Actualizat: Sîmbătă, 20 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Auditul la Academia de Ştiinţe a Moldovei

  • 07.10.2013
  • 815

Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței publice din 7 octombrie, anul curent Raportul auditului gestionării finanţelor publice şi patrimoniului de stat de către Academia de Ştiinţe a Moldovei şi unele organizaţii din sfera ştiinţei şi inovării din subordine în perioada anilor 2009-2012

La şedinţă au fost prezenţi Victor Donea, şeful Direcţiei politici a Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, Raisa Ghilan, şef adjunct al Direcţiei finanţele în învăţământ, cultură şi ştiinţă a Ministrului Finanțelor, Gheorghe Duca, președintele Academiei de Științe a Moldovei (AŞM), Mihai Vieru, vicepreședintele AŞM, Vitalie Boian, șeful Direcției politică economică și finanțe a AŞM, Veaceslav Kulcițki, directorul Centrului Consultativ de Expertiză al AŞM, Roman Chirca, directorul Agenției pentru Inovare și Transfer Tehnologic a AŞM, Aculina Arîcu, vice-directorul Institutului de Chimie al AŞM, Vladimir Berzan, directorul Institutului de Energetică al AŞM, Alexandru Stratan, directorul Institutului Național de Cercetări Economice (fostul Institutul de Economie, Finanțe și Statistică) al AŞM, Leonid Voloșciuc, ex-directorul Institutului de Protecție a Plantelor și Agricultură Ecologică al AŞM, Vasile Botnari, directorul Institutului de Genetică și Fiziologie a Plantelor al AŞM, Nicolai Stratan. Şeful Direcţiei politici a AŞM, Victor Balmuş, şeful Direcţiei juridice a AŞM și alte persoane cu funcții de răspundere.

Informaţie generală

Pentru verificarea operaţiunilor economico-financiare, reieşind din zonele identificate cu probabilitate de risc, au fost examinate:

aspectele ce țin de etapele alocării mijloacelor financiare pe domenii, în aspectul utilizării finanțelor publice în cadrul unor proiecte de cercetare fundamentală, cercetare aplicativă și transfer tehnologic, precum și cheltuielile pentru retribuirea muncii;

  • cheltuielile pentru plata unor mărfuri şi servicii;
  • veniturile şi cheltuielile din mijloace speciale;
  • situaţiile evidenţei patrimoniului public;
  • situaţiile privind datoriile;
  • achiziţiile publice etc.

Probele de audit au fost acumulate în cadrul a 11 entităţi: aparatul Consiliului Suprem al Academiei de Ştiinţe a Moldovei (AŞM); Institutul de Fizică Aplicată (IFA); Institutul de Energetică (IE); Institutul de Chimie (IC); Institutul de Protecţie a Plantelor şi Agricultură Ecologică (IPPAE); Institutul de Economie, Finanţe şi Statistică (IEFS); Agenţia pentru Inovare şi Transfer Tehnologic (AITT); Centrul pentru Finanţarea Cercetării Fundamentale şi Aplicative (CFCFA); Întreprinderea de Stat „Institutul de Dezvoltare a Societăţii Informaţionale" (ÎS „IDSI"); Centrul Proiecte Internaţionale (CPI); Consiliul Consultativ de Expertiză al Consiliului Suprem pentru Ştiinţă şi Dezvoltare Tehnologică (CCE).

Academia de Ştiinţe a Moldovei, conform prevederilor Codului cu privire la ştiinţă şi inovare a Republicii Moldova, este unica instituţie publică de interes naţional în sfera ştiinţei şi inovării, căreia în cadrul Acordului de parteneriat, Guvernul i-a delegat competenţele privind realizarea politicii de stat în sfera ştiinţei şi inovării. Academia de Ştiinţe a Moldovei este  responsabilă de concentrarea resurselor financiare în domeniul direcțiilor strategice și atingerea nivelului de asigurare financiară și materială; perfecționarea sistemului de finanțare și cofinanțare a activității din sfera științei și inovării; gestionarea patrimoniului public etc. Totodată, Guvernul are atribuții de stabilire a cuantumului finanțării sferei științei și inovării, în conformitate cu legea bugetului de stat anuală.   

Consiliul Suprem pentru Ştiinţă şi Dezvoltare Tehnologică, prezidat de Președintele Academiei de Ştiinţe a Moldovei, este responsabil de organizarea gestionării eficiente și dezvoltării patrimoniului și a potențialului intelectual, de utilizarea rațională și eficientă a resurselor materiale, financiare, intelectuale, informaționale și a infrastructurii Academiei de Ştiinţe; prezintă în modul și termenele stabilite rapoarte  de activitate și date  statistice despre sfera științei și inovării, inclusiv dări de seamă despre utilizarea mijloacelor speciale și bugetare etc.

Organizaţiile din sfera ştiinţei şi inovării sunt responsabile de relațiile în cadrul contractelor de finanțare aferente realizării proiectelor de cercetare științifică și de inovare, monitorizarea valorificării mijloacelor financiare pentru sfera științei și inovării, menținerea și gestionarea patrimoniului, etc.

Constatări de audit

În perioada supusă verificării, Academia de Ştiinţe a Moldovei a asigurat execuția de ansamblu a alocațiilor cu încadrarea în limitele preconizate, fiind întreprinse măsuri de monitorizare a activității organizațiilor din sfera ştiinţei şi inovării. Concomitent, auditul a identificat rezerve la consolidarea managementului și implementarea sistemului integru de control intern prin prisma optimizării guvernării fondurilor publice.

Finanţarea bugetului AŞM, în perioada anilor 2009-2012, a variat de la 391,4 mil. lei în anul 2009 până la 370,7 mil. lei în anul 2012, gradul de valorificare a surselor financiare pentru acești ani înregistrând o tendință de creștere, aceasta constituind 356,4 mil. lei în 2009 și 366,3 mil. lei în 2012. Urmare nivelului de valorificare, totalul alocaţiilor neutilizate pentru destinația stabilită cu finanţarea de la componenta de bază a bugetului de stat au constituit 48,4 mil. lei. Se atestă neutilizarea în limitele și scopurile determinate a resurselor provenite din mijloacele speciale, fiind atestată tendinţa de creștere a soldurilor disponibile de la 9,2 mil. lei în 2009 până la 15,3 mil. lei în 2012.

În totalul bugetului AŞM, cuantumul finanţării cercetărilor ştiinţifice a relevat tendinţa de creștere în dinamică a mijloacelor alocate, de la 270,4 mil. lei în 2009 până la 285,5 mil. lei în 2012.

În aspectul programelor de stat, se atestă tendința de descreştere a resurselor financiare ca pondere în volumul total al alocațiilor, de la 6,9 % în anul 2009 la 2,1% în anul 2012, precum și micșorarea numărului acestora, de la 12 în 2009 până la 6 în 2012.

În aspectul beneficiarilor de alocaţii, resursele publice predominant sunt direcționate pentru finanțarea activității membrilor instituționali, care, în mediu pe anii 2009-2012, a constituit 52,1% sau 508,9 mil. lei. 467,9 mil. lei (47,9%) au fost direcţionaţi pentru activitatea membrilor de profil și afiliați.

În procesul utilizării mijloacelor publice alocate au fost admise iregularități, precum:

(i)   nerespectarea prevederilor legale la finanțarea proiectelor științifice instituţionale în sumă totală de 6,3 mil. lei, fiind evitată procedura de concurs;

(ii) imperfecțiunea modului de evaluare a proiectelor, la organizarea concursurilor și la etapa de finalizare a înregistrării rezultatelor cercetărilor științifice;

(iii)   nedeţinerea unei informaţii sistematizate și oficializate privind suma stabilită şi achitată a cofinanţării, în aspect de tipuri: mijloace băneşti, bunuri materiale procurate de cofinanţator sau utilizarea utilajului cofinanţatorului, fiind identificate cazuri de acceptare a proiectelor în lipsa cofinanțării, iar în altele - surse aferente altor fonduri publice cu destinații speciale;

(iv)   neimplementarea prescripțiilor regulamentare prin neincluderea în contractele de finanțare a proiectelor de transfer tehnologic a obligației de transfer în primii 5 ani de la data iniţierii realizării proiectului a 2% din volumul realizării producţiei sau serviciului de inovare de către beneficiarii proiectelor a condiționat venituri neîncasate (2,5 mil. lei) pentru perioada verificată;

(v)  nerespectarea de către beneficiarii de proiecte a clauzelor contractuale privind utilizarea mijloacelor alocate, fiind constatate cazuri de devieri de la devizul de cheltuieli.

Modul existent de finanțare, utilizare, atribuire și raportare a mijloacelor alocate pentru cercetări științifice aplicate, aferente activității parcurilor științifico-tehnologice și a incubatoarelor de inovare (17,5 mil. lei - alocații aferente perioadei verificate) determină executarea acestora pentru întreținerea şi dezvoltarea infrastructurii acestora, dar nu pentru activități de știință și inovare. Situația respectivă indică necesitatea stringentă de a delimita cu certitudine cheltuielile pentru cercetări în știință și inovare de cheltuielile administrative, având în vedere și faptul că Clasificația bugetară include poziții separate ale acestora.

O situație problematică este cauzată de faptul, că în anii 2009-2012 din totalul statelor de personal aprobate entităţilor auditate (3231,6 funcții) numărul funcțiilor vacante (fără titulari) a fost în creștere de la 184,6 unităţi la 213,6 unităţi anual. Fondul de salarizare aferent acestor funcții vacante (11,8 mil. lei) a fost finanțat și utilizat integral, pe perioada verificată, fiind menținută tendinţa de suplinire a funcțiilor vacante prin cumul intern, care a variat în mediu de la 44,4% în anul 2009 la 53,8% în anul 2012.   

Academia de Ştiinţe nu consolidează evidența proiectelor în Registrul de stat unic al proiectelor din sfera științei și inovării, precum prevede cadrul legal, evidența fiind ținută separat de fiecare subdiviziune. În condițiile în care, Statutul Consiliului Consultativ de Expertiză prevede anumite atribuții ce țin de expertizarea proiectelor, real acesta exercită doar asigurarea organizării procesului de expertizare.

Managementul și sistemului de control intern imperfect au generat neconformitatea și neregularitatea evidenței patrimoniului gestionat, care nu a fost de înregistrat integral în evidența contabilă și la organele cadastrale. Nu au fost legalizate drepturile patrimoniale, există divergențe dintre datele luate la evidență, înregistrate la organele cadastrale și situația reală.

Se atestă nelegalizarea drepturilor patrimoniale la organul cadastral asupra a circa 252 obiective/imobile cu valoarea inițială de circa 212,9 mil. lei; raportarea neveridică a situaţiei patrimoniale neîntemeiat majorată la AŞM cu 63,5 mil. lei aferentă a 104 imobile ale instituțiilor subordonate Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare; neajustarea valorii a 37 imobile înregistrate în evidența contabilă la valoarea cadastrală cu 35,0 mil. lei; neasigurarea corectitudinii atribuirii costurilor reparațiilor capitale la valoarea inițială a imobilului reparat și netransmiterea în mod regulamentar a valorii reparațiilor capitale la unele bunuri ce nu le aparțin (4,7 mil. lei); nexcluderea din evidență a proprietății devenită privată în condițiile legii, fapt ce a condiționat raportarea neveridică a 16 construcții, inclusiv locative/1,3 mil. lei cu achitarea serviciilor comunale de 95,1 mii lei. În condițiile de deținere de către AȘM a 43 Titluri de autentificare a deţinătorului dreptului de teren pentru 563,6 ha, dintre care cu destinaţie agricolă 339,75 ha nu este ținută evidența cantitativă a acestora, situația datorându-se și neinventarierii în modul stabilit.

Totodată, în evidenţa contabilă valoarea terenurilor nu este ajustată la valoarea cadastrală de 682,1 mil. lei (diferenţa constituind 284,8 mil. lei), n-au fost evaluate 100,5 ha aferente instituțiilor din subordine și neînregistrate în evidența contabilă și la organul cadastral drepturile asupra a 1,7 ha. Se denotă tendința de diminuare a utilizării terenurilor cu destinație agricolă pentru cercetări științifice, utilizarea terenurilor fiind axată pe  producere.

AŞM, Consiliile de administrare şi administratorii întreprinderilor auxiliare/de stat n-au asigurat exercitarea atribuțiilor prin prisma legală, nefiind prezente listele bunurilor depuse în capitalul social şi valoarea acestora, întocmite şi aprobate în conformitate cu cerinţele legale şi anexate în mod obligatoriu la Statutul întreprinderilor de stat în calitate de depuneri materiale sau financiare în capitalul social de către fondator.

Managementul financiar a admis iregularități la conformitatea ținerii evidenței contabile ce a cauzat raportarea eronată și neveridică a elementelor contabile, inclusiv fiind atestată formalitatea procedurilor regulamentare la inventariere, ca rezultat nefiind reflectate în evidența contabilă unele bunuri  (2,4 ha terenuri și 1 depozit), necasarea bunurilor neutilizare din anul 1996 (224,4 mii lei), admiterea lipsurilor constatate de audit de circa 262,7 mii lei.

Datoriile creditoare în comparație cu anul 2009 au înregistrat o tendință de diminuare nesemnificativă  cu 4,1 mil. lei, la finele anului 2012 constituind 20,4 mil.lei, dintre care 3,5 mil lei cu termen de achitare expirat. De asemenea, se atestă creșterea datoriilor debitoare la veniturile din mijloace speciale, ca urmare a neasigurării încasării a sumei de 20,7 mil. lei la finele anului 2012, din care 0,8 mil. lei - cu termen de prescripție expirat. Totodată, nerespectarea principiilor generale de organizare și ținere a evidenței contabile a cauzat efectuarea unor tranzacții neregulamentare în sumă de 103,9 mii lei, nereflectarea capitalului social în întreprinderile de stat în sumă de 18,8 mil.lei și neexcluderea din evidență a valorii capitalului social în sumă de 24,7 mil. lei aferent întreprinderilor de stat trecute în subordinea Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare.

Se atestă unele situații problematice condiționate de lipsa politicilor privind ținerea evidenței și transmiterii bunurilor procurate din contul mijloacelor bugetului de stat și alte surse în cadrul realizării proiectelor aferente sferei științei și inovării, precum și a brevetelor obținute în rezultatul executării acestora. 

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.   Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY