Actualizat: Joi, 18 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Constatările misiunii de audit pe mun. Bălți

  • 23.12.2015
  • 617

Înregistrare video

 

Raportul auditului conformității exercițiului bugetar și gestionării patrimoniului public în cadrul autorităților publice locale din mun. Bălți pe anul 2014 a fost examinat în cadrul ședinței publice a Curții de Conturi din 23 decembrie 2015. 

Evaluările auditului public extern atestă anumite tendințe pozitive în administrarea fondurilor publice, dar mai cu seamă slăbiciunile instituționale generatoare de nereguli și ineficiență. Astfel, administrația locală nu și-a asumat obiective pre-stabilite pentru extinderea bazei impozabile aferente consolidării bugetelor locale, în vederea realizării intereselor de dezvoltare economică și socială a teritoriului administrat. Modul de gestionare a cheltuielilor bugetare și patrimoniului proprietate publică nu întrunește criterii de prudențialitate și economicitate. În acest context, auditul relevă mai multe aspecte, care sunt descrise în continuare.

În perioada supusă auditării, AAPL nu au identificat și nu au evaluat punctual și per-total potențialul economic, respectiv, nu au asigurat fundamentarea la justa valoare a bazei de impozitare, inclusiv prin estimarea și prognozarea relevantă a indicilor fiscal-bugetari, întru asigurarea sustenabilității finanțelor locale. Neimplementarea instrumentelor analitice și deficiențele cadrului metodologic au avut ca rezultat discrepanțe în aspect de evaluare a veniturilor. Această stare de lucruri denotă sisteme nepotrivite și nefuncționale în materie de monitorizare a obiectelor și subiecților impozabili, în special a fondului de salarizare în ansamblu, fondului de proprietate imobiliar, a taxelor administrate nemijlocit de AAPL, această situație fiind influențată de irelevanța și neaprobarea cadrului metodologic adecvat și a instrumentelor analitice/informaționale de evaluare a prognozelor fiscal-bugetare aferente formării indicatorilor, precum și de neimplementarea regulamentară a unor proceduri ale controlului intern. În consecință, deficiențele constatate au determinat neidentificarea bazei de calcul la formarea părții de venituri a bugetelor locale în sumă totală de 26,7 mil.lei (impozite pe venit - 4,9 mil.lei; impozitele pe proprietate - 0,3 mil.lei; alte venituri din proprietate - 1,5 mil.lei; taxele locale - 9,2 mil.lei; din mijloace speciale - 7,2 mil.lei; veniturile din gestiunea terenurilor și bunurilor publice - 3,6 mil.lei). Nedeterminarea obiectivelor propuse de AAPL pentru mobilizarea veniturilor și neconlucrarea cu autoritățile de resort (financiare, economice, fiscale, statistice şi cadastrale) nu au permis inventarierea și (re)evaluarea materiei impozabile au cauzat neidentificarea bazei de impozitare și, respectiv, neacumularea veniturilor în bugetele locale ce se estimează de pînă la 8,5 mil.lei.

Managementul cheltuielilor și creanțelor nu corespunde rigorilor legale, astfel fiind admise o serie de abateri și nereguli, care au diminuat eficienta alocațiilor și încasării creanțelor. Rezultatul evaluărilor de audit se rezumă la elucidarea multiplelor derogări în gestionarea alocațiilor bugetare estimate per total în sumă de 127,9 mil.lei, inclusiv curente 43,2 mil.lei, capitale 84,7 mil.lei

Sistemul de management al AAPL, în condiții de lipsă a unui cadru de reglementare a modului de gestionare a patrimoniului public local, nu a asigurat regularitatea și legalitatea administrării patrimoniului public, procesul fiind soldat cu:

√ neasigurarea înregistrării regulamentare a drepturilor asupra bunurilor imobile în valoare de  382,8 mil.lei și drepturilor de folosință de 134,5 mil.lei;

√ nereflectarea în evidența contabilă a bunurilor patrimoniale în sumă totală de 14,4 mil.lei și creanțelor în sumă de 3,4 mil.lei;

√ raportarea necorespunzătoare a patrimoniului (uzura) în evidență în sumă de 19,7 mil. lei;

√ administrarea neeficientă a activității întreprinderilor municipale de 24,7 mil.lei.

Verificările asupra conformării cerințelor și recomandărilor din auditul efectuat anterior de Curtea de Conturi relevă faptul că managementul AAPL din raion nu a fost exigent în remedierile de rigoare. Astfel, din 21 de recomandări expuse în Hotărîrea precedentă a Curții de Conturi nr.36 din 04.07.2013, 11 au fost executate doar parțial. 

În concluzie, auditul public extern reiterează că iregularitățile constatate sînt rezultatul iresponsabilității de care au dat dovadă factorii de decizie la utilizarea banilor publici și la gestionarea patrimoniului public local, precum și al lipsei unui sistem de control intern eficient în toate domeniile supuse auditării.

Curtea de Conturi urmează a fi informată despre implementarea recomandărilor în termen de 12 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY