și Reabilitare din orașul Chișinău" nu a fost asigurată recepția regulamentară a lucrărilor executate cu valoarea de deviz de 930,2 mii lei, în care a fost reflectată livrarea către beneficiar a utilajului balnear în sumă de 775,2 mii lei. Urmare acestor operațiuni, în noiembrie 2008 antreprenorului i-au fost transferate 930,2 mii lei. Totodată, de către audit în iulie 2012 s-a constatat că 4 unități din utilajul menționat au fost instalate pe deplin peste 3,5 ani de la semnarea actului de recepție a lucrărilor, și anume la 13 iulie 2012.

3) O altă iregularitatea este admiterea, în decembrie 2011, de către persoanele cu funcții de răspundere a ministerului semnării procesului-verbal de recepție a lucrărilor executate antreprenorului general SA „Verilarproiect" cu prețuri la utilajul medical exagerate de 2,6 ori, astfel majorându-se transferurile din bugetul de stat cu 402,3 mii lei. Auditul denotă că până la 01.09.2012, obiectul nominalizat nu era dat în exploatare din cauza depistării de comisie la faza recepției la terminarea lucrărilor a multiplelor neajunsuri.

4) Pentru construcția obiectului „Blocul locativ cu 80 apartamente pentru participanții la lichidarea consecințelor avariei de la Cernobîl din strada Alba Iulia mun. Chișinău" antreprenorul general a întocmit, contrar prevederilor art.19 din Legea contabilității în noiembrie-decembrie 2011, actele de recepție a lucrărilor îndeplinite la acest obiectiv și confirmate de minister, în valoare de 4,4 mil lei. În acelaşi timp, real lucrările au fost executate cu 1,2 mil. lei mai puțin. Această situație s-a format din cauza că în actele de recepție a lucrărilor executate în lunile noiembrie-decembrie 2011, prezentate de MMPSF spre finanțare Ministerului Finanțelor, cantitatea betonului turnat în ziduri, pereți, și la diverse construcții constituie 874,2 m3, sau cu 819 m3 mai mult față de datele indicate în cartea tehnică a obiectului.

  • Iregularităţi la Serviciul Vamal

1) Serviciul Vamal n-a asigurat un sistem eficient de control intern pentru monitorizarea conformă la capitolul investiții și reparații capitale. Verificarea corectitudinii raportării și circumstanțelor de aparație a datoriei debitoare în sumă de 68,4 mii lei, la obiectul "Infrastructura postului vamal Leușeni" precum și motivația entității, atestă că aceasta a fost cauzată de corectarea neregulamentară și anularea lucrărilor de reparație capitală a sistemului energetic neprevăzute în ofertă, dar real executate și achitate în anul 2010 în valoare de 184,3 mii lei, fără o verificare prealabilă de către beneficiar a conformității lucrărilor în corespundere cu clauzele contractuale. Aceste deficiențe au fost depistate la finele anului 2011, fiind corectate prin efectuarea de lucrări prevăzute în ofertă în sumă de 115,9 mii lei.

  • Iregularităţi la Academia de Studii Economica a Moldovei

1) ASEM, în lipsa unui control intern adecvat în cazul executării lucrărilor de construcție la obiectul „Construcția blocului de studii din strada Bănulescu - Bodoni, nr.59, mun. Chișinău", a admis înlocuirea de antreprenor a materialelor prevăzute de deviz cu materiale mai costisitoare, fapt ce a condiționat majorarea valorii obiectului de construcție, exagerarea costului obiectului de construcție cu 10,5 mii lei, neconcordanțe între utilajul reflectat în actele de recepție a lucrărilor executate în aprilie 2011 (Toșiba) și real instalat (Sanio). N-a efectuat rețineri în cuantum de 5% din valoarea lucrărilor executate în luna iunie 2011 în sumă de 134,4 mii lei, întru asigurarea garanției de bună execuție a contractului.

Raportul Curții de Conturi va fi dat publicității în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 şi va fi publicat pe pagina oficială a CCRM.

Instituțiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM și să informeze instituția supremă de audit public extern în termen de 6 luni din momentul publicării Hotărârii Plenului CCRM.