Actualizat: Sîmbătă, 20 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Auditul Raportului Guvernului privind executarea FAOAM în 2012

  • 26.07.2013
  • 417

Prezentare_26.07.2013_CNAM.pdf

 

Astăzi, în şedinţă publică, Plenul Curţi de Conturi a examinat Raportul auditului asupra Raportului Guvernului privind executarea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală în exercițiul bugetar 2012.

La şedinţă au participat A.Usatîi, ministrul Sănătății, M. Buga, directorul general al Companiei Naționale de Asigurări în Medicină, A. Susan, directorul adjunct al Agenției Proprietății Publice, S. Popa, vice-directorul general al Instituției Medico-sanitare Publice „Spitalul Clinic Republican", Șt. Gațcan, directorul general al Instituției Medico-sanitare Publice „Institutul Mamei și Copilului", V. Cernat, directorul general al Instituției Medico-sanitare Publice „Institutul Oncologic", A. Radu, șef Secție în cadrul Instituției Medico-sanitare „Spitalul Republican al Asociației Curativ-sanatoriale și de Recuperare a Cancelariei de Stat a RM", N. Starciuc, directorul general al Instituției Medico-sanitare Publice „Spitalul Clinic Municipal de Copii V. Ignatenco", L. Foalca, Direcția reglementarea contabilității și auditului în sectorul corporativ al Ministerului Sănătății, V. Stasiuc, șeful Secției contabilitate și raportare a Ministerului Sănătății, I. Moldovanu, directorul general al Instituției Medico-sanitare Publice „Institutul de Neurologie și Neurochirurgie", M. Florea, directorul Instituției Medico-sanitare Publice „Spitalul Raional Cimișlia", A. Bivol, directorul Instituției Medico-sanitare Publice „Spitalului Raional Telenești", A. Cojocaru, directorul Instituției Medico-sanitare Publice „Spitalul Raional Căușeni", A. Tuchilă, directorul Instituției Medico-sanitare Publice „Spitalul Raional Strășeni",  precum și a alte persoane responsabile.

Scopul auditului a constat în oferirea unei asigurări rezonabile referitor la faptul că mijloacele financiare acumulate în FAOAM au fost utilizate și administrate regulamentar, iar Raportul privind executarea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pe anul 2012 este întocmit conform cerințelor stabilite.

Compania Națională de Asigurări în Medicină este o organizație de stat autonomă, care desfășoară activități nonprofit în domeniul asigurării obligatorii de asistență medicală, având obligația gestionării mijloacelor financiare acumulate în FAOAM.

Consiliul de administrație al CNAM, fiind organul suprem de administrare al acestuia (constituit de către Guvern), are ca atribuții: trasarea direcțiilor principale ale activității Companiei; coordonarea Programului unic al asigurării obligatorii de asistență medicală (în continuare - Programul unic); aprobarea proiectului devizului de venituri și cheltuieli al FAOAM; aprobarea rapoartelor anuale privind executarea FAOAM etc.

Inițial, veniturile și cheltuielile FAOAM pe anul 2012 au fost aprobate prin Legea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală în sumă de 3982,2 mil.lei. Ulterior, în urma rectificărilor operate pe parcursul anului, a fost aprobată la venituri în sumă de 3927,7 mil.lei și la cheltuieli - 3984,7 mil.lei, cu un deficit în sumă de 57,0 mil.lei. Deficitul urma să fie acoperit din contul soldurilor cumulative înregistrate la conturile CNAM, care la începutul anului a constituit 430,7 mil.lei, micșorându-se la finele anului până la 349,5 mil.lei sau cu 81,2 mil.lei.

Verificările de audit asupra regularității administrării mijloacelor din FAOAM au constatat nereguli și situații problematice, precum:

  • Neexecutarea (cu 57, 7 mil.lei) a veniturilor FAOAM la nivelul aprobat care a fost condiționată de prognozarea irelevantă și neîncasarea pe deplin a mijloacelor fondurilor. Astfel, neîncasarea la nivelul planificat a transferurilor din bugetul de stat pentru asigurarea unor categorii de cetățeni (cu 61,2 mil.lei), existența restanțelor agenților economici față de FAOAM (17,8 mil.lei), a determinat neîncasarea pe deplin a veniturilor.
  • La stabilirea indicatorilor pentru elaborarea proiectului Legii FAOAM pe anul 2012 prin delimitarea mijloacelor (veniturilor) pe fonduri CNAM și Ministerul Sănătății nu au ținut cont de cotele maxim admisibile regulamentar. În aceste circumstanțe alocațiile fondului de dezvoltare au depășit cota legal stabilită (2%) cu 0,8 puncte procentuale sau cu 34,9 mil.lei, din contul alocațiilor destinate altor fonduri.
  • Neexecutarea în măsură deplină a cheltuielilor din mijloacele FAOAM, au fost rezultate de procesul irelevant al planificării, ce derivă din încheierea unor contracte care urmează a fi realizate (valorificate) în următorul an de gestiune, incapacitatea beneficiarilor de a valorifica integral aceste mijloace. Situația dată condiționează menținerea soldurilor la conturile CNAM, care s-au diminuat cu 81,2 mil.lei (de la 430,7 mil.lei pînă la 349,5 mil.lei) în anul 2012 comparativ cu perioada precedentă, acestea fiind utilizate preponderent pentru acoperirea deficitului FAOAM.
  • Lipsa indicatorilor stabiliți regulamentar și lipsa criteriilor fundamentate de repartizare a mijloacelor suplimentare din fondul de bază (destinate asistenței medicale spitalicești) a determinat o distribuire aleatorie de către CNAM ale acestora. Astfel, la finele anului 2012, pentru 9 IMSP au fost transferate suplimentar 20,0 mil.lei în lipsa indicatorilor și a criteriilor de distribuire bine argumentate, ceea nu stimulează instituțiile medicale întru atingerea unor performanțe în cadrul prestării serviciilor medicale.
  • În lipsa prevederilor regulamentare, CNAM a finanțat din fondul de bază unele IMSP pentru achiziționarea medicamentelor costisitoare, inclusiv neautorizate în Republica Moldova, conform solicitărilor Ministerului Sănătății. Astfel, în anul 2012, CNAM a transferat pentru 4 IMSP suma de 23,4 mil.lei (inclusiv 4,1 mil.lei - medicamente neautorizate) destinată achitării unor medicamente costisitoare achiziționate în cadrul programelor de sănătate (IMSP „Spitalul Clinic Republican" (16,4 mil.lei), IMSP „Institutul Mamei și Copilului" (4,1 mil.lei), IMSP „Spitalul Clinic Republican pentru Copii „Em. Coțaga" (2,8 mil.lei), IMSP „Institutul de Neurologie și Neurochirurgie" (0,4 mil.lei)). Aceste mijloace n-au fost planificate de către CNAM în fondul de bază, fiind utilizate nu în scopurile inițial stabilite, precum și, neținînd cont de soldurile existente de medicamente similare la unele instituții.  
  • Aprobarea din fondul de dezvoltare, de către Comisia Mixtă, a proiectelor investiționale în anul 2012 s-a efectuat contrar prevederilor regulamentare prin depășirea alocărilor legal stabilite cu 66,8 mil.lei, precum și, neluîndu-se în considerație contractele din perioadele anterioare cu tranșe de achitare în anul de gestiune (circa 36,1 mil.lei), astfel generînd situații de incapacitate de plată și necesitatea realocării mijloacelor din alte fonduri.
  • N-a fost realizată recomandarea auditului precedent privind racordarea cadrului normativ ce se referă la procurarea de „transport sanitar specializat", fapt ce a condiționat pentru anul 2012 finanțarea procurării autoturismelor (în sumă de 11,4 mil.lei) ce nu întrunesc criterii tehnice pentru astfel de transport. Nerealizarea de către Ministerul Sănătății a condițiilor proiectului înaintat în anul 2011 privind cofinanțarea procurării autoturismelor (în valoare de 1,4 mil.lei), a determinat înaintarea neîntemeiată/nejustificată a unui nou proiect, acceptat de către Comisia mixtă și achitată în aceeași sumă de către CNAM. În acest context, n-au fost realizate cerința (2.1.2.) și recomandarea (5) înaintate Ministerului Sănătății de către auditul precedent, aprobat prin Hotîrîrea Curții de Conturi nr.34 din 25.07.2012, privind „reexaminarea cadrului normativ ce vizează direcțiile/criteriile de utilizare a fondului de dezvoltare, în special la procurarea transportului sanitar pentru necesitățile sistemului de sănătate, cu înaintarea propunerilor de modificare a legislației în vigoare, care ar exclude orice situație de incertitudine".

Lipsa monitorizării de către Comisia mixtă și CNAM a derulării proiectelor investiționale și neatragerea experților în domeniu, nu a asigurat utilizarea regulamentară, eficientă și economă a mijloacelor publice, precum și nu s-a atins, în unele cazuri, scopul stabilit.

La implementarea a 5 proiecte verificate „Dotarea IMSP cu generatoare de oxigen" (8,5 mil.lei) s-a constatat următoarele nereguli: (I) procedura de achiziționare a generatoarelor de oxigen a fost efectuată de către grupul de lucru asociat, constituit în baza Ordinului ministrului sănătății, în lipsa evaluării necesității utilajului, în lipsa planificării achiziției de către instituții și în lipsa surselor de finanțare (la momentul demarării procedurii de achiziție); (II) modificarea condițiilor de livrare a utilajului în documentele de licitație care prevăd achitarea taxelor vamale și TVA la import, a generat suportarea de către instituții a cheltuielilor suplimentare (neeficiente), neprevăzute în documentele de licitație și nespecificate în condițiile contractuale, în sumă de 2,1 mil.lei, acestea fiind dezafectate de la destinațiile inițial stabilite; (III) achiziționarea, contractarea și recepționarea utilajului a fost efectuată cu încălcarea legislației; (IV) n-a fost asigurată atingerea scopului proiectelor privind  „eficientizarea utilizării mijloacelor publice", invocat de către Ministerul Sănătății prin ordinul emis. Astfel, după punerea în funcțiune a generatoarelor de oxigen, cheltuielile medii lunare suportate de către IMSP pentru întreținerea și exploatarea acestora au crescut comparativ cu perioadele precedente de 1,6 - 3 ori. 

La implementarea proiectelor investiționale de dotare cu instalații de radiodiagnostică a serviciului radioimagistică verificate (6,6 mil.lei) s-au stabilit următoarele carențe și iregularități: (I) tergiversarea organizării procedurilor de achiziționare a utilajului (de la 3 luni la 5 luni), fapt ce a condiționat neimplementarea în termen a proiectelor investiționale; (II) procedurile de achiziționare, contractarea și recepționarea utilajului s-a executat cu nerespectarea cadrului legal. Mai mult ca atît, parametrii tehnici specificați în contractul de achiziții a utilajului radiologic nu corespund întocmai cu cei reali aflați în dotare, exploatarea acestuia fiind neautorizată de Agenția Națională de Reglementare a Activităților Nucleare și Radiologice. De asemenea, personalul a 2 instituții medicale nu dispune de abilități suficiente privind operarea acestuia nefiind utilizate funcții importante de radioscopie și tomografie liniară cu care sînt dotate instalațiile procurate.

La implementarea proiectului „Renovarea sistemului de termoficare, schimbarea ușilor și geamurilor din PVC" (6,8 mil.lei) s-a stabilit nerespectarea cadrului legal și utilizarea neeficientă a mijloacelor publice. Astfel, procedura de achiziție efectuată de grupul de lucru a IMSP SR Strășeni s-a efectuat în condiția admiterii situațiilor defectuoase, lipsei de justificări și expertizări a volumelor de lucrări, cu încheierea neregulamentară a acordurilor adiționale. Aceste circumstanțe au condiționat solicitarea de către Curtea de Conturi a verificării de Inspecția de Stat în Construcții a volumelor și calității lucrărilor executate și achitate din fondul de dezvoltare a FAOAM.

Implementarea proiectului „Racordarea asistenței medicale spitalicești și de ambulator din cadrul ACSR la standardele medicale actuale prin implementarea serviciilor performante de diagnostic imagistic" (10,5 mil.lei) s-a efectuat în condiții de nerespectare a normelor legale fiind admise mai multe nereguli și nefiind realizat obiectivul general prestabilit - asigurarea populației republicii cu servicii medicale de calitate. În contextul expus se denotă: (I) procedura neregulamentară de achiziție, contractare și recepționare a utilajului și a lucrărilor de acomodare a spațiilor în lipsa expertizării; (II) acceptarea de către CNAM și de către IMSP a lucrărilor de acomodare a spațiilor (1,2 mil.lei) în lipsa justificării documentare a volumelor executate; (III) situație incertă privind certificarea conformității și țării producătoare, precum și neautorizării utilajului recepționat. Scopul de atingere a valorii anuale a serviciilor de diagnosticare în 10 luni ale anului 2012 a atins valoarea de 0,7 mil.lei sau 3,2% din valoarea prestabilită.

La implementarea a 3 proiecte investiționale de dotare a Institutului de Neurologie și Neurochirurgie cu utilaj medical (8,8 mil.lei) s-au stabilit unele nereguli ce țin de: neaplicarea penalităților pentru nerespectarea termenului de furnizare a utilajului; nerespectarea limitei stabilite de mijloace cu depășirea în sumă de 1,4 mil.lei; nerealizarea unor lucrări la acomodarea încăperilor prin nerealizarea definitivării punerii în funcțiune a sistemului de ventilare (0,4 mil.lei); neasigurarea integrității și calității utilajului recepționat ce a determinat returnarea furnizorului a 2 monitoare pentru reparație.

Controlul intern insuficient, rezultat din carențele admise la achiziționarea, contractarea, utilizarea și raportarea  mijloacelor fondului de profilaxie, denotă un management ineficient al utilizării banilor publici.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 3 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.   Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY