Actualizat: Sîmbătă, 20 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Executarea bugetelor și gestionarea patrimoniului public în raionul Florești

  • 07.07.2015
  • 725

Înregistrare video 

 

Raportul auditului conformității exercițiului bugetar şi gestionării patrimoniului public în cadrul autorităților publice locale din raionul Florești pe anul 2014 a fost examinat în cadrul ședinței publice a Curții de Conturi din 7 iulie 2015.

Misiunea de audit a fost realizată în temeiul art.28, art.30 și art.31 din Legea nr.261-XVI din 05.12.2008 și în conformitate cu Programul activității de audit al Curții de Conturi, avînd drept scop verificarea respectării de către autoritățile administrației publice locale (în    continuare - AAPL) din raionul Florești a prevederilor actelor normative în procesul bugetar; corespunderii cadrului normativ și analitic a procedurilor de evaluare, planificare și administrare a impozitelor/taxelor locale, precum și de planificare, executare și raportare a cheltuielilor bugetare; administrării și integrității patrimoniului public.

Auditul a fost realizat în conformitate cu Standardele internaționale de audit ale instituțiilor supreme de audit, puse în aplicare prin hotărîrea Curţii de Conturi și cadrul normativ-metodologic instituțional aferent.

Abaterile și iregularitățile admise de autoritățile administrației publice locale din raionul Florești în procesul bugetar și în gestionarea patrimoniului public în anul 2014, atestă că autoritățile respective nu au manifestat o preocupare relevantă pentru cuantificarea și evaluarea materiei impozabile aferente formării surselor de completare a bugetelor locale în vederea realizării intereselor de dezvoltare economică și socială a teritoriului administrat. De asemenea, un spirit neeconomicos și neriguros au manifestat autoritățile locale în administrarea patrimoniului proprietate publică.

În acest context, auditul relevă că în perioada supusă auditării, AAPL nu au identificat și nici nu au evaluat potențialul economico-financiar, respectiv, nu au asigurat fundamentarea la justa valoare a bazei de impozitare, inclusiv prin estimarea și prognozarea relevantă a indicilor fiscal-bugetari, care ar asigura stabilitatea financiară a bugetelor UAT (de nivelul I și nivelul II) din raion, cu evitarea disproporțiilor și inegalităților în stabilirea relațiilor interbugetare la nivelul acestor bugete. Totodată, neasigurarea instrumentelor analitice și deficiențele cadrului metodologic au avut ca rezultat discrepanțe în aspect de estimare a veniturilor. În consecință, la unele impozite/taxe au fost încasate mijloace cu 12,6 mil.lei mai mult față de cele aprobate. În același timp, la alte categorii de impozite/taxe nu au fost acumulate mijloace în sumă de 1,7 mil.lei. De asemenea, lipsa identificării și evaluării surselor aferente finanțelor publice au determinat neimobilizarea veniturilor bugetelor locale în sumă totală de la 4,8 mil.lei pînă la 6,2 mil.lei.

Managementul cheltuielilor nu corespunde rigorilor, astfel fiind admise o serie de abateri și nereguli, care au diminuat eficiența alocațiilor, exprimate prin:

ü nerespectarea prevederilor legale la executarea cheltuielilor pentru retribuirea muncii, ceea ce a condiționat efectuarea plăților neregulamentare la acest capitol în sumă de 259,8 mii lei;

ü nerespectarea prevederilor legale la executarea cheltuielilor legate de activitatea instituțiilor, au condiționat plăți neregulamentare în sumă de 115,9 mii lei;

ü neasigurarea normei financiare pentru alimentarea copiilor din instituțiile preșcolare;

ü administrarea ineficientă a mijloacelor financiare din fondul de rezervă prin efectuarea cheltuielilor care nu au caracter excepțional și imprevizibil în sumă de 476,2 mii lei, și contrar destinației și competenței legale în sumă de 430,9 mii lei;

ü existența unor iregularități și erori la activitatea de amenajare a teritoriului, care au fost determinate de nerespectarea procedurilor regulamentare la achiziționarea serviciilor în sumă de 2,7 mil.lei și efectuarea de cheltuieli neargumentate și iraționale în sumă de 49,9 mii lei;

ü gestiunea neconformă a mijloacelor destinate investițiilor și reparațiilor capitale, care a generat nereguli și erori de tipul: executarea lucrărilor în lipsa documentației de proiect, elaborată și verificată regulamentar - 2,2 mil.lei; lucrări achitate dar neexecutate în sumă totală de - 410,6 mii lei; recepționarea lucrărilor cu abateri de la cele contractate - 45,7 mii lei; lipsa garanției bancare de bună execuție a lucrărilor - 76,6 mii lei; cheltuieli neeficiente din cauza neexecutării contractelor și cheltuielilor de judecată - 71,7 mii lei; contractarea lucrărilor fără acoperire financiară - 81,4 mii lei; procese verbale recepționate  neregulamentar în sumă de - 390,7 mii  lei; activitatea  ineficientă a membrilor grupului de lucru pentru achiziții publice, fapt ce a determinat pierderea mijloacelor financiare din fondul rutier în sumă totală de - 1,5 mil.lei.

Totodată, conform raportului de audit, sistemul de management al AAPL (de nivelul I și nivelul II) ce nu asigură regularitatea și legalitatea administrării patrimoniului public, precum și lipsa la autoritățile publice locale a unui cadru de reglementare a modului de gestionare a patrimoniului public local, s-au soldat cu:

ü neasigurarea înregistrării regulamentare a drepturilor asupra bunurilor imobile în valoare de  24,1 mil.lei;

ü  contabilizarea necorespunzătoare a bunurilor patrimoniale în sumă totală de 10,5 mil.lei;

ü neatingerea obiectivelor propuse la implementarea proiectelor investiționale (1,8 mil.lei).

Același raport menționează că verificările asupra conformării cerințelor și recomandărilor din auditul efectuat anterior de Curtea de Conturi relevă faptul că managementul AAPL din raion nu a fost exigent în remedierile de rigoare. Astfel, din 26 recomandări expuse în Hotărîrea precedentă a Curţii de Conturi nr.24 din 21.07.2011, 18 recomandări nu au fost executate.

În concluzie, auditul public extern reiterează că iregularitățile constatate sînt rezultatul iresponsabilității de care au dat dovadă factorii de decizie la utilizarea banilor publici şi la gestionarea patrimoniului public local, precum şi al lipsei unui sistem de control intern eficient în toate domeniile supuse auditării.

Curtea de Conturi urmează a fi informată despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

 

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY