Actualizat: Vineri, 19 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Auditul efectuat la Direcția Sănătății a Consiliului municipal Chișinău

  • 25.07.2014
  • 1131

Prezentare

 

Raportul auditului conformității gestionării fondurilor publice de către Direcția Sănătății a Consiliului municipal Chișinău, pentru exercițiul bugetar 2013 a fost examinat în cadrul şedinţei publice a Curţii de Conturi din 24 iulie 2014.

La şedinţă au fost prezenţi Mihai Ciocan, viceministrul Sănătății, Iancu Țurcanu, șeful Oficiului teritorial Chișinău al Cancelariei de Stat, Mihai Moldovanu, şeful interimar al Direcţiei Sănătății a Consiliului municipal Chișinău, Svetlana Guţan, contabil-şef al Direcţiei Sănătăţii, precum și directorii unor Instituții Medico-Sanitare Publice municipale.

Misiunea de audit a avut drept scop oferirea unei asigurări rezonabile că sistemul de management financiar și control al Direcției Sănătății garantează că administrarea patrimoniului, precum și efectuarea operațiunilor financiare poartă un caracter legal și regulamentar, iar rapoartele financiare întocmite nu prezintă denaturări semnificative, oferind o imagine fidelă asupra situațiilor financiare și patrimoniale.

Direcția Sănătății este instituție publică cu statut de persoană juridică, care, fiind subdiviziune a Consiliului municipal Chişinău, se ocupă de menţinerea şi ameliorarea nivelului sănătăţii publice în municipiul Chișinău. Direcția Sănătății coordonează activitatea a 31 de Instituții Medico-Sanitare Publice (IMSP) municipale și a 5 instituții medico-sanitare private, acordînd ajutor metodic la 440 de Instituții Medico-Sanitare private care își desfășoară activitatea pe teritoriul municipiului Chișinău.

Pentru realizarea activităților stabilite, ce derivă din sistemul  municipal de sănătate și din politicile statului în domeniu, Direcției Sănătății, prin decizia Consiliului municipal Chișinău din 02.04.2013, i-au fost alocate din bugetul local și din mijloace speciale resurse financiare în sumă de 37,8 mil.lei. În anul 2013, bugetul Direcției Sănătății s-a majorat, comparativ cu anul 2012, cu 10,4 mil.lei, ca urmare a sporirii alocărilor direcționate pentru reparația capitală a subdiviziunilor curative şi auxiliare ale IMSP municipale și procurarea utilajului medical pentru dotarea acestora (cu 9,4 mil. lei), ceea ce denotă că Consiliul municipal Chișinău susține activitatea instituțiilor medicale fondate.

Cu referire la executarea cheltuielilor, se menționează că, acestea au fost executate în sumă de 37,6 mil. lei, din care cele aferente întreținerii Direcției Sănătății au fost în sumă de 2,7 mil. lei, sau circa 7% din totalul cheltuielilor. Cele mai semnificative mijloace au fost utilizate pentru reparații capitale (1,2 mil.lei), pentru retribuirea muncii (0,9 mil.lei) și procurarea mijloacelor fixe (0,4 mil.lei).

Verificările de audit asupra conformității administrării mijloacelor publice și gestionării patrimoniului de către Direcția Sănătății au constatat unele abateri și iregularității, determinate de controlul intern irelevant pentru aceste procese. Mediul de control al entității nu asigură pe deplin buna funcționare a sistemului de management financiar și control, deoarece nu este totalmente reglementat cu instrumente corespunzătoare cadrului legal. Ca urmare, activitățile de control aferente achizițiilor publice și remunerării muncii, sînt parțial definite şi descrise, auditorii constatînd realizarea neconformă a acestor procese.

Referitor la unele aspecte instituționale, se menționează că, pînă la 18 iunie 2013, Direcția Sănătății a fost condusă de un șef al Direcției, iar din 19 iunie 2013, Direcția a fost condusă de un șef interimar numit în baza dispoziției Primarului general al municipiului Chișinău. Potrivit auditului, Direcția Sănătății pînă în prezent activează în baza organigramei din anul 2004 (03.06.2004), care nu reflectă situația reală și atestă neimplementarea recomandării înaintate de auditul precedent al Curții de Conturi privind revizuirea acesteia.

Cheltuielile privind retribuirea muncii au constituit 0,8 mil. lei în anul 2013. În urma verificării corectitudinii acordării salariilor de funcție și adaosurilor la salariu pe un eșantion de 7 angajați au fost stabilite unele deficiențe, determinate de nereglementarea modului de acordare a unor suplimente la salariu și documentarea necorespunzătoare a unor acțiuni, ceea ce a dus la efectuarea plăților salariale neconforme în mărime totală de 49,7 mii lei.

Privitor la gestionarea și evidența patrimoniului public se relevă că, procesul dat a fost afectat de lipsa proceselor de control intern, ceea ce a dus la admiterea unor abateri și iregularități la inventarierea acestuia și la efectuarea reparațiilor capitale. De asemenea, a fost constatată gestionarea de către Direcția Sănătății a 3 imobile în valoare de 2,5 mil. lei, entitatea neavînd înregistrat dreptului patrimonial asupra lor.

Auditul a constata unele carenţe în procesul de  executare a lucrărilor de reparație capitală, achitare și recepție finală a acestora. Cheltuielile aferente contractării lucrărilor de reparație capitală a edificiilor IMSP municipale, a utilajului medical pentru dotarea acestora și a serviciilor de sănătate au fost semnificative și au constituit 34,1 mil. lei, ceea ce reprezintă circa 91% din mijloacele alocate (37,6 mil. lei).

Organizarea și desfășurarea procedurilor de achiziție pentru procurarea de bunuri, executarea de lucrări și prestarea de servicii pentru necesităţile IMSP municipale a realizat-o Direcția Sănătății, în calitate de autoritate contractantă, ca mai apoi IMSP municipale să încheie contracte cu antreprenorii și furnizorii selectați de Direcție. În context, auditul denotă că acest proces nu se încadrează în normele legale și nu asigură principiile de transparență, eficiență și economicitate. Achiziționarea lucrărilor de către Direcția Sănătății pentru 12 IMSP municipale a condiționat tergiversarea contractării lucrărilor, ceea ce a determinat, în unele cazuri, executarea acestora în perioada rece a anului, precum și la finele anului bugetar. Auditul a verificat conformitatea utilizării mijloacelor financiare pentru reparațiile capitale ale 6 IMSP municipale în valoare de 11,5 mil. lei, sau circa 72% din cheltuielile respective, și a constatat nerespectarea de către grupul de lucru pentru achiziții a Direcției Sănătății a prevederilor legal-normative la organizarea licitațiilor publice. Astfel de situații se exemplifică prin:

  • divizarea de lucrări prin contracte separate la achiziția pentru Spitalul Clinic Municipal de Copii „Valentin Ignatenco";
  • neconformități la deschiderea ofertelor la o licitație publică desfășurată pentru Spitalul Clinic Municipal de Copii nr.1;
  • neîndeplinirea atribuțiilor la licitația publică pentru Spitalul Clinic Municipal nr.1 și Spitalul Clinic Municipal „Sfînta Treime";
  • calificarea neregulamentară a unor ofertanți la licitaţia publică pentru Spitalul Clinic Municipal „Sfînta Treime" și pentru Spitalul Clinic Municipal de Ftiziopneumologie.

Verificarea executării lucrărilor de reparație capitală a scos în evidență unele neconformităţi, admise de antreprenori și IMSP municipale:

  • executarea, recepționarea și achitarea unor lucrări anterior contractării acestora, situația constatată la Spitalul Clinic Municipal de Ftiziopneumologie;
  • depășirea termenului de execuție a lucrărilor achiziționate, în cazul Spitalului Clinic Municipal nr.1;
  • neîndeplinirea, dar achitarea, unor lucrări prevăzute în deviz, la Spitalul Clinic Municipal de Copii nr.1;
  • majorarea preţului unor lucrări la contractările suplimentare, comparativ cu cel de deviz contractat inițial de către Spitalul Clinic Municipal „Sfînta Treime"; precum și alte neconformități.

În aspectul cheltuielilor aferente seturilor de accesorii pentru glucometre (1,9 mil. lei), s-a constatat, că contractarea acestor seturi s-a efectuat în cantității egale pentru toate IMSP Asociații Medicale Teritoriale municipale, neținîndu-se cont de numărul bolnavilor înregistrați în sectoarele municipiului. Astfel, s-a constatat că circa 4 mii bolnavi din 12 mii aflați la evidență cu diabet zaharat din sectoarele Ciocana, Buiucani, Botanica și Centru nu au avut posibilitatea de a beneficia de seturi de accesorii pentru glucometre, deoarece seturile achiziționate nu au fost compatibile cu glucometrele pe care le dețin. Totodată, la verificarea listei privind distribuirea accesoriilor, auditul a constatat că acestea conțin unele date sumare, însă nu indică categoria pacienților, fiind imposibilă evaluarea corectitudinii distribuirii acestora.

La capitolul înregistrării și eliberării medicamentelor s-a constatat că, în urma achiziționării insulinei și stupefiantelor, IMSP Asociația Medicală Teritorială Rîşcani a format un supranormativ de medicamente în sumă de 0,5 mil. lei ceea ce depășește de 7,3 ori normativul stabilit.      

Referitor la asigurarea gratuită cu produse lactate a copiilor, auditul a colectat probe la IMSP Asociații Medicale Teritoriale Buiucani, Botanica și Rîșcani, depistînd unele nereguli:

  • neprezentarea certificatelor de calitate și de origine a mărfii, ceea ce a creat imposibilitatea confirmării calității produselor;
  • achitarea într-o singură tranșă a valorii produselor contractate, ceea ce a condiționat creditarea agentului economic.

De asemenea, s-au constatat și alte deficiențe în evidența contabilă a IMSP AMT, cum ar fi înregistrarea stocului de amestecuri lactate care de facto sînt depozitate la furnizor, în lipsa actului de transmitere. În același timp, s-a constatat nereglementarea proceselor de acordare și documentare a distribuirii unor produse lactate.

Pentru unele servicii centralizate (de transport al cadavrelor, stomatologice), Direcția Sănătății nu a asigurat verificarea volumului de servicii acordate, costul cărora a constituit 1,3 mil. lei. Totodată pentru serviciile stomatologice în sumă de 1,0 mil. lei, au fost distribuite invitații la 427 de persoane din păturile social-vulnerabile din municipiul Chișinău. În cazul a 34 persoane, care au primit servicii în valoare de 100 mii lei, s-a constatat lipsa actului organului decisiv (Primarului general al mun. Chișinău). De asemenea, examinarea de către audit a listelor persoanelor ce au beneficiat de aceste servicii, întocmite de către Direcțiile de Asistență Socială Botanica și Rîșcani și organizațiile obștești, a relevat că, beneficiarii de servicii stomatologice gratuite nu au fost selectați în ordinea cronologică de înregistrare.

În contextul neregulilor constatate la Direcția Sănătății, pentru exercițiul bugetar 2013, se relevă că, atît Consiliul municipal Chișinău, cît și organul de conducere din cadrul entității auditate, prin prisma drepturilor și funcţiilor de bază, nu au asigurat în deplină măsură conformitatea gestionarea fondurilor publice.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY