Actualizat: Vineri, 19 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Auditul Raportului Guvernului privind executarea bugetului de stat pe anul 2012

  • 18.07.2013
  • 695

Prezentare_18.07.2013_Raportul_Guvernului.pdf

 

În ședința publică de astăzi, 18 iulie 2013, Curtea de Conturi a examinat Raportul auditului Raportului Guvernului privind executarea bugetului de stat pe anul 2012.

La şedinţă au fost prezenți Veaceslav Negruţa, ministrul Finanţelor, Victor Barbăneagră, viceministrul Finanțelor, Maria Cărăuș, viceministrul Finanțelor, Angela Voronin, director adjunct al Trezoreriei de Stat a Ministerului Finanţelor, Olga Mereuță, șef adjunct al Direcţiei generale Datorii Publice a Ministerului Finanţelor, Veronica Jurminschi, şef adjunct al Directoratului Liniei de Credit pe lângă Ministerul Finanţelor, Gheorghe Cojocari, şef adjunct al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, Oleg Hîrbu, reprezentantul Comisiei UE în Moldova, precum și alți reprezentanți ai entităților supuse auditului.

Misiunea de audit s-a desfășurat la Ministerul Finanțelor, scopul auditului a constat în oferirea unei asigurări rezonabile referitor la faptul, că Raportul Guvernului privind executarea bugetului de stat pe anul 2012, întocmit de Ministerul Finanţelor, prezentat Guvernului spre aprobare, în aspectele semnificative, este întocmit conform prevederilor acceptate şi prezintă informaţia financiară bazată pe datele evidenţei sistemului trezorerial şi consolidarea datelor rapoartelor executorilor de buget.

Execuția de ansamblu a bugetului de stat pe anul 2012, atât la venituri, cât și la cheltuieli a fost sub nivelul prevederilor bugetare. Veniturile executate au însumat în total 20090,6 mil. lei, cu înregistrarea unui grad de realizare de 96,7%, iar cheltuielile - 21675,3 mil. lei, cu un grad de realizare de 96,7%. În aceste condiții, n-au fost încasate venituri în sumă de 692,9 mil. lei și la cheltuieli n-au fost valorificate limite de alocații aprobate prin Legea bugetară anuală, în sumă de 732,9 mil. lei.

În rezultatul execuției anuale, a fost înregistrat un deficit bugetar de 1584,7 mil. lei, ceea ce este cu 40,0 mil. lei mai puțin decât nivelul precizat. Soldurile de mijloace bănești (pe toate componentele), de la 31.12.2012, au constituit 1905,7 mil. lei, inclusiv aferente celor de la componenta de bază - 9,3 mil. lei, mijloace speciale - 384,0 mil. lei, fonduri speciale - 473,7 mil. lei și proiecte finanțate din surse externe - 1038,7 mil. lei. Comparativ cu situația din 31.12.2011, se denotă creșterea acestor solduri cu 112,2 mil. lei.

Constatările auditului, relevă că Ministerul Finanțelor:

  • n-a asigurat o planificare relevantă a indicatorilor bugetului de stat în aspectul tipurilor de venituri. Ca rezultat, n-au fost executate 38 de tipuri de venituri cu circa 1078,7 mil. lei, iar alte 51 de tipuri au fost executate cu depășirea nivelului precizat în sumă de circa 385,5 mil. lei;
  • n-a respectat la raportarea unor tipuri de venituri clasificația bugetară, acestea însumând 101,1 mil. lei;
  • n-a monitorizat regularitatea autorizării utilizării soldurilor de mijloace speciale în sumă totală de 26,8 mil. lei, fapt care a cauzat majorarea deficitului bugetar în aceeași mărime;
  • n-a revizuit cuantumul transferurilor la fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, având în vedere rectificările operate la partea de cheltuieli a bugetului de stat, ca rezultat aceste transferuri fiind majorate cu 44,6 mil. lei.  
  • n-a reglementat obligativitatea tuturor responsabililor de acumularea diferitor tipuri de venituri în vederea raportării corecte a restanțelor la acestea;  
  • n-a întreprins, prin intermediul Serviciului Fiscal de Stat și Serviciului Vamal, măsuri suficiente și rezultative pentru reducerea restanțelor la obligațiile fiscale, care la 31.12.2012 au constituit în total 602,6 mil. lei, înregistrând o creștere cu 192,3 mil. lei față de anul 2011. 

Organele centrale de specialitate, alte autorități administrative centrale și locale, în calitate de executori de buget:

  • n-au asigurat valorificarea deplină a limitelor de alocații aprobate prin Legea bugetară anuală, nefiind executate circa 732,9 mil. lei;
  • au admis formarea datoriilor debitoare de circa 573,1 mil. lei (din care 36,5 mil. lei cu termenul de achitare expirat) și creditoare de 448,5 mil. lei (din care 19,1 mil. lei cu termenul de achitare expirat);
  • neasigurarea achitării de către unii executori de buget a datoriilor creditoare înregistrate la începutul anului, din contul şi în limita mijloacelor aprobate pe anul 2012, fapt ce a cauzat majorarea datoriilor creditoare la finele anului cu peste 45,0 mil. lei.

       Constatările auditului atestă și unele situații problematice, condiționate de anumiți factori interni/externi, în special ce țin de următoarele aspecte:

  • neasigurarea de către autoritățile administrative centrale și locale, care au statut de fondatori ai întreprinderilor de stat și deținători a cotei părți a statului în societățile pe acțiuni a regularității înregistrării, evidenței și raportării valorii capitalului social, în sumă de 9,2 mlrd. lei.  Totodată, se denotă constatarea divergențelor în sumă de 0,3 mil. lei între datele reflectate de instituțiile publice în rapoartele prezentate Ministerului Finanțelor și cele prezentate Agenției Proprietății Publice, la capitolul mijloace fixe și obiecte de mică valoare și scurtă durată.
  • nevalorificarea deplină a limitelor de alocații şi formarea datoriilor debitoare la bugetul de stat, condiționate preponderent de finanțarea cheltuielilor în luna decembrie a anului de gestiune;
  • creșterea cheltuielilor bugetului de stat pentru achitarea titlurilor executorii și Hotărârilor Curții Europene a Drepturilor Omului care în anul 2012 au constituit 36,1 mil. lei, ceea ce este de circa 2 ori mai mult față de anul precedent;
  • neconformitatea modului de repartizare și utilizare a mijloacelor Fondului de rezervă a Guvernului.

În final, echipa de audit, în baza activităților desfășurate concomitent cu constatările relatate în proiectul raportului, precum și având în vedere responsabilitatea Ministerului Finanţelor pentru executarea bugetului de stat prin metoda de casă, a concluzionat că Raportul Guvernului privind executarea bugetului de stat pe anul 2012 a fost elaborat în conformitate cu prevederile acceptate şi prezintă informaţia financiară bazată pe datele evidenţei sistemului trezorerial şi consolidarea datelor rapoartelor executorilor de buget.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 3 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.   Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY