Actualizat: Duminică, 21 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Auditul Proiectului „Consolidarea eficacității rețelei de asistență socială”

  • 27.02.2015
  • 1199

Prezentare

Înregistrare video


Raportul auditului performanței „Managementul administrativ în gestionarea Programelor de ajutor social este funcțional, dar necesită unele îmbunătățiri" a fost examinat în cadrul şedinţei publice a Curţii de Conturi din 27 februarie 2015.

Auditul performanței Proiectului „Consolidarea eficacității rețelei de asistență socială" a fost efectuat în conformitate cu cerințele Băncii Mondiale, scopul acestuia fiind evaluarea managementului administrativ în gestionarea Programelor de ajutor social, progresului înregistrat în realizarea obiectivelor Proiectului, sincronizate cu reformele instituționale și legislative, pentru o mai bună cuantificare a rezultatelor atinse în scopul implementării unui sistem eficient şi durabil de prestații sociale.

Pentru Republica Moldova, asistența socială constituie o verigă importantă a sistemului național de protecție socială, prin care statul are angajamentul de susținere și asigurare a persoanelor și familiilor social vulnerabile. În anul 2008, Guvernul a lansat un nou program de transferuri sociale în formă monetară, numit „ajutor social", avînd drept scop de a amplifica impactul asupra prestațiilor bănești în vederea diminuării sărăciei.

Acordul de Credit, pentru Dezvoltare, în valoare estimată de 37,0 milioane dolari SUA, destinat implementării Proiectului, în perioada anilor 2011-2016, a fost semnat, de către Guvernul Republicii Moldova și Asociația Internațională pentru Dezvoltare la 01 iulie 2011. În afară de mijloacele creditului, s-a prevăzut și contribuția Guvernului, în sumă de circa 214,0 mil. dolari SUA, pentru implementarea Programelor de ajutor social.

Auditul a constatat că, din sursele creditare ale Proiectului, în anii 2011-2014, au fost debursate 21,4 milioane dolari SUA, din care:

  • în cadrul Componentei unu - 19,2 milioane dolari SUA, direcționate Trezoreriei de Stat, pentru rambursarea unei părți din cheltuielile, aferente Programelor de ajutor social și de ajutor pentru perioada rece a anului, achitate lunar beneficiarilor
  • în cadrul Componentei doi - 2,2 milioane dolari SUA, pentru îmbunătățirea capacităților instituționale, ale entităților, din domeniul asistenței sociale.

Totodată, s-a atestat că, pentru monitorizarea și evaluarea indicatorilor de rezultat ai Proiectului, în cadrul Componentei 1, urmau a fi debursate, surse creditare în valoare de 27,0 milioane dolari SUA, bazate pe realizarea a 13 indicatori, legați de debursări. Efectiv, au fost realizați 8 indicatori, fiind debursate mijloace în sumă de 19,2 milioane dolari SUA, sau la nivel de 71,1 % .

Curtea de Conturi a constatat politicile promovate, în domeniul asistenței sociale, au fost compatibile, cu obiectivele Proiectului per ansamblu, fiind atinse, și unele rezultate scontate. Astfel:

  • contribuția statului, la susținerea familiilor defavorizate, și asigurarea unui venit lunar minim garantat, a constituit, în anul 2014 - 335,8 milioane lei.
  • au fost elaborate și instituite mecanisme standardizate în cadrul Inspecției Sociale;
  • au fost aprobate, unele modificări parametrice, în eligibilitatea Programelor de ajutor social și ajutor pentru perioada rece a anului, care au făcut posibilă, acordarea de sprijin unui număr mai mare de persoane sărace;
  • a fost dezvoltată utilizarea Sistemul Informațional Automatizat ,,Ajutor Social", în domeniul asistenței sociale;
  • au fost instituite instrumentele necesare pentru monitorizarea și evaluarea performanțelor Programelor de ajutor social.

Potrivit constatărilor de audit, deși au fost instituite mecanisme de monitorizare, evaluare și control ale procesului de acordare a ajutoarelor sociale, obiectivele și indicatorii predefiniți în cadrul Proiectului nu au atins rezultatele scontate. Această situație a condiționat nedebursarea mijloacelor creditare în valoare de 7,0 mil. dolari SUA.

Totodată, au fost atestate unele deficiențe și nereguli în actualul mecanism de acordare a ajutoarelor sociale și în cadrul sistemului de control intern instituit de către direcțiile de asistență socială și protecție a familiei, care au limitat eficiența și eficacitatea Programelor de ajutor social.

Printre cauzele care au dus la nerealizarea indicatorilor și obiectivelor Proiectului „Consolidarea eficacității rețelei de asistență socială", precum și au generat unele disfuncționalități în procesul de stabilire și acordare a ajutorului social și ajutorului pentru perioada rece a anului, se evidențiază:

  • neimplementarea standardelor în procesul prestării serviciilor printr-un model nou de gestiune aplicabil Direcției de Asistență Socială și Protecție a Familiei;
  • neintegrarea modulului ,,Inspecția Socială" în cadrul Sistemului Informațional Automatizat ,,Ajutor social";
  • neajustarea la cerințele cadrului legal a regulamentelor de activitate a direcțiilor de asistență socială și protecție a familiei, fișelor de post ale angajaților cu atribuții de stabilire și acordare a ajutoarelor sociale;
  • neajustarea numărului unităților de personal ale asistenților sociali comunitari la cerințele cadrul normativ în vigoare;
  • neelaborarea unei politici de recrutare și formare a asistenților sociali comunitari;
  • neinstituirea unor instrumente eficiente de control în vederea verificării autenticității datelor incluse în cererile beneficiarilor de ajutoare sociale;
  • neimplementarea în cadrul direcțiilor de asistență socială și protecție a familiei a unui sistem eficient de control intern aferent procesului de stabilire și achitare a ajutoarelor sociale.

Mecanismele instituite în cadrul instituțiilor responsabile de gestionarea Programelor de ajutor social sînt funcționale, dar nu asigură pe deplin un management eficient al resurselor financiare destinate ajutoarelor sociale. Prin urmare, mai există oportunități pentru îmbunătățirea ulterioară a modului de funcționare a sistemului de asistență socială, prin consolidarea și eficientizarea managementului financiar și control intern.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY