Actualizat: Duminică, 21 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Constatările auditului efectuat în raionul Leova

  • 30.06.2014
  • 421

Prezentare

Înregistrare video

 

La data de 30 iunie 2014, Curtea de Conturi a examinat în cadrul şedinţei publice Raportul auditului conformității exercițiului bugetar şi gestionării patrimoniului public în cadrul autorităților publice locale din raionul Leova pe anul 2013.

Măsurile întreprinse de către autorităţile administraţiei publice din raionul Leova în materie de management financiar nu au întrunit întocmai rigorile de legalitate şi regularitate privind gestionarea fondurilor publice, fiind admise unele abateri şi nereguli. Se relevă un șir de slăbiciuni instituționale și o preocupare inadecvată a factorilor responsabili și decizionali din cadrul AAPL în anticiparea și diminuarea efectelor generatoare de iregularități și indisciplină în administrarea resurselor și fondurilor publice. De asemenea, un spirit neeconomicos și neriguros au manifestat autoritățile locale în administrarea patrimoniului proprietate publică. Aceste disfuncționalități, în consecință, influenţează negativ dezvoltarea socioeconomică a UAT în ansamblu.

În perioada supusă auditării, AAPL (de nivelurile I şi II) nu au demonstrat o preocupare relevantă sarcinilor privind realizarea unei discipline financiare exemplare în gestionarea fondurilor publice, respectiv, managementul financiar nu a contribuit la consolidarea capacităților de dezvoltare a teritoriului. Autorităţile publice locale nu au realizat măsuri sistemice în materie de identificare și evaluare a potenţialului economic aferent formării unei baze de impozitare autentice. În acest sens, se atestă că indicii fiscal-bugetari nu întrunesc plenitudinea şi încrederea de rigoare, precum şi nu asigură stabilitatea bugetelor UAT de toate nivelurile.

Autoritatea financiară nu a manifestat exigențele de profil pentru fundamentarea proiecțiilor fiscal-bugetare. Neaplicarea instrumentelor analitice și deficitul cadrului metodologic au determinat diminuarea propunerilor de buget la venituri, estimate de audit la minimum 3,8 mil.lei. Neaplicarea măsurilor de dezvoltare instituțională a sistemului de control intern, precum și interacțiunea insuficientă între autoritățile de resort (financiare, economice, fiscale, statistice și cadastrale) nu au permis inventarierea și (re)evaluarea materiei impozabile, respectiv, mărimea taxelor și impozitelor necuantificate (estimate de audit) constituind cca 4,4 mil.lei.

Managementul cheltuielilor nu corespunde rigorilor, astfel fiind admise o serie de abateri şi nereguli, care au diminuat eficiența alocațiilor, exprimată prin:

  • neactualizarea îndrumărilor metodologice privind stabilirea normativelor de cheltuieli în domeniul educației în funcție de numărul efectiv de beneficiari finanțați din contul bugetului de stat, ceea ce a determinat supradimensionarea transferurilor în mărime de 11,6 mil.lei;
  • gestiunea neconformă a mijloacelor destinate investiţiilor şi reparaţiilor capitale, care a generat nereguli şi erori de tipul: efectuarea cheltuielilor ineficiente şi iraţionale exprimate prin imobilizarea mijloacelor publice pentru obiecte nefinalizate - 23,8 mil.lei; executarea lucrărilor în lipsa documentației de proiect, elaborată şi verificată regulamentar - 0,2 mil.lei;
  • nerespectarea prevederilor legale la executarea cheltuielilor pentru retribuirea muncii, ceea ce a condiţionat efectuarea plăţilor neregulamentare la acest capitol în sumă de 1,2 mil.lei;
  • administrarea ineficientă a mijloacelor financiare din fondul de rezervă prin efectuarea cheltuielilor care nu au caracter excepţional şi imprevizibil.

Activitatea necorespunzătoare a factorilor de decizie din cadrul AAPL (de nivelul I şi II) în vederea asigurării regularităţii şi legalităţii administrării patrimoniului public, managementul necorespunzător al gestionării acestuia, nerespectarea prevederilor legislaţiei în vigoare şi lipsa la AAPL a unui cadru de reglementare a modului de gestionare a patrimoniului public s-au soldat cu:

  • neasigurarea înregistrării regulamentare în Registrul bunurilor imobile a drepturilor asupra bunurilor imobiliare în valoare de 140,3 mil.lei şi terenurilor cu suprafaţa de 18,9 mii ha;
  • neînregistrarea şi necontabilizarea corespunzătoare a patrimoniului proprietate publică, transmis în gestiune instituțiilor medico-sanitare publice (în continuare - IMSP) de către Consiliul raional (3,3 mil.lei), precum și a încăperilor transmise de către UAT (cca 4,85 mii m2) şi terenurilor aferente acestora (1,72 ha);
  • necontabilizarea regulamentară a terenurilor proprietate publică (cca 19,6 mii ha), înregistrarea neconformă a tranzacţiilor de vînzare-cumpărare și arendă a acestora, precum și înregistrarea neregulamentară în Cadastrul funciar a terenurilor aferente construcţiilor proprietate a statului ca proprietate publică a UAT (8,26 ha);
  • diferențe între datele Cadastrului funciar și datele OCT;
  • neînregistrarea regulamentară la autoritatea cadastrală a conductelor de gaz (15,5 mil.lei), precum şi neasigurarea evidenţei conforme a 9 conducte de gaz de presiune medie (1,3 mil.lei).

Neelaborarea principiilor de gestiune economică și a indicatorilor bazați pe rezultate, inclusiv de cost-eficiență în sectorul comunal, a generat:

  • neasigurarea evidenţei conforme a patrimoniului public (6,0 mil.lei) transmis în gestiune economică întreprinderilor municipale şi neexcluderea din evidenţa fondului locativ a imobilelor privatizate (3,5 mil.lei);
  • acumularea de către întreprinderile municipale a pierderilor (1,8 mil.lei), precum şi raportarea eronată a rezultatelor financiare urmare a transmiterii de către fondator a mijloacelor cu destinaţie specială în calitate de surse de finanţare a diverselor măsuri (3,6 mil. lei), fără stabilirea titlului lor.

Managementul financiar-contabil necorespunzător nu a asigurat în deplină măsură respectarea principiilor de bază ale organizării şi ţinerii evidenţei contabile, precum şi raportarea situaţiilor financiare potrivit normelor stabilite, constatîndu-se înregistrări neconforme ale operaţiunilor financiare, deţinerea bunurilor materiale fără contabilizarea corespunzătoare a valorii lor, nereguli în decontări, ca urmare fiind raportate eronat situaţiile financiare şi patrimoniale.

Abaterile de la legalitate și regularitate elucidate în administrarea de către AAPL a resurselor și fondurilor publice exprimă în mare măsură gradul redus de coordonare și supraveghere a implementării instrumentelor de control intern.

În timpul efectuării auditului, AAPL din raionul Fălești au întreprins măsuri de remediere a iregularităților depistate. Astfel, aparatul preşedintelui raionului a luat măsuri în vederea contabilizării conforme a valorii patrimoniului transmis IMSP în sumă de 3293,3 mii lei de asemenea, a înregistrat regulamentar în evidenţa contabilă 2 conducte de gaz în sumă totală de 15,8 mii lei.

Direcția asistență socială, tineret și protecție a familiei a exclus din evidenţa contabilă fondul locativ privatizat în sumă totală de 412,3 mii lei. Primăria Leova a restabilit în evidenţa contabilă patrimoniul transmis ÎM „Salubr-Leova" şi ÎM „Moara din Leova" în sumă totală de 5678,5 mii lei și, respectiv, de 53,2 mii lei; a calculat şi înregistrat în evidenţa contabilă uzura mijloacelor fixe în sumă totală de 84,1 mii lei;

Primăria Iargara a exclus din evidenţa contabilă fondul locativ privatizat în sumă totală de 151,1 mii lei; a efectuat corectările respective privind trecerea mijloacelor fixe în categoria obiectelor de mică valoare și scurtă durată în sumă totală de 16,4 mii lei; a înregistrat regulamentar în evidenţa contabilă 2 conducte de gaz în sumă totală de 1103,4 mii lei; prin decizia Consiliului orăşenesc a fost stabilit tariful pentru închirierea apartamentelor; a fost încheiat contractul de arendă a terenului arabil cu suprafaţa de 52,84 ha.

Primăria Cneazevca a exclus din evidenţa contabilă fondul locativ privatizat în sumă totală de 763,9 mii lei; a asigurat încheierea contractului de arendă privind terenul agricol cu suprafaţa de 30,0 ha, cu aplicarea corespunzătoare a gradului de fertilitate a solului şi cotei impozitului funciar; a asigurat încheierea contractului de comodat, cu transmiterea respectivă în folosinţă IMSP a încăperilor cu suprafaţa totală de 46,5 m2 şi a terenului aferent cu suprafaţa de 0,01 ha.

Primăria Tomai a înregistrat regulamentar în evidenţa contabilă 2 conducte de gaz în sumă totală de 144,5 mii lei; a exclus din evidenţa contabilă fondul locativ privatizat în sumă totală de 10,0 mii lei; a asigurat încheierea contractului de comodat, cu transmiterea în folosinţă IMSP a încăperilor cu suprafaţa totală de 372,3 m2 şi a terenului aferent cu suprafaţa de 0,09 ha.

Primăria Sărata Nouă a contabilizat diferența privind reevaluarea blocului locativ cu 80 de apartamente (45,3 mii lei). Primăria Cazangic a asigurat reflectarea corespunzătoare în evidenţa contabilă a fondurilor fixe transmise în gestiune ÎM „Servicii Cazangic" în sumă totală de 130,9 mii lei, precum şi a mijloacelor băneşti depuse în capitalul statutar în sumă de 1,0 mii lei. Primăria Sîrma a exclus din evidenţa contabilă fondul locativ privatizat în sumă totală de 324,3 mii lei. Primăria Borogani a înregistrat regulamentar în evidenţa contabilă conducta de gaz în sumă totală de 10,1 mii lei și 3 fîntîni arteziene în sumă totală de 146,5 mii lei. Primăria Cupcui a exclus din evidenţa contabilă fondul locativ privatizat în sumă totală de 924,3 mii lei. Primăria Beştemac a asigurat reflectarea corespunzătoare în evidenţa contabilă a fondurilor fixe transmise în gestiune ÎM „Servicii Beștemac" în sumă totală de 2670,4 mii lei, precum şi a mijloacelor băneşti depuse în capitalul statutar în sumă de 0,5 mii lei. Primăria Hănăsenii Noi a asigurat încheierea contractului de comodat, cu transmiterea în folosinţă IMSP a încăperilor cu suprafaţa totală de 75,0 m2 şi a terenului aferent cu suprafaţa de 0,08 ha; a calculat uzura mijloacelor fixe în sumă totală de 152,9 mii lei. Primăria Tigheci a asigurat încheierea contractului de comodat, cu transmiterea în folosinţă IMSP a încăperilor cu suprafaţa totală de 52,0 m2. Primăria Covurlui a reflectat corespunzător în evidenţa contabilă obiectul sportiv în sumă totală de 147,6 mii lei.

ÎM „Salubr-Leova" a reflectat regulamentar în evidenţa contabilă anvelopele pentru maşini şi tractoare în sumă totală de 57,6 mii lei; a calculat şi înregistrat în evidenţa contabilă uzura mijloacelor fixe în sumă totală de 7,6 mii lei, precum și uzura obiectelor de mică valoare și scurtă durată în sumă totală de 11,2 mii lei; a efectuat inventarierea blanchetelor cu regim special la situaţia din 01.01.2014;

ÎM „Servicii-Beştemac" a corectat în evidenţa contabilă valoarea capitalului statutar în corespundere cu Statutul ÎM; a restabilit în evidenţa contabilă fîntîna arteziană în sumă totală de 186,0 mii lei; a trecut pompa de apă în sumă de 2,2 mii lei din categoria mijloacelor fixe la obiectele de mică valoare și scurtă durată.

12 instituţii de învăţămînt au transmis proprietarilor de bunuri imobile cheltuielile pentru reparațiile capitale în valoare de 2810,8 mii lei.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY