Actualizat: Sîmbătă, 20 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Executarea FAOAM în 2014 și performanța sistemului instituțional

  • 30.06.2015
  • 518

Înregistrare video 

Prezentare_FAOAM

Prezentare_FAOAM conformitate

 

În ședința publică de astăzi, 30 iunie 2015, Curtea de Conturi a examinat Rapoartele de audit asupra conformității Raportului Guvernului privind executarea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală în exercițiul bugetar 2014 și performanței sistemului instituțional la administrarea mijloacelor fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală.

Misiunea de audit a fost realizată în temeiul art.28 și art.31 din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 și în conformitate cu Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2015 la Compania Naţională de Asigurări în Medicină (în continuare - CNAM), colectînd probe de audit la Ministerul Sănătății, unele entități subordonate și instituțiile medico-sanitare publice implicate în procesul de utilizare a mijloacelor fondurilor obligatorii de asistență medicală (în continuare -  FAOAM).

Auditul a fost efectuat în conformitate cu Standardele de audit, cu aplicarea bunelor practici în domeniul auditelor de conformitate și performanță, precum și cu suportul experților Băncii Mondiale în cadrul proiectului „Consolidarea capacităților Curții de Conturi a Republici Moldova".

Potrivit cadrului legal, în anul 2014, veniturile FAOAM au fost aprobate și precizate în sumă de 4654,5 mil.lei, iar cheltuielile FAOAM au constituit 4904,5 mil.lei, cu un deficit de 250,0 mil.lei, urmînd a fi acoperit din contul soldului mijloacelor financiare la începutul anului bugetar.

Pe parcursul exercițiului bugetar auditat în FAOAM s-au acumulat venituri în sumă de 4637,7 mil.lei, iar cheltuielile au fost executate în sumă de 4679,5 mil.lei, cu un deficit de 41,8 mil lei, astfel încît cheltuielile FAOAM au depășit cu 0,9% veniturile acumulate.

Conținutul Raportului de audit asupra conformității Raportului Guvernului privind executarea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală în exercițiul bugetar 2014, bazat pe probele colectate, denotă că unele procese operaționale ale CNAM la gestionarea FAOAM sînt organizate cu respectarea cadrului legal-normativ. În același timp au fost constatate rezerve și neconformități, precum:

-  necesitatea elaborării studiilor și analizelor fundamentate la planificarea și aprobarea indicatorilor anuali ai FAOAM, precum și a racordării actelor normative la normele legale la distribuirea mijloacelor pe fonduri;

-  nestabilirea de către CNAM a criteriilor și condițiilor de contractare a serviciilor de asistență medicală pentru  instituţiilor medico-sanitare ce nu dispun de certificate de acreditare, care indică gradul suficient de conformitate a activității acestora la prevederile legale din domeniul sănătăţii;

-  finanțarea serviciilor medicale acordate în lipsă de corelare și continuitate a indicatorilor de rezultat;

-  neconformitatea activităților de monitorizare a implementării proiectelor investiționale, în timp ce CNAM dispune de procese scrise ale controlului intern la gestionarea Fondului de dezvoltare;

- continuarea exercitării atribuțiilor de administrare a Fondului de dezvoltare de către Comisia mixte ceea ce contravine cadrului legal, atribuțiile repective fiind expres atribuite CNAM. Prin urmare, deciziile Comisiei mixte au avut impact la formarea angajamementelor semnificative (230,0 mil.lei) față de beneficiarii de proiecte investiționale în lipsa suportului financiar.

Totodată, reieșind din aspectele evaluate și reflectate în Raportul auditului asupra performanței sistemului instituțional la administrarea mijloacelor fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală, au fost identificate unele probleme care au afectat realizarea eficientă a mecanismelor aplicate pentru atingerea performanțelor la gestionarea FAOAM, cum ar fi:

-  la contractarea și finanțarea serviciilor medicale spitalicești (2195,4 mil.lei) nu au fost stabiliți indicatori de performanță/rezultat care să stimuleze eficiența acordării serviciilor medicale și să contribuie la îmbunătățirea indicatorilor de sănătate a populației; 

-  la contractarea și finanțarea serviciilor medicale primare cu instituțiile medico-sanitare, CNAM dispune de indicatori de performanță, care necesită a fi revizuiți cu axarea pe indicatorii de rezultat;

-  nerealizarea pe deplin a atribuțiilor de către entitățile implicate (Ministerul Sănătății, Comisia mixtă, Agenția Medicamentului și Dispozitivelor Medicale, Compania Națională de Asigurări în Medicină, și instituțiile medico-sanitare publice auditate), sub aspectul organizării și desfășurării procesului de control intern la toate etapele (de solicitare, aprobare, contractare, implementare și raportare) a determinat administrarea ineficientă a mijloacelor alocate subprogramului „Dezvoltarea și modernizarea instituțiilor din domeniul ocrotirii sănătății". Astfel, aceste procese sînt segmentate și neevaluate fundamental de părțile responsabile, în unele cazuri beneficiarii neraportînd indicatorii de progres, ceea ce pentru 8 proiecte verificate (94,0 mil.lei), nu a fost asigurată utilizarea pe principii de economicitate și eficiență a mijloacelor FAOAM (74,5 mil.lei).

Rezumînd cele menţionate în Rapoartele de audit se atestă că mecanismele şi instrumentele utilizate de instituțiile implicate la administrarea mijloacelor FAOAM nu sînt eficiente şi suficiente, existînd oportunităţi de îmbunătăţire și sporire a economicităţii și eficienții aplicării acestora.

Curtea de Conturi urmează a fi informată despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY