Actualizat: Vineri, 19 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Centrul pentru Drepturile Omului din Moldova în vizorul Curţii de Conturi

  • 10.07.2014
  • 811

Prezentare

 

Raportul auditului situațiilor financiare ale Centrului pentru Drepturile Omului pe exercițiul bugetar 2013 a fost examinat în cadrul şedinţei publice a Curţii de Conturi din 10 iulie 2014.

La şedinţă au fost prezenţi Anatolie Munteanu, directorul Centrului pentru Drepturile Omului din Moldova (CDOM), avocat parlamentar, Tamara Gheorghița, șeful Direcției reforma administrației publice centrale a Cancelariei de Stat, Olga Zarisniuc, contabil-șef al CDOM, Olesea Luchian, consultant principal, responsabil de resurse umane în cadrul CDOM, Olga Vacarciuc, consultant principal în cadrul CDOM:

Scopul misiunii de audit a constat în atestarea corectitudinii întocmirii și prezentării în toate aspectele semnificative a situaţiilor financiare raportate de entitate la situaţia din 31.12.2013, cu expunerea opiniei asupra Raportului financiar.

Centrul pentru Drepturile Omului a fost creat în temeiul Legii cu privire la avocaţii parlamentari nr. 1349-XIII din 17 octombrie 1997. Centrul este o instituţie de stat independentă, care oferă promovează, protejează drepturile omului, apără persoanele ale căror drepturi au fost încălcate și întreprinde toate acțiunile necesare de prevenire a acestora.

Prin Hotărîrea Parlamentului nr.57-XVI din 20.03.2008. a fost aprobată structura Centrului, care este compusă din 4 avocaţii parlamentari, aparatul avocaţilor parlamentari, 5 servicii, cancelaria, reprezentanţele teritoriale Bălți,Cahul, Comrat,Varnița - limita de personal fiind de 55 de colaboratori. La finele anului 2013 în cadrul instituției activau 44 de angajați, 11 funcții fiind vacante, dintre care 10 pentru funcțiile publice de execuție.

Pentru anul 2013, instituției i-au fost precizate mijloace financiare de la bugetul de stat în sumă totală de 15,9 mil. lei, inclusiv: 5,85 mil. lei pentru întreținerea instituției și 10,06 mil. lei pentru realizarea reformei în domeniul justiției (9,77 mil. lei dintre care - pentru procurarea sediului instituției). Pe parcursul anului, sursele prevăzute pentru întreținerea instituției au fost executate la nivel de 95,4%. Mijloacele prevăzute pentru realizarea reformei în domeniul justiției au fost valorificate doar în mărime de 2,9%, deoarece rectificarea bugetului a fost efectuată în luna noiembrie, respectiv instituția n-a avut suficient timp pentru a valorifica aceste resurse, fiind executate doar 281,5 mii lei.

Alocarea mijloacelor financiare la finele anului nu a permis Centrului pentru Drepturile Omului să valorifice resursele obținute pentru achiziționarea sediului instituției. De la crearea CDOM și pînă în prezent instituția nu dispune de sediu propriu, activitatea fiind desfășurată într-un edificiu, care a fost primit în comodat de la Aparatul Parlamentului RM, care este avariată, cu un grad de rezistență seismică aproape nul și nu corespunde normativelor în construcție și standardelor tehnice. În prezent, contractul de locațiune dintre Aparatul Parlamentului și Centru nu a fost prelungit. Astfel angajații Centrului își desfășoară activitatea în condiții de risc, nefiindu-le asigurat nivelul de protecție și siguranță necesar.

Probele de audit obținute denotă că, deși unele procese operaționale ale Centrului pentru Drepturile Omului sînt organizate în vederea asigurării respectării cadrului legal-normativ, altele generează neregularități. Astfel, deficiențele în instituirea sistemului de evidență contabilă au generat un șir de erori și neconformități în contabilizarea mijloacelor publice, care au servit drept bază pentru exprimarea opiniei cu rezerve vizavi de Raportul financiar al instituției la situația din 01.01.2014.

Au fost constatate rezerve la implementarea prevederilor Legii privind controlul financiar public intern nr.229 din 23.09.2010.

Structura organizatorică a Centrului este cu subordonări duble, iar delegarea responsabilităților este confuză. Acest fapt rezultă din prevederile contradictorii ale cadrului legal instituțional. Deși personalul Centrului are statut de funcţionar public, unele prevederi ale actelor legislativ-normative, care reglementează activitatea acestuia nu au fost aplicate, fiind constatate unele neclarități la instituirea unităților structurale, respectarea proporțiilor la instituirea posturilor, precum și la completarea și avizarea statului de personal.

De asemenea, au fost identificate neconcordanțe între diferite prevederi ale cadrului legislativ-normativ ce reglementează procedura de evaluare a performanței colective, care nu permit tratarea echitabilă a funcţionarului public.

Totodată, au fost atestate nereguli ce țin de achizițiile publice, care se referă la: organizarea activității grupului de lucru pentru achiziții publice; planificarea și desfășurarea procedurilor de achiziții publice; întocmirea dosarelor de achiziții

Pe parcursul efectuării auditului, entitatea verificată a întreprins măsuri de lichidare a erorilor şi deficienţelor:

  • au fost reflectate la conturile contabile active în valoare totală de 50,6 mii lei;
  • au fost raportate la componenta mijloace speciale mijloace fixe și obiecte de mică valoare și scurtă durată în sumă de 724,3 mii lei;
  • au fost efectuate corectări în evidența contabilă în sumă de 20,4 mii lei;
  • a fost elaborată și aprobată Politica de contabilitate.

În opinia auditului, că impactul auditului financiar ar fi fost mai palpabil, dacă misiunea de audit ar fi fost efectuată în perioada de gestiune pînă la încheierea anului financiar, astfel entitatea ar fi avut posibilitatea  să corecteze eventualele erori să prezinte un Raport financiar veridic.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY