Actualizat: Duminică, 21 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Executarea bugetelor şi gestionarea patrimoniului public în raionul Taraclia

  • 27.11.2014
  • 692

Curtea de Conturi a examinat în cadrul şedinţei publice din 26 noiembrie 2014 Raportul auditului conformității executării bugetelor şi gestionării patrimoniului public în cadrul autorităților publice locale din raionul Taraclia pe anul 2013.

La şedinţă au fost prezenți Feodor Truhanov, vice-preşedintele raionului Taraclia, Andrei Uzunov, reprezentantul Guvernului în teritoriu, Ion Nicolau, șef adjunct al Inspectoratului Fiscal de Stat pe raionul Taraclia, Natalia Cavlac, contabilul-șef al Direcției finanțe a Consiliului raional Taraclia, Serghei Filippov, primarul oraşului Taraclia, Ion Jeleapov, primarul oraşului Tvardița, Mihail Doruc, șef al Direcției administrarea proprietății publice a Agenției Proprietății Publice.

Scopul misiunii de audit a constat în verificarea respectării de către autorităţile administraţiei publice locale (AAPL) din raionul Taraclia a prevederilor legal-normative în procesul bugetar; corespunderea procedurilor de evaluare, planificare şi administrare a impozitelor/taxelor locale, precum şi de planificare, executare şi raportare a cheltuielilor bugetare cadrului normativ şi analitic; verificarea administrării şi integrităţii patrimoniului public.

Măsurile întreprinse de către autorităţile administraţiei publice din raionul Taraclia privind managementul financiar nu au întrunit întocmai rigorile de conformitate privind gestionarea fondurilor publice, fiind admise unele abateri şi nereguli. De asemenea, se relevă un șir de slăbiciuni instituționale și o preocupare inadecvată a factorilor responsabili și decizionali din cadrul AAPL în anticiparea și diminuarea efectelor generatoare de iregularități și indisciplină în administrarea resurselor și fondurilor publice. Aceste disfuncționalități, în consecință, influenţează negativ dezvoltarea socioeconomică a UAT în ansamblu.

AAPL din raion nu au identificat şi nici evaluat potenţialul economico-financiar, respectiv, nu au asigurat fundamentarea la justa valoare a bazei de impozitare, inclusiv prin estimarea şi prognozarea relevantă a indicilor fiscal-bugetari, care ar asigura stabilitatea financiară a bugetelor UAT (de nivelul I şi nivelul II) din raion, cu evitarea disproporţiilor şi inegalităţilor în stabilirea raporturilor cu bugetul de stat. Totodată, autoritatea financiară nu a aplicat exigenţele de profil pentru fundamentarea proiecţiilor fiscal-bugetare, nu a conlucrat eficient, în acest sens, cu AAPL şi cu autorităţile fiscale, statistice şi cadastrale, precum şi cu agenţii economici care contribuie semnificativ la formarea veniturilor bugetare, ca urmare fiind redus şi gradul de responsabilitate atribuit Direcţiei finanţe prin atribuţiile funcţional-instituţionale care-i revin. Neasigurarea instrumentelor analitice şi deficienţele cadrului metodologic au avut ca rezultat diminuarea propunerilor de venituri la buget și, respectiv, necolectarea veniturilor bugetelor locale în sumă totală de pînă la 1,5 mil.lei.

O rezervă nevalorificată la acumularea veniturilor în bugetele UAT o constituie restanţele contribuabililor, care, la situaţia din 31.12.2013, au însumat 2,9 mil.lei.

Managementul cheltuielilor bugetare a fost afectat de unele abateri de la cadrul regulator, care afectează eficienţa utilizării mijloacelor publice, această situație fiind determinată de neimplementarea prevederilor Legii privind controlul financiar public intern. Astfel, se menţionează:

-     valorificarea neconformă a mijloacelor destinate investiţiilor şi reparaţiilor capitale, precum şi nerespectarea legislaţiei în vigoare privind acest domeniu, care au condiţionat utilizarea neregulamentară a resurselor financiare în sumă totală de 8,4 mil.lei;

-     neconformarea la cadrul de proceduri regulamentare şi de transparenţă în procesul achiziţiilor publice;

-     nerespectarea normelor financiare aferente alimentației copiilor în instituțiile preșcolare, fiind diminuate alocațiile bugetare pentru această destinație (0,2 mil.lei).

Activitatea necorespunzătoare a factorilor de decizie din cadrul AAPL (de nivelul I şi nivelul II) în vederea asigurării conformității administrării patrimoniului public, managementul necorespunzător al gestionării acestuia, nerespectarea întocmai a prevederilor legislaţiei în vigoare şi lipsa la AAPL a unui cadru de reglementare a modului de gestionare a patrimoniului public s-au soldat cu:

-     neasigurarea înregistrării regulamentare în Registrul bunurilor imobile a drepturilor asupra bunurilor imobiliare în valoare de 71,7 mil.lei şi terenurilor cu suprafaţa de 12,3 mii ha;

-     raportarea neautentică a situațiilor patrimoniale ca urmare a diminuării (cu 1,6 mil.lei) și majorării (cu 50,5 mil.lei) valorii patrimoniului public la unele AAPL;

-     înregistrarea neconformă a tranzacţiilor de vînzare-cumpărare și arendă a terenurilor, precum și necontabilizarea creanțelor din aceste operațiuni în sumă de 2,7 mil.lei.

Atît AAPL (ca fondatori), cît și administratorii întreprinderilor municipale nu au manifestat respect și prudență privind implementarea sistemelor de management corporativ şi financiar, gestiunea economică nefiind axată pe rezultate și eficiență a fondurilor materiale/financiare administrate. Drept rezultat, auditul a identificat multiple slăbiciuni instituționale, exprimate prin:

-     neelaborarea principiilor de gestiune economică și a indicatorilor bazați pe rezultate, inclusiv de cost-eficiență în sectorul prestării serviciilor publice;

-     neasigurarea evidenţei conforme a patrimoniului public transmis de către AAPL din raion în gestiune economică întreprinderilor municipale şi instituțiilor medico-sanitare publice în sumă totală de 160,5 mil.lei;

-     neîntreprinderea măsurilor de către AAPL privind redresarea situației economico-financiare precare a entităților fondate, de către acestea fiind acumulate pierderi care au însumat 5,1 mil.lei.

Managementul financiar-contabil necorespunzător nu a asigurat în deplină măsură respectarea principiilor de bază ale organizării şi ţinerii evidenţei contabile, precum şi raportarea situaţiilor financiare potrivit normelor stabilite, constatîndu-se înregistrări neconforme ale operaţiunilor financiare, deţinerea bunurilor materiale fără contabilizarea corespunzătoare a valorii lor, ca urmare fiind raportate eronat situaţiile financiare şi patrimoniale.

Neîntreprinderea măsurilor de rigoare pentru implementarea recomandărilor de audit ale Curții de Conturi, exprimate prin neînregistrarea în evidența contabilă a bunurilor edificate din mijloacele unui grant în valoare de 15,6 mil.lei.

Abaterile de la cadrul legal-normativ elucidate în administrarea de către AAPL a resurselor și fondurilor publice exprimă în mare măsură gradul redus de coordonare și supraveghere a implementării instrumentelor de control intern.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

 

 

 

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY