Actualizat: Sîmbătă, 20 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Examinarea raportului de audit pe raionul Nisporeni

  • 13.12.2013
  • 504

Curtea de Conturi a iniţiat misiunea de audit în raionul Nisporeni pentru a verifica şi evalua respectarea de către autorităţile administraţiei publice locale (AAPL) a legalității și regularității exercițiului bugetar, conformării cadrului metodologic și sistemelor de control intern rigorilor managementului financiar, de asemenea, pentru a atesta gradul de corectitudine a administrării și integrității patrimoniului public. Raportul auditului bugetelor şi gestionării patrimoniului public în cadrul autorităților publice locale din raionul Nisporeni pe anii 2011-2012 a fost examinat în cadrul şedinţei publice a Curţii de Conturi din 13 decembrie 2013.

Sintetizând abaterile şi iregularităţile admise de AAPL din raionul Nisporeni, se atestă că autoritățile nu au  realizat exigent acțiuni de evaluare autentică a potențialului economic, respectiv, nu au identificat sursele fiscal-bugetare disponibile, pentru a consolida baza financiară şi a impulsiona dezvoltarea socio-economică. 

În procesul de evaluare și elaborare a proiecțiilor fiscal-bugetare (2011 și 2012), autoritatea financiară raională şi unele AAPL (nivelul I şi II) au subestimat veniturile bugetare (evaluate de misiunea de audit) în sumă totală de 2,1 mil. lei. Evaluările și propunerile de buget nu întrunesc diagnostica și fundamentările de rigoare, respectiv, prognozele în ansamblu și per localități fiind diminuate.

Neidentificarea și neevaluarea surselor aferente finanțelor publice au determinat necolectarea impozitelor și taxelor, evaluate de audit în sumă totală de la 3,0 mil. lei (minim) până la 6,8 mil. lei (maxim), inclusiv: venituri din arenda terenurilor aferente obiectivelor privatizate, sau pasibile de privatizare și din arenda funciară (1,6 mil. lei - 3,8 mil. lei); venituri din locaţiune și din chiria bunurilor proprietate publică (0,5 mil. lei); alte venituri (peste 0,9 mil. lei).

O rezervă nevalorificată pentru bugetele UAT o constituie restanţele contribuabililor, care, la situaţia din 31.12.2012, au însumat 1,3 mil. lei.

Managementul cheltuielilor bugetare nu corespunde rigorilor și normelor legale, în consecinţă fiind admise unele abateri şi nereguli:

  • urmare a  neimplementării procedurilor și metodologiilor de stabilire a normativelor de alocații pentru instituțiile educaționale în aspectul UAT, a diferenţelor dintre contingentul stabilit şi numărul real de beneficiari ai transferurilor din contul bugetului de stat în acest scop, precum şi a aplicării neconforme a necesarului de cheltuieli, utilizate la calcularea transferurilor către UAT (nivelul I), bugetul raional a beneficiat de mijloace bugetare supradimensionate din contul bugetului de stat în sumă totală de 13,8 mil. lei, acestea ulterior fiind realocate conform deciziilor Consiliului raional (CR), pentru  cheltuieli capitale și curente;
  • ca consecinţă a nerespectării cadrului regulator de către CR Nisporeni, în perioada 2011-2012, a fost admisă aprobarea exagerată a unităţilor de personal cu 277 şi, respectiv, 325 de persoane, ceea ce a cauzat planificarea cheltuielilor de personal peste limita stabilită regulamentar cu 5,6 mil. lei şi, respectiv, 7,2 mil. lei, ulterior acestea fiind redistribuite la alte tipuri de cheltuieli bugetare, totodată favorizând și formarea soldurilor disponibile la finele anilor respectivi;
  • datorită gestiunii neconforme a mijloacelor destinate investiţiilor şi reparaţiilor capitale, precum şi nerespectării legislaţiei aferente acestui domeniu, au fost generate nereguli şi erori (efectuarea unor cheltuieli suplimentare în lipsa verificării și expertizării devizelor de cheltuieli; majorarea neîntemeiată a valorii lucrărilor executate și nerespectarea clauzelor contractuale), neregulile însumând 5,2 mil. lei;
  •  nerespectarea prevederilor legale la executarea cheltuielilor pentru retribuirea muncii a condiţionat efectuarea plăţilor neregulamentare în sumă de 0,6 mil. lei;
  •  neasigurarea unor proceduri regulamentare și transparente în procesul achiziţiilor publice.

Modul de gestionare a patrimoniului UAT  nu oferă o informaţie exhaustivă privind valoarea bunurilor imobiliare publice, în consecință riscul de dezintegrare și de pierdere a drepturilor de proprietate este unul iminent. Sistemul de management al patrimoniului UAT (nivelul I şi II) nu  întrunește exigențele legale, fiind afectat de unele deficienţe care se exprimă prin: lipsa evidenţei conforme a patrimoniului public şi raportării veridice a situaţiilor patrimoniale; neasigurarea înregistrării integrale a drepturilor asupra bunurilor imobile în Registrul bunurilor imobile; nefinalizarea procesului de identificare, delimitare şi înregistrare a patrimoniului public proprietate de stat, a UAT şi privată etc.

Această stare de lucruri, precum și neimplementarea  de către AAPL a instrumentelor de control intern, s-au soldat cu:

  • neasigurarea înregistrării regulamentare a drepturilor asupra bunurilor imobile și a rețelelor de gazificare, în valoare totală de 99,8 mil. lei;
  • neidentificarea şi necontabilizarea corespunzătoare a patrimoniului proprietate publică, transmis în gestiune întreprinderilor municipale de către consiliile locale, în valoare de circa 57,3 mil. lei;
  • neasigurarea, de către Consiliul raional, a încheierii contractelor de comodat pentru patrimoniul transmis în gestiune instituţiilor medico-sanitare publice, în valoare totală de 39,2 mil. lei.
  • neidentificarea şi necontabilizarea corespunzătoare a patrimoniului proprietate publică în valoare de circa 13,5 mil. lei;
  • neasigurarea delimitării terenurilor proprietate publică (a statului, a UAT şi privată), evidenţa defectuoasă şi lipsa controlului asupra modului de utilizare a acestora, ceea ce amplifică  riscul exploatării  neautorizate  a terenurilor proprietate publică, respectiv, neimpunerii fiscale şi, implicit pierderii dreptului de deţinător asupra acestora.

Managementul financiar-contabil necorespunzător, exprimat prin înregistrări neconforme ale operaţiunilor financiare, neținerea evidenţei analitice, iregularităţile în decontări au generat o raportare eronată a situaţiilor patrimoniale.

Curtea de Conturi constată că, carențele în administrarea fondurilor publice de către AAPL din raionul Nisporeni sunt și o consecință a necoordonării și nesupravegherii asupra managementului  financiar de către autoritățile publice centrale de profil şi regulatorii, neconformării instituționale a acestora, precum și a administrațiilor locale recomandărilor auditului public extern. 

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului consolidat de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

 

Prezentare_13.12.2013_Nisporeni.pdf

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY