Actualizat: Sîmbătă, 20 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Achizițiile publice în vizorul Curții de Conturi

  • 01.10.2015
  • 559

Înregistrare video

 

Raportul auditului performanței sistemului de achiziții publice a fost examinat în cadrul ședinței publice a Curții de Conturi din 1 octombrie 2015.

Misiunea de audit s-a desfăşurat în temeiul art.28 şi art.31 din Legea Curţii de Conturi și conform Programului activităţii de audit al Curţii de Conturi pe anul 2015. De asemenea aceasta a fost realizată cu suportul expertului James Bonnell în contextul Proiectului "Consolidarea capacităților Curții de Conturi a Republicii Moldova", susținut de Banca Mondială.

Auditul a fost efectuat în conformitate cu Standardele de audit și bunele practici în domeniu. Pentru susținerea constatărilor și concluziilor, auditul s-a desfășurat la Agenția Achiziții Publice, 6 autorități ale administrației publice centrale - Ministerul Educației, Ministerul Sănătății, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, Departamentul Dotări al Ministerului Apărării, Inspectoratul General al Poliției, Agenția „Apele Moldovei", 4 instituții din subordinea autorităților administrației publice locale - Direcția Generală Educație Tineret și Sport a Consiliului municipal Chișinău, Direcția Educație Tineret și Sport sect. Botanica a Consiliului municipal Chișinău, Direcția Educație Tineret și Sport sect. Rîșcani a Consiliului municipal Chișinău, Direcția Educație Tineret și Sport sect. Centru a Consiliului municipal Chișinău. Concomitent, Curtea de Conturi a efectuat misiuni de audit în domeniul achizițiilor publice Instituția Medico-Sanitară Publică Centrul Republican de Diagnosticare Medicală și Î.S. „Administrația de Stat a Drumurilor".

Activitatea de audit a fost orientată spre realizarea obiectivelor de audit: obiectivul I „Își îndeplinește eficient AAP responsabilitățile de reglementare, supraveghere și control în domeniul achizițiilor publice?" și, obiectivul II „Au planificat, implementat și monitorizat autoritățile contractante achizițiile publice în conformitate cu cerințele legale și cu cele mai bune practici pentru a asigura transparența și eficiența achizițiilor?".

Achizițiile publice în Republica Moldova joacă un rol tot mai important în economie. În anul 2014, valoarea contractelor de achiziții publice a însumat circa 11538,4  mil.lei, ceea ce constituie 10,3% (111757 mil.lei) din Produsul intern brut.

            În acest context, urmează a fi depuse eforturi de către Agenția Achiziții Publice, în comun cu autoritățile contractante, în vederea îmbunătățirii activităților aferente achizițiilor publice prin înlăturarea abaterilor constatate, precum și înaintarea propunerilor de rigoare privind ajustarea cadrului legal de domeniu, întrucît orice îmbunătățire minoră în sistemul de achiziții publice crează beneficii în utilizarea eficientă a banilor publici.

       Astfel, în vederea îndeplinirii responsabilităților Agenției Achiziții Publice în domeniul achizițiilor publice, se relevă că:

  • Informația aferentă achizițiilor publice inclusă de către Agenția Achiziții Publice (în continuare - AAP) în Sistemul de Management Intern al Documentelor nu este, în toate cazurile, completă și veridică, fiind constatate și oportunități de îmbunătățire și dezvoltare a acestuia.
  • AAP nu deține reglementări pentru situațiile de returnare a contractelor și dărilor de seamă în cazul în care acestea conțin nereguli, fiind tergiversat termenul de înregistrare, și respectiv, de livrare a bunurilor, lucrărilor și serviciilor.
  • În unele cazuri, AAP a examinat contestațiile depuse de operatorii economici cu depășirea termenilor prevăzuți de cadrul legal.
  • Lista operatorilor economici calificați și Lista de interdicție a operatorilor economici, nu sînt cuprinzătoare, și respectiv, au utilitate insuficientă. AAP nu are dreptul de a iniția procedura privind includerea în Lista de interdicție a operatorilor economici, aceasta fiind doar competența organelor de control și a autorităților contractante.
  • AAP nu deține informații cu privire la numărul persoanelor implicate în achizițiile publice din cadrul autorităților contractante, și respectiv, necesitățile acestora de instruire pentru a asigura eficiență în achizițiile publice.

Referitor la planificarea, organizarea și monitorizarea achizițiilor publice de către autoritățile contractante în condiții de transparență și eficiență, se relevă:

  • Autoritățile contractante nu au asigurat descrierea și documentarea proceselor operaționale aferente domeniului achizițiilor publice.
  • Autoritățile contractante nu își planifică adecvat necesitățile proprii și nu asigură transparența achizițiilor publice prin întocmirea și publicarea anunțurilor de intenție.
  • Unele autorități contractante au planificat proceduri de achiziții în lipsa acoperirii financiare sau dovezii alocării acestora, au selectat neregulamentar procedura de achiziție, au desfășurat proceduri de achiziții în lipsa includerii acestora în planul anual de achiziții.
  • Grupurile de lucru din cadrul autorităților contractante, în unele cazuri, nu au întocmit și semnat declarațiile de confidențialitate și imparțialitate, procesele-verbale de deschidere și evaluare a ofertelor, nu au evaluat corespunzător ofertele conform caietului de sarcini, nu au asigurat încasarea garanțiilor de bună execuție și nu au asigurat încheierea regulamentară a contractelor de valoare mică și raportarea acestora la AAP.
  • Autoritățile contractante nu aplică penaități operatorilor economici pentru încălcarea prevederilor contractuale, iar în unele cazuri, contrar prevederilor legale și contractuale efectuează achitări în avans, suportînd cheltuieli suplimentare.     
  • Inițierea și desfășurarea procesului de externalizare a serviciilor de curățenie, spălătorie de către Ministerului Sănătății s-a efectuat în lipsa unui studiu de fezabilitate, și respectiv, nu sînt calcule care să argumenteze eficiența acestui proces.
  • Pînă la moment, Ministerul Educației, nu a dispune de o metodologie de calculare a taxei de studii pentru învățămîntul superior, aprobată în modul stabilit, iar în aceste condiții, nu se asigură utilizarea eficientă a mijloacelor bugetare, contractarea acestor servicii fiind efectuată prin procedura de achiziții dintr-o singură sursă.
  • Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare nu a asigurat, conform și pe deplin, realizarea și monitorizarea achiziției centralizate a merelor în corespundere cu Hotărîrea Guvernului nr.958 din 17.11.2014 „Cu privire la modul de repartizare a mijloacelor financiare pentru compensarea parțială a pierderilor producătorilor agricoli legate de blocarea exporturilor". De asemenea, nu s-a asigurat respectarea prevederii referitor la raportarea către Guvern și publicarea pe pagina web a unui raport cu privire la executarea Hotărîrii nominalizate.

  Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 18 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY